Onderwerp:

Bonen Weken

Datum: 29-03-2021 08:31:21
 
Kunt u deze e-mail niet goed lezen? Schakel dan afbeeldingen voor deze e-mail in of bekijk de online versie
 
Jan Boon Communicatie
brengt mensen samen
 
 
Bonen Weken
 
 
 
 

29 maart 2021

Bonen Weken is een uitgave van Jan Boon Communicatie en verschijnt eens in de vier weken. Bonen Weken informeert je over de ontwikkelingen in het marketing- en communicatievak in relatie tot ondernemen.

 
 
 
Op de valreep
 
 
Reputatie van Nederlands grootste bedrijven

De reputatie van Nederlandse bedrijven heeft niet te lijden gehad onder de coronacrisis. Integendeel, de reputatie van de dertig grootste bedrijven is nog nooit zo goed geweest. Dat blijkt uit onderzoek van het Amerikaanse onderzoeksbureau RepTrak.

RepTrak onderzoekt elk jaar de reputatie van bedrijven in verschillende landen. In Nederland onderzoekt het sinds 2007 de dertig grootste bedrijven op basis van omzet. Sinds 2016 is de reputatiescore van deze ondernemingen jaarlijks gestegen. Het Nederlandse bedrijf dat in 2020 de beste reputatie had is Philips, aldus het onderzoek. Dat is voor het veertiende jaar op rij. Op nummer twee en drie staan chipmachinemaker ASML en zuivelconcern FrieslandCampina. De grootste stijger in de lijst ten opzichte van 2019 is PostNL.

 
 
 
Ik mag een boon zijn als het niet zo is
 
 
Welke advertenties vertrouwen mensen het meest?

Achter op je favoriete tijdschrift, tussen je favoriete televisieprogramma, langs de snelweg en voor de start van je filmavondje in de bioscoop. Overal kom je advertenties tegen. Maar waar kun je als bedrijf nu het beste je advertentie plaatsen en wanneer vindt de consument die het betrouwbaarst?

We kenden al de ‘ouderwetse’ manieren van adverteren zoals de billboards, print, radio en televisie. Maar door de flinke uitbreiding van het aantal social-mediakanalen, is er verandering te zien in hoe mensen zich gedragen en hoe ze betrokken zijn bij de verschillende media.

 
 
 
Traditionele media vallen op

Met name het vertrouwen van de Britten en de Amerikanen is onderzocht. Persoonlijk valt daarbij op dat vooral advertenties op de tv heel erg worden vertrouwd. In het VK is dat percentage 53% en in de VS 46. Advertenties op tv ziet men als het betrouwbaarst, daarna die op de radio en in print. Maar de overige soorten traditionele media zoals radio en print volgen de tv in beide landen op de voet. In Engeland is het 53% voor de radio en 42% voor print. In de VS is respectievelijk 45% en 46%.

 
 
 
Verder in deze editie
 
 
  • Horecazaken fungeren als reclamezuilen
  • Coronatoolkit
  • Communicatieprofessional zoekt
  • Andere tijden, dus anders communiceren
  • Bonen Knopen
 
 
 
Wat mij is opgevallen
 
 
Horecazaken als reclamezuilen

Horecaondernemers in Nederlanders mogen al geruime tijd de deuren van hun etablissementen niet openen, als gevolg van de maatregelen om de COVID-19-pandemie in te dammen. De vooruitzichten voor hen zijn bovendien nog steeds niet rooskleurig. Met opties voor bezorgen en afhalen wordt getracht het omzetverlies enigszins te compenseren. Nu wordt in Amsterdam ook de mogelijkheid geboden om de horecazaken als een reclamezuil te gebruiken.

 
 
 
Online shoppen is een absolute blijver

Online kopen heeft door corona een geweldige impuls gekregen. En het is een blijvertje, zegt marketingexpert Karel Jan Alsem in Noordzaken. Kijk daarom goed naar de extra kansen die online biedt, adviseert hij.

“Ongeveer een jaar geleden ging Nederland plat. En jij als ondernemer ook. Toen dachten we nog dat het rond de zomer wel klaar zou zijn. Het werd inderdaad beter, maar de pandemie kwam hard terug. Nu hopen we dat met vaccineren en testen de boel rond de zomer echt open kan. Als ondernemer zie je natuurlijk vooral kansen. Wat is dan de kans die uit deze crisis naar voren komt? Het antwoord is: online. Zowel op het gebied van communicatie als bij verkoop van je producten.”

 
 
 
Coronatoolkit moet ondernemers door de crisis helpen

Om ondernemers de crisis door te helpen heeft de Groningen City Club een speciale coronatoolkit ontwikkeld: een pakket bestaande uit ruim 60 trainingen, workshops en bijeenkomsten waarvoor ze zich gratis kunnen aanmelden. “Ondernemers zitten met een hoofd vol ellende. Ze kunnen wel wat hulp en ondersteuning gebruiken”, zo zei GCC-voorzitter Eric Bos, bij de lancering van het steunpakket.

Ondernemers kunnen zich via www.corona-toolkit.nl aanmelden voor een van de ruim zestig gratis cursussen, verdeeld over veertien thema’s, als ‘marketing en communicatie’ maar ook om online ondernemerschap en de vraag ‘Doorgaan of stoppen’. Ook een Ondernemersloket, waar ondernemers terechtkunnen met al hun vragen over regelingen, subsidies, het cursusaanbod en andere mogelijkheden, maakt deel uit van de Toolkit.

 
 
 
Herstel reclamebranche

De coronacrisis heeft de digitale transformatie van mediabedrijven in een stroomversnelling gebracht, de reclamebranche en uitgevers zien dit jaar deels weer herstel. Dat staat in de Sectorprognose Technologie, Media & Telecom (TMT) 2021/2022 van ABN Amro.

De sector TMT gaat als geheel groeien met 3% in 2021, verwacht ABN Amro. Deze groei wordt vooral aangejaagd door de IT-sector, veruit de grootste branche in de sector. Het herstel van uitgeverijen, omroepen, drukkerijen en de reclamebranche dragen deels bij aan deze groei.

 
 
 
Groei

Het aantal digitale abonnementen van kranten en on demand tv-diensten steeg in 2020 sterk en consumenten winkelden massaal online. De digitalisering van de samenleving gaat onverminderd voort, waardoor bedrijven uit alle sectoren zich blijven beroepen op de technologiesector. Op de korte termijn zijn de verschillen tussen bedrijven groot. Zo zijn communicatiesoftware, public clouddiensten en e-commerce door onder meer het thuiswerken sterk gegroeid, maar zijn softwarebedrijven die aan de vrijetijdssector leveren juist hard geraakt.

 
 
 
Ontwikkelingen in de e-commerce

Dat de online verkoop door de coronamaatregelen sterk is gegroeid, is een understatement. Voor veel retailers was het een prettig nieuw businessmodel nadat de winkels op slot gingen. Er zijn ook veel starters opgestaan en de (toe)leveranciers lijken eveneens te digitaliseren. Welke kansen en ontwikkelingen bieden de lockdowns voor de e-commerce?

De planbureaus en het CBS zijn het erover eens: de lockdowns hebben grote schade aangebracht en de grootste klap moet nog komen. Toch zijn er niet allemaal verliezers. Uit cijfers van de Thuiswinkel Markt Monitor blijkt dat de e-commerce sterk groeit. In het derde kwartaal van afgelopen jaar - wat dus niet eens het strengste kwartaal was qua maatregelen - nam het aantal online aankopen met 23% toe naar 75,9 miljoen euro.

 
 
 
Vacatures
 
 
 
 
 
De vacatures van Jan Boon Communicatie vind je op janboon.com.
 
 
 
 
 
Op Zoek
 
 
Ben jij op zoek

naar de juiste communicatieprofessional die past bij jouw organisatie en de juiste competenties heeft? Laat het Jan Boon Communicatie weten. Meer informatie? Neem contact op met Jan Boon Communicatie via jan@janboon.com.

 
 
 
Ze

Is de communicatieprofessional met een eigen kijk op het communicatie vak. Onderzoek, creatie en advies. Dát zijn werkzaamheden waar ze vol enthousiasme mee aan de slag wil gaan. Ze kijkt graag naar het geheel en luistert nog beter. Ze kan in diverse situaties onderbouwde, zorgvuldige en realistische ideeën en adviezen geven. Ze is een generalist met originaliteit, empathie, inlevingsvermogen en heeft passie voor conceptontwikkeling. Ze heeft ervaring in verschillende sectoren en branches waardoor ze breed inzetbaar is. Het bedrijf dat bij haar past realiseert zich dat communicatie een onlosmakelijke factor is binnen een organisatie. Zowel intern als extern, tussen collega’s en richting de klanten, visueel, tekstueel en zelfs non-verbaal. Communicatie is overal. Wil je meer weten over haar? Mail me: jan@janboon.com.

 
 
 
Delen
 
 

Als jij iets hebt wat je kunt en wilt delen over jouw communicatie, aarzel niet dat met Bonen Weken te doen. Het heeft een bereik van 1500 in marketing en communicatie geïnteresseerde ondernemers!

 
 
 
Martiniplaza uitverkoren

MartiniPlaza is door het vaktijdschrift Meeting Magazine uitgeroepen tot beste congrescentrum van Nederland. Het afgelopen jaar konden er door corona nauwelijks of geen congressen worden gehouden. "De prijs is dan ook niet alleen voor de prestaties in het voorbije jaar, maar voor het hele pakket dat MartiniPlaza al jaren biedt", vertelt directeur Willem de Kok.

Uit het juryrapport komt naar voren dat bezoekers en organisatoren erg te spreken zijn over de congresfaciliteiten, de horeca en het personeel dat zorgt voor een gastvrije beleving.

De awards van Meeting Magazine zijn publieksprijzen voor onder meer de beste ontmoet- en evenementenlocaties en worden jaarlijks in vier categorieën uitgereikt. Medewerkers van het tijdschrift kwamen de prijzen persoonlijk brengen. Eerder won Martiniplaza ook de prijs voor beste congrescentrum van het Noorden.

 
 
 
Soms denk ik wel eens bij mezelf …..
 
 
Selfie beïnvloedingsprincipes

We hebben Rutte's selfie-filmpje allemaal voorbij zien komen. Het lijkt zo simpel. Een video van de demissionair premier, in een straat die overal in Nederland zou kunnen zijn. Met de camera op selfiemodus. Zogenaamd ondoordacht. Maar niets is minder waar! Deze video heeft alle 7 beïnvloedingsprincipes van Cialdini in zich.

Je merkt aan alles dat het uitgangspunt van de campagne was: we schuiven Rutte volledig naar voren. Het gezicht van de VVD. Van Nederland. Onze redder in tijd van nood. De beste man zou een rollator van een oudere kunnen afpakken en ermee wegfietsen en hij wint de verkiezingen alsnog. En daar hebben ze bij de VVD dankbaar gebruik van gemaakt.

Dus laten ze Rutte zogenaamd gekunsteld in een random straat roepen dat we allemaal hoe dan ook moeten gaan stemmen. Hoeft niet op de VVD. Als je maar gaat stemmen. Dat Rutte zelf onlosmakelijk verbonden is met de VVD en het logo ook gewoon rechts onderin staat vergeten we maar even.

 
 
 
En dan nog even dit
 
 
Marketingopleider NCOI zwaar onder vuur

Onlangs heeft het grootste opleidingsinstituut van Nederland veel kritiek over zich heen gekregen in een uitzending van het consumentenprogramma Radar, een beoordeling waarvan de organisatie overigens aangeeft zich er niet in te herkennen. Het schokkendste element uit het Radar-onderzoek is dat 41% van de deelnemers aan een opleiding van NCOI het geld niet waard vindt. Een paar weken eerder hebben in diverse kranten al uitvoerige artikelen over de dagelijkse praktijk bij de opleider gestaan. Ook op de radio is uitgebreid aandacht aan het onderwerp geschonken.

 
 
 
Waarde

‘Soms blijkt een diploma van leerfabriek NCOI bitter weinig waard’, zo luidt de kop boven een artikel in dagblad Trouw. Volgens de onderzoeksjournalisten Thomas Muntz, Michelle Salomons en Emiel Wouterson is het grootste probleem de matige kwaliteit van de opleidingen, die veroorzaakt wordt doordat docenten slecht betaald worden. Zij moeten daardoor hun lessen afdraaien als lopendebandwerk. We zijn eens op onderzoek gegaan met als belangrijkste vraag of marketeers en humanresourcesmanagers zich zorgen moeten maken over marketingopleidingen in Nederland.

 
 
 
Vak veranderd door corona

Volgens maar liefst 64% van de Nederlandse salesprofessionals vraagt hun vak op dit moment om andere vaardigheden dan in de jaren voorafgaand aan de coronacrisis. Dit blijkt uit onderzoek van prospex onder 451 Nederlanders salesverantwoordelijken, uitgevoerd door PanelWizard. Deze verandering is niet per se positief. Zo zeggen vier op de tien respondenten dat zij door de coronamaatregelen minder voldoening halen uit hun werk.

 
 
 
Zestigplussers

Vooral zestigplussers (77%) merken dat het vak is veranderd. Toch zijn het met name salesverantwoordelijken jonger dan dertig jaar (46%) die nu minder werkplezier hebben dan voor de coronacrisis. “Digitalisering van het salesvak is door corona flink versneld”, zegt Maxim Spek, oprichter en eigenaar van prospex. “Van de ene op de andere dag zaten verkopers niet meer in hun auto of bij relaties op kantoor, maar achter een computerscherm. Hierdoor ziet de gemiddelde werkweek van een salesprofessional er nu compleet anders uit dan voor de coronacrisis. Ik snap dat niet iedereen hier blij mee is. Toch draait sales nog steeds om hetzelfde; contact maken en relaties opbouwen. Digitalisering en social media maken dit alleen maar makkelijker. Je bent beter zichtbaar en je kunt veel meer mensen ontmoeten per dag.”

 
 
 
Bonen Knopen
 
 

is een nieuwe rubriek in Bonen in de pot en gaat over jou en de arbeidsmarkt. Bonen Knopen is een zegswijze om aan te duiden dat een klus, een taak of een proces traag vooruit gaat. Het duurt wel erg lang, het gaat vooruit als bonen knopen. Veranderprocessen in organisaties gaan veelal langzaam; maar je zelf veranderen, je zelf op het juiste spoor zetten, dat heb je zelf in de hand ook al lijkt het misschien onbegonnen werk. In deze nieuwe rubriek geef ik telkens een tip waar je mee aan de slag kunt. Kom je er niet uit? Je kunt altijd contact met me opnemen!

 
 
 
Andere tijden, dus anders communiceren

Door corona verandert de wereld in rap tempo. Denk aan minimaal persoonlijk contact, massaal thuiswerken en sectoren die zwaar onder druk staan. Ook de behoeften van mensen veranderen, net als de manier waarop die behoeften worden ingevuld. Hoe ga je als bedrijf om met deze uitdaging en hoe breng je dit naar buiten? Je bedrijf, product of dienst ‘vermarkten’ vraagt hierdoor immers om een andere aanpak.

 
 
 
Mijn advies

Om te beginnen zou je kunnen proberen je te verplaatsen in de doelgroep. Praat eens met deze mensen: waar hebben zij op dit moment behoefte aan en hoe kan ik zorgen dat ik relevant voor ze ben? Sluit wie je bent (als merk) hier nog wel bij aan? Neem hiervoor je visie, missie en merkidentiteit nog eens grondig onder de loep.

Kijk ook eens naar je concurrenten: wat doen zij goed en wat niet? Waar liggen mogelijke kansen en valkuilen? Wat is of kan jouw onderscheidende voordeel zijn ten opzichte van je concurrenten?

Filter de uitkomsten van deze drie stappen en breng ze terug tot de kern: kort en krachtig. Ik vergelijk het altijd met hoe je vroeger (voor corona) iets op een verjaardagsfeestje zou vertellen: dan ben je veel korter van stof en word je gedwongen simpel uit te leggen wat je doet en waar je voor staat. Anders haken mensen af.

Met dit als basis kun je vervolgens gaan kijken hoe je jouw verhaal, producten of diensten aan je doelgroep gaat communiceren.

Ook hier houd je vast aan de richtlijnen van het ‘verjaardagsfeestje’. Stort niet alles wat je wilt vertellen als een waterval over je publiek heen. Als je dat doet komt je boodschap niet over en haken mensen af. Breng in al je communicatiemiddelen (van advertentie tot website) focus aan in wat je als eerste gaat vertellen en wat de diepere onderliggende lagen zijn. Dat is in het kort de weg om een (hernieuwde) klik met je doelgroep te krijgen.

 
 
 
Uitspraak
 
 

“Laat je door niemand iets vertellen, maar luisteraar iedereen”. (C.F. van Veen, auteur).

 
 
 
Bonen Weken
 
 

Je ontvangt Bonen Weken omdat je een relatie van Jan Boon bent of ingeschreven staat voor nieuwsbrieven van Jan Boon Communicatie.

Jan Boon Communicatie helpt organisaties, ondernemingen, bedrijven en instellingen de juiste communicatieprofessional te vinden en helpt daarmee de communicatieprofessional een (volgende) stap in hun carrière te maken.

 
 
 
Bonen Weken

wil zo veel zeggen als “stellig op iets rekenen en daarnaar maatregelen nemen” en is bedoeld voor ondernemingen en organisaties in het midden- en kleinbedrijf om het management te attenderen op het belang van communicatie en reputatie van hun onderneming.

Daarnaast geeft Jan Boon Communicatie Bonen in de pot en Bonen Doppen uit. Bonen in de pot informeert communicatieprofessionals over de ontwikkelingen in het communicatievak. Bonen Doppen is een onregelmatig verschijnende column.

Een ander attenderen op Bonen Weken? Aanmelden is heel simpel: klik hier!

 
 
 
Jan Boon
Jan Boon
Matchmaker en coach

De primaire activiteiten van Jan Boon Communicatie richten zich op het samenbrengen en coachen van mensen en organisaties op het gebied van communicatie. Dit betekent het ondersteunen in het ontwikkelen van ambities van zowel professionals als organisaties. Hierbij focus ik me op oplossings- als ontwikkelingsgericht coachen. Soms ben ik gids, maar meestal reisgenoot, samen zoekend naar nieuwe wegen om tot oplossingen te komen. Meer informatie vindt u op www.janboon.com.
 
 
 
 
 
 
Deze nieuwsbrief wordt mede mogelijk gemaakt door:
 
Ga naar iwink.nl
 
 
Deze nieuwsbrief is verzonden met iMailingtool   |   Doorsturen   |   Afmelden
 
                                                           
Doorsturen

Uw naam:
Uw e-mailadres:
E-mailadres ontvanger: