Onderwerp:

Bonen Weken

Datum: 27-09-2020 15:15:06
 
Kunt u deze e-mail niet goed lezen? Schakel dan afbeeldingen voor deze e-mail in of bekijk de online versie
 
Jan Boon Communicatie
brengt mensen samen
 
 
Bonen Weken
 
 
 
 

28 september 2020

Bonen Weken is een uitgave van Jan Boon Communicatie en verschijnt eens in de vier weken. Bonen Weken informeert je over de ontwikkelingen in het marketing- en communicatievak in relatie tot ondernemen.

 
 
 
Op de valreep
 
 
KNVB op de knieën voor EasyToys

Opluchting bij online seksshop EasyToys en voetbalclub FC Emmen. Die eerste mag van voetbalbond KNVB toch op het shirt van de eredivisieclub prijken.

Onlangs werd bekend dat de voetbalbond een stokje stak tussen de samenwerking van de twee partijen, die hadden namelijk een overeenkomst bereikt voor een shirtsponsorschap. Drie seizoenen lang zou EasyToys op het shirt staan voor een half miljoen euro per jaar.

De KNVB ging daar echter niet mee akkoord. EasyToys verkoopt namelijk seksspeeltjes en dat was volgens de bond in strijd met de regelementen. Zo zou het in strijd zijn met ‘de goede zeden, de goede smaak of het fatsoen.’

 
 
 
Ik mag een boon zijn als het niet zo is
 
 
Erotiek

Het was een opmerkelijk bericht: Erotische webshop EasyToys wordt toch niet de nieuwe hoofdsponsor van eredivisieclub FC Emmen. Een ruime week na het indienen van het verzoek liet  de KNVB weten geen akkoord te geven voor de samenwerking.

“We zijn enorm teleurgesteld dat we geen hoofdsponsor van FC Emmen worden. We beraden ons, in nauw overleg met FC Emmen, op vervolgstappen. Voor ons was de samenwerking een logische keuze. Wij zijn twee succesvolle bedrijven uit dezelfde regio en voelen ons sterk verbonden met deze club die net als wij op het hoogste niveau spelen. We zien dan ook het probleem niet,” aldus de uit Emmen afkomstige CEO Eric Idema. “Net als FC Emmen doen wij het graag net even anders door ons verhaal op een eigenzinnige manier te vertellen. Daar hadden we elkaar graag in willen versterken.” De KNVB heeft aan FC Emmen laten weten dat hun besluit is genomen omdat de samenwerking met EasyToys in strijd is met de goede zeden, de goede smaak of het fatsoen.

 
 
 
Verder in deze editie
 
 
  • #ikdoenietmeermee
  • Nieuwe voorzitter VNO-NCW is bezorgd over imago van bedrijfsleven
  • Gezocht: een account- en projectmanager en een art director
  • Hoe blijf je in deze tijd als marketeer voorop lopen?
  • Hooghoudt wil Amerika veroveren met 'Genever' met een fraaie promo
 
 
 
#ikdoenietmeermee
 
 

Ik kan er niet om heen: de door Viruswaarheid-oprichter Willem Engel gestarte actie is gevolgd door de Instagram-actie van een aantal BN'ers onder de hashtag #ikdoenietmeermee, tegen het coronabeleid van de regering. De actie krijgt op sociale media beperkte bijval, maar ook heel veel kritiek. Andere artiesten reageren verontwaardigd. Onder meer Famke Louise, Tim Douwsma, Thomas Berge, Gers Pardoel, Brace, Mental Theo en rapper Bizzey deelden een video op hun eigen Instagram-accounts, waarin ze zeiden: "Alleen samen krijgen we de overheid weer onder controle, ik doe niet meer mee, free the people."

Jinek en Op1

Dinsdagavond zat Famke Louise bij Jinek aan tafel om te praten over haar statement #ikdoenietmeermee. Famke stond flink voor paal toen ze niet uit haar woorden kwam. Ze spande de kroon toen ze een spiekbriefje erbij pakte waarvandaan ze haar ‘tegenargument’ begon af te lezen. Kijkers spreken van schande op Twitter en andere sociale media en laten niets van de influencer over. Een nette samenvatting: ‘Haar verhaal was onsamenhangend en ze kon zichzelf nauwelijks verdedigen’. Tim Douwsma zei in de talkshow Op1 dat de hashtag achteraf gezien verkeerd gekozen is.

Invloed van influencers

Wat me in hoge mate heeft verbaasd dat influencers schijnbaar niet weten, niet begrijpen en zich niet realiseren wat de invloed is van sociale media. Vaste lezers van Bonen Weken weten dat ik aan het eind van mijn nieuwsbrief altijd een uitspraak gebruik, gewoon om het af te sluiten met een glimlach of om even over na te denken. Hier is een uitspraak van één van de meest opmerkelijke voetbaltrainers in ons land Louis van Gaal van toepassing: “Ben ik nou degene die zo slim is, of ben jij nou zo dom?”

VWS kan niks terugvorderen bij Famke Louise

Famke Louise heeft inmiddels zich via haar Instagram-account gedistantieerd van de actie #ikdoenietmeermee. Ze verwijderde haar post waarin ze tegen de coronamaatregelen van het kabinet ageerde, belooft beterschap en biedt excuses aan. Het ministerie van VWS mag blij zijn. Het betaalde bureau Roorda 66.500 euro voor een influencercampagne, maar het had geen poot om op te staan nu de zangeres 4 maanden later precies het tegenovergestelde beweerde. Geld terugvragen kon het niet blijkt uit het contract.

 
 
 
Wat mij over corona en communicatie is opgevallen
 
 
Half Nederland wordt corona-risicogebied

Premier Rutte kondigde het tijdens het Kamerdebat over corona al aan: binnenkort gaan nog eens acht veiligheidsregio’s van alarmfase ’waakzaam’ naar ’zorgelijk’. Dat betekent dat ook in deze regio’s de kroegen om middernacht het licht aan zullen doen en dat op bruiloften maximaal 50 gasten mogen komen.

Het gaat om de veiligheidsregio’s Brabant-Noord en Brabant Zuidoost, Gooi- en Vechtstreek, Gelderland-Zuid, Zuid-Holland-Zuid, Zaanstreek-Waterland, Flevoland en Groningen.

 
 
 
Verslappen

GGD-directeur Ellis Jeurissen merkt bezorgd hoe veel mensen verder verslappen. En niet alleen degenen die in complotten geloven. “Aan de ene kant zie ik mensen die elkaar bij de lift beleefd vragen of ze erbij mogen, aan de andere kant laten bijvoorbeeld supermarktketens het heel erg afweten. ”Het driftig poetsen van karretjes en de oproepen in de winkel om de anderhalve meter te bewaken, zijn iets uit het verleden. Alsof tussen de schappen de laatste virusgolf al lang is uitgedoofd.” En ik zie hoe de solidariteit afneemt. Het is ‘wij’ tegen ‘zij’: mensen die last hebben van corona tegen de mensen van wie het ver afstaat en die denken ‘wat kan mij het boeien’. En dat zijn niet alleen jongeren.”

 
 
 
Wat mij verder is opgevallen
 
 
Nieuwe voorzitter VNO-NCW is bezorgd over imago van bedrijfsleven

Ingrid Thijssen, voormalig directeur van NS en energiemaatschappij Alliander: "Het imago van het bedrijfsleven is momenteel niet supergoed. Het is belangrijk om de verbinding tussen het bedrijfsleven, ondernemers en de samenleving en de politiek te herstellen. Mijn rol daarin is om goed te luisteren en tot creatieve oplossingen te komen." Concrete voorbeelden geeft ze niet. "Er zijn incidenten die fatsoenlijke ondernemers tekortdoen. Ik wil dat bedrijven hun maatschappelijke verantwoordelijkheid nemen." Soft wil ze haar aanpak niet noemen: "Als je een groot vraagstuk wilt oplossen, dan moet iedereen over zijn schaduw stappen."

 
 
 
Werk 3.0

Na 15 jaar Verzuim & Zo start Linata Rutgers een nieuw bedrijf: Werk 3.0. Met haar team gaat zij organisaties helpen succesvoller te worden door de medewerkers centraal te stellen en hun werkvermogen te optimaliseren. Werk 3.0 creëert een organisatie waar medewerkers bij willen horen en trots op zijn. Hoe? Met een pragmatische én wetenschappelijk onderbouwde aanpak.

De afgelopen 15 jaar werd Verzuim & Zo bij zeer uiteenlopende bedrijven en organisaties in de zorg, het onderwijs en MKB, ingeschakeld als dé partij om doeltreffend en snel verzuim te reduceren en te beheersen.

Linata Rutgers: “Op basis van onze ruime ervaring met Verzuim & Zo weten we dat het optimaliseren van het werkvermogen van medewerkers vooral te maken heeft met een goede visie, sterk leiderschap en eigenaarschap, stimulerende en motiverende werkomstandigheden en duidelijke communicatie.”

 
 
 
Sijthoff Media neemt opleidingsinstituut Alex van Groningen over

Sijthoff Media is uitgever van nieuws- en vakmedia en onder meer bekend van de titels Adformatie, Binnenlands Bestuur, AG Connect en Kidsweek. Alex van Groningen heeft onder andere de merken AIF, FM. nl, CFO Day, CHRO Day, M&A Awards, Finance. nl en Financehub. nl in het portfolio.
Door de krachten te bundelen met Alex van Groningen verstevigt Sijthoff Media zijn positie in het Nederlandse B2B-medialandschap. Dankzij de overname bereikt het bedrijf nu meer dan één miljoen eindbeslissers en professionals door middel van opleidingen, evenementen, congressen, awards, executive diners, magazines en nieuws- en vacaturesites. De overname komt kort na het onverwachte overlijden van oprichter Alex van Groningen begin deze zomer.

 
 
 
Disruptie in de Nederlandse industrie voor public relations?

Strikt genomen is disruptie ontwrichting of uiteenscheuring. Aaron Mirck, één van de oprichters van het platform Presscloud: “Als freelance pr-consultant zie ik al langer dat steeds meer bedrijven in Nederland hun public relations in-house willen nemen. Ondernemingen weten echter veelal nog niet hoe ze dat moeten aanpakken. Daarom worden er ook steeds meer pr-cursussen aangeboden, want de nieuwe generatie ondernemers en marketeers heeft een sterke do-it-yourself-mentaliteit. Door onze software gratis beschikbaar te maken via een freemium-model, proberen we op deze ontwikkeling in te spelen."

"Zo ben je in staat om je eigen pr-bureau te worden”, zegt hij. “Public relations heeft nog een ontoegankelijk imago en dat is zonde. Het is niet alleen weggelegd voor grote corporate ondernemingen of bedrijven met eindeloze marketingbudgetten. Juist start-ups en challenger brands profiteren gigantisch van free publicity."

 
 
 
Vacatures
 
 

Jan Boon Communicatie is voor een marketingbureau in Leeuwarden op zoek naar een account- en projectmanager (30-40 uur). Jij bent de schakel tussen klant, vormgevers, tekstschrijvers en de studio. Je hebt verantwoordelijkheidsgevoel, lef en overtuigingskracht. Je werkt graag aan creatieve projecten. Je kunt snel schakelen in een functie waar geen dag hetzelfde is en weet je hoofd koel te houden. Je bent een kei in organiseren en werkt klantgericht en weet de juiste prioriteiten te stellen, mede op basis van jouw kennis van de klant en haar/zijn markt.

Je werkt samen met collega’s aan prachtige communicatieprojecten. Je maakt en bewaakt planningen en zet creatie, studio en media aan het werk. Je onderhoudt contacten met zowel opdrachtgevers als toeleveranciers en zorgt voor een vlekkeloze projectadministratie. Bovendien ken je je opdrachtgevers als geen ander en weet je nieuwe projecten binnen te halen. Je zoekt naar kansen en durft kritisch te zijn en je mening te delen. Ben je enthousiast en denk jij perfect te passen bij profiel? Mail dan je sollicitatiebrief en CV naar jan@janboon.com.

 
 
 

Jan Boon Communicatie zoekt voor een allround marketing- en communicatiebureau in Friesland een ervaren art director. Mijn opdrachtgever werkt voor nationale en internationale toonaangevende en ambitieuze opdrachtgevers met name in de jachtbouw, food, recreatie, zorg, industrie en het MKB. Je bent als art director al een aantal jaar op niveau aan het werk, dus je verstaat je vak. Je bent een teamspeler die graag samenwerkt en die zijn keuzes goed kan onderbouwen. Als art director sta je aan de basis van creatieve cross mediale campagnes voor hun opdrachtgevers. Je bedenkt sterke en onderscheidende concepten die het verschil maken en waar de professionaliteit vanaf spat! Stuur je CV en motivatie zo snel mogelijk naar jan@janboon.com.

 
 
 
De vacatures van Jan Boon Communicatie vind je op janboon.com.
 
 
 
Agenda
 
 

TechTalks050 weer van start in Forum Groningen

Op 19 oktober (van 20.00 - 21.45 uur) organiseert TechTalks in de Rabo Studio in het Forum Groningen een bijeenkomst met het thema: Je komt er vanzelf! Zelfrijdend, zelfvliegend, zelfvarend: de ontwikkeling van autonome mobiliteit gaat in sneltreinvaart. Wat betekent dat eigenlijk voor de infrastructuur, het overige verkeer en onze manier van reizen. Sprekers zijn professor Bayu Jayawardhana, hoogleraar Mechatronica en niet-lineaire regeltechniek aan de Rijksuniversiteit Groningen en Yvonne Dubben, ontwikkelmanager Arriva. Zij gaat in op de techniek achter de zelfrijdende trein van Arriva die begin dit jaar testritten in het Noorden heeft gemaakt. Ook deelt zij de ervaringen van de passagiers die mee mochten. Verandert er met deze innovatie iets aan onze treinreizen?

 
 
 
Op Zoek
 
 
Ben jij op zoek

naar de juiste communicatieprofessional die past bij jouw organisatie en de juiste competenties heeft? Laat het Jan Boon Communicatie weten. Meer informatie? Neem contact op met Jan Boon Communicatie

 
 
 
Delen
 
 

Als jij iets hebt wat je kunt en wilt delen over jouw communicatie, aarzel niet dat met Bonen Weken te doen. Het heeft een bereik van 1500 in marketing en communicatie geïnteresseerde ondernemers!

 
 
 
Hooghoudt wil Amerika veroveren met 'Genever' met een fraaie promo

Hooghoudt gaat voor het eerst in zijn 132-jarig bestaan de Amerikaanse markt op met zijn befaamde jenever. Voor de VS omgedoopt tot Genever. Het Groningse familiebedrijf heeft al een verleden in Amerika met de verkoop van wodka, maar dat avontuur is een stille dood gestorven. Van de Genever-expeditie heeft Hooghoudt veel meer verwachting. De eerste duizenden flessen jenever zijn al verscheept naar Amerika”, zegt directeur Arno Donkersloot.

Hij wijst er op dat het ‘veroveren’ van de Amerikaanse markt een zaak van lange adem is. “Je moet veel passie aan de dag leggen en veel geduld hebben. Maar we hebben een goed verhaal en de klant moet vervolgens zelf ervaren wat Genever inhoudt. Het idee is dat we met de film een introductie geven op jenever, het merk Hooghoudt en onze belangrijkste producten (bekijk de hele promo maar let even op 2.52 en 2.56). Dit allemaal op de Hooghoudt manier (nuchter Gronings, ondernemend, persoonlijk, het mag best een beetje schuren, jezelf niet te serieus nemen maar je product wel).”

 
 
 
Soms denk ik wel eens bij mezelf …..
 
 

De mussen vielen van het dak, maar in de winkels is het volop Kerst en Sinterklaas. Buiten was het bloedheet, maar in sommige winkels is daar maar bar weinig van te merken. Winkels barsten uit hun voegen van de Sint- en Kerstspullen. Albert Heijn en de MAKRO liggen al eventjes vol met kruidnoten en ander december-snoepgoed, bij tientallen Intratuin-vestigingen hangen al kerstballen in de bomen en ook de Action verkeert al in kerstsferen. Zitten we daar wel op te wachten?

 
 
 
En dan nog even dit
 
 
Hoe je ervoor zorgt dat je organisatie zich gedraagt naar zijn kernwaarden

Organisaties delen gretig hun kernwaarden, maar het komt nog wel eens voor dat deze publieke verklaringen niet stroken met het gedrag binnen een bedrijf. Wil je het gat dichten? Begin met communiceren.

Critici doen bedrijfsverklaringen over waarden vaak af als goedkope praatjes, die geen invloed hebben op het dagelijkse gedrag van werknemers. Bedrijfsschandalen ondersteunen de mening van sceptici, zie recente voorbeelden bij bedrijven als Volkswagen en Wells Fargo of overheidsinstantie Belastingdienst. Het zijn organisaties die ethiek of integriteit tot hun kernwaarden rekenen, en plots in schandalen belandden.

 
 
 
Zijn waarde statements dan irrelevant?

Dat zou te kort door de bocht zijn. Ook als bedrijven hun ambities niet waarmaken, werpen deze verklaringen nog steeds licht op de waarden die leiders als cruciaal beschouwen voor succes. Ze beschrijven ook de culturele elementen waarvan leiders denken dat ze hun bedrijf onderscheiden in de ogen van werknemers, klanten en andere stakeholders.

MIT Sloan Management Review deelde eerder een onderzoek naar hoe bedrijfswaarden zich verhouden ten opzichte van de heersende bedrijfscultuur (conclusie: bij de meeste organisaties lopen beiden niet met elkaar in pas). Maar hoe zorg je ervoor dat je kernwaarden en alledaagse bedrijfscultuur met elkaar in overeenstemming zijn? De onderzoekers delen een aantal aanbevelingen. De stappen garanderen geen gezonde cultuur, maar het is een goede manier om te beginnen.

 
 
 
Hoe blijf je in deze tijd als marketeer voorop lopen?

Marketeers worden continue geconfronteerd met grote veranderingen én met klanten die steeds hogere verwachtingen hebben. Dynamische content en realtime contact zijn de uitdagingen die ze aan moeten gaan om concurrerend te blijven. De vraag of je marketingplanning nog aansluit bij de verwachting van je klanten vraagt om een snellere evaluatie dan normaal, zodat je in staat bent om op tijd bij te sturen. Uit onderzoek van Salesforce blijkt dat 84% van de klanten de ervaringen die bedrijven bieden minstens zo belangrijk vinden als hun producten en diensten. Vooraanstaande marketeers begrijpen dat en zoeken naar nieuwe manieren om hun klanten te benaderen, bijvoorbeeld met digitale touchpoints zoals mobiele apps. Lees alle inzichten en trends van 7000 marketeers wereldwijd. Download hier het onderzoek.

 
 
 
Interne marketeers zijn de nieuwe marketinghelden

COVID-19 houdt ons al maanden bezig. Met veel negatieve impact, maar het virus biedt ook kansen. Het zal namelijk grote trends, zoals de deeleconomie, duurzaamheid en de enorme wereldwijde digitalisering naar verwachting aanzienlijk gaan versnellen. Houd met al die veranderingen wel je interne communicatie stevig op orde.

In tijden van economisch succes is de noodzaak om daadwerkelijk te innoveren minder aanwezig. Niet voor niets zie je nu tijdens de economische crisis, als gevolg van de pandemie, een sterke innovatiekracht bij bedrijven en overheden ontstaan. Iedereen heeft wel een paar initiatieven van innovatieve producten, diensten en processen voorbij zien komen. Wat je ook ziet, is dat de hele digitale transformatie in een stroomversnelling raakt. Men werkt meer remote, communiceert via online kanalen en consumeert vrijwel alles, zowel privé als zakelijk, online. Dit gaat niet veranderen. Sterker nog: we zijn net begonnen.

 
 
 
Uitspraak
 
 

“Waar het stopt, houdt het niet altijd op”.

 
 
 
Bonen Weken
 
 

Je ontvangt Bonen Weken omdat je een relatie van Jan Boon bent of ingeschreven staat voor nieuwsbrieven van Jan Boon Communicatie.

Jan Boon Communicatie helpt organisaties, ondernemingen, bedrijven en instellingen de juiste communicatieprofessional te vinden en helpt daarmee de communicatieprofessional een (volgende) stap in hun carrière te maken.

 
 
 
Bonen Weken

wil zo veel zeggen als ‘stellig op iets rekenen en daarnaar maatregelen nemen’ en is bedoeld voor ondernemingen en organisaties in het midden- en kleinbedrijf om het management te attenderen op het belang van communicatie en reputatie van hun onderneming.

Daarnaast geeft Jan Boon Communicatie Bonen in de pot en Bonen Doppen uit. Bonen in de pot informeert communicatieprofessionals over de ontwikkelingen in het communicatievak. Bonen Doppen is een onregelmatig verschijnende column.

Een ander attenderen op Bonen Weken? Aanmelden is heel simpel: klik hier!

 
 
 
Jan Boon
Jan Boon
Matchmaker en coach

De primaire activiteiten van Jan Boon Communicatie richten zich op het samenbrengen en coachen van mensen en organisaties op het gebied van communicatie. Dit betekent het ondersteunen in het ontwikkelen van ambities van zowel professionals als organisaties. Hierbij focus ik me op oplossings- als ontwikkelingsgericht coachen. Soms ben ik gids, maar meestal reisgenoot, samen zoekend naar nieuwe wegen om tot oplossingen te komen. Meer informatie vindt u op www.janboon.com.
 
 
 
 
 
 
Deze nieuwsbrief wordt mede mogelijk gemaakt door:
 
Ga naar iwink.nl
 
 
Deze nieuwsbrief is verzonden met iMailingtool   |   Doorsturen   |   Afmelden
 
                                                           
Doorsturen

Uw naam:
Uw e-mailadres:
E-mailadres ontvanger: