Onderwerp:

Bonen in de pot

Datum: 12-05-2019 09:40:03
 
Kunt u deze e-mail niet goed lezen? Schakel dan afbeeldingen voor deze e-mail in of bekijk de online versie
 
Jan Boon Communicatie
brengt mensen samen
 
 
Bonen in de pot
 
 
 
 

13 mei 2019

Bonen in de pot is een uitgave van Jan Boon Communicatie en informeert je over de ontwikkelingen in het communicatievak.

 
 
 
Laatste Nieuws
 
 
Dwing sociale media tot transparantie

De politiek moet sociale media als Facebook met wetgeving dwingen open te zijn over de werking van hun algoritmes. Dat stelt de Raad voor het Openbaar Bestuur in een adviesrapport aan minister Kajsa Ollongren van Binnenlandse Zaken. Meer transparantie is volgens de Raad nodig om te kunnen inschatten hoe nieuws en berichtgeving wordt beïnvloed door de algoritmes van grote sociale platform. In het rapport stelt de Raad voor het Openbaar Advies dat iedereen online naar de waarheid moet kunnen zoeken. Dat moet de overheid volgens hen waarborgen: “Voor de democratie is het cruciaal dat iedereen naar waarheid kan blijven zoeken. Aan dit proces geeft digitalisering mede richting en het kan zowel een belofte als een dreiging zijn.”

 
 
 
Verder in deze editie
 
 
  • Een goede marketeer mag vooral geen volger zijn
  • Het vliegwiel van marketing
  • Reputatie politie groeit
  • Doelstellingen van evenementen
  • Heel veel vacatures en transfers
 
 
 
Wat mij is opgevallen
 
 
Een goede marketeer mag vooral geen volger zijn

Marketingexperte Carole Lamarque:Een volbloed marketeer laat geen enkele technologie of nieuwigheid aan zich voorbijgaan; geen enkele kans ontglipt hem of haar om meer te weten en te kunnen. Het ene bedrijf volgt de markt, het andere probeert voorsprong te nemen op de markt. Van een goede marketeer mag je echter veronderstellen dat hij geen volger is. Dat hij niet nog moet gaan stretchen of trainen op het moment dat je een bepaalde snelheid en techniek nodig hebt. Je moet een intrinsieke wendbaarheid hebben, altijd klaar zijn voor wat er op je afkomt.”

 
 
 
Het vliegwiel van marketing gaat steeds sneller

En het draait ook om een almaar grotere as. “De marketingcurve stijgt exponentieel”, signaleert marketingexperte Carole Lamarque. “Er komen altijd maar taken en vaardigheden bij, er valt niets af. Video killed the radio star? Niets daarvan. De digitale marketeer heeft zijn papieren collega niet overbodig gemaakt. Het is een optelsom. Maar niet van allemaal aparte streepjes.

Het prototype van de marketeer is een T-profiel met lange armen en een brede basis. Heel fijn voor jou als je heel veel weet over één domein, maar binnen je passie moet je een heel breed spectrum hebben. Je kan je niet genoegzaam wentelen in je kennis over een bepaalde tak. Anders ben je de marketeer van de LP in plaats van de marketeer van de muziek.”

 
 
 
Weet beter dan je klant wat goed voor hem is

Een passie voor al wat nieuw is, dat stipt mooi aan op een functieprofiel. Maar de enige kwaliteit die echt onmisbaar is, is de obsessie voor diegene die jouw product of dienst gaat gebruiken, verzekert Carole Lamarque. “Een bedrijf of marketeer moet altijd blijven zoeken naar de best mogelijke manieren om zijn klant – consument, gebruiker, burger of patiënt voor mijn part – te bereiken en te dienen. Waar houdt die persoon zich mee bezig? Of beter nog: waartoe zou hij of zij bereid kunnen worden?”

 
 
 
De visual identity van een woongebied

De uitdaging van regiomarketing is het kort en bondig vertellen van het verhaal van een enorm gebied. Dit verhaal is bij Meerstad zeer uitgebreid. Het draait hier allemaal om natuur, gezond leven en het ‘Meerstadgevoel’. Dizain vat dit samen in de pakkende pay-off: Meer, Meerstad.

De tweede uitdaging bij regiomarketing: het verkopen van kavels! Voor de campagnelaag die ze bedachten, hebben ze daarom dit gevoel van ‘meer’, van vooruitgang, meegenomen. Het gebied Meerstad moet overal beleefd kunnen worden.

 
 
 
Transfers
 
 

Marie-Lou Gregoire

verlaat na 12 jaar Groningen Seaports en gaat voor een nieuwe uitdagende klus bij netbeheerder Tennet voor het project ‘Wind boven de Wadden’ en contact Noord-Nederland.

Jolien Flapper

gaat aan de slag als marketingcommunicatiemedewerker bij Antonius Zorggroep en daarnaast zal ze wekelijks de lessen Nederlands verzorgen voor Flair Scholing. Jolien werkte eerder als project- en communicatiemedewerkster voor Young Drivers. Ze is verder bekend van haar blog ‘Spaans Benauwd’ ontstaan vanuit pure passie voor Spanje en Latijns-Amerika.

Lieselotte Dekenga

gaat aan de slag als marketing- en communicatieadviseur bij Ekwadraat in Leeuwarden. Ze komt van de Zorggroep Drenthe en werkte eerder voor Theater Mozaiek.

Martine van der kloet

is nu evenementencoördinator van de gemeente Noardeast Fryslân. Voordat ze bij Sport Fryslân werkte, was ze communicatiemedewerkster bij Zorgbelang Fryslân. Ze studeerde Communicatie aan de NHL.

Evert Haverkamp

treedt als senior projectmanager in dienst van RGN brand identity services in Almelo. Als senior communicatieadviseur werkte Evert op het snijvlak van corporate identity en (interne) communicatie voor onder meer Involve, Vialis, Dimence en Florius.

Anouk Draijer

is gestart met NOUX Branding, Marketing & Concepting. Anouk komt van Van der Valk Assen waar ze Sales, Marketing en Events deed. Eerder werkte ze voor Bol ICT en voor De Drentse Zaak.

Chantal Blokpoel-Ritsema

is nu senior communicatieadviseur bij de Nationaal Coördinator Groningen. Chantal had meerdere adviserende en leidinggevende functies bij verschillende onderdelen bij de ABN AMRO.

Ingrid Harms

is nu communicatieadviseur a.i. voor 's Heeren Loo, in Bedum. Ingrid werkt ook voor Jeugdbescherming Noord en werkte eerder voor Nationaal Coördinator Groningen en Centrum Veilig Wonen.

Marieke de Blok

gaat aan de slag als bestuursadviseur bij de gemeente Assen. Ze was communicatieadviseur bij de Nationaal Coördinator Groningen en werkte eerder voor de provincie Fryslân en Senza Communicatie.

 
 
 
Agenda
 
 

NVPR Wrap-up Party

De NVPR stopt. Wat? Ja, echt. De afgelopen jaren hebben ze op verschillende momenten contact gehad met leden over de toekomst van de NVPR. Wat willen leden? Wat wil een communicatieprofessional als het gaat om netwerken en kennisuitwisseling? De uitkomst? Heel veel, maar niet persé meer in verenigingsverband. Daarom stopt de NVPR. Maar, niet getreurd, dat gaat gepaard met een fantastische Wrap-up party en wel op donderdag 6 juni van 12.00 – 18.00 in het Karmelklooster in Drachten. Aanmelden kan tot maandag 26 mei.

 
 
 
Vacatures
 
 

Jan Boon Communicatie

is voor een concullega op zoek naar talentvolle communicatieprofessionals die zich willen specialiseren in arbeidsmarktcommunicatie. Natuurlijk krijg je een gedegen opleidings- en leertraject. Wil je meer weten over deze exceptionele uitdaging, neem dan contact op met jan@janboon.com.

Jan Boon Communicatie

is er voor een opdrachtgever in Groningen nog niet in geslaagd een ervaren marketingadviseur te vinden. Je bent een coördinator, maar vooral inspirator en als klantverantwoordelijke, de spin in het web. Je koppelt jouw visie aan de uitdagingen en bent de dagelijkse steun en toeverlaat voor de opdrachtgevers. Klanten zien steeds weer uit naar jouw komst. Je wordt ondersteund door jouw ervaring binnen de marketingcommunicatiebranche en je kent de gang van zaken binnen de bureauwereld. Je instelling en mentaliteit zijn doorslaggevend. Je bent representatief, een innemende persoonlijkheid en hebt affectie met online en digital marketing. Nieuwsgierig en meer weten? Mail jan@janboon.com.

De provincie Drenthe zoekt een lobbycoördinator. Jij bent de verbindende factor tussen de provincies en het Binnenhof. Je coördineert de Drentse lobby-inzet en levert een positieve en vernieuwende bijdrage aan de Drentse beleidsstrategie. Daarbij informeer en adviseer je het bestuur en de ambtelijke organisatie over hoe om te gaan met actuele landelijke ontwikkelingen. Je sollicitatiebrief en CV ontvangen ze graag vóór 16 mei.

Lamberink Makelaars & Adviseurs Assen zoekt op korte termijn een enthousiaste marketingadviseur. Ze zoeken een creatieve marketingspecialist die alle marketingactiviteiten van Lamberink initieert, coördineert en implementeert. Stuur vóór 24 mei jouw sollicitatiebrief met CV en pasfoto.

De gemeente Het Hogeland heeft een vacature medewerker Communicatie (32 uur, medewerker beleidsuitvoering II). Je hebt niet alleen een vlotte pen, maar bent ook in staat om te adviseren over eigentijdse communicatie. Daarmee bedien je Werkplein Ability en het team Samenleving en Sociaal. Je gaat je uren verdelen tussen Werkplein Ability en het team Samenleving en Sociaal. Je kunt reageren tot en met 19 mei.

Nationaal Coördinator Groningen heeft een vacature voor een communicatieadviseur Gebieden. Je bent verantwoordelijk voor de communicatie over de opname, beoordeling en versterking van woningen en gebouwen. Je adviseert collega’s van één van de zes versterkingspunten van NCG gevraagd en ongevraagd over communicatie. Ze ontvangen graag uiterlijk 22 mei je sollicitatie met CV.

Treant Zorggroep Hoogeveen zoekt een senior communicatieadviseur. Je bent een stevige adviseur die het communicatievak verstaat. Met als het even kan kennis en ervaring op het gebied van interne communicatie en arbeidsmarktcommunicatie. Affiniteit met de zorg en alles wat daarmee samenhangt helpt. Solliciteren kan tot en met 19 mei.

Rijksdienst voor Ondernemend Nederland zoekt een senior communicatieadviseur. Ze zoeken een stevige senior communicatieadviseur die specifiek binnen het domein Agro & Natuur een zichtbare bijdrage levert aan de verdere ontwikkeling van de gehele interne keten én de verdere professionalisering van de communicatiefunctie. Je bent analytisch, maakt je complexe materie snel eigen, komt met goed onderbouwde adviezen en weet deze om te zetten in zichtbare resultaten. De vacature loopt tot en met 23 mei. 

Groningen Seaports zoekt een medewerker PR & corporate affairs (1fte/36 uur). Je richt je vanuit een actief stakeholdermanagement op het effectief vertalen van de overall bedrijfsstrategie en de daaruit voortvloeiende doelstellingen naar relevante en overtuigende interne en externe communicatieprogramma's. Je bent het eerste aanspreekpunt voor de pers en adviseert de directie over externe en interne woordvoering. Stuur je reactie vóór 16 mei.

 
 
 
Op Zoek
 
 
Ben jij op zoek

naar een nieuwe uitdaging in je communicatiecarrière? Laat het Jan Boon Communicatie weten en hij neemt je op in deze rubriek in Bonen in de pot. De nieuwsbrief heeft een bereik van meer dan 2500 communicatieprofessionals met een leesdichtheid van bijna 50%. Grote kans dat jouw zoektocht door de lezers van Bonen in de pot wordt ingevuld! Meer weten? Neem contact op met Jan Boon Communicatie via jan@janboon.com.

 
 
 
Delen
 
 

Als jij iets hebt wat je kunt en wilt delen met je vakgenoten, aarzel niet dat met Bonen in de pot te doen. Het heeft een bereik van 2500 communicatieprofessionals!

 
 
 
Studio Baaz en Verhoef & Co bundelen krachten

De bureaus werken al geringe tijd nauw samen aan de Nijbracht 128 in Emmen. Vanaf 1 januari 2019 is Kai Engelmann, eigenaar van Studio Baaz ook mede-eigenaar van Verhoef & Co. “De kracht van Studio Baaz zit in de creatieve uitvoering van communicatie. Verhoef & Co houdt zich vooral bezig op strategisch niveau, communicatieoplossingen. Studio Baaz en Verhoef & Co blijven vooralsnog naast elkaar bestaan. “Om aan te geven dat we vanaf nu ‘familie’ van elkaar zijn, heet Studio Baaz vanaf heden Baaz & Co”, vertelt Kai. “We zijn niet voorwaardelijk aan elkaar verbonden, maar ondersteunen elkaar waar nodig.”

 
 
 
En dan nog even dit
 
 
Reputatie politie groeit bij burger en neemt af bij agent

Een angstige samenleving klampt zich vast aan de politie. En die is pessimistisch over zichzelf. Geen prettige combinatie, zo schrijft Marnix Eysink Smeets. Onlangs bracht de politie de Vertrouwens- en Reputatiemonitor 2018 naar buiten. Daaruit blijkt dat het vertrouwen van burgers in de politie sinds 2015 - het jaar waarin de nationale politie van start ging - aanzienlijk is toegenomen. Bij de eigen werknemers is echter een omgekeerde beweging zichtbaar: bij hen is het vertrouwen in – en het aanzien van - de eigen organisatie even aanzienlijk gedaald.

 
 
 
Losse verkoop tijdschriften 12 miljoen euro in de min

De losse verkoop van tijdschriften in Nederland blijft krimpen: vorig jaar daalde de omzet met 6% naar 193 miljoen euro. Dat is een tegenvaller van liefst 12 miljoen euro. Dit blijkt uit scandata van supermarkten, tijdschriftenwinkels en tabakszaken. De beschikbare gegevens zijn geanalyseerd door Carolien Vader, auteur van Bladendokter.nl en het boek Content Playbook. De winkels waar de data van afkomstig is, vertegenwoordigen zo’n 80% van de totale Nederlandse losse tijdschriftenmarkt. Kleinere winkels zijn niet meegenomen.

 
 
 
De doelstellingen van evenementen worden veelal niet gemeten

Slechts 36% van de professionals die betrokken zijn bij de organisatie van evenementen heeft de juiste kennis en tools om de doelstellingen van die events te meten. Dat is weinig, want events vragen veel tijd en zijn kostbaar. Zeker omdat bedrijven en instellingen het evenement steeds vaker inzetten als marketinginstrument, is het van essentieel belang om meer aandacht aan de eventdoelstellingen te besteden.

Dit leert een onderzoek van Momice, leverancier van software voor eventregistratie. De onderzoeksresultaten zijn gepubliceerd aan de vooravond van de eventserie ‘Connecting the Dots’, die wordt georganiseerd in samenwerking communicatieadviesbureau Change Behaviour Group en IT-dienstverlener Sendsteps. Met deze reeks events wordt beoogd eventprofessionals te wapenen met een wetenschappelijke methode om goede eventdoelstellingen te bepalen.

 
 
 
Soms denk ik wel eens bij mezelf .....
 
 
We prefereren opleiding boven coaching

De behoefte onder de medewerkers om een persoonlijk budget te spenderen aan sport, beweging en ontspanning is groot. Stel dat medewerkers 100 euro mogen besteden, dan geven ze in totaal het liefst 41 euro uit aan sport, beweging en ontspanning. Medewerkers vinden het ook interessant om hun budget te besteden aan trainingen en opleidingen (31 euro), maar coaching staat niet hoog op hun lijst. Hiervoor hebben zij slechts 14 euro over.

Als wordt gekeken naar de human resources managers, stelt ruim de helft van hen (55%) het persoonlijk budget indien mogelijk het liefst beschikbaar voor sport en beweging van medewerkers. Uit de praktijk blijkt echter dat bij nog geen kwart van de organisaties (24%) een budget beschikbaar is dat de vitaliteit aanmoedigt. Dit blijkt uit het jaarlijkse HR-benchmarkonderzoek van HR-dienstverlener Visma | Raet.

 
 
 
Ontwikkeling van vaardigheden

Marco Winkel, directeur HR bij Visma | Raet, onderstreept het belang van een vrij besteedbaar persoonlijk budget: “Wanneer medewerkers zelf kunnen bepalen waaraan ze hun persoonlijk budget uitgeven, motiveert ze dat veel meer om bepaalde taken op te pakken. Zo worden ze gestimuleerd om een training of opleiding naar keuze te volgen, maar ook om aan hun gezondheid te werken. Een training of opleiding is belangrijk om de skills te ontwikkelen, maar het is ook bewezen dat sporten en bewegen goed is voor zowel de lichamelijke als de geestelijke gezondheid. Wanneer jij als werkgever ook bij kan dragen aan een gezonde, fitte medewerker, profiteer je daar automatisch van.”

 
 
 
Uitspraak
 
 

“Ik was 19 en vertrok voor 8 maanden naar Azië, Australië en Nieuw Zeeland. Na die reis ben ik communicatiewetenschappen gaan doen, een niksnutstudie. Dan weet je niet wat je echt wilt.” Jeroen van Stekelenburg, sportjournalist bij Studio Sport in een interview in het Dagblad van het Noorden.

 
 
 
Bonen in de pot
 
 

Je ontvangt Bonen in de pot omdat je een relatie van Jan Boon bent of ingeschreven staat voor nieuwsbrieven van Jan Boon Communicatie.

Jan Boon Communicatie helpt communicatieprofessionals een (volgende) stap in hun carrière te maken en helpt daarmee organisaties, ondernemingen, bedrijven en instellingen de juiste communicatieprofessional te vinden.

 
 
 
Bonen in de pot

wil zo veel zeggen als “hij wil nog wat zeggen maar het is onbelangrijk wat hij te zeggen heeft”, waarmee ik het relatieve van mijn berichten wil aangeven. Lees het vanuit je eigen perspectief.

Naast Bonen in de pot geeft Jan Boon Communicatie Bonen Weken en Bonen Doppen uit. Bonen Weken gaat over de ontwikkelingen in de communicatiewereld in relatie tot ondernemen. Bonen Doppen is een onregelmatig verschijnende column.

Wil jij een ander attent maken op Bonen in de pot? Klik hier!

Jan Boon Communicatie ziet het als zijn verantwoordelijkheid om jouw privacy en gegevens te beschermen. De informatie wordt niet met derden gedeeld. Ik ben verplicht om de vertrouwelijkheid van jouw gegevens te respecteren. Alleen met wederzijdse toestemming zal ik deze gegevens met derden delen.

 
 
 
Jan Boon
Jan Boon
Matchmaker en coach

De primaire activiteiten van Jan Boon Communicatie richten zich op het samenbrengen en coachen van mensen en organisaties op het gebied van communicatie. Dit betekent het ondersteunen in het ontwikkelen van ambities van zowel professionals als organisaties. Hierbij focus ik me op oplossings- als ontwikkelingsgericht coachen. Soms ben ik gids, maar meestal reisgenoot, samen zoekend naar nieuwe wegen om tot oplossingen te komen. Meer informatie vindt u op www.janboon.com.
 
 
 
 
 
 
Deze nieuwsbrief wordt mede mogelijk gemaakt door:
 
Ga naar iwink.nl
 
 
Deze nieuwsbrief is verzonden met iMailingtool   |   Doorsturen   |   Afmelden
 
                                                           
Doorsturen

Uw naam:
Uw e-mailadres:
E-mailadres ontvanger: