Onderwerp:

Bonen in de pot

Datum: 28-09-2020 08:03:49
 
Kunt u deze e-mail niet goed lezen? Schakel dan afbeeldingen voor deze e-mail in of bekijk de online versie
 
Jan Boon Communicatie
brengt mensen samen
 
 
Bonen in de pot
 
 
 
 

28 september 2020

Bonen in de pot is in een uitgave van Jan Boon Communicatie en informeert je over de ontwikkelingen in het marketing- en communicatievak. In principe verschijnt Bonen in de pot ieder maandagochtend.

 
 
 
Op de valreep
 
 
Imagomonitor

Hanzehogeschool Groningen, Rijksuniversiteit Groningen en adviesbureau For the Love of Place uit Utrecht ontwikkelen een imagomonitor voor het Nationaal Programma Groningen (NPG). Het NPG wil nagaan hoe het imago van Groningen zich ontwikkelt onder zowel de eigen bevolking en bedrijven als bij de rest van Nederland. De monitor krijgt een looptijd van tien jaar. De eerste uitkomsten van de imagomonitor worden eind dit jaar verwacht.

 
 
 
Ik mag een boon zijn als het niet zo is
 
 
Invloed van influencers

Wat me in hoge mate heeft verbaasd dat influencers schijnbaar niet weten, niet begrijpen en zich niet realiseren wat de invloed is van sociale media. Vaste lezers van Bonen in de pot weten dat ik aan het eind van mijn nieuwsbrief altijd een uitspraak gebruik, gewoon om het af te sluiten met een glimlach of om even over na te denken. Hier is een uitspraak van één van de meest opmerkelijke voetbaltrainers in ons land Louis van Gaal van toepassing: “Ben ik nou degene die zo slim is, of ben jij nou zo dom?”

 
 
 
Verder in deze editie
 
 
  • #ikdoenietmeermee
  • Corona-communicatie naar jongeren is volkomen zinloos
  • Wetterskip Fryslân omarmt Fries op sociale media
  • Gezocht: een account- en projectmanager en een art director
  • Groningse gedupeerden coronacrisis omgeschoold tot online marketeers
 
 
 
#ikdoenietmeermee
 
 

De door Viruswaarheid-oprichter Willem Engel gestarte actie is gevolgd door de Instagram-actie van een aantal BN'ers onder de hashtag #ikdoenietmeermee, tegen het coronabeleid van de regering. De actie krijgt op sociale media beperkte bijval, maar ook heel veel kritiek. Andere artiesten reageren verontwaardigd. Onder meer Famke Louise, Tim Douwsma, Thomas Berge, Gers Pardoel, Brace, Mental Theo en rapper Bizzey deelden een video op hun eigen Instagram-accounts, waarin ze zeiden: "Alleen samen krijgen we de overheid weer onder controle, ik doe niet meer mee, free the people."

Veel Nederlandse politici en BN’ers hebben zich gekeerd tegen een oproep van een groepje artiesten en modellen om de coronaregels van het kabinet te negeren. “Totaal onverantwoord”, zegt Hugo de Jonge, minister van Volksgezondheid.

Jinek en Op1

Dinsdagavond zat Famke Louise bij Jinek aan tafel om te praten over haar statement #ikdoenietmeermee. Famke stond flink voor paal toen ze niet uit haar woorden kwam. Ze spande de kroon toen ze een spiekbriefje erbij pakte waarvandaan ze haar ‘tegenargument’ begon af te lezen. Kijkers spreken van schande op Twitter en andere sociale media en laten niets van de influencer over. Een nette samenvatting: ‘Haar verhaal was onsamenhangend en ze kon zichzelf nauwelijks verdedigen’. Tim Douwsma zei in de talkshow Op1 dat de hashtag achteraf gezien verkeerd gekozen is.

VWS kan niks terugvorderen bij Famke Louise

Famke Louise heeft zich inmiddels via haar Instagram-account gedistantieerd van de actie #ikdoenietmeermee. Ze verwijderde haar post waarin ze tegen de coronamaatregelen van het kabinet ageerde, belooft beterschap en biedt excuses aan. Het ministerie van VWS mag blij zijn. Het betaalde bureau Roorda 66.500 euro voor een influencercampagne, maar het had geen poot om op te staan nu de zangeres 4 maanden later precies het tegenovergestelde beweerde. Geld terugvragen kon het niet blijkt uit het contract.

 
 
 
Wat mij over corona en communicatie is opgevallen
 
 
Laatste persconferentie verdient geen schoonheidsprijs (1)

De communicatie rond de nieuwe regionale coronaregels in de Randstad verliep ronduit gebrekkig, stellen communicatie-experts. Voor veel Nederlanders was het na de persconferentie van premier Mark Rutte en minister Hugo de Jonge gissen waar ze de regels voor hun stad of regio konden vinden.

Het is niet voor het eerst in de coronacrisis dat het kabinet kritiek krijgt op de communicatie. Luidde het verwijt een halfjaar terug dat de live-persconferenties warrig verliepen, iets wat Rutte ruiterlijk toegaf, nu betreft het de bekendmaking van de regionale coronaregels.

Nadat Rutte en De Jonge hun verhaal hielden, zouden nadere lokale regels bekend worden gemaakt voor probleemregio's Amsterdam, Rotterdam, Den Haag (en Delft), Utrecht, Haarlem, Leiden. Dat gebeurde echter pas veel later. Veel Nederlanders hadden geen flauw idee welke extra regels voor hun regio zouden gelden vanaf zondag 18.00 uur.
 

 
 
 
Laatste persconferentie verdient geen schoonheidsprijs (2)

“Deze persconferentie verdient in tegenstelling tot de meeste daarvoor geen schoonheidsprijs”, oordeelt communicatiedeskundige Paul Stamsnijder van De Reputatiegroep. “Het kabinet doet wel een landelijk appèl op mensen, maar de nadere lokale invulling van de coronamaatregelen ontbreekt. Veel mensen zijn daardoor in verwarring achtergebleven.”

Stamsnijder beklemtoont dat lokale maatregelen complexer zijn te brengen dan één duidelijke set landelijke regels. “Dat gezegd hebbende, verwachtte ik dat Rutte en De Jonge op zijn minst zouden aangeven waar Nederlanders de specifieke informatie voor hun stad of regio kunnen vinden. Nu werd er te weinig handelingsperspectief gegeven, waardoor mensen het niet meer wisten.” 

 
 
 
Laatste persconferentie verdient geen schoonheidsprijs (3)

Hoogleraar Gezondheidscommunicatie Julia van Weert is eveneens kritisch. “Kijk, de basisregels zijn helder, die kennen de meeste mensen nu wel. Regionaal afwijken is prima, maar dan moet je in je communicatie wel helder zijn. Nu was dat niet zo en dan creëer je verwarring.”

Communicatie-expert Lars Duursma – hij coacht CEO's, politici en sprekers – noemt de overheidscommunicatie ‘onduidelijk'. “Ik woon in Amsterdam en mijn vriendin danst bij het Nationale Ballet. Nu alle bijeenkomsten boven de vijftig mensen niet meer mogen, zal dat ook voor haar effect hebben, dacht ik. Blijkt er echter een uitzondering te zijn voor culturele instellingen, maar dat lees je niet op de pagina van de Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland.”

 
 
 
Corona-communicatie naar jongeren is volkomen zinloos

De grote coronacampagnes voor jongeren werken niet. Maar wat wel? De besmettingscijfers gaan weer sky high, de ziekenhuizen worden in staat van paraatheid gebracht en de angst voor eenzelfde coronapiek als eerder dit jaar groeit met de dag. Het is onder meer het gedrag van jongeren dat het kabinet, het RIVM en ook veel mensen, zorgen baart. Hoe krijgen we jongeren – los nog van de volwassen virusontkenners (onbegonnen werk) – zover dat ze de coronaregels in acht nemen?

Aansluiten bij informatiebehoeften
Gezondheidspsycholoog Dr. Christina Bode verdiepte zich in de unieke behoeftes van jongeren. Contact met vrienden is voor hen van groot belang, net als autonomie. Daarnaast blijkt er bij jongeren sprake te zijn van een sterke wens naar normaliteit en een zekere ‘coronamoeheid’. Haar advies is daarom om bij de communicatie aan jongeren over dit onderwerp aan te sluiten bij hun informatiebehoeften en mindset. Bode: “Maak gebruik van sociale media en zet ‘influencers’ in om de informatie te verspreiden. En communiceer vooral over de ervaringen van jongeren zelf. Laat jongeren bijvoorbeeld zelf vertellen op welke manier ze door corona getroffen zijn en over de dingen die ze – ondanks hun beperkingen – kunnen doen.” In haar advies staan daarnaast tips over de steunende rol die ouders of scholen kunnen innemen.

 
 
 
Wat mij verder is opgevallen
 
 
KNVB op de knieën voor EasyToys

Opluchting bij online seksshop EasyToys en voetbalclub FC Emmen. Die eerste mag van voetbalbond KNVB toch op het shirt van de eredivisieclub prijken.

Onlangs werd bekend dat de voetbalbond een stokje stak tussen de samenwerking van de twee partijen, die hadden namelijk een overeenkomst bereikt voor een shirtsponsorschap. Drie seizoenen lang zou EasyToys op het shirt staan voor een half miljoen euro per jaar.

De KNVB ging daar echter niet mee akkoord. EasyToys verkoopt namelijk seksspeeltjes en dat was volgens de bond in strijd met de regelementen. Zo zou het in strijd zijn met ‘de goede zeden, de goede smaak of het fatsoen.’

 
 
 
Wetterskip Fryslân omarmt Fries op sociale media

Wetterskip Fryslân wil zich Frieser manifesteren in zijn publieke uitingen, zoals in uitlegfilmpjes, campagnes en berichten op sociale media. Het Europees Bureau voor Minderheidstalen (EBMT) signaleerde, in een reactie op het Beleidsplan Fryskje Taal, dat het waterschap in zijn communicatie nog wat zuinigjes omgaat met het Fries. “It liket dat der wat sprake is fan kâldwetterfrees”, zei EBMT-woordvoerder Onno Falkena in de commisisevergadering van het Wetterskip.

Het EBMT pleit voor het vaststellen van concrete doelstellingen en stapt met alle liefde in de ambtelijke werkgroep die zich buigt over het taalbeleid. Zover zal het niet komen. Dagelijks bestuurder Annet van der Hoek wil het taalbureau hooguit eens als gast laten aanschuiven. Aan harde taalquota is geen behoefte, vond de commissie. Henk Mulder van de PvdA wil dat de waterschapswerkers ook niet aandoen: “Ik heb bij de provincie gewerkt en daar moest je 25% in het Fries schrijven. Dat is een crime, kan ik u melden.” Friestalige filmpjes krijgen wel ondertiteling. Een deel van de ingelanden woont in het Groningse Westerkwartier.

 
 
 
Transfers
 
 

Eva Grevink start naast haar parttime baan bij Biblionet Groningen met haar bedrijf 'De C van Eva'. Eva deed ervaring op bij De Goede Gastvrouw, de Crossmedia Communicatiegroep en ETT Media.

Maaike Kuipers-Hiemstra gaat voor een aantal maanden aan de slag voor de gemeente Stadskanaal ter vervanging van zwangerschap. Maaike deed ervaring op bij de gemeente Noordenveld, Zaga Online Marketing, Cendris, Rabobank Heerenveen-Zuidoost Friesland en de provincie Groningen. Via haar bureau Maaike Kuipers Tekst & Communicatie werkte ze voor diverse ondernemers uit het MKB, zzp'ers en non-profit organisaties.

 
 
 
Agenda
 
 

TechTalks050 weer van start in Forum Groningen

Op 19 oktober (van 20.00 - 21.45 uur) organiseert TechTalks in de Rabo Studio in het Forum Groningen een bijeenkomst met het thema: Je komt er vanzelf! Zelfrijdend, zelfvliegend, zelfvarend: de ontwikkeling van autonome mobiliteit gaat in sneltreinvaart. Wat betekent dat eigenlijk voor de infrastructuur, het overige verkeer en onze manier van reizen. Sprekers zijn professor Bayu Jayawardhana, hoogleraar Mechatronica en niet-lineaire regeltechniek aan de Rijksuniversiteit Groningen en Yvonne Dubben, ontwikkelmanager Arriva. Zij gaat in op de techniek achter de zelfrijdende trein van Arriva die begin dit jaar testritten in het Noorden heeft gemaakt. Ook deelt zij de ervaringen van de passagiers die mee mochten. Verandert er met deze innovatie iets aan onze treinreizen?

 
 
 
Vacatures
 
 

Jan Boon Communicatie is voor een marketingbureau in Leeuwarden op zoek naar een account- en projectmanager (30-40 uur). Jij bent de schakel tussen klant, vormgevers, tekstschrijvers en de studio. Je hebt verantwoordelijkheidsgevoel, lef en overtuigingskracht. Je werkt graag aan creatieve projecten. Je kunt snel schakelen in een functie waar geen dag hetzelfde is en weet je hoofd koel te houden. Je bent een kei in organiseren en werkt klantgericht en weet de juiste prioriteiten te stellen, mede op basis van jouw kennis van de klant en haar/zijn markt. 

Je werkt samen met collega’s aan prachtige communicatieprojecten. Je maakt en bewaakt planningen en zet creatie, studio en media aan het werk. Je onderhoudt contacten met zowel opdrachtgevers als toeleveranciers en zorgt voor een vlekkeloze projectadministratie. Bovendien ken je je opdrachtgevers als geen ander en weet je nieuwe projecten binnen te halen. Je zoekt naar kansen en durft kritisch te zijn en je mening te delen. Ben je enthousiast en denk jij perfect te passen bij profiel? Mail dan je sollicitatiebrief en CV naar jan@janboon.com.

 
 
 

Herhaalde oproep

Jan Boon Communicatie zoekt voor een allround marketing- en communicatiebureau in Friesland een ervaren art director. Mijn opdrachtgever werkt voor nationale en internationale toonaangevende en ambitieuze opdrachtgevers met name in de jachtbouw, food, recreatie, zorg, industrie en het MKB. Je bent als art director al een aantal jaar op niveau aan het werk, dus je verstaat je vak. Je bent een teamspeler die graag samenwerkt en die zijn keuzes goed kan onderbouwen. Als art director sta je aan de basis van creatieve cross mediale campagnes voor hun opdrachtgevers. Je bedenkt sterke en onderscheidende concepten die het verschil maken en waar de professionaliteit vanaf spat! Stuur je CV en motivatie zo snel mogelijk naar jan@janboon.com.

 
 
 
De vacatures van Jan Boon Communicatie vind je op janboon.com
 
 
 
 
 
Andere vacatures
 
 

Het Instituut voor Rechtenstudies van de Hanzehogeschool Groningen zoekt een docent Professionele Communicatie Mondeling. Je houdt je onder andere bezig met intake- en adviesgesprekken, motiverende gesprekstechnieken, presenteren, omgaan met agressie en weerstand en coaching en begeleiding. Sluitingsdatum is 30 september.

Ommelander ziekenhuis Scheemda zoekt een communicatiemedewerker (32-36 uur). Je wordt verantwoordelijk voor de tactische en operationele communicatie. Dat wil zeggen dat je je bezighoudt met diverse interne en externe communicatieprojecten en hier soms zelf en soms samen met anderen uitvoering aan geeft. Ook word je verantwoordelijk voor diverse (online) communicatiemiddelen zoals de website, narrowcasting, tv’s op patiëntenkamers, digitale nieuwsbrieven, de afdelingstelefoon en de algemene mailbox. Je sollicitatiebrief en CV kun je insturen tot 1 oktober.

Marketing Crew zoekt een communicatieadviseur die aan de slag gaat als verlengstuk van organisaties zoals: Menzis, HZPC, Bibliotheek Noord Fryslân of Rijksuniversiteit Groningen. Omdat ze graag meteen zien wie je bent, zien ze naast je cv graag een vlog tegemoet waarin je jezelf voorstelt en motiveert waarom je bij hen wilt werken!

Yacht in Groningen zoekt een medior communicatieadviseur. Het gaat om een snel groeiend onderdeel van een bekende organisatie in de publieke sector. Daarom is er behoefte aan extra capaciteit op de communicatieafdeling. Het onderdeel klantcommunicatie ga jij als communicatieadviseur naar een hoger niveau tillen. 

 
 
 
Op Zoek
 
 
Ben jij op zoek

naar een nieuwe uitdaging in je communicatiecarrière? Laat het Jan Boon Communicatie weten en hij neemt je op in deze rubriek in Bonen in de pot. De nieuwsbrief heeft een bereik van meer dan 2250 communicatieprofessionals met een leesdichtheid van bijna 50%. Grote kans dat jouw zoektocht door de lezers van Bonen in de pot wordt ingevuld! Meer weten? Neem contact op met Jan Boon Communicatie via jan@janboon.com

 
 
 
Is jouw organisatie

op zoek naar de juiste communicatieprofessional die past bij jouw organisatie en de juiste competenties heeft? Laat het me weten. Meer informatie? Aarzel niet, en neem contact met me op: jan@janboon.com.

 
 
 
Delen
 
 

Als jij iets hebt wat je kunt en wilt delen met je vakgenoten, aarzel niet dat met Bonen in de pot te doen. Het heeft een bereik van meer dan 2250 communicatieprofessionals!

 
 
 
Soms denk ik wel eens bij mezelf …..
 
 
Brood: imago verschuift van dikmaker naar voedzaam en natuurlijk

Brood wint weer aan populariteit. Dat blijkt uit het imago-onderzoek van het Nederlands Bakkerij Centrum met behulp van Blauw Research en GfK. Het aantal mensen dat vindt dat brood goed past in een modern en gezond voedingspatroon steeg in twee jaar tijd met 3,3% naar 83,6% anno 2020. Alleen bij vrouwen onder 39 jaar is er nog werk aan de winkel. Vanwege de (broodnodige) koolhydraten leeft bij een deel van hen nog een minder positieve perceptie.

 
 
 
En dan nog even dit
 
 
Groningse gedupeerden coronacrisis omgeschoold tot online marketeers

De gemeente Groningen start, in samenwerking met opleider Competence Factory, het omscholingsprogramma Traineeship Future Online Marketeer. Werkzoekenden, afkomstig uit sectoren die hard zijn geraakt door corona, worden binnen dit programma klaargestoomd voor een nieuwe baan binnen de online marketing. Door de coronacrisis is de werkloosheid in Nederland bijzonder snel opgelopen. In Groningen werkt ruim een kwart van alle werknemers in een sector die te maken heeft met (zeer) grote krimp van werkgelegenheid, zoals de horeca en de uitzendbranche.

Het doel van het opleidingsprogramma is de kandidaten aan werk te helpen in de marketingbranche. De opleiding is zo ontwikkeld dat deze aansluit op de vraag naar online professionals vanuit het hogere MKB-segment.

 
 
 
NOC*NSF en Rabobank ondersteunen verenigingen met praktische tips

NOC*NSF en Rabobank hebben in het kader van de Nationale Sportweek een aantal video's gemaakt met praktische tips om de sportclub nog beter te kunnen promoten. In de vijf video’s geven experts samen met TeamNL sporters tips over marketing en communicatie bij een vereniging. Met de video’s ondersteunen NOC*NSF en Rabobank alle verenigingen en hun vrijwilligers die zich dag in dag uit 100% inzetten om het beste uit hun sportclub te halen. In alle vijf de video’s wordt er een ander thema behandeld waarin vijf online marketing tips en tricks worden geven die meteen toegepast kunnen worden binnen verenigingen. Het doel van de video’s is om de kennis op het gebied van online marketing van vrijwilligers te vergroten. Met de concrete tips leren verenigingen hoe ze op een makkelijke manier nog meer uit de online omgeving van hun sportclub kunnen halen.

 
 
 
De 5 beste projecten publieke communicatie

De NS, de Politie, de gemeente Súdwest-Fryslân, Enschede en communicatiebureau Beaumont zijn genomineerd voor de Galjaardprijs 2020. De prijs wordt elk jaar toegekend aan het meest inspirerende project in publieke communicatie. In totaal dongen er 26 inzendingen mee naar de prijs, vijf daarvan bleven over als beste. De gemeente Súdwest-Fryslân doet mee met het project ‘De energietransitie als samen beschikking van gemeente en mienskip’.

Volgens juryvoorzitter Friso Fennema komen de werelden van participatie en communicatie steeds dichter bij elkaar: "De inzendingen weerspiegelen de diversiteit van de vraagstukken in het publieke domein. Covid-19 is dit jaar een belangrijke factor natuurlijk maar je ziet ook veel initiatieven op het gebied van de energietransitie."

 
 
 
Uitspraak
 
 

“Van gedachten veranderen, kan meer groei geven dan aan je idee vasthouden”.

 
 
 
Bonen in de pot
 
 

Je ontvangt Bonen in de pot omdat je een relatie van Jan Boon bent of ingeschreven staat voor nieuwsbrieven van Jan Boon Communicatie.

Jan Boon Communicatie helpt communicatieprofessionals een (volgende) stap in hun carrière te maken en helpt daarmee organisaties, ondernemingen, bedrijven en instellingen de juiste communicatieprofessional te vinden.

 
 
 
Bonen in de pot

wil zo veel zeggen als “hij wil nog wat zeggen maar het is onbelangrijk wat hij te zeggen heeft”, waarmee ik het relatieve van mijn berichten wil aangeven. Lees het vanuit je eigen perspectief.

Naast Bonen in de pot geeft Jan Boon Communicatie Bonen Weken en Bonen Doppen uit. Bonen Weken gaat over de ontwikkelingen in de communicatiewereld in relatie tot ondernemen. Bonen Doppen is een onregelmatig verschijnende column.

Wil jij een ander attent maken op Bonen in de pot? Klik hier!

 
 
 
Jan Boon
Jan Boon
Matchmaker en coach

De primaire activiteiten van Jan Boon Communicatie richten zich op het samenbrengen en coachen van mensen en organisaties op het gebied van communicatie. Dit betekent het ondersteunen in het ontwikkelen van ambities van zowel professionals als organisaties. Hierbij focus ik me op oplossings- als ontwikkelingsgericht coachen. Soms ben ik gids, maar meestal reisgenoot, samen zoekend naar nieuwe wegen om tot oplossingen te komen. Meer informatie vindt u op www.janboon.com.
 
 
 
 
 
 
Deze nieuwsbrief wordt mede mogelijk gemaakt door:
 
Ga naar iwink.nl
 
 
Deze nieuwsbrief is verzonden met iMailingtool   |   Doorsturen   |   Afmelden
 
                                                           
Doorsturen

Uw naam:
Uw e-mailadres:
E-mailadres ontvanger: