|
|
4 april 2022
Bonen Weken is een uitgave van Jan Boon Communicatie. Bonen Weken informeert je over de ontwikkelingen in het marketing- en communicatievak in relatie tot ondernemen.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Dit is de laatste editie van Bonen Weken. Met ingang van 1 april, en da’s geen grap, ben ik gestart met het langzaam afbouwen van mijn activiteiten en mijn ondernemerswerkzaamheden.
Om toch op de hoogte te blijven van de ontwikkelingen in het marketing- en communicatievakgebied ontvang je voortaan Bonen in de pot. Bonen in de pot is ook een uitgave van Jan Boon Communicatie. In principe verschijnt Bonen in de pot iedere maandagochtend. Mocht je na het (meerdere malen) lezen toch niet geïnteresseerd blijven, kun je je zelf uitschrijven. Onderaan de nieuwsbrief is die mogelijkheid. Natuurlijk hoop ik dat je de trouwe lezer blijft.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Inhaker der inhakers |
De grappigste 1 april grappen van 2022. Jazeker, humor werkt. Altijd. Er verschijnt altijd wel een aantal hoogst opmerkelijke persberichten in de redactiemailbox, maar richting dé datum lezen we toch wel twee keer voordat we iets aannemen.
Hoe zat het dit jaar?
Je kunt trouwen in een echte ANWB-outfit, Lidl veilt als eerste supermarkt merchandised NFT's, Kanzi-appels introduceert VaKanziTours, Dr Oetker lanceert een Fischstäbchenpizza, het beeld op de Koemarkt in Purmerend wordt gehalveerd, Geberit lanceert een kontfiguurator-app, de gemeente Zuidplas komt met trashcoins, op Texel kun je een 17de eeuws kanon ophalen, Dyson heeft een koptelefoon die stadsvervuiling filtert.
En, oh ja: er is een curlingsteen uit de steentijd opgegraven. En dan de Beemster Graskaas, met echte stukjes gras, wat dacht je van de pizza-bitterbal .... of anders neem je een punt Visstickpizza. Kampen viert kerst in april. De overheid introduceert flitspalen op fietspaden, en lang douchen zit er niet meer in: de waterdruk neemt na tien minuten af, en heb je al gehoord van de wereldprimeur: er komt een zwembad voor Jerseykoeien. En hele mooie vind ik: vanaf 1 april repareert ThePhoneLab ook jouw vibrator!
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
- Consumenten geloven duurzaamheidscommunicatie bedrijven niet
- Kan functionele communicatie bijdragen?
- Consument wil slimmere en nuttiger spraak assistent
- Jan Boon Communicatie zoekt een medewerker Marketingcommunicatie
- Luide praters zijn ergernis nummer 1 op kantoor
- FrieslandCampina heeft uitstekende reputatie
- Hoe breng je 'goed doen' het best over het voetlicht
- En nog veel meer interessante onderwerpen in deze laatste Bonen Weken
|
|
|
|
|
|
|
|
Ik mag een boon zijn als het niet zo is |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Consumenten geloven duurzaamheidscommunicatie bedrijven niet |
Consumenten vinden de duurzaamheidscommunicatie van bedrijven onvoldoende. Ruim de helft (52%) vindt dat beloftes over de duurzaamheid van een product vaak ongeloofwaardig en 67% meent dat het duurzaamheidsbeleid van bedrijven onduidelijk is.
Dit blijkt uit onderzoek van marktonderzoeksbureau MarketResponse en b-open in samenwerking met IVRM Reputatie, uitgevoerd onder duizend Nederlanders. Volgens consumenten is het met name van belang dat bedrijven transparant zijn over de manier waarop ze duurzaam ondernemen.
Ruim de helft (52%) verwacht deze transparantie en vindt dat bedrijven moeten laten zien hoe en waar duurzaamheid terugkomt in het bedrijf. Daarnaast vindt ruim een derde het belangrijk dat bedrijven hun klanten actief op de hoogte houden van stappen die zij zetten op het gebied van duurzaamheid. Van duurzaamheidsbeloftes verwacht de consument (34%) vooral dat deze onderbouwd zijn met feiten en gecontroleerd zijn door een onafhankelijke partij.
|
|
|
|
|
|
|
|
Wat me verder is opgevallen |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Kan functionele communicatie bijdragen? |
Volgens veel marketeers kan dat alleen met emotionele merkcommunicatie, vaak gebruikmakend van verhalende audiovisuele media. Maar dit zijn niet de enige effectieve media om merkoverweging te vergroten, zo blijkt uit de analyses. Op een andere manier kijken naar traditionele wetmatigheden in media, gecombineerd met eigen onderzoek en effectstudies, creëert nieuwe waarheden en succesvolle andere toepassingen van media.
Het voordeel van functionele communicatie
is dat het sterk is in het duidelijk communiceren van USP’s en het uitlichten van bepaalde producten. Het nadeel is dat je ze vaak snel weer vergeten bent. De eieren die vorige week in de aanbieding waren bij Jumbo ben je vast nu al vergeten, maar het gezellige Jumbo gezin van Frank Lammers kunnen we zo in onze herinnering oproepen.
Tegelijkertijd zijn er ook veel merken waarbij juist functionele kenmerken bepalen of een merk in de evoked set (groep producten of merken die voor de consument acceptabel zijn) komt. Consequent gebruikmaken van media voor het laden van functionele associaties, zonder al te veel abstractie en storytelling, kan voor veel merken juist dé manier zijn om merkoverweging te vergroten.
|
|
|
|
|
|
|
|
Consument wil slimmere en nuttiger spraak assistent |
Spraaktechnologie is sterk in opkomst voor het contact tussen organisaties en klanten. Mits de technologie aan de verwachtingen voldoet, is de Nederlandse consument bereid om in die ontwikkeling mee gaan. Onderzoek laat zien dat het aantal mensen dat gebruik maakt van spraak assistentie groeit, maar ook dat er nog veel vooruitgang nodig is om de massa te overtuigen van nut en gemak.
Gebruik maken
Het aantal Nederlanders dat gebruik maakt van spraak assistenten steeg afgelopen jaar naar 37%. Dat blijkt uit de Nationale Voice Monitor, een onderzoek van Achmea, DDMA, NPO, Project Zilver en Y.digital uitgevoerd door DirectResearch. Mannen maken er met 42% momenteel nog meer gebruik van dan vrouwen (32%), maar onder vrouwen is de groei groter. Het gebruik onder jongeren (18-34 jaar) is momenteel het hoogst, terwijl de grootste groei wordt waargenomen onder ouderen (65+). De groei wordt mede veroorzaakt door een toename van toepassingen met spraaktechnologie.
Hogere klanttevredenheid
Vooral bij callcenters is de spraak assistent sterk in opkomst. Bij 4% van de callcenters verloopt het telefonische contact met consumenten al volledig via een spraak assistent terwijl bij 9% een spraak assistent het contact voor een medewerker inleidt. Volgens Carla Verwijmeren van Y.digital biedt deze ontwikkeling grote voordelen voor zowel bedrijven en organisaties als voor consumenten. “Het biedt de mogelijkheid om ook buiten kantoortijden service te bieden, wachttijden te verkorten en piekbelastingen of personeelstekorten op te vangen. Dat leidt tot een hogere klanttevredenheid, meer efficiency en lagere kosten.”
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Noordelijke promotiedagen
Op dinsdag 8 en woensdag 9 november vinden de Promotiedagen opnieuw plaats in MartiniPlaza in Groningen.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Jan Boon Communicatie |
zoekt voor een opdrachtgever in Groningen een medewerker Marketingcommunicatie. Je bent verantwoordelijk voor klantcommunicatie van projecten. Hiervoor bedenk je de strategie van de campagnes, denkt deze verder uit en ontwikkelt hiervoor de benodigde communicatiemiddelen. Je produceert onder meer brieven, online en social media uitingen en nieuwsbrief communicatie. Teksten schrijven en redigeren is een zeer belangrijk onderdeel van je takenpakket en het is dus belangrijk dat je goed en foutloos kunt schrijven. Met jouw gevoel voor branding en vormgeving weet je hoe je een boodschap duidelijk en krachtig over kan brengen.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Is jouw organisatie |
op zoek naar de juiste communicatieprofessional die past bij jouw organisatie en de juiste competenties heeft? Laat het me weten. Wil je meer weten?? Aarzel niet, en neem contact met me op.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Luide praters zijn ergernis nummer 1 op kantoor |
De irritaties op kantoor nemen na corona weer toe, hoorde Japke d.Bouma. Collega’s die in je gezicht hoesten, collega’s die hun handen niet wassen op het toilet: “Jullie weten dat ik altijd alle geduld met jullie heb. Dat ik altijd begrip heb voor jullie geklaag. Over mensen die Cruesli eten in de treinspits, collega’s die de hele dag naast je zitten te bellen, die de bruine strepen in de pot laten zitten of de hele dag over hun nieuwe hogedrukreinigers of zonnepanelen kletsen.
Maar deze maand dacht zelfs ík even: kom op, jongens. Je kunt het ook overdrijven. Want toen stuurde het ANP een nieuwsbericht dat de irritaties op kantoor weer toenemen nu kantoorwerkers er na de coronacrisis terugkeren.”
Top 50
Er stond ook een top-50 (!) van ergernissen bij. Collega’s die slijmen bij de baas (nummer 15), collega’s die ziek naar kantoor komen (nummer 3), ‘die ongemerkt zingen of fluiten’, haha (nummer 44), die in je gezicht hoesten (nummer 2), die te dicht bij je komen staan (12), die hun handen niet wassen nadat ze op het toilet geweest zijn (nummer 8), collega’s die luid praten (dat was de nummer 1).
Korrel
“Het onderzoek moet met een korrel zout genomen worden. Dat zeg ik er eerlijk bij. Want het waren conclusies uit een enquête onder 1.500 Britse kantoorwerkers die was uitgevoerd in opdracht van Essity, producent van maandverband, toiletpapier en tissues. Er waren dus verdacht veel klachten over papieren handdoekjes en rollen toiletpapier – daar heb ik nog nooit een (Nederlandse) kantoortijger over gehoord.”
|
|
|
|
|
|
|
|
Soms denk ik wel eens bij mezelf ….. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Er valt steeds minder te lachen om reclame |
...en da's jammer want het werkt wel heel goed. In deze barre tijden konden we dit er ook nog wel bij hebben. Een derde van de advertenties gebruikt een of andere vorm van humor en de advertenties die dat doen, zijn ook effectiever. Maar de betere reclamegrap is al sinds de wereldwijde recessie van 2009 aan het afnemen. Dat wees onderzoek van Kantar uit. Slechts 33% van de door Kantar geanalyseerde advertenties bevatten een of andere vorm van humor, en dat ondanks het gegeven dat ruim de helft van de winnaars van de Creative Effectiveness Awards humor gebruikte.
Afname
De afgelopen twintig jaar nam het gebruik van humor in advertenties gestaag af en de pandemie heeft die afname ook nog eens versneld. Dat is niet omdat we in een serieuzere wereld leven en er is ook altijd ruimte voor humor, maar er heerst volgens de onderzoekers gewoon meer angst om ongepast humor te gebruiken. Niet helemaal terecht. Zelfs tijdens de pandemie bleek uit de COVID-19-barometer van Kantar dat mensen nog humor in advertenties op prijs stelden, al was het maar om de bizarre werkelijkheid van dat moment een beetje te verzachten.
Rol
Humor kan een belangrijke rol spelen bij het vergroten van de effectiviteit van reclame, omdat het kan zorgen voor meer emotionele betrokkenheid bij consumenten, dus impact. Maar, zo legt Kantar uit, het moet wel aansluiten bij de kernboodschap van het merk.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
FrieslandCampina heeft uitstekende reputatie |
FrieslandCampina is dit jaar het hoogst genoteerde voedingsbedrijf in Nederland op de jaarlijkse ranglijst van RepTrak, een toonaangevend onderzoeks- en adviesbureau op het gebied van reputatie.
FrieslandCampina bekleedt in de lijst voor 2022 de vierde plaats, na Philips, ASML en Wolters Kluwer. Direct na FrieslandCampina volgt supermarktketen Jumbo (5). Daarna komen Ahold Delhaize (7), Heineken (10) en Unilever (17).
Het onderzoek laat zien dat de buitenwereld herkent en erkent dat FrieslandCampina met de juiste dingen bezig is en daar open en transparant over is richting zijn leden, medewerkers, media, NGO’s en andere stakeholders, zo stelt FrieslandCampina zelf. "We zijn blij met de nummer-4-positie, maar het moedigt ons ook aan om ons verhaal – over onze strategie, onze producten en mooie merken, voeding en nutriënten en vooral de verduurzaming waar we volop mee bezig zijn – nog vaker en beter te vertellen." Vorig jaar scoorde FrieslandCampina overigens net iets beter en kwam het in de top-3, na Philips en ASML.
|
|
|
|
|
|
|
|
FC Groningen en Rijksuniversiteit Groningen gaan samenwerking aan |
FC Groningen en de Rijksuniversiteit Groningen hebben een intentieverklaring getekend waarbij een verdergaande samenwerking op het gebied van onderzoek is geformaliseerd. Voorzitter van het College van Bestuur Jouke de Vries en algemeen directeur Wouter Gudde zetten hun handtekeningen onder het document.
Met deze intentieverklaring, ondertekend tijdens het evenement ‘Scoren met talent’, spreken FC Groningen en de RUG uit meer te willen samenwerken op relevante maatschappelijke en inhoudelijke onderwijs- en onderzoeksthema’s. Hierbij valt te denken aan sport, beweging, gezondheid en duurzaamheid. Belangrijke maatschappelijke uitdagingen zoals bewegingsarmoede, talentontwikkeling en ondernemerschap spelen hierin een centrale rol. Daarnaast werden er ook afspraken gemaakt over een verdere verkenning van mogelijke studenten- en onderzoeksprojecten.
|
|
|
|
|
|
|
|
Merknaam ‘NRC Handelsblad’ verdwijnt |
De krant verschijnt alleen nog in ochtend: de reden voor het verdwijnen zijn de gestegen distributiekosten, meldt de Volkskrant.
NRC stopt met zijn avondkrant. Dat meldt hoofdredacteur René Moerland in een mail aan zijn lezers. De laatste krant verschijnt op 25 april. De merknaam NRC Handelsblad komt daarmee te vervallen.
De laatste jaren zijn deze distributiekosten relatief verder gestegen omdat steeds minder lezers de papieren krant door de week ontvangen en kiezen voor een abonnement, waarbij ze doordeweeks digitaal lezen en alleen zaterdag de papieren versie ontvangen.
In het begin van dit jaar besloot Het Parool al door te gaan als ochtendkrant. Alleen het Reformatorisch Dagblad verschijnt nog ‘s avonds.
|
|
|
|
|
|
|
|
Hoe breng je 'goed doen' het best over het voetlicht |
Welke invloed heeft storytelling over corporate social responsibility op de 'ontvanger' en uiteindelijk de reputatie? Een onderzoek.
Dr. Mark Boukes, universitair hoofddocent Communicatiewetenschap aan de Universiteit van Amsterdam: “Commerciële en publieke organisaties zijn zich in toenemende mate bewust van het belang van een positieve reputatie voor haar doelstellingen. Om deze reputatie te versterken ontplooien zij allerlei initiatieven, vaak onder de noemer Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO).
Bijdrage
Mark Boukes: “MVO kan échter alleen een positieve bijdrage leveren aan de reputatie als hier effectief over wordt gecommuniceerd naar stakeholders. Wij onderzochten of ‘narratives’ een effectief middel zijn om MVO-activiteiten onder de aandacht van het bredere publiek te brengen.
Aan de basis van ons onderzoek stond het grootschalige MVO-initiatief ‘Clean Water Program’ van Coca-Cola. Dit bedrijf kampt herhaaldelijk met reputatieproblemen door haar grote bijdrage aan wereldwijde obesitas, slechte arbeidsomstandigheden en de ecologische schade die het aanricht.
Door middel van MVO hoopt Coca-Cola aan te tonen welke goede zaken zij ook verricht. De vraag is alleen hoe dit het meest effectief gecommuniceerd kan worden? Middels feitelijke berichten of middels ‘narratives’ met een vertrouwde verhaallijn, herkenbare karakters (held en hulpbehoevende), duidelijk plot en morele dilemma’s?
Kortom
Een interessante synergie kan dus inderdaad ontstaan wanneer organisaties hun ontplooide MVO-activiteiten via een narratieve boodschap naar het publiek weten te communiceren. Het is daarbij vooral belangrijk om herkenbare karakters op te nemen in de boodschap met een gestroomlijnde verhaallijn, zodat het publiek zich hier gemakkelijk mee kan identificeren.
Maar werken ‘narratives’ dan altijd beter in de communicatie van organisaties? Nee, uiteraard is hier nuance nodig. Een ander onderzoek vond bijvoorbeeld dat in urgente crisissituaties ‘narratives’ een tegengesteld effect zullen bereiken. De communicatie over MVO is echter bij uitstek een gelegenheid waar de narratieve stijl goed aansluit, omdat de elementen in een narratief grotendeels overeenkomen met de ontplooide activiteiten.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
“Om te doen wat wij doen, moet je vrede nemen met misbruik en mensen die kwaad over je spreken. In deze industrie moet je ertegen kunnen dat mensen je een gebrek aan respect tonen en moet je glimlachen en slikken.”
Will Smith
|
|
|
|
|
|
|
|
Will Smith slaat in één klap zijn imago aan diggelen |
’s Werelds populairste acteur viel uit zijn rol: Will Smith stormde het podium op om een rake mep uit te delen aan Chris Rock. Toen hij even later de Oscar voor beste acteur won, bood hij in tranen zijn excuses aan.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Je ontvangt Bonen Weken omdat je een relatie van Jan Boon bent of ingeschreven staat voor nieuwsbrieven van Jan Boon Communicatie.
Jan Boon Communicatie helpt organisaties, ondernemingen, bedrijven en instellingen de juiste communicatieprofessional te vinden en helpt daarmee de communicatieprofessional een (volgende) stap in hun carrière te maken.
|
|
|
|
|
|
|
|
Bonen Weken |
wil zo veel zeggen als “stellig op iets rekenen en daarnaar maatregelen nemen” en is bedoeld voor ondernemingen en organisaties in het midden- en kleinbedrijf om het management te attenderen op het belang van communicatie en reputatie van hun onderneming.
|
|
|
|
|
|
|
|
Disclaimer |
Jan Boon Communicatie besteedt de grootst mogelijke zorg aan de samenstelling en inhoud van Bonen Weken. Het kan echter voorkomen dat de gepubliceerde informatie onvolledig of onjuist is. Het publiceren van de inhoud, artikelen, (andermans) meningen in Bonen Weken betekent niet dat ik als samensteller van Bonen Weken het er altijd mee eens ben!
Aan de inhoud van Bonen Weken kunnen geen rechten worden ontleend. Jan Boon Communicatie aanvaardt geen enkele aansprakelijkheid voor directe of indirecte schade die voortvloeit uit de inhoud van Bonen Weken.
|
|
|
|
|
|