Onderwerp:

Bonen in de pot

Datum: 18-11-2019 15:40:03
 
Kunt u deze e-mail niet goed lezen? Schakel dan afbeeldingen voor deze e-mail in of bekijk de online versie
 
Jan Boon Communicatie
brengt mensen samen
 
 
Bonen in de pot
 
 
 
 

19 november 2019

Bonen in de pot is in een uitgave van Jan Boon Communicatie en informeert je over de ontwikkelingen in het marketing- en communicatievak. In principe verschijnt Bonen in de pot ieder maandagochtend.

 
 
 
Vooraf

Door een storing in mijn Ziggo modem was ik verstoken van internetverbindingen en niet in staat Bonen in de pot te versturen. Dankzij de inspanningen van Jan Roel Jager van Ginyson Presentatie Specialisten (@Ginyson) en de hulp van Ziggo en van PostNL functioneert alles weer naar behoren!

 
 
 
Laatste Nieuws
 
 
Babbage Company en Logeion versterken hun partnerschap in 2020

Babbage Company, recruitmentbureau voor marketing, communicatie en online professionals, en Logeion werken al jarenlang actief samen. Bijvoorbeeld door actieve participatie in commissies, zoals de selectiecommissie Comm/v en ComTalent, en het Partnerschap van het Centrum Strategische Communicatie. Monique van Vliet, managing consultant en partner Babbage Company, vertelt: "We breiden dit nu uit naar een partnerschap voor Logeion-breed. We geloven in de kracht van netwerken, dat zit in ons DNA, en met dit partnerschap versterken onze netwerken elkaar nog meer. Kennisdeling en ontmoeting staan daarbij voorop."

 
 
 
Verder in deze editie
 
 
  • Merkwaarden als consistente leidraad
  • Automarketeers moeten radicaal anders gaan denken
  • Vertrouwen directieleden daalt gemiddeld ruim 20%
  • Tarieven freelance journalistiek drastisch gedaald
  • Meedenken over arbeidsmarktcommunicatie
 
 
 
Wat mij is opgevallen
 
 
Merkwaarden als consistente leidraad voor organisatiegedrag

Gedrag is leidend voor de reputatie van merkorganisaties. Maar dan moet de organisatie wel eerst bepalen waar zij voor staat en welk gedrag daarbij past. Als je op jouw beoogde reputatie wil sturen, moet je natuurlijk wel bedenken hoe je door jouw omgeving gezien wil worden. Je moet je afvragen wat jouw identiteit is. Ofwel, wie ben ik? Wat kan ik? Wat wil ik betekenen voor anderen? Waarin onderscheid ik me? En vooral, waarom doe ik de dingen die ik doe?

 
 
 
Merkwaarden als consistente leidraad voor organisatiegedrag

Al een poos geleden omschreef Simon Sinek in zijn boek ‘Start with Why’ de zogenaamde gouden cirkel. Deze bestaat uit drie cirkels: wat, hoe en waarom. En daarbij gaat het vooral om het waarom van de organisatie. Realiseer je wel dat die why niet over jezelf gaat, maar over de betekenis die je hebt voor jouw omgeving – waarom jouw organisatie ertoe doet voor anderen. Jouw identiteit geeft dus weer wie je bent, wat je drijft en wat je dagelijks inhoud geeft. Het is het verhaal dat je mensen over jezelf vertelt en de basis voor wat je bijvoorbeeld online over jezelf publiceert. En belangrijk, waarin je anders bent dan de rest! Het is dus essentieel te bezien welke persoonlijke waarden en merkwaarden bij jou passen, die je typeren en waarin je gelooft.

 
 
 
Doorvertaling in gedrag

Wat vaak ontbreekt, is dat de merkwaarden ook daadwerkelijk worden verder vertaald in beoogd gedrag van de organisatie. Dat is doodzonde, want het gedrag bepaalt voor 90% de reputatie. Communicatie is slechts dienend. Zorg er dus voor dat je nadenkt over de consequenties voor medewerkersgedrag. Wat betekent de merkwaarde ‘We serve’ voor het gedrag van de directeur, salesmanager en receptioniste? Dat moet je levend maken in de organisatie.

 
 
 
Consistent gedrag

Consistentie in gedrag is een randvoorwaarde voor het realiseren van jouw gewenste reputatie. Hou niet alleen in woorden maar vooral in daden vast aan de waarden van jouw persoonlijke merk of organisatiemerk. Dat geldt niet alleen in goede tijden, maar zeker ook in slechte tijden. Het is heel verleidelijk om soms één van jouw waarden even los te laten als dat voor de korte termijn even beter uitkomt. Maar uiteindelijk word je toch afgerekend op de afwijkingen en is het iedere dag judgement day. Het huidige transparantietijdperk en de social media tools geven de omgeving namelijk het inzicht en de macht om te zien, te oordelen en zo nodig af te rekenen.

 
 
 
Van persberichten-station naar lead agency

Jacqueline Bosselaar van Het PR Bureau en PR-ambassadrice van de ADCN over media-vuistregels die op de schop moeten: na in-house agencies, consultancies en specialisten op het gebied van experiential en data-marketing, vormen PR-bureaus de nieuwe concurrenten voor reclamebureaus. En, steeds vaker winnen PR-bureaus pitches van reclamebureaus. Dit komt door de opkomst van social media en viral content en de groeiende klantvraag naar meer geïntegreerde marketingoplossingen. PR-bureaus kennen het spel van aandacht creëren (en niet kopen), werken met influencers en worden de laatste jaren niet meer alleen afgerekend op het aantal media-impressies, maar krijgen – om genoemde redenen – steeds vaker de lead op creatie en op social, digital en paid media. Aldus Jacqueline Bosselaar.

 
 
 
Automarketeers moeten radicaal anders gaan denken

Jos van den Bergh zwaaide af als manager marketingcommunicatie bij Renault: “De auto-industrie moet snel aan de bak met vernieuwen. Zolang we met z’n allen wachten totdat klanten in een showroom een auto komen halen, wordt het niet veel meer. De aankomende generatie denkt volledig digitaal en ziet mobiliteit als een soort abonnement. Die komen niet naar een showroom, die zien iets op YouTube en winkelen dan online. In media, communicatie en marketing moet daar veel beter op ingespeeld worden. Daarnaast is uitgesproken communicatie nodig, want met de standaard spotjes val je echt niet meer op in die bomvolle timeline. Iedereen die zich met automarketing bezighoudt - importeurs, dealers, maar ook publishers - moet radicaal anders gaan denken.”

 

 
 
 
Uitdagingen in de autosector

Jos van den Bergh: “Allereerst is er een belangrijke trend van bezit naar gebruik. Voor onze telefoon en tv-abonnementen betalen we per maand en die trend komt nu naar de auto-industrie. Het mobiliteitsabonnement, de carsharing en private lease winnen snel terrein en dat heeft forse impact op de business. Daarnaast verschuift de klant in een nog hoger tempo van showroombezoek naar een volledig digitaal proces. In dat traject verandert, onder invloed van bedrijven als Coolblue, ook de verwachting van de klant, die direct zijn product wil hebben. Ook raken elektrisch rijden en waterstofaandrijving steeds meer geaccepteerd en hebben impact op de business. Het aftersales-traject bijvoorbeeld is veel minder lucratief.”

 
 
 
Transfers
 
 

Wilma Nabring, AnneMarieke Voortman, Esther Osinga en projectbegeleider Pieter Melle van de Meulen van Vonc Communicatie gaan aan de slag voor de participatie en communicatie rondom de Regionale Friese Energiestrategie.

Camelia A. Schrage-Simeoni is nu commercieel medewerkster CSD bij Reining Transportservice. Ze komt van EA Broekema BV, waar ze als sales specialist werkzaam was. Camelia is eigenaar van CASS de Gouden Smaak, importeert wijnen ter ondersteuning van verschillende culturele evenementen (onder andere: TEDx Groningen, PhD Day Groningen, Eurojust Den Haag).

Margreet Bennink, eigenaar BENNINK Marketing & Communicatie, is nu interim manager Communicatie & Marketing bij Groningen Bereikbaar. Margreet is daarnaast bestuursadviseur en strategisch communicatieadviseur van Economic Board Groningen. Zij werkte onder meer als interim strategisch communicatieadviseur Public Affairs voor SNN en als bestuursadviseur voor de provincie Groningen en Drenthe en in verschillende interim-management functies.

 
 
 
Agenda
 
 

Op vrijdag 29 november opent het Forum Groningen. Vanaf 17.00 uur barst een 24-uursprogramma los voor nieuwsgierigen uit Stad, Ommeland en de rest van de wereld.

 
 
 
Vacatures
 
 

Zorggroep Alliade Heerenveen zoekt een manager Marketing en Communicatie. De opgaven concentreren zich op vier gebieden, aan jou om hier een boost aan te geven en de afdeling en haar positie verder te ontwikkelen en verstevigen. Je faciliteert en coacht medewerkers zodanig dat ze zich goed kunnen ontwikkelen. Je bent eindverantwoordelijk voor het, samen met je team, ontwikkelen van het marketing- en communicatiebeleid op concernniveau, afgeleid van de strategische concerndoelstellingen. Je adviseert de Raad van Bestuur en directeuren proactief over concern- en crisiscommunicatie. Interne communicatie is hierbij cruciaal! Ze ontvangen jouw reactie graag uiterlijk op 24 november.

De FUMO (Fryske Utfieringstsjinst Miljeu en Omjouwing) is op korte termijn op zoek naar een enthousiaste communicatieadviseur. In je rol als communicatieadviseur ben je verantwoordelijk voor alle interne en externe communicatie. Je adviseert en ondersteunt het managementteam én andere collega’s op het gebied van communicatie. Solliciteren kan tot en met donderdag 28 november.

 

Vacatures van Jan Boon Communicatie vind je op janboon.com.

 
 
 
Op Zoek
 
 
Ben jij op zoek

naar een nieuwe uitdaging in je communicatiecarrière? Laat het Jan Boon Communicatie weten en hij neemt je op in deze rubriek in Bonen in de pot. De nieuwsbrief heeft een bereik van meer dan 2250 communicatieprofessionals met een leesdichtheid van bijna 50%. Grote kans dat jouw zoektocht door de lezers van Bonen in de pot wordt ingevuld! Meer weten? Neem contact op met Jan Boon Communicatie via jan@janboon.com.

 
 
 

Marieke is een communicatieadviseur met hart voor de zaak. De doelgroep écht raken en in beweging brengen; daar draait het bij haar om. Het liefst houdt ze zich bezig met strategie en uitvoering. Ze verdiept zich graag in complexe onderwerpen en vindt het heerlijk om mooie communicatieproducten te maken. Ze heeft een enorme werkervaring op het gebied van corporate, marketing- project- en interne communicatie. Tekstschrijven is haar specialisme. Inmiddels verhuisd naar Friesland en nu op zoek naar een mooie communicatiejob of werkervaringsplaats in Friesland of Groningen. Met name de zorg en het onderwijs spreken haar bijzonder aan. Meer weten over Marieke? Mail jan@janboon.com.

 
 
 
Delen
 
 

Als jij iets hebt wat je kunt en wilt delen met je vakgenoten, aarzel niet dat met Bonen in de pot te doen. Het heeft een bereik van 2100 communicatieprofessionals!

 
 
 
Vertrouwen directieleden daalt gemiddeld ruim 20%

Volgens de Worldcom, het wereldwijde partnernetwerk van onafhankelijke PR-bureaus waar voor wat betreft ons land Wisse Kommunikatie deel van uitmaakt, is het vertrouwen van ruim 58.000 directieleden/zakelijke leiders wereldwijd gekelderd in 2019, blijkt uit de tweede jaarlijkse Worldcom Confidence Index. Het volledige rapport en gerelateerde content kun je hier downloaden.

 
 
 
Soms denk ik wel eens bij mezelf …..
 
 
LinkedIn is het nieuwe Facebook

Het aantal LinkedIn gebruikers groeit. Hoe kunnen media dit platform benutten? Het meest geschikt lijkt LinkedIn voor vakmedia, maar ook sommige nieuws­media kunnen er iets aan hebben. Goed, je vindt er nog steeds veel esoterisch managementjargon. Maar LinkedIn is niet meer de slaapverwekkende CV-site die het in het begin was. Mede dankzij een scheutje verFacebooking – je kunt er nu reageren met ‘interessant’, ‘gefeliciteerd’, ‘geweldig’ en ‘verhelderend’ – wordt het steeds meer een mainstream sociaal medium.

En het aantal gebruikers groeit: volgens Newcom Research & Consultancy hadden begin 2019 4,6 miljoen Nederlanders een actief account op LinkedIn; 6 procent meer dan een jaar eerder (ter vergelijking: Facebook heeft 6,8 miljoen gebruikers).

 
 
 
En dan nog even dit
 
 
Sollicitatieraad denkt mee over arbeidsmarktcommunicatie

De sollicitatieraad van de gemeente De Fryske Marren is gestart: een groep van 8 betrokken inwoners die gaat meedenken over de arbeidsmarktcommunicatie en welke waarden belangrijk zijn bij het aantrekken van nieuwe medewerkers. Bijna 70 inwoners hadden zich aangemeld. Hieruit zijn 8 inwoners geselecteerd waarbij rekening is gehouden met spreiding over de gemeente, leeftijd en geslacht.

De leden gaan meedenken over de arbeidsmarktprofilering van de gemeente: "hoe onderscheiden we ons als werkgever, waar moeten we op letten bij het aantrekken van nieuwe medewerkers en welke vragen moeten we bijvoorbeeld stellen in sollicitatiegesprekken."

 
 
 
“Iedereen is een marketeer!”

Onderscheidend vermogen bereik je met beleving. Waar kun je in de huidige tijd nog je onderscheidend vermogen mee creëren en tegelijk waarde toevoegen voor je klanten? Iedereen in je organisatie is eigenlijk een marketeer: een marketeer die op zijn of haar eigen manier invloed heeft op de klantbeleving en daarmee waarde kan genereren. Hoe? Met beleving.

 
 
 
Tarieven freelance journalistiek drastisch gedaald

Kranten en tijdschriften betalen hun freelance journalisten in 2019 bijna een kwart minder dan vijftien jaar geleden. Dat blijkt uit onderzoek gepubliceerd in het boek Hosselen, Harken en andere Handigheden: een survivalgids voor freelance journalisten.

Freelance journalistencollectief Bureau Wibaut vergeleek de woordprijzen van de meest prominente kranten en bladen van 2004 met die van 2019. Daaruit blijkt dat de tarieven in absolute zin zo goed als onveranderd zijn. De Volkskrant betaalde in 2004 40 cent per woord, nu 42 cent. Elsevier betaalde destijds 37 cent, nu is dat 34. De cijfers voor Libelle, het per woord best betalende medium: 45 en nu 46.

 
 
 
Uitspraak
 
 

“De kraamkamer van effectieve communicatie is je interne communicatie. “  Gonda Duivenvoorden, ondernemer Brainwork, medeauteur van De Psychologie van Communicatie, strateeg, trainer, coach en opleider op het CommunicatieFestival.

 
 
 
Bonen in de pot
 
 

Je ontvangt Bonen in de pot omdat je een relatie van Jan Boon bent of ingeschreven staat voor nieuwsbrieven van Jan Boon Communicatie.

Jan Boon Communicatie helpt communicatieprofessionals een (volgende) stap in hun carrière te maken en helpt daarmee organisaties, ondernemingen, bedrijven en instellingen de juiste communicatieprofessional te vinden.

 
 
 
Bonen in de pot

wil zo veel zeggen als “hij wil nog wat zeggen maar het is onbelangrijk wat hij te zeggen heeft”, waarmee ik het relatieve van mijn berichten wil aangeven. Lees het vanuit je eigen perspectief.

Naast Bonen in de pot geeft Jan Boon Communicatie Bonen Weken en Bonen Doppen uit. Bonen Weken gaat over de ontwikkelingen in de communicatiewereld in relatie tot ondernemen. Bonen Doppen is een onregelmatig verschijnende column.

Wil jij een ander attent maken op Bonen in de pot? Klik hier!

Jan Boon Communicatie ziet het als zijn verantwoordelijkheid om jouw privacy en gegevens te beschermen. De informatie wordt niet met derden gedeeld. Ik ben verplicht om de vertrouwelijkheid van jouw gegevens te respecteren. Alleen met wederzijdse toestemming zal ik deze gegevens met derden delen.

 
 
 
Geen titel
 
 
Jan Boon
Jan Boon
Matchmaker en coach

De primaire activiteiten van Jan Boon Communicatie richten zich op het samenbrengen en coachen van mensen en organisaties op het gebied van communicatie. Dit betekent het ondersteunen in het ontwikkelen van ambities van zowel professionals als organisaties. Hierbij focus ik me op oplossings- als ontwikkelingsgericht coachen. Soms ben ik gids, maar meestal reisgenoot, samen zoekend naar nieuwe wegen om tot oplossingen te komen. Meer informatie vindt u op www.janboon.com.
 
 
 
 
 
 
Deze nieuwsbrief wordt mede mogelijk gemaakt door:
 
Ga naar iwink.nl
 
 
Deze nieuwsbrief is verzonden met iMailingtool   |   Doorsturen   |   Afmelden
 
                                                           
Doorsturen

Uw naam:
Uw e-mailadres:
E-mailadres ontvanger: