Onderwerp:

Bonen in de pot

Datum: 18-10-2020 11:50:01
 
Kunt u deze e-mail niet goed lezen? Schakel dan afbeeldingen voor deze e-mail in of bekijk de online versie
 
Jan Boon Communicatie
brengt mensen samen
 
 
Bonen in de pot
 
 
 
 

19 oktober 2020

Bonen in de pot is in een uitgave van Jan Boon Communicatie en informeert je over de ontwikkelingen in het marketing- en communicatievak. In principe verschijnt Bonen in de pot iedere maandagochtend.

 
 
 
Op de valreep
 
 
Ophef na besluit van NOS om logo’s te verwijderen

Het nieuws dat de NOS logo’s verwijdert van de satelliet- en straalwagens omdat journalisten bedreigt worden leidt tot veel ophef. De reacties in de beroepsgroep, maar ook daarbuiten, liegen er niet om. Hoofdredacteur Marcel Gelauff vertelde donderdagavond bij Op1 dat er niet echt een concrete aanleiding was om het nu te doen, behalve dan dat de bedreigingen steeds erger worden. Het coronavirus lijkt ze te hebben versterkt, zegt NOS-verslaggever Kysia Hekster, ook bij Op1.

“Het is zeker voor een groot deel dezelfde groep mensen, die als een soort rondreizend demonstratie-intriganten steeds op zoek gaat”, aldus Hekster. “Ik zie dezelfde gezichten, ik herken ze ook. Het begon een paar jaar geleden dat wij met beveiligers op pad gingen naar voetbalhooligans, toen werden het de mensen van de gele hesjes-demonstraties, toen kwamen er extreme boeren die ook dit soort gedrag vertoonden, en nu zijn het de mensen van Viruswaanzin.”

 
 
 
Ik mag een boon zijn als het niet zo is
 
 
Aantal vacatures marketing en communicatie daalt opnieuw enorm snel

Na een spectaculaire daling na uitbreken coronacrisis in maart is het aantal vacatures weer hard naar beneden gegaan. Welke banen worden nog aangeboden? De vraag naar professionals in marketing en communicatie is met het oplopen van de besmettingen de laatste weken opnieuw hard gedaald. In twee weken tijd zakte de vraag met 13% in ten opzichte van 2019. De vacaturevraag is nu een kwart lager dan vorig jaar, terwijl het voor de crisis juist groeide, met 16%.

 
 
 
Verder in deze editie
 
 
  • #wijdoenmee
  • Nadruk communicatie lag te veel op eigen verantwoordelijkheid
  • Trends in recruitmentmarketing
  • Communicatiebudgetten gekrompen door Covid-19
 
 
 
Wat mij over corona en communicatie is opgevallen
 
 
#wijdoenmee

De Veiligheidsregio Groningen en GGD Groningen beginnen in de strijd tegen het coronavirus een nieuwe campagne: #wijdoenmee. Het aantal besmettingen loopt flink op. De situatie in Groningen is zorgelijk. Het is daarom belangrijk dat iedereen de basismaatregelen opvolgt. Want alleen samen krijgen we corona onder controle. Die gezamenlijke opgave staat centraal in #wijdoenmee. De campagne daagt alle Groningse organisaties, instellingen, verenigingen en inwoners uit om mee te doen en samen de schouders eronder te zetten.

 
 
 
#wijdoenmee

Het mondkapje staat in #wijdoenmee symbool voor het naleven van de maatregelen. De mondkap is prominent aanwezig op de uitingen van de deelnemers van de campagne. Al veel Groningse organisaties en instellingen doen mee zoals Forum Groningen, Donar, Brandweer Groningen, Veiligheidsregio Groningen, GGD Groningen, Zeehondencentrum Pieterburen en de Groningse gemeenten.

 
 
 
De hamer van Ruttte

Rutte’s hamer-metafoor zorgt voor hilarische reacties en een debat over strategie. Het lijkt op kleutertaal, maar de hamer verraadt precies waar we naar toe gaan in de corona-aanpak.

Het klonk toch een beetje on-Rutteriaans, zijn metafoor van een hamer die groot genoeg moet zijn om het virus plat te slaan. Het is een wat lompe vergelijking voor de taalhandige premier, die deze coronacrisis juist met enkele sterke uitspraken wist te duiden. Van ‘met 50 procent van de kennis, moeten we 100 procent van de besluiten nemen’ en het woord ‘intelligente lockdown’ tot ‘we varen op zicht’ en een beschermende muur om ouderen. Maar dit keer was het dus de hamer die uit de gereedschapskist van het kabinet kwam (ook Hugo de Jonge gebruikte het). De vergelijking riep veel reacties op.

 
 
 
Kleutertaal

Reint Jan Renes, de gedragswetenschapper die het RIVM tijdens deze coronacrisis adviseerde, noemde de persconferentie op Twitter sterk, maar was weinig te spreken over Rutte’s metafoor: ‘onnodige kleutertaal’, volgens Renes: ‘Het ís complex, benoem dat. De 2de golf lossen we niet op met Sam de Brandweerman (‘vuurtje uittrappen’) of Bob de Bouwer (‘kunnen we ‘t plat slaan?’)’ Toch lijkt de hamer minder willekeurig gekozen dan je zou denken. Het verwijst naar een artikel van Tomas Pueyo, een Spaanse en Franse schrijver en zakenman, die op Medium een serie veelgelezen stukken schreef over corona.

 
 
 
Nadruk communicatie te veel op eigen verantwoordelijkheid

Na de kritiek van de Tweede Kamer op het kabinetsbeleid rondom het coronavirus, erkent ook premier Rutte zijn fouten. Hij vindt dat hij niet goed genoeg heeft gecommuniceerd over het coronabeleid van het kabinet. De nadruk lag de afgelopen maanden te veel op de eigen verantwoordelijkheid, zei hij tijdens het Kamerdebat over de strenge nieuwe coronamaatregelen. Volgens Rutte is het belangrijk voldoende aandacht te hebben voor de verplichtingen van mensen. Dat heeft hij zelf niet goed gedaan, erkent hij. De premier stelt vast dat mensen de maatregelen nu minder goed opvolgen dan in maart en april. “Dat kan je niet allemaal met communicatie oplossen, maar het had wel effectiever gemoeten.”

 
 
 
Nationaal Kernteam Crisiscommunicatie

is opnieuw opgetuigd nu virus weer oplaait. Op 1 juli werd het NKC ontmanteld toen corona op zijn retour leek, nu wordt het weer opgetuigd. Het NKC coördineert de pers- en publiekscommunicatie van de Rijksoverheid tijdens deze coronacrisis. Het deed al eerder dienst na het uitbreken van de pandemie, maar werd eind juni ontmanteld toen het virus op zijn retour leek. De programmadirectie Communicatie Covid-19 nam de taken over, tijdelijk naar nu blijkt. Het NKC maakt deel uit van de zogeheten nationale crisisstructuur en kent z'n basis bij de Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding en Veiligheid. Het wordt samengesteld op basis van de aard en omvang van een crisis.

 
 
 
Wat mij verder is opgevallen
 
 
Een land zonder perspectief

Niemand houdt van de boodschapper die slecht nieuws brengt. Zo toonde de persconferentie van 13 oktober hoe lastig het is om een strenge boodschap te brengen. Er is niet alleen een medisch probleem met de bestrijding van het virus, maar ook een maatschappelijk probleem met de bestrijding van het sentiment. In de persconferentie stond een strenge boodschap centraal: een volledige lockdown, op onderwijs en kerk na. Onbegrijpelijk voor een volk dat zich niets verplicht laat stellen en zich tegelijkertijd beroept op alle rechten. Dit kabinet is niet te benijden. Aldus Paul Stamsnijder, reputatie-expert.

 
 
 
Waardering

In maart 2020 was er nog veel waardering voor de communicatie van het kabinet in de coronacrisis. We waren nog niet aan het einde van het begin, was de boodschap. Het kabinet hees het RIVM op het podium: de experts zouden de richting wijzen. Paul Stamsnijder, reputatie-expert: "De licht theatrale persconferenties van Mark Rutte, koning Willem-Alexander en later van Rutte en andere bewindspersonen werden breed gewaardeerd. Alleen samen zouden we corona onder controle krijgen. Het was de honeymoonfase van de crisis. Tot in de New York Times werd het Nederlands kabinet geroemd omdat de verantwoordelijkheid bij de samenleving werd gelegd. Rutte werd tot staatsman verklaard."

 
 
 
Transfers
 
 

Wendy de Jong gaat als communicatiemedewerkster aan de slag bij de gemeente Midden-Drenthe. Wendy komt van het Medisch Centrum Leeuwarden en werkte eerder voor ABD Renault Nissan Dacia en de Fryske Nasjonale Partij. Ze studeerde Communicatie aan de NHL Hogeschool in Leeuwarden.

Max Straatsma is de nieuwe account coördinator bij BigID. Max komt van The Creating Dutchman, een bedrijf, dat zich heeft gespecialiseerd in bedrijven die de stap maken of hebben gemaakt van Nederland naar Duitsland en vice versa en was medeoprichter van The Emposer, een website die artikelen plaatste over kunst, cultuur en evenementen. Max studeerde Communicatie aan de NHL Hogeschool in Leeuwarden.

Jeroen Dijkema start als communicatiemedewerker bij de GGZ Drenthe. Jeroen is daarnaast nog redacteur, contentbeheerder en coördinator bij HorecaNederland. TV en werkte eerder als journalist en redacteur voor Media Totaal Noord.

Krista Zijp start op een nieuwe opdracht als senior communicatie adviseur bij IVO Rechtspraak in Utrecht (een ICT-dienst die landelijk de verschillende organisaties binnen het rechtspraak systeem in Nederland ondersteund). Krista is een interim communicatieadviseur en werkte onder meer eerder voor digitaliseringsprojecten bij het ministerie van Binnenlandse Zaken, Rijkswaterstaat, Dienst Justitiële Inrichtingen en het Nationaal Archief.

 
 
 
Agenda
 
 

Dus jij gelooft in corona?

Noorderpers organiseert op maandag 16 november een bijeenkomst over de maatschappelijke spraakverwarring rond het corona-virus. Belangstellenden kunnen het debat volgen via een live stream. Of er publiek bij kan zijn, is op dit moment nog niet bekend.

 
 
 
Vacatures
 
 

Jan Boon Communicatie is voor een allround marketing- en communicatiebureau in Friesland nog op zoek naar een ervaren art director.

 
 
 

De vacatures van Jan Boon Communicatie vind je op janboon.com

 
 
 
Andere vacatures
 
 

De provincie Drenthe zoekt een communicatieadviseur. Je bent een proactieve adviseur, die weet wat er in de buitenwereld speelt. Je bent een natuurlijke verbinder en sparringpartner die de organisatie en het bestuur ondersteunt om interactief en omgevingsbewust beleid vorm te geven.  Je motivatiebrief met CV dienen voor donderdag 22 oktober in hun bezit te zijn.

Adviesbureau de Rijk Beetsterzwaag zoekt een online marketing medewerker (12-24 uren). Ze zoeken een zelfstandige en ondernemende online communicatie en marketing medewerker die matched met competenties als communicatief, creatief en proactief.

De gemeente Het Hogeland heeft ruimte voor een senior adviseur Communicatie (32-36 uur), in eerste instantie voor de duur van een jaar. Je richt je met name op het domein Samenleving en Sociaal. Ze zijn op zoek naar iemand met aantoonbare ervaring in projectmatig werken.  Je kunt reageren tot en met 26 oktober.

Smit Kwekerijen in Hoogezand-Sappemeer zoekt een junior marketing medewerker (24-32 uur) Je krijgt binnen de afdeling veel vrijheid en verantwoordelijkheid om eigen ideeën aan te dragen. Deze functie is geschikt voor iemand die veel plezier en voldoening haalt uit het richting geven aan de marketingactiviteiten op basis van een gedegen online marketing- en communicatieplan en dit plan via de verschillende (online) tools concreet implementeert.

Autoland Van den Brug in Drachten is op zoek naar tijdelijke aanvulling van  het marketingteam met een ervaren marketeer (32-40 uur, tijdelijk tot mei volgend jaar). In deze functie ben je primair verantwoordelijk voor de customer journey After Sales. Je bent bezig met het ontwikkelen van nieuwe en het verbeteren van bestaande campagnes. Mail je motivatiebrief en CV uiterlijk 25 oktober.

 
 
 
Op Zoek
 
 
Ben jij op zoek

naar een nieuwe uitdaging in je communicatiecarrière? Laat het Jan Boon Communicatie weten en hij neemt je op in deze rubriek in Bonen in de pot. De nieuwsbrief heeft een bereik van meer dan 2250 communicatieprofessionals met een leesdichtheid van bijna 50%. Grote kans dat jouw zoektocht door de lezers van Bonen in de pot wordt ingevuld! Meer weten? Neem contact op met Jan Boon Communicatie via jan@janboon.com

 
 
 
Is jouw organisatie

op zoek naar de juiste communicatieprofessional die past bij jouw organisatie en de juiste competenties heeft? Laat het me weten. Meer informatie? Aarzel niet, en neem contact met me op: jan@janboon.com.

 
 
 
Delen
 
 

Als jij iets hebt wat je kunt en wilt delen met je vakgenoten, aarzel niet dat met Bonen in de pot te doen. Het heeft een bereik van meer dan 2250 communicatieprofessionals!

 
 
 

Chantal Buursema en Helena Broekema zijn in dienst getreden van ZZindi Corporate Communicatie. Met hun net afgeronde communicatieopleiding vormen zij een aanvulling op het team.

 
 
 
Soms denk ik wel eens bij mezelf …..
 
 
Hoe bereik je Generatie Z

Geboren tussen 1995 en 2010 en nu zo’n beetje rond de twintig. Wie zijn deze scrollende, swipende tieners en twintigers eigenlijk? Wat drijft ze en hoe bewegen ze zich in de maatschappij? Natascha Klootsema van ZIN Trendstudio verdiepte zich een jaar lang in deze boeiende generatie en leerde steeds meer over deze zoomers, screenagers en digital natives.

Skeer, lit, #ootd en fakka. Geen idee waar dit over gaat? Het is de taal die Generatie Z spreekt en de generatie is nu zo’n beetje klaar om de arbeidsmarkt te bestormen. Ze demonstreren voor een duurzamere planeet om vervolgens bij de plaatselijke Mac een hamburger te eten en de Primark leeg te kopen. Ze swipen en scrollen zich liggend op de bank door het leven, maar ze zijn ambitieus en willen de wereld veranderen. Wie zijn ze eigenlijk? En vooral: hoe ga je de verbinding met ze aan?

 
 
 
En dan nog even dit
 
 
Trends in recruitmentmarketing

Marketing speelt binnen het recruitmentvak een steeds belangrijker rol. Recruitmentmarketing zijn alle strategieën en tactieken die een organisatie gebruikt om talent te vinden en aan te trekken voordat ze solliciteren. Dit kan onder andere door middel van content, social media en recruiting. Hierdoor gaat een bedrijf een relatie aan met een kandidaat in de hoop dat er uiteindelijk een sollicitatie uit voortvloeit. Het inzetten van social media bepaalt namelijk voor een groot deel het succes van de campagne.

 
 
 
56% van de communicatiebudgetten gekrompen door Covid-19

Volgens de 100 invloedrijkste communicatiemensen hebben de budgetten een flinke tik gehad. Sinds een aantal jaar stelt PRovoke (voorheen Holmes Report) elk jaar een lijst samen van de 100 meest invloedrijke in-house communicatieprofessionals in de wereld: de communicatie- en marketingleiders met de meeste invloed door hun eigen stem, de status van de organisaties waar ze voor werken en de beslissingsbevoegdheid over externe bureaus om mee te werken.

Deze groep mensen wordt elk jaar gepubliceerd op de site van PRovoke en daarnaast wordt hen vragen voorgelegd. Het is erg interessant om te volgen omdat het iets zegt over wat er in het vakgebied wereldwijd aan de hand is. Dit jaar bijvoorbeeld kun je er niet omheen om je als PR-persoon af te vragen wat Covid-19 voor het vakgebied betekent. De meeste mensen in het vak voelen dat er veranderingen zijn maar wat zijn die precies? De Influence 100 kan die vraag weliswaar niet tot in detail beantwoorden, maar het kan ons wel enige richting geven.

 
 
 
56% van de communicatiebudgetten gekrompen door Covid-19

Op de vraag of het communicatiebudget van hun organisatie is gekrompen als een direct gevolg van Covid-19, antwoordt 56% van deze invloedrijke communicatiepro’s instemmend. Ze hebben ook gevraagd hoe het met de budgetten in het algemeen zat ten opzichte van 2019, niet alleen als direct gevolg van Covid-19 en daar zagen de meeste hun budgetten gelijk blijven, een ‘gezond aantal’ zag budgetten stijgen en een ‘opvallend aantal’ zag hun budget dalen met meer dan 20%, aldus het rapport van PRovoke.

Is dit verrassend? Dat weten we niet, maar het is op zijn minst confronterend om de gevolgen van de pandemie in ons vakgebied zo in cijfers te zien. De ontwikkeling die deze internationale groep vakgenoten ziet zijn natuurlijk niet een op een naar Nederland en België te kopiëren. We vatten het dus op als een ruwe indicatie. Wat denk jij? Hoe staat het

 
 
 
Belgische standaard voor gepersonaliseerde tv-reclame

Mediagroepen SBS Belgium en DPG Media gaan nauwer samenwerken met Telenet en Proximus en reclameverkopers IP Belgium en RMB op het gebied van gepersonaliseerde reclame op televisie. SBS (o.a. VIER) en DPG Media (VTM) bieden al ‘adressable tv advertising’ aan. Dat houdt in dat niet iedere kijker dezelfde reclame te zien krijgt.

Waar klassieke tv-reclame zich richt op het brede publiek, combineert addressable tv advertising de kracht van het massamedium televisie met de specifieke personalisatiemogelijkheden van digitale media. Via de settopbox kunnen adverteerders zich richten op specifieke huishoudens. Nergens ter wereld is gepersonaliseerde tv-reclame meer ingeburgerd dan in België, zo stellen de samenwerkende bedrijven. Meer dan 200 adverteerders maakten zo al kennis met de technologie.

 
 
 
Uitspraak
 
 

“Als je kunt bedenken, dan wordt het ook mogelijk.”(Rob Scholte, kunstenaar).

 
 
 
Bonen in de pot
 
 

Je ontvangt Bonen in de pot omdat je een relatie van Jan Boon bent of ingeschreven staat voor nieuwsbrieven van Jan Boon Communicatie.

Jan Boon Communicatie helpt communicatieprofessionals een (volgende) stap in hun carrière te maken en helpt daarmee organisaties, ondernemingen, bedrijven en instellingen de juiste communicatieprofessional te vinden.

 
 
 
Bonen in de pot

wil zo veel zeggen als “hij wil nog wat zeggen maar het is onbelangrijk wat hij te zeggen heeft”, waarmee ik het relatieve van mijn berichten wil aangeven. Lees het vanuit je eigen perspectief.

Naast Bonen in de pot geeft Jan Boon Communicatie Bonen Weken en Bonen Doppen uit. Bonen Weken gaat over de ontwikkelingen in de communicatiewereld in relatie tot ondernemen. Bonen Doppen is een onregelmatig verschijnende column.

Wil jij een ander attent maken op Bonen in de pot? Klik hier!

 
 
 
Jan Boon
Jan Boon
Matchmaker en coach

De primaire activiteiten van Jan Boon Communicatie richten zich op het samenbrengen en coachen van mensen en organisaties op het gebied van communicatie. Dit betekent het ondersteunen in het ontwikkelen van ambities van zowel professionals als organisaties. Hierbij focus ik me op oplossings- als ontwikkelingsgericht coachen. Soms ben ik gids, maar meestal reisgenoot, samen zoekend naar nieuwe wegen om tot oplossingen te komen. Meer informatie vindt u op www.janboon.com.
 
 
 
 
 
 
Deze nieuwsbrief wordt mede mogelijk gemaakt door:
 
Ga naar iwink.nl
 
 
Deze nieuwsbrief is verzonden met iMailingtool   |   Doorsturen   |   Afmelden
 
                                                           
Doorsturen

Uw naam:
Uw e-mailadres:
E-mailadres ontvanger: