Onderwerp:

Bonen in de pot

Datum: 17-05-2020 16:10:01
 
Kunt u deze e-mail niet goed lezen? Schakel dan afbeeldingen voor deze e-mail in of bekijk de online versie
 
Jan Boon Communicatie
brengt mensen samen
 
 
Bonen in de pot
 
 
 
 

18 mei 2020

Bonen in de pot is in een uitgave van Jan Boon Communicatie en informeert je over de ontwikkelingen in het marketing- en communicatievak. In principe verschijnt Bonen in de pot ieder maandagochtend.

 
 
 
Ik mag een boon zijn als het niet zo is
 
 
Is thuiswerken de toekomst?

Een derde van de thuiswerkers gaat straks liever helemaal niet meer naar kantoor. Werken we straks allemaal fulltime thuis? De coronacrisis zal ook in de toekomst zijn sporen nalaten: 49% van de Nederlanders verwacht ook na de coronacrisis door te gaan met thuiswerken. Dat blijkt uit onderzoek van Intermediair en Nationale Vacaturebank onder ruim 1000 Nederlanders. Thuiswerkers noemen als voordeel het ontbreken van reistijd, waardoor er meer tijd is voor het gezinsleven.

Het praatje bij het koffieapparaat wordt wel gemist. 59% geeft aan zijn collega’s te missen. Ik herken dat en mis het zeker, even sparren, praten over wat er in je bedrijf en in de wereld gebeurt. Voor 13% is eenzaamheid een reden om kantoorwaarts te willen gaan.

 
 
 
Thuiswerken ook na september niet meer weg te denken

Ondanks de versoepeling van de coronamaatregelen, roept het kabinet iedereen op om thuis te blijven werken als dat kan. Daar blijkt voldoende draagvlak voor. In het onderzoek geeft 53% van de ondervraagden aan positief over thuiswerken te denken. Daarnaast zou 49% van de respondenten ook na de COVID-19 maatregelen graag (deels) vanuit huis te blijven werken. Het heeft naast het gemis, tal van voordelen. Zo kunnen we onze eigen tijd beter indelen (61%) en geeft 29% aan meer quality time te hebben voor het gezinsleven.

 
 
 
1½ meter samenleving werkt niet op kantoor

Werkend Nederland verwacht weinig van de praktische uitvoering van de 1½ meter aanpak op de werkplek. Op de vraag ‘Ik denk dat het op mijn werk onmogelijk is om de 1½ meter afstand te behouden’ geeft 41% aan het hier (zeer) mee eens te zijn. 34% denkt dat het wel mogelijk is.

 
 
 
Verder in deze editie
 
 
  • Goede public relations cruciaal voor de brancheorganisaties
  • Communicatie over mondkapjes
  • FC Groningen roept met nieuwe campagne de hulp in van supporters
  • Vogelbescherming boos op Poiesz
  • Online marketingstrategie versterken met PR
 
 
 
Wat mij over corona en communicatie is opgevallen
 
 
Goede public relations cruciaal voor de brancheorganisaties

Nu we met zijn allen in een forse crisis belanden, zijn brancheverenigingen niet alleen een hot topic maar blijken ze ook nog eens van onschatbare waarde te zijn voor bedrijven. Wie de krant openslaat, wordt om de oren geslagen met uitspraken van vertegenwoordigers van Koninklijke Horeca Nederland en de Algemene Nederlandse Vereniging van Reisbureaus die zich hard maken voor hun sectoren.

Dat gebeurt met wisselend succes. Duidelijk is echter wel dat deze branches het publiek in Nederland weten te bereiken en daarmee ook op de agenda staan van de regering. We roepen immers al weken dat er iets moet gebeuren om horecaondernemers te steunen, omdat de branche anders volledig kapotgaat. Ook de reisbranche staat momenteel dagelijks op de voorpagina van alle Nederlandse dagbladen. En wat te denken van de voetbalwereld.

 
 
 
Minder mensen positief over corona-aanpak overheid

Het vertrouwen dat de overheid kan omgaan met de corona-uitbraak is gedaald. Voor lange tijd schommelde het vertrouwen rond de 70%, maar is nu gedaald naar 63%. Dat concludeert adviesbureau Citisens na een peiling onder ruim 2500 mensen uit een eigen onderzoekspanel. De vorige peiling van Citisens kwam op 28 april naar buiten. Zeker 70% van de respondenten noemt de routekaart waarmee het kabinet stapsgewijs gaat versoepelen goed. Ze geven ook aan dat ze meer perspectief en een beetje meer lucht willen en er is ook veel steun voor het openen van middelbare scholen. Ruim de helft van de mensen ziet het zitten als de terrassen en bioscopen weer open zullen gaan.

 
 
 
Communicatie over mondkapjes

De routekaart roept daarnaast ook vragen op. De communicatie van de overheid wordt als minder positief ervaren. Dit daalde van 76 naar 66%. De vraag naar communicatie over mondkapjes is groot en een deel van de respondenten geeft aan dat ze meer willen weten over het gebruik van de mondkapjes (68%), maar ook over hoe je eraan komt (61%). Ruim driekwart van de ondervraagden maakt zich zorgen over de gevolgen voor de economie, maar slechts een kwart is bezorgd over eigen baan of inkomen.

 
 
 
FC Groningen roept met nieuwe campagne de hulp in

De afgelopen dagen werd al duidelijk dat FC Groningen er alles aan gaat doen om zoveel mogelijk mensen te bewegen om een seizoenkaart af te nemen of te verlengen. Daarnaast wil de club ook sponsoren bewegen om hun contracten voor komend seizoen te verlengen. Met deze campagne hoopt de club een positief effect te bewerkstelligen. “Het gaat helemaal om PR-creëren”, zegt Edwin Froma, marketingmanager bij FC Groningen. “En dan echt vanuit supporters en sponsoren zelf.”

Het pakket bestaat onder andere uit een fysieke poster, maar ook uit een social media set. “Hopelijk kleurt de fysieke, maar ook de online-wereld helemaal groen. Tevens vind ik het een mooi signaal naar politieke partijen, want als je straks op de fiets stapt, zie je overal de liefde voor Groningen.”

Edwin Froma: “De komende tijd gaan alle medewerkers van de club op pad om de provincie zo groen mogelijk te maken. “We gaan een pakket opsturen, maar ook aanbieden aan alle mensen die nu al hun seizoenkaart verlengd hebben. Verder gaan we iedereen een brief aanbieden, geschreven door directeur Wouter Gudde. We geven tekst en uitleg en vragen iedereen om achter de club te gaan staan.”

 
 
 
Cijfers genezen patiënten ontbreken in communicatie rondom corona

Dat constateert Wieneke Buurman, voorzitter Logeion, de Nederlandse beroepsorganisatie voor communicatieprofessionals. “Vanaf het begin van de corona-epidemie houdt het RIVM ons nauwgezet op de hoogte van de ontwikkelingen. En dat doen ze prima. Iedere dag om 14.00 uur worden de nieuwste cijfers bekend gemaakt. Een peilmoment voor veel mensen. De updates gaan altijd over drie cijfers: het nieuwe aantal vastgestelde besmettingen, het aantal patiënten dat opgenomen is op de IC en het aantal mensen dat is overleden. Dat geeft echter een incompleet beeld van de ontwikkeling van de epidemie.”

Ze begrijpt heel goed dat een compleet overzicht van de ontwikkeling van COVID-19 niet te geven is. Inzicht in hoe het patiënten vergaat die zich niet onder doktersbehandeling stellen en thuis uitzieken of die door de huisarts geholpen worden, vallen buiten het zicht van het RIVM en dus van de officiële cijfers.

 
 
 
Wat mij verder is opgevallen
 
 
Bijstellen

Twee maanden geleden presenteerde premier Rutte de eerste coronamaatregelen. Hoe staan de bureaus er nu voor? En wat voor soort zomer gaan we tegemoet? Carlijn Postma, directeur van contentmarketingbureau The Post uit Zwolle, heeft haar ambitie voor 2020 moeten bijstellen. “Direct na de aankondiging van de lockdown werden prognoses vrijwel direct gehalveerd. Niet alleen omdat budgetten werden bevroren, maar simpelweg omdat veel videoproducties en events door de maatregelen geen voortgang konden krijgen. Gelukkig zag men vrij snel in dat we dingen gewoon anders moeten doen in plaats van niet meer doen. Neemt niet weg dat we toch zo'n 35% op prognose hebben ingeleverd.”

 
 
 
Optimisme

Martijn Keesmaat, marketing director bij het jenevermerk Hooghoudt: de crisis is volgens hem de start van een nieuwe positieve realiteit. “Bij aanvang van corona zijn we direct in de productie van handgel gestapt. Het initiatief #helpdehoreca vind ik sterk in eenvoud en toch vernieuwend om waardebonnen te verkopen namens horecazaken die gesloten zijn. Vanuit Hooghoudt supporten we dit initiatief uiteraard en we zien dat er inmiddels veel geld is opgehaald. Tegelijk zal dit slechts een druppel op de gloeiende plaat zijn. Om succesvolle zaken met eerlijke, hardwerkende ondernemers zo te zien lijden is pijnlijk."

 
 
 
Overdaad maakt plaats voor balans

Tijdens de coronacrisis ziet Martijn Keesmaat paradoxaal genoeg juist een toename in het optimisme en het gevoel van saamhorigheid. Een positieve impuls op het gebied van creativiteit en ondernemerschap. “Ik ben ervan overtuigd dat deze crisis de start is van een nieuwe realiteit waarbij overdaad en materialisme nog meer plaats gaan maken voor balans en zingeving. Met Hooghoudt hebben we direct onze verantwoordelijkheid gepakt en in de productie van hand sanitizer gestapt, met als doel het beschikbaar maken van het product binnen de zorg tegen een redelijke prijs. Hiermee hebben we ook gelijk positie genomen in het maatschappelijke debat over woekerprijzen voor producten die onmisbaar zijn in de strijd tegen corona.”

 
 
 
Vogelbescherming boos op Poiesz

Supermarktketen Poiesz heeft zich de woede van de Vogelbescherming op de hals gehaald. Het plaatste zonder toestemming een advertentie in de eigen folder waarin een vleesaanbieding en de Vogelbescherming aan elkaar werden gelinkt.

Verse worst of saucijs en hamburgers werden flink aangeprezen door Poiesz, dat in het Noorden zeventig filialen heeft. Dat is op zich geen probleem, ware het niet dat de advertentie vergezeld was van een verwijzing naar de Vogelbescherming. “Van elke verkochte donatie-aanbieding gaat 10 eurocent naar de Vogelbescherming”, schreef Poiesz, dat online een actiepagina heeft staan voor weidevogels. Poiesz heeft inmiddels excuses aangeboden.

 
 
 
Transfer
 
 

Naomi de Boer-Kuipers wordt de nieuwe manager Marketing en Communicatie bij de Treant Groep. Naomi komt van KwadrantGroep waar zij werkte als manager Communicatie. Eerder was zij hoofd Bureau Communicatie bij Zorggroep Alliade. Daarnaast heeft ze als interimmer gewerkt voor uiteenlopende bedrijven en not-for-profit organisaties, waaronder HZPC en het Instituut voor Natuureducatie en Duurzaamheid.

 
 
 
Agenda
 
 

Alle evenementen gaan niet door. Deze maatregel geldt tot 1 september(!).

In de woensdag 6 mei gepresenteerde route werd een stappenplan gepresenteerd waarbij bijeenkomsten met max 100 personen vanaf 1 juli weer mogelijk zijn en wellicht al vanaf 1 juni tot 30 personen. Daarbij wordt wel steeds gezegd 'als de actuele situatie het toelaat' en met in acht nemen van alle regels met betrekking tot hygiëne en 1½ meter afstand.

 
 
 
Vacatures
 
 

De Alliade Zorgroep zoekt een senior communicatie- en marketingadviseur. Je werkt aan projecten die de ontwikkeling van de zorgonderdelen verder brengen. Denk aan het coördineren van innovatieve projecten op het gebied van profilering, strategische communicatie, online marketing en het ontwikkelen en implementeren van marktonderzoek en customer journeys (cliëntreis). Je ondersteunt andere teamleden, coördineer je taken, springt bij waar nodig en doe je ook woordvoering richting pers en media. Stuur uiterlijk 22 mei je CV en motivatie.

Kwadrant Groep zoekt op korte termijn een manager Communicatie. Je gaat leiding geven aan een enthousiast team dat hard werkt aan de interne en externe communicatie en de positionering van Kwadrant Groep en haar zorgmerken. Je geeft leiding aan de medewerkers van de afdeling, ontwikkelt organisatie breed communicatiebeleid, adviseert en ondersteunt de Raad van Bestuur op strategisch en tactisch niveau over reputatie en profilering en is woordvoerder richting media. Solliciteer vóór 26 mei.

Van Zwol Landbouw zoekt een medewerker Communicatie die zelfstandig te werk gaat. Van Zwol Landbouw start een nieuwe onderneming waarbij drie boeren samenkomen met verschillende producten en deze gaan bezorgen aan huis. Als communicatie medewerker heb je een veelzijdige functie waarbij je geheel zelfstandig te werk gaat. Jouw werkzaamheden? Jij zorgt ervoor dat de site er altijd netjes uitziet, hebt iedere dag contact met de klanten, houdt de administratie bij en verzorgt daarnaast ook de marketing. Belangrijk dus dat jij ook creatief en ondernemend bent ingesteld!

PROBO in Dokkum zoekt een marketing manager. Je geeft leiding aan een enthousiast team van specialisten. Samen met hen weet jij Probo als een ijzersterk merk op de kaart te zetten. Er is een goede basis gelegd op de afdeling. Jouw uitdaging is om dit nog veel verder te optimaliseren en uit te bouwen. Je bent het eerste aanspreekpunt voor de organisatie voor team Merk. Je bent eindverantwoordelijk voor het formeren, optimaliseren én functioneren van een sterk team.

 
 
 
Op Zoek
 
 
Ben jij op zoek

naar een nieuwe uitdaging in je communicatiecarrière? Laat het Jan Boon Communicatie weten en hij neemt je op in deze rubriek in Bonen in de pot. De nieuwsbrief heeft een bereik van meer dan 2250 communicatieprofessionals met een leesdichtheid van bijna 50%. Grote kans dat jouw zoektocht door de lezers van Bonen in de pot wordt ingevuld! Meer weten? Neem contact op met Jan Boon Communicatie via jan@janboon.com

 
 
 
Is jouw organisatie

op zoek naar de juiste communicatieprofessional die past bij jouw organisatie en de juiste competenties heeft? Laat het me weten. Meer informatie? Aarzel niet, en neem contact met me op: jan@janboon.com.

 
 
 
Delen
 
 

Als jij iets hebt wat je kunt en wilt delen met je vakgenoten, aarzel niet dat met Bonen in de pot te doen. Het heeft een bereik van meer dan 2250 communicatieprofessionals!

 
 
 
Online marketingstrategie versterken met PR

Door de coronacrisis is marketing grotendeels noodgedwongen naar online verschoven. De verwachting is dat deze trend ook na de crisis zal doorzetten. Genoeg reden dus om nu je online marketingstrategie aan te scherpen. Contentmarketing heeft zich ontwikkeld tot een effectieve online marketingtool. Door het verspreiden van relevante content worden consumenten en prospects richting jouw platform gestuurd. Dat kan een website zijn, maar ook een mailing of een fysieke winkel. Een essentieel beginpunt dus in de online marketingfunnel. Je kunt contentmarketing nog effectiever inzetten door via PR je content op andere websites te verspreiden. Zo creëer je niet alleen een groter bereik, het bevordert ook je SEO dankzij linkbuilding. Aldus Chris Peters van Crisp Communications in zijn column.

 
 
 
Soms denk ik wel eens bij mezelf …..
 
 
‘s Avonds actief op social media

Ben je ook zo benieuwd waarom het ene social media-account moeizaam enkele likes bij elkaar schraapt? En het andere een levendige community is met veel bereik? Verschillende elementen dragen bij aan meer activiteit op je social media-kanaal. Actief zijn in de avond kan een groot verschil maken. Dit is eigenlijk heel logisch. Juist ‘s avonds zijn (potentiële) volgers actief.

Door ’s avonds actief te zijn op social media, vergroot je het bereik van je berichten. Hierdoor krijg je nieuwe volgers en stimuleer je reacties in de toekomst. Social media in de avond: voor een levendige community met groot bereik In de avonduren zijn er meer mensen actief op social media. Onderzoek van Coosto laat zien dat de meeste interactie tussen 18.00 en 21.00 uur plaatsvindt. ’s Avonds zien meer mensen je bericht op hun tijdlijn voorbij komen.

 
 
 
En dan nog even dit
 
 
Groningen Connect beweegt

Groningen Connect, van de Groningse ondernemers Haskia Kramer, Peter Doorn en Date Hoiting, is in beweging. Vorig jaar lanceerden ze The Grone, een opvallende bus met multimediale mogelijkheden. Met die bus als platform legden ze tot voor kort verbindingen in Groningen. Om hun bedrijfsnaam eer aan te doen blijven Haskia, Date en Peter ook verbinden op anderhalve meter. En in de afgelopen weken vond het drietal tijd om op de eigen website meer duidelijk te maken over de plannen. “Met een sterk netwerk in Noord-Nederland is bijna alles mogelijk. We geloven dat we hier echt een verschil kunnen maken door verbindend te ondernemen”. The Grone blijft. Nieuwe netwerkbijeenkomsten en routes zijn in de maak. En het drietal gaat zich nog nadrukkelijker toeleggen op het faciliteren van verbindingen tussen overheid, onderwijs, cultuur en bedrijfsleven. “Zo werken we samen aan Noordelijke vooruitgang”.

 
 
 
Resultaten van onderzoek naar impact coronavirus op communicatievak bekend

Heeft het coronavirus impact op het communicatievak? En zo ja, wat is deze impact dan? Dit soort vragen stelde Logeion in een onderzoek dat ze samen met onderzoeksbureau DVJ Insights uitvoerden. Op basis van de repons en de input die ze hebben gekregen kunnen we vaststellen dat het coronavirus inderdaad een impact heeft op ons vak. Met name op de communicatiebureaus en al de vakgenoten die als zzp’er werken. Communicatieafdelingen in zowel de publieke als de private sector zien de budgetten wel toenemen, maar de bureaus en de zzp’ers zien dat niet terug in extra werk. Sterker nog, zij zien al de eerste inkomsten teruglopen. Het is met name (hands-on) crisiscommunicatie en interne communicatie waaraan op dit moment veel behoefte is en tijd en geld aan wordt besteed. Dat gaat ten koste van bijvoorbeeld de meer strategische lange termijncommunicatie. Alle resultaten van het onderzoek kun je hier downloaden.

 
 
 
Coronavirus vereist strategische communicatie in optima forma

De onderzoekers van DVJ Insights die samen met Logeion de impact van het coronavirus op het communicatievak hebben onderzocht, noemen het ‘opvallend’ dat communicatieprofessionals op dit moment ‘vrij weinig behoefte’ aan strategische communicatie lijken te hebben. Het is begrijpelijk dat de onderzoekers het, vanuit hun optiek, voorzichtig brengen. Maar als er inderdaad weinig behoefte is aan strategische communicatie, zou hier een andere kwalificatie meer op zijn plaats zijn: ‘onverstandig’.

Het is logisch dat communicatieprofessionals nu in de ban zijn van ‘interne communicatie en crisiscommunicatie’, zoals de onderzoekers eveneens concluderen. Er moet snel worden gehandeld, praktisch en gericht op de noden van de dag. Maar met ‘hap-snap’ zijn we er niet. Een meeromvattende aanpak ofwel strategische communicatie met een duidelijk programma en een agenda voor de langere termijn is nu hard nodig.
Dat gaat verder dan alleen interne communicatie en crisiscommunicatie; alle andere vormen van communicatie, zoals doelgroepencommunicatie, perscommunicatie, issue- en stakeholdermanagement en de inzet van sociale media moeten daarbij worden betrokken.

 
 
 
Uitspraak
 
 

“Coronacrisis maakt pijnlijk zichtbaar dat ons systeem niet ‘volhoudbaar’ is”. Roel Welsing, algemeen directeur Apenheul.

 
 
 
Bonen in de pot
 
 

Je ontvangt Bonen in de pot omdat je een relatie van Jan Boon bent of ingeschreven staat voor nieuwsbrieven van Jan Boon Communicatie.

Jan Boon Communicatie helpt communicatieprofessionals een (volgende) stap in hun carrière te maken en helpt daarmee organisaties, ondernemingen, bedrijven en instellingen de juiste communicatieprofessional te vinden.

 
 
 
Bonen in de pot

wil zo veel zeggen als “hij wil nog wat zeggen maar het is onbelangrijk wat hij te zeggen heeft”, waarmee ik het relatieve van mijn berichten wil aangeven. Lees het vanuit je eigen perspectief.

Naast Bonen in de pot geeft Jan Boon Communicatie Bonen Weken en Bonen Doppen uit. Bonen Weken gaat over de ontwikkelingen in de communicatiewereld in relatie tot ondernemen. Bonen Doppen is een onregelmatig verschijnende column.

Wil jij een ander attent maken op Bonen in de pot? Klik hier!

 
 
 
Jan Boon
Jan Boon
Matchmaker en coach

De primaire activiteiten van Jan Boon Communicatie richten zich op het samenbrengen en coachen van mensen en organisaties op het gebied van communicatie. Dit betekent het ondersteunen in het ontwikkelen van ambities van zowel professionals als organisaties. Hierbij focus ik me op oplossings- als ontwikkelingsgericht coachen. Soms ben ik gids, maar meestal reisgenoot, samen zoekend naar nieuwe wegen om tot oplossingen te komen. Meer informatie vindt u op www.janboon.com.
 
 
 
 
 
 
Deze nieuwsbrief wordt mede mogelijk gemaakt door:
 
Ga naar iwink.nl
 
 
Deze nieuwsbrief is verzonden met iMailingtool   |   Doorsturen   |   Afmelden
 
                                                           
Doorsturen

Uw naam:
Uw e-mailadres:
E-mailadres ontvanger: