Onderwerp:

Bonen in de pot

Datum: 22-03-2020 13:45:03
 
Kunt u deze e-mail niet goed lezen? Schakel dan afbeeldingen voor deze e-mail in of bekijk de online versie
 
Jan Boon Communicatie
brengt mensen samen
 
 
Bonen in de pot
 
 
 
 

23 maart 2020

Bonen in de pot is in een uitgave van Jan Boon Communicatie en informeert je over de ontwikkelingen in het marketing- en communicatievak. In principe verschijnt Bonen in de pot ieder maandagochtend.

 
 
 
Ik mag een boon zijn als het niet zo is
 
 

Open de AD-app, sla de Volkskrant open of check NOS.nl: overal staat het corona-nieuws bovenaan. Niet zo gek, nu de omvang van de crisis steeds meer zichtbaar wordt en dichterbij komt. Hoewel we (nog) niet in een volledige lockdown zitten, is de ernst van de situatie glashelder.

Waar ik normaal gesproken mijn bronnen afspeur op zoek naar relevante marketingcommunicatie invalshoeken, word ik nu geconfronteerd met de (economische) gevolgen van de coronacrisis. ZZP’ers hebben het moeilijk (waaronder veel branchegenoten), Nederlandse voetbalclubs vragen WW-uitkeringen aan voor het volledige personeelsbestand en hele beroepsgroepen, zoals horeca-, winkel- en luchtvaartpersoneel, zitten al of deels thuis. Er is geen bedrijfstak die niet is getroffen door het coronavirus.

Tal van al of niet deskundigen uiten hun mening ongezouten over de wijze waarop wie dan ook communiceert of zou moeten communiceren over deze crisis. Vele websites, bureaus gespecialiseerd in crisis af- en behandeling geven je vele tips. Maar leidend in dit alles is het RIVM, als een soort wijze alles wetende moeder. Het zorgend personeel geeft ons het bijna bindend advies binnen blijven!

Ik hanteer vaak de uitspraak “niets verbindt meer dan gezamenlijk juichen”. Nu valt er nu niet zoveel gezamenlijk te juichen maar de coronacrisis zorgt wel voor mooie en creatieve acties en een sterk collectief gevoel. Laten we dat vast houden als alles eenmaal voorbij is.

Al met al denk ik dat dit kon nog wel even zal duren. Bereid je maar voor op je vakantie in Tuinesië of Balconia.

 
 
 
Verder in deze edtie
 
 
  • Media en Communicatie valt ook onder ‘cruciaal beroep’
  • Corona zorgt voor digitale versnelling
  • Claim je expertise
  • Twitter krijgt story’s achtige functie
  • De toespraken
 
 
 
Wat mij over corona en communicatie is opgevallen
 
 
Media en Communicatie valt ook onder ‘cruciaal beroep’

De overheid heeft een lijst gepubliceerd met daarop zogeheten 'cruciale beroepen' tijdens de COVID-19 uitbraak. De sector Media, Journalistiek en Communicatie valt daar ook onder. De lijst cruciale beroepsgroepen is specifiek opgesteld voor de maatregelen die genomen zijn om de huidige coronacrisis het hoofd te bieden. Het doel van de lijst is de samenleving draaiende houden. Het gaat hier om beroepsgroepen die in de omstandigheden van COVID-19 vragen om continue bezetting. Naast Media en Communicatie gaat het onder meer om de zorg, onderwijs, hulpverlening en transport.

Als het beroep op de lijst voorkomt dan mogen ouders of verzorgenden de komende periode op hun eigen school of opvang gebruik maken van de kinderopvangmogelijkheden. Let wel, dat mag alleen als allebei de ouders of verzorgenden in een cruciaal beroep werken.

Op de lijst staan verder ook bedrijven die eerder al zijn aangemerkt als ‘vitaal’. Dit zijn onder meer de drinkwatervoorziening, gasproductie en internettoegang en dataverkeer.

 
 
 
Paginagrote advertenties

Met paginagrote advertenties in kranten informeren bedrijven hun klanten over maatregelen en de stand van zaken omtrent het coronavirus. Zo verzoekt bouwmarkt Hornbach mensen als het kan in hun eentje naar filialen te komen en verkoopt het bedrijf geen mondkapjes meer. Supermarkt Albert Heijn vraagt klanten om begrip als een product even niet in de schappen ligt en drogisterijen roepen mensen in een gezamenlijke advertentie op niet grotere hoeveelheden te kopen dan normaal. Koninklijke Horeca Nederland bedankt in een open brief de eigen branche, de politiek en klanten voor ‘steun en vertrouwen’.

 
 
 
Campagne voeren in coronatijd

Marketingcommunicatieprofessionals dienen meer dan ooit rekening te houden met inhoud, context en optimalisatie van hun campagnes. Met de steeds impactvollere maatregelen om het coronavirus in te dammen, is het effect op hoe marketingcampagnes ingezet en gepland worden ook groter aan het worden. De focus, mindset en het (media)gedrag van elke doelgroep is met de verspreiding van dit gevaarlijke virus sterk aan het veranderen. Waar vanzelfsprekend de aandacht uitgaat naar preventie, hygiëne en gezondheid, staat aan de andere kant ook niet alles stil. Zo ook in de vele marketingcampagnes.

 
 
 
Campagne voeren in coronatijd

Daarin is het als marketeer belangrijk om stil te staan bij drie belangrijke zaken:

Allereerst de noodzaak en de inhoud van de campagne zelf. Daarbij is het van belang te overwegen of het überhaupt zinvol is om nu te communiceren. De plaatsing van campagnes in de context van het virus. Check continu of de lopende campagnes niet onbewust uitgeleverd worden rondom corona-gerelateerde (nieuws) berichten. De optimalisatie van campagnes aan de hand van veranderend gedrag. Nu meer en meer mensen thuiswerken, is het verplaatsingsgedrag één van de belangrijkste gedragsveranderingen.

 
 
 
Corona zorgt voor digitale versnelling

Het is een onwerkelijke situatie. Mensen en kinderen zijn thuis, wegen zijn stil en het openbaar vervoer kent nauwelijks reizigers. Het blijft onwerkelijk hoe een virus als corona, ons leven beïnvloedt. En hoe digitalisering daarmee opeens een hoge vlucht neemt.  De opkomst en het doorzetten van het virus corona is sneller gegaan dan we dachten of verwachten.

Grote Nederlandse providers zien een toename in het internetverkeer door het thuiswerken vanwege het coronavirus. Maar ze maken zich nog geen zorgen over de netwerkcapaciteit.  Dat zeggen de twee grootste internetproviders van Nederland, Ziggo en KPN.

"Wij voorzien geen problemen in netwerkcapaciteit; dat is ruimschoots voldoende, ook als meer mensen door deze maatregelen gaan thuiswerken", zegt Ziggo-woordvoerder Hans den Heijer.

KPN ziet een sterke stijging van het internetverkeer op zijn netwerk, maar ook een verschuiving van kantoren naar particuliere verbindingen. "Het is drukker dan normaal, maar qua capaciteit kunnen we het goed aan", zegt KPN-woordvoerder Stijn Wesselink. "We monitoren ons netwerk continu en nemen waar mogelijk maatregelen om de capaciteit uit te breiden."

Zoals een bekend iemand ooit zei: “ieder nadeel heeft z’n voordeel.”

 
 
 
Omvang en samenstelling van kranten

De gevolgen van de door de overheid genomen maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 tegen te gaan hebben waarschijnlijk ook gevolgen voor de omvang en samenstelling van de krant, waarschuwen meerdere hoofdredacteuren.

Trouw-hoofdredacteur Cees van der Laan schrijft dat abonnees veranderingen kunnen verwachten, want het maken van een krant en het bijbehorende online-platform verloopt over veel schijven. “Ik ga ervan uit dat met de nodige improvisaties we de komende weken de krant bij u in de bus krijgen, soms wellicht iets later en soms ook niet, als er iets misgaat.”

 
 
 
Coronabrief

Koen Schuiling, de burgemeester van de gemeente Groningen, schrijft kinderen een hartverwarmende coronabrief. Hij stelt gerust, vraagt rustig te blijven en iets te doen ‘dat anderen blij maakt’. Het is voor volwassenen al moeilijk te bevatten wat de impact van het coronavirus precies is op hun leven en gezondheid, laat staan voor kinderen.

Burgemeester Koen Schuiling stak ze een hart onder de riem en stuurde gisteren een brief aan de kinderen van Groningen. In de brief stelt hij de kinderen gerust.

‘Misschien maak je je er zorgen om. Wat gebeurt er allemaal en wat kan ik doen? Dat begrijp ik. Maar weet dat er veel mensen keihard werken om zo snel mogelijk alles weer normaal te laten zijn. En dat gaat ons zeker lukken, want in de geschiedenis hebben we wel vaker moeilijke dingen moeten overwinnen.’ Uiteraard kregen ook de volwassen een schrijven van Schuiling.

 
 
 
Wat mij verder is opgevallen
 
 
Complexiteit marketing neemt toe

Christian van Santen, eigenaar van Santen Netwerk: “De laatste maanden maken we een interessante transitie door. Als gevolg van de steeds groter wordende in-house trend wordt onze rol vaker vertolkt als partner binnen organisaties van opdrachtgevers en adverteerders. In dat kader werken we steeds meer mét hun communicatieteams, in plaats van er voor. De complexiteit en dynamiek van marketing en communicatie is dusdanig toegenomen dat marketeers zelf meer de regie willen voeren over hun merk en campagnes.

 
 
 
Claim je expertise

Iedereen heeft een mening over communicatie. In het waarmaken van de ambities van een organisatie is communicatie een bepalende factor. Toch krijgt de communicatieprofessional maar zelden een echt strategische of sturende positie. Sterker nog, geen beroepsgroep moet in de dagelijkse praktijk zo vaak opkomen voor haar (des)kundigheid als de communicatieprofessional. Duidelijkheid over de disciplines die een organisatie in wil zetten en de impact die dat heeft, kan de positie van communicatieprofessionals versterken.

Waar niemand zich snel zal bemoeien met de financiële analyses van de controller, of met het loopbaantraject dat de HR-manager uitdenkt, ligt dat anders bij het vakgebied Communicatie. Iedereen heeft er een mening over. Waarbij dat oordeel vaak afhangt van smaak en het persoonlijke referentiekader.

 
 
 
Claim je expertise

Veel communicatieprofessionals hebben op deze manier invulling willen geven aan hun verantwoordelijkheid. Met soms als neveneffect dat mensen ze zien als een servicestation, dat gebruikt wordt voor het maken van de ‘praatjes en plaatjes’. En niet als de afdeling die een structurele en impactvolle bijdrage levert aan het organisatiesucces. Terwijl juist dat een taak van communicatie is. De stille motor zijn voor interne communicatie en samenwerking, de drijvende kracht achter het merkgericht handelen en de spil in het versterken van de reputatie.

Alles gericht op de strategie en ambities van de organisatie. De bal ligt bij de communicatieprofessional zelf en in het bijzonder bij de communicatiemanagers. Zij hebben de uitdaging om hun vakgebied meer in verbinding te brengen met strategie en impact, in plaats van het focussen op output.

 
 
 
Transfers
 
 

Martinique Gerrits-Konijn is nu senior adviseur Marketing en Communicatie bij Cosis (biedt hulp bij een verstandelijke of psychische beperking). Martinique was manager Communicatie bij Fizi (netwerk zorgfinancials) en senior adviseur Marketing & Communicatie a.i. bij de Rabobank Borger-Westerbork-Klenckeland en Zuidwest Drenthe, Unigarant Reisverzekeringen en Scapino.

Cihan Altun is nu marketingcoördinator bij de Altac Coating Group. Cihan is free lance fotograaf komt van Daar om waar hij Marketing and Operations Manager was en werkte eerder voor VNU Vacature Media Fulltime en voor Hot Networkz Parttime.

 
 
 
Agenda
 
 

Premier Mark Rutte en Jaap van Dissel, directeur van het Centrum Infectieziektebestrijding van het RIVM, adviseerden om alle evenementen af te gelasten. Deze maatregel geldt in elk geval tot 1 april.

 
 
 
Vacatures
 
 

De vacatures van Jan Boon Communicatie vind je op janboon.com.

Noorderbreedte Leeuwarden zoekt een ervaren marketingcommunicatieadviseur. Een baan is voor jou pas echt leuk als die veelomvattend is en niet in beton is gegoten. Je werkt graag proactief en je ziet waar je mensen aan elkaar kan koppelen om samen tot een prachtig resultaat te komen. Je adviseert managers en projectleiders op het gebied van communicatie en houd je daarbij altijd in de gaten waar de organisatie voor staat. Reageren kan tot 26 maart.

Hanzevast Group in Groningen, een internationale vastgoed- en scheepvaartonderneming, zoekt een medewerker Communicatie. Wat ga je doen: het leggen en onderhouden van contacten met relevante externe partijen (algemeen alsmede vak gericht), het schrijven en verspreiden van (pers) berichten op sociale alsmede publieke media, de activiteiten van Hanzevast onder de aandacht brengen, waarbij goed rekening gehouden wordt met de kernwaardes van Hanzevast.

Samenvijf Delfzijl, een landelijk detacheringsbureau binnen zorg, welzijn en overheid, zoekt een communicatieadviseur. Je komt te werken in een cultuur van ‘liever doen dan praten’. En in een organisatie waar ze goede initiatieven uit de samenleving aanmoedigen en faciliteren. Je werkt samen met bevlogen collega’s aan innovatieve en duurzame oplossingen en geeft met hen de nieuwe gemeente vorm. Dat vergt flink wat inspanningen van bestaande en nieuwe collega’s, maar levert ook veel boeiende uitdagingen op.

Per januari 2021 vormen de huidige gemeenten Appingedam, Delfzijl en Loppersum één gemeente: Eemsdelta. In verband met toegenomen werkzaamheden vanwege de gemeentelijke herindeling en het versterkingsprogramma zijn ze per direct op zoek naar een enthousiaste en ervaren communicatieadviseur. Je bent adviseur voor de teams Ontwikkeling en Programmabureau. Daartoe behoren onder andere de thema's ruimtelijke ordening, milieu, energie en duurzaamheid. Naast advisering voer je ook de daarbij behorende uitvoerende werkzaamheden uit.

Het Centraal Justitieel Incassobureau zoekt een perswoordvoerder. Je bent verantwoordelijk voor het adviseren van de directie over het mediabeleid en de mediastrategie van het Incassobureau. Daarnaast ondersteun je directieleden en managers in hun mediaoptreden. Ook sta je zelf journalisten te woord, indien nodig ook voor radio en/of televisie. Afhankelijk van de aard van de vraag coördineer je intern en extern de beantwoording van vragen.

 
 
 
Op Zoek
 
 
Ben jij op zoek

naar een nieuwe uitdaging in je communicatiecarrière? Laat het Jan Boon Communicatie weten en hij neemt je op in deze rubriek in Bonen in de pot. De nieuwsbrief heeft een bereik van meer dan 2250 communicatieprofessionals met een leesdichtheid van bijna 50%. Grote kans dat jouw zoektocht door de lezers van Bonen in de pot wordt ingevuld! Meer weten? Neem contact op met Jan Boon Communicatie via jan@janboon.com

 
 
 
Delen
 
 

Als jij iets hebt wat je kunt en wilt delen met je vakgenoten, aarzel niet dat met Bonen in de pot te doen. Het heeft een bereik van 2250 communicatieprofessionals!

 
 
 
Twitter krijgt story’s-achtige functie

Twitter test in Brazilië een nieuwe functie genaamd fleets. Deze functie lijkt op de story’s waar andere social media zoals Instagram, Facebook en nu ook LinkedIn al gebruik van maken. Twitter fleets zijn tijdelijke tweets die je kunt bekijken door op de profielfoto van een gebruiker te klikken. Met deze fleets kun je video’s versturen van maximaal twee minuten. Het bijzondere is dat deze fleets na 24 uur automatisch weer verwijderd worden. Ze komen ook niet op de tijdlijn van de gebruiker te staan. Ook zijn de fleets niet terug te zoeken en ook niet in te sluiten zoals bij gewone berichten op Twitter.

 
 
 
Soms denk ik wel eens bij mezelf …..
 
 
Opmerkelijke communicatie van een bewindsman

Minister Eric Wiebes (Economische Zaken) heeft zich de woede van zzp'ers op de hals gehaald. De ongeveer een miljoen zelfstandigen zonder personeel in Nederland hoeven niet te rekenen op extra overheidssteun vanwege het coronavirus, zei minister Eric Wiebes van Economische Zaken in televisieprogramma WNL op Zondag. “Het zal voor heel veel zzp'ers een teruggang in inkomsten betekenen, maar daar hebben zij ook een beetje zelf voor gekozen”.

In zijn toespraak tot het Nederlandse volk zei premier Mark Rutte over de economie dat ‘het kabinet alles zal doen wat nodig is’. “Wij laten u, ondernemers en ZZP’ers, niet in de steek”.

 
 
 
En dan nog even dit
 
 
PR- en marketingbureaus bundelen kennis jongeren en hun gezinnen

Acht Europese PR-, marketing- en communicatiebureaus bundelen de krachten op het gebied van jongerenkennis in het We Are Family-netwerk. Voor de Benelux is LVTPR één van de medeoprichters. De bureaus merken een toenemende vraag naar specifieke doelgroep communicatie als het gaat om kinderen en jongeren en de families en gezinnen waarvan zij deel uitmaken. Niet alleen bij klanten als LEGO, Blizzard en Nintendo, maar ook bij toekomstgerichte NGO’s, banken en sportbonden.

Steeds meer bedrijven en organisaties beseffen dat jeugdige doelgroepen belangrijker worden en dat ze hen op een andere manier moeten aanspreken dan volwassenen. Bovendien zijn er belangrijke verschillen per land, zowel in cultuur als wetgeving.

 
 
 
De toespraken
 
 
Historisch

Van ‘Staatsmanachtig en persoonlijk’, zo wil je een premier zien’ tot ‘hij communiceert zo nog duidelijker dat dit een zwaar verhaal is’ en ‘goed geschreven verhaal maar slecht gepresenteerd’. In zijn historische toespraak over de coronacrisis, raakte premier Mark Rutte maandagavond volgens kenners de juiste snaar. Staatsmanachtig én persoonlijk. En met een belangrijke oproep aan het volk. De handen over elkaar, een serieuze blik en een zware boodschap die het hele land aangaat. Rutte benadrukte heel duidelijk de uitzonderlijkheid van de situatie en bleef ver weg van zijn gebruikelijke joviale toon.

 
 
 
Impact

De speech van Mark Rutte had al op voorhand impact. Paul Stamsnijder van de Reputatiegroep: “Ieder woord was van tevoren gewikt en gewogen, en met effect. Hij maakte het klein en bleef daardoor dicht bij de dagelijkse praktijk van de hardwerkende, gewone, bescheiden Nederlander. Hij adresseerde de dilemma's, die volgen uit de drie scenario's, en deed een heldere oproep: ‘Let op elkaar. Ik reken op u’. “

 
 
 
Koning Willem Alexander

De speech van de koning Willem-Alexander was volgens kenners ‘hoopvol’ maar ook ‘alarmerend’. Onze koning spreekt ons aan op ons ‘gezond verstand’. Zijn boodschap en toon was volgens haar ‘ernstig, maar gemeend’. De toespraak had een duidelijke functie. Vaderlijk gaf hij nadrukkelijke aandacht voor kinderen en ouderen. Nu de coronacrisis de wereld in een ijzeren greep heeft, klinkt ook in ons land de roep om verbinding. En dan kan de monarch, bij uitstek het symbool van de eenheid van de natie, niet ontbreken. Omdat het juist in een tijd van sociale onthouding cruciaal is om toch verbonden te blijven. Want één ding is zeker: 2020 wordt een jaar dat iedereen zich een leven lang zal herinneren.

 
 
 
Uitspraak
 
 

“In het besef dat alles communicatie is en dat iedereen er een mening over heeft, hebben veel communicatieafdelingen zich een dienstbare houding aangemeten.”

 
 
 
Bonen in de pot
 
 

Je ontvangt Bonen in de pot omdat je een relatie van Jan Boon bent of ingeschreven staat voor nieuwsbrieven van Jan Boon Communicatie.

Jan Boon Communicatie helpt communicatieprofessionals een (volgende) stap in hun carrière te maken en helpt daarmee organisaties, ondernemingen, bedrijven en instellingen de juiste communicatieprofessional te vinden.

 
 
 
Bonen in de pot

wil zo veel zeggen als “hij wil nog wat zeggen maar het is onbelangrijk wat hij te zeggen heeft”, waarmee ik het relatieve van mijn berichten wil aangeven. Lees het vanuit je eigen perspectief.

Naast Bonen in de pot geeft Jan Boon Communicatie Bonen Weken en Bonen Doppen uit. Bonen Weken gaat over de ontwikkelingen in de communicatiewereld in relatie tot ondernemen. Bonen Doppen is een onregelmatig verschijnende column.

Wil jij een ander attent maken op Bonen in de pot? Klik hier!

 
 
 
Jan Boon
Jan Boon
Matchmaker en coach

De primaire activiteiten van Jan Boon Communicatie richten zich op het samenbrengen en coachen van mensen en organisaties op het gebied van communicatie. Dit betekent het ondersteunen in het ontwikkelen van ambities van zowel professionals als organisaties. Hierbij focus ik me op oplossings- als ontwikkelingsgericht coachen. Soms ben ik gids, maar meestal reisgenoot, samen zoekend naar nieuwe wegen om tot oplossingen te komen. Meer informatie vindt u op www.janboon.com.
 
 
 
 
 
 
Deze nieuwsbrief wordt mede mogelijk gemaakt door:
 
Ga naar iwink.nl
 
 
Deze nieuwsbrief is verzonden met iMailingtool   |   Doorsturen   |   Afmelden
 
                                                           
Doorsturen

Uw naam:
Uw e-mailadres:
E-mailadres ontvanger: