Onderwerp:

Bonen Weken

Datum: 31-05-2021 08:31:30
 
Kunt u deze e-mail niet goed lezen? Schakel dan afbeeldingen voor deze e-mail in of bekijk de online versie
 
Jan Boon Communicatie
brengt mensen samen
 
 
Bonen Weken
 
 
 
 

31  mei  2021

Bonen Weken is een uitgave van Jan Boon Communicatie en verschijnt eens in de vier weken. Bonen Weken informeert je over de ontwikkelingen in het marketing- en communicatievak in relatie tot ondernemen.

 
 
 
Op de valreep
 
 
Driekus Vierkant zorgt voor discussie binnen VNO-NCW MKB Noord

Internetondernemer Stef van der Ziel trekt zich terug als kandidaat voor bestuur na discussie over zijn aandeel in de tweets. De directie van VNO-NCW MKB Noord dacht met Stef van der Ziel een bevlogen nieuwe regiobestuurder te kunnen benoemen. Het liep anders, blijkt uit dit verhaal over de werkgeversorganisatie, Driekus Vierkant en discussie over ‘de persoon in het pinopak’.

“Leuk nieuws!”, meldde Stef van der Ziel drie maanden geleden op online netwerkplatform LinkedIn. ‘Bestuurslid geworden bij VNO-NCW MKB Noord Groningen :-)’ Directeur Ton Schroor was één van de mensen die enthousiast reageerde. “Nog wel bekrachtiging nodig van de algemene ledenvergadering, hè, maar van harte welkom! Tof dat je erbij komt, Stef!”

Bronnen melden

dat Van der Ziel zich op nadrukkelijk verzoek van het bestuur heeft teruggetrokken, na onder meer een interne discussie over diens betrokkenheid bij ‘Driekus Vierkant’, een anoniem Twitteraccount dat tot voor kort provoceerde, ongezouten meningen spuide over politieke zaken en politici, op geheel eigen wijze zaken aan de kaak probeerde te stellen en op vrijdagen artistieke naaktfoto’s plaatste van (hoofdzakelijk) vrouwen onder de noemer ‘luie vrouwen’. Het account werd vrij snel groot in kleine kring.

Groninger regiobestuur Anita Winter ontkent dat het bestuur Van der Ziel heeft gevraagd om zich terug te trekken als kandidaat. Wel heeft Winter eerder dit jaar een gesprek gehad met Van der Ziel toen diens betrokkenheid bij ‘Driekus Vierkant’ onderwerp van discussie werd. Dat gebeurde onder meer op Twitter en online netwerkplatform LinkedIn.

‘Driekus Vierkant’ is sinds 2013 actief

Volgens Van der Ziel was ‘Driekus’ een ‘parodie op de oerconservatieve man’ die ‘een nuttig tegengeluid’ liet horen, met name op Twitter en soms op het eigen weblog driek.us, dat tot voor kort gekoppeld was aan bedrijven van Van der Ziel.

Op zijn eigen weblog verklaarde Van der Ziel onlangs: “Aan de hand van oude uit context gehaalde tweets is gesuggereerd dat ik achter de politiek incorrecte denkbeelden van het fictieve karakter [Driekus Vierkant] zou staan. Dat klopt niet. Integendeel.

Van der Ziel ontkende lange tijd iedere betrokkenheid, maar kwam onlangs met deze verklaring nadat zijn kandidatuur voor het bestuur van VNO-NCW MKB Groningen bekend was geworden en hij aanhoudend onder vuur werd genomen vanwege ‘Driekus’.

 
 
 
Ik mag een boon zijn als het niet zo is
 
 
Ga op zoek naar het gevoel dat je wilt uitstralen

Hoe presenteer je jezelf en je bedrijf op een goede manier? Dat houdt meer in dan even handig een website in elkaar zetten en ergens een advertentie plaatsen, zegt marketing-specialist en NoordZaken-expert Karel Jan Alsem.

“Onlangs mocht ik namens de Werkplaats Online Ondernemen een webinar houden over positionering en profilering. Het is zinvol daarover na te denken omdat veel ondernemers zich afvragen hoe ze online ondernemen goed kunnen combineren met positionering.”

Oftewel hoe zet je jezelf online in de markt?”

Menig ondernemer lijkt ervan uit te gaan dat online ondernemen neerkomt op het hebben van een goede website. Zaken als merken en positionering zijn vooral bedoeld voor grote bedrijven zoals Coca Cola, denken ze.

De Werkplaats Online Ondernemen is overigens een initiatief van de Hanzehogeschool, de RUG en het Noorderpoort en de webinar was mede georganiseerd door de Groninger City Club.

 
 
 
Verder in deze editie
 
 
  • Liever reclame op tv dan op social media
  • Brand Creatives genomineerd
  • LinkedIn als het waardevolste saleskanaal
  • Claim op duurzaamheid waarmaken
 
 
 
Wat mij verder is opgevallen
 
 
Consumenten ervaren liever reclame op tv dan op social media

Is tv niet meer van deze tijd en hebben social media de toekomst? Het is aan te bevelen voorzichtig te zijn met dergelijke uitspraken. Televisie lijkt dan misschien wel een tikkie ouderwets, het is vandaag de dag zeker nog een bijzonder waardevol medium voor marketeers. Consumenten wereldwijd worden namelijk liever blootgesteld aan advertenties via televisie dan via social media. Nog opvallender is wellicht de nog hogere voorkeur voor reclame via folders.

Dit kun je opmaken uit het onderzoeksrapport ‘Global Ad Trends: COVID-19 One Year On’ van het World Advertising Research Centre (WARC). De bevindingen van dit onderzoeksinstituut liggen in lijn met de resultaten uit de ‘Monitor Consumentengedrag’ van merk- en communicatieonderzoeksbureau Validators en de Vrije Universiteit Amsterdam.

Kracht van reclamefolders

Misschien wel opvallender dan de hoge voorkeur voor advertising via televisie, is de nog hogere voorliefde voor reclame via folders. Maar liefst zes op de tien Nederlanders ontvangen het liefste reclame via folders als ze zelf kunnen kiezen. Ook hier zijn significante verschillen met betrekking tot de leeftijdscategorieën zichtbaar, want dat geldt voor 51% van de jongeren en voor 75% van de ouderen.

Overall vormen folders echter het populairste medium voor advertising. Waarschijnlijk komt de grote hang naar reclame via folders voort uit het feit dat consumenten zelf kunnen kiezen wanneer en hoe zij door een reclamefolder bladeren. Veelal bekijken ze een folder wanneer ze op zoek zijn naar specifieke informatie of aanbiedingen. Daardoor worden folders als reclamemedium maar in geringe mate als opdringerig ervaren door consumenten.

Onbetrouwbaarheid social media

Daarentegen komt uit het WARC-onderzoek naar voren dat reclame via social media vaak als buitensporig of opdringerig wordt beleefd. Ook vragen consumenten zich bij social media veelal af in welke mate advertenties betrouwbaar zijn. Dit laat het verschil in kwaliteitsaandacht zien tussen advertenties via folders en social media. Ook het ouderwetsere medium tv geniet meer kwaliteitsaandacht in vergelijking met social media.

Televisiereclames

worden in veel gevallen omschreven als vermakelijk of informatief. De advertentiekwaliteit is een belangrijke drijfveer voor de return on investment van advertising. Het is een kenmerk dat sterk terugkomt bij zowel tv-advertenties als reclamefolders. Natuurlijk vormen social media ook een waardevol marketingkanaal, vooral om de jongere generatie te bereiken. Maar als marketeer moet je ervoor waken om de klassieke media volledig te negeren.

 
 
 
Transfers
 
 

Mare Riemersma-Diephuis is benoemd als lid Raad van Toezicht bij ZINN (Zorgorganisatie in Noord Nederland) op voordracht van de Centrale Cliëntenraad. Mare is lid College van Bestuur bij het Drenthe College. Daarnaast bekleedt zij diverse bestuurdersposities bij onder meer de Politieacademie, VNO-NCW Noord, Stichting Kwaliteitsnetwerk MBO en de Aletta Jacobs Stichting.

Ina Ebbinge is de nieuwe 'borgvrouw' van het Landgoed Nienoord in Leek. Ze was al city marketeer in de gemeente Westerkwartier, en is per 14 april jl. benoemd tot coördinator Landgoed Nienoord. Eén van haar belangrijkste taken is om deze borg, één van de mooiste van Groningen en een bezoek meer dan waard, verder te ontwikkelen als toeristische trekpleister. Zij gaat samen met de exploitanten op het landgoed en de gemeente werken aan de uitvoering van het Ambitieplan Nienoord 2018-2022 met als doel Landgoed Nienoord op de kaart te zetten als één van de belangrijkste dagrecreatie voorzieningen in Noord-Nederland.

 
 
 
Agenda
 
 
Noorderpers

organiseert op maandag 14 juni (tussen 19.30 en 21.00 uur) een nieuwe fysieke bijeenkomst in het Forum. Ze gaan het hebben over rechtbankverslaggeving. Is rechtbankverslaggeving journalistiek of entertainment? Aanmelden en meer informatie vind je op forum.nl/nl/agenda/noorderpers.

 
 
 
Noordelijke promotiedagen

Na een gedwongen adempauze zijn op dinsdag 9 en woensdag 10 november de noordelijke promotiedagen. Ze komen sterker terug dan ooit met een geheel vernieuwde Promotiedagen. De inschrijving is geopend. Meld je aan op promotiedagen.nl.

 
 
 
Vacatures
 
 
 
 
 
De vacatures van Jan Boon Communicatie vind je op janboon.com.
 
 
 
 
 
Op Zoek
 
 
Ben jij op zoek

naar de juiste communicatieprofessional die past bij jouw organisatie en de juiste competenties heeft? Laat het Jan Boon Communicatie weten. Meer informatie? Neem contact op met Jan Boon Communicatie via jan@janboon.com.

 
 
 
Ze

is een zeer ervaren communicatieprofessional, een echte all rounder. Na haar studie aan Windesheim in Zwolle in 2009 is ze haar eigen bedrijf gestart. Eerst in webteksten en vanaf 2011 in internetmonitoring. Dit is nu zo geautomatiseerd dat ze er steeds minder werk aan heeft. Bovendien wil ze graag weer in een team werken. Sinds 2019 doet ze daarom interim-klussen. Ze zoekt dus interim-werk, maar staat ook open voor een vaste baan voor ongeveer 16 uur per week. Als interim-communicatieadviseur deed ze ervaring op bij tal van verschillende organisaties. Social media, de website, de interne en externe nieuwsbrief, brochures en crisiscommunicatie. Dát zijn werkzaamheden waar ze vol enthousiasme mee aan de slag wil.

Ze is een generalist met originaliteit, empathie en inlevingsvermogen. Ze heeft ervaring in verschillende sectoren en branches waardoor ze breed inzetbaar is. De organisatie (voorkeur voor non-profit) die bij haar past realiseert zich dat communicatie een onlosmakelijke factor is binnen een organisatie. Zowel intern als extern, tussen collega’s en richting de klanten, visueel, tekstueel en zelfs non-verbaal. Ze is proactief, houdt van pionieren en onderzoeken. Deze enthousiaste vrouw werkt graag in een team om gezamenlijk doelen te behalen. ‘Alleen ga je sneller, samen kom je verder’, is haar motto. Wil je meer weten over deze gedreven vrouw, mail me: jan@janboon.com.

 

 
 
 
Delen
 
 

Als jij iets hebt wat je kunt en wilt delen over jouw communicatie, aarzel niet dat met Bonen Weken te doen. Het heeft een bereik van 1500 in marketing en communicatie geïnteresseerde ondernemers!

 
 
 
Brand Creatives genomineerd voor the Best Social Awards

Een reclame die het Groningse reclamebureau Brand Creatives heeft gemaakt voor seksshop Pabo is genomineerd voor één van de The Best Social Awards. De Pabo-reclame van Brand Creatives is in de race om te worden verkozen in de categorie Beste Inhaker.

De meeste mensen zijn blij met de versoepelingen van de coronamaatregelen, maar sommigen houden zich met alle liefde aan een aantal regels. Daar speelde Pabo en Brand Creatives op een speelse manier op in door een afbeelding van een seksspeeltje met de boodschap ‘Niet alle regels worden zomaar versoepeld'.
De prijs is een initiatief van The Best Social Media. Er zijn meerdere business categorieën waaronder dus Beste Inhaker, maar ook Beste Merk op Youtube, Beste Merk op TikTok, Beste Campagne en Beste Copywriting.
De winnaars worden gekozen door een vakjury en worden op 2 juni bekendgemaakt tijdens de livestream van The Best Social Awards.
Brand Creatives, van de Groningse ondernemer Benn Bus, werkt voor tal van landelijke merken waaronder Remia, Gouda’s Glorie, Basic Fit, UGGS.

 
 
 
Soms denk ik wel eens bij mezelf …..
 
 
LinkedIn als het waardevolste saleskanaal

Het speelveld van sales in business-to-business is volop in beweging. De tijd van product pushing en cold calling is nu echt definitief voorbij. Maar niet alleen de zakelijke markt verandert, ook de saleskanalen en de technologie gaan mee in deze transitie.

De nieuwe wereld van verkoop vraagt om een transitie naar digital en social. Succes in sales is het resultaat van je vermogen om een goede relatie te ontwikkelen met je – potentiële – klanten. Daar is niks aan veranderd. De vraag is hoe je in de huidige omgeving relevant blijft voor je doelgroep, welke tools en middelen je het beste kunt inzetten en welke nieuwe skills die ontwikkelingen vragen van sales. Wie wil scoren met social selling, doet dat niet door het trekken van een paar sprintjes. Het vraagt een integrale aanpak die eerder lijkt op een marathon, want het vergt veel inzet, goede begeleiding en een lange adem.

Vier pijlers

vormen het fundament van een succesvolle social selling-aanpak: de groei van je zakelijke netwerk op LinkedIn, het delen van relevante content met je doelgroep, het ontwikkelen van een nieuwe salesroutine en de sturing op resultaat met nieuwe social key performance indicators.

Social selling is relatief nieuw

De COVID-19-pandemie heeft de aandacht hiervoor in een stroomversnelling gebracht, want veel verkoopteams zijn aan de slag gegaan met social media. Maar liefst negen op de tien Nederlandse marketeers en salesprofessionals verwachten in 2021 de meeste nieuwe klanten te werven via LinkedIn. Ondanks de hooggespannen verkoopverwachtingen rondom dit zakelijke platform vindt maar liefst 48% de kwaliteit van de leads ondermaats. Dit kun je opmaken uit het onderzoeksrapport ‘Nationale Benchmark Social Selling 2021 – Are you ready to make the difference?’ van verkoopadviesbureau ProSpex. Het rapport is gebaseerd op een onderzoek onder 111 commercieel managers in Nederland.

 
 
 
Versterking van brand experience

Dat het gedrag en de verwachtingen van consumenten aanzienlijk zijn veranderd door de COVID-19-pandemie, is nogal een understatement te noemen. Een revolutie in customer experience is een betere omschrijving. Veel marketeers hebben naar aanleiding van de wereldwijde epidemie hun klantbelevingsstrategie ingrijpend gewijzigd. De meeste marketingprofessionals melden daardoor positieve resultaten en 75% voelt zich meer verbonden met zijn klanten. Daarnaast geeft 74% aan in het afgelopen jaar sneller technologische vernieuwingen te hebben ingevoerd dan in de drie jaar daarvoor.

Helaas kennen deze voordelen ook een keerzijde

71% van de marketeers geeft namelijk toe te vertrouwen op korte termijnoplossingen in plaats van permanente innovatie en 74% stelt dat het afgelopen jaar de meest uitdagende periode in zijn carrière is geweest. De meeste marketingprofessionals willen begrijpelijkerwijze deze korte termijnoplossingen aanpakken, voordat ze zich op andere prioriteiten richten. Dit speelt vooral binnen middelgrote ondernemingen, zo blijkt een recent onderzoek van IT-dienstverlener Sitecore onder 890 marketeers, afkomstig uit Ierland, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten van Amerika.

 
 
 
En dan nog even dit
 
 
PlasBossinade advocaten en notarissen

zijn verhuisd naar het Martini Trade Park in Groningen. Het nieuwe bezoekadres is Leonard Springerlaan 9E in Groningen. De bezoek- en contactgegevens voor de kantoren Haren en Rotterdam blijven ongewijzigd.

 
 
 
Bonen Knopen
 
 

gaat over jou en de arbeidsmarkt. Bonen Knopen is een zegswijze om aan te duiden dat een klus, een taak of een proces traag vooruit gaat. Het duurt wel erg lang, het gaat vooruit als bonen knopen. Veranderprocessen in organisaties gaan veelal langzaam; maar je zelf veranderen, je zelf op het juiste spoor zetten, dat heb je zelf in de hand ook al lijkt het misschien onbegonnen werk.  In deze rubriek geef ik telkens een tip waar je mee aan de slag kunt. Kom je er niet uit? Je kunt altijd contact met me opnemen!

 
 
 

“Reclamekosten zijn de prijs die bedrijven betalen voor het niet hebben van originele ideeën. “

 
 
 
Spirituele benadering van marketing 

Voor veel zzp'ers en leveranciers van kennisdiensten is het een voortdurende zorg: hebben en houden we wel voldoende klanten? Het voelt als een voort durende strijd om klanten vast te houden en te werven.

Mark Silver, oprichter van de website Heart of Business, stelt dat je daar anders naar kunt kijken door klantrelaties te zien als een uitwisseling van energie tussen mensen. Een spirituele benadering van marketing zou je kunnen zeggen.

Nemen is dus veel actiever dan ontvangen

Silver stelt dat een te beperkt aantal klanten betekent dat er iets ontbreekt in de balans tussen acties. Je geeft te veel zonder ook te kunnen nemen of ontvangen. Of je geeft vanuit de intentie om te nemen. Ontvangen kan alleen als je beseft dat je niet altijd per se iets terug hoeft te doen. Voor zelfstandigen kan aanbieden lastig zijn. Besef dat als je dat niet doet, je anderen mogelijkheden onthoudt waar ze veel aan kunnen hebben. Vertel dat; de ander kan altijd nee zeggen. Nog moeilijker is misschien wel nemen, het aangrijpen van kansen en mogelijkheden. Onbewust is er soms angst voor grote successen. Nemen betekent ook dat je vindt dat succes je toekomt.

 
 
 
Uitspraak
 
 

“Als we de tijd die besteed wordt aan zinloos vergaderen niet meerekenen, werken veel (top) manager parttime.”

 
 
 
Bonen Weken
 
 

Je ontvangt Bonen Weken omdat je een relatie van Jan Boon bent of ingeschreven staat voor nieuwsbrieven van Jan Boon Communicatie.

Jan Boon Communicatie helpt organisaties, ondernemingen, bedrijven en instellingen de juiste communicatieprofessional te vinden en helpt daarmee de communicatieprofessional een (volgende) stap in hun carrière te maken.

 
 
 
Bonen Weken

wil zo veel zeggen als “stellig op iets rekenen en daarnaar maatregelen nemen” en is bedoeld voor ondernemingen en organisaties in het midden- en kleinbedrijf om het management te attenderen op het belang van communicatie en reputatie van hun onderneming.

Daarnaast geeft Jan Boon Communicatie Bonen in de pot en Bonen Doppen uit. Bonen in de pot informeert communicatieprofessionals over de ontwikkelingen in het communicatievak. Bonen Doppen is een onregelmatig verschijnende column.

Een ander attenderen op Bonen Weken? Aanmelden is heel simpel: klik hier!

 
 
 
Jan Boon
Jan Boon
Matchmaker en coach

De primaire activiteiten van Jan Boon Communicatie richten zich op het samenbrengen en coachen van mensen en organisaties op het gebied van communicatie. Dit betekent het ondersteunen in het ontwikkelen van ambities van zowel professionals als organisaties. Hierbij focus ik me op oplossings- als ontwikkelingsgericht coachen. Soms ben ik gids, maar meestal reisgenoot, samen zoekend naar nieuwe wegen om tot oplossingen te komen. Meer informatie vindt u op www.janboon.com.
 
 
 
 
 
 
Deze nieuwsbrief wordt mede mogelijk gemaakt door:
 
Ga naar iwink.nl
 
 
Deze nieuwsbrief is verzonden met iMailingtool   |   Doorsturen   |   Afmelden
 
                                                           
Doorsturen

Uw naam:
Uw e-mailadres:
E-mailadres ontvanger: