Onderwerp:

Bonen Weken

Datum: 27-09-2021 08:32:14
 
Kunt u deze e-mail niet goed lezen? Schakel dan afbeeldingen voor deze e-mail in of bekijk de online versie
 
Jan Boon Communicatie
brengt mensen samen
 
 
Bonen Weken
 
 
 
 

27 september  2021

Bonen Weken is een uitgave van Jan Boon Communicatie en verschijnt eens in de vier weken. Bonen Weken informeert je over de ontwikkelingen in het marketing- en communicatievak in relatie tot ondernemen.

 
 
 
Op de valreep
 
 
 
 
 
DNK ontvangt SDG predikaat

Vrijdag ontving De Nieuwe Kolk (DNK) in Assen het SDG predikaat uit handen van wethouder Jan Broekema. DNK kreeg het predikaat, omdat ze al jaren bezig zijn om de activiteiten te koppelen aan de Sustainable Development Goals (SDG) van de Verenigde Naties. Deze 17 werelddoelen voor positieve verandering staan in het teken van het beëindigen van armoede en ongelijkheid, het beschermen van de planeet en het zorgen dat alle mensen in vrede en voorspoed kunnen leven in 2030. DNK is de eerste bibliotheek, bioscoop én theater in Nederland met dit keurmerk. DNK ontving onlangs al het duurzaamheidscertificaat Green Key, dat ook aan deze VN-doelstellingen is gekoppeld.

 
 
 
Ik mag een boon zijn als het niet zo is
 
 
 
 
 
D’r op of d’r onder

De kop van het persbericht is in ieder geval best heftig: “88% van de marketeers zegt dat de feestdagen dit jaar hun bedrijf zal maken of breken.”

Black Friday verliest in rap tempo zijn populariteit, ook in de Benelux. Dat wijst een Sitecore-onderzoek uit waarin consumenten en marketeers werd gevraagd hoe zij het denken dat het feestdagenseizoen zal verlopen.

Digital-experienceplatform Sitecore durfde het aan om marketeers te vragen naar het aankomende feestdagenseizoen. Disclaimer, het betreft hier álleen B2C-marketeers met meer dan 100 collega’s, door de onderzoekers benaderd uit een actief beheerd online panel en gestimuleerd met beloningspunten. "Maar toch, wij van de redactie houden van onderzoeken, al onthouden wij ons op persoonlijk vlak van voorspellingen over de aankomende maanden. We hebben afgelopen anderhalf jaar gezien hoe het voorspellingen verging…"

Dat beseffen de ondervraagde marketeers ook

Maar liefst 97% maakt zich echt zorgen over veranderende gezondheidssituaties en regelgeving die de resultaten tijdens de feestdagen beïnvloeden. Dat hebben we natuurlijk vorig jaar gezien toen de winkels dichtgingen en onder andere PostNL verdronk in het aantal te bezorgen pakketten.

Van de marketeers die voor een fysieke winkel werken, denkt 56% dat de feestdagen dit jaar de laatste kans is 'om de waarde van hun winkel te bewijzen.' Best bijzonder, niet? Eén op de twee? Maakt toch nieuwsgierig bij welke winkels deze marketeers werken. Blokker? Dille & Kamille? Etos? Hema? Maar kijken we naar de kop van het persbericht: in totaal dus veel meer marketeers!

 
 
 
Verder in deze editie
 
 
 
 
 
  • Online marketing met een Friese nuchtere aanpak
  • Tijdgebrek en onvoldoende marketingkennis
  • Zorgen over de marketing door het MKB
  • Grote steden minder in trek bij winkelend publiek
  • Imago politici
 
 
 
Wat mij is opgevallen
 
 
 
 
 
Online neemt de rol van de papieren folder langzaam over

Nederlanders laten hun koopgedrag, in vergelijking met 2016 en 2019, meer afhangen van de korting. Zo is het aantal consumenten dat met het aanschaffen van een product wacht tot er korting wordt geboden in de afgelopen vijf jaar significant toegenomen. Ongeveer twee op de drie Nederlanders wachten bijvoorbeeld op de winter- en zomersales. En ruim veertig procent, met name jongeren, wacht op speciale kortingsdagen als Black Friday. Een stijging van veertien procent ten opzichte van 2019. Dit en meer blijkt uit de Nationale Kortingsmonitor 2021.

Online informatiebronnen

zoals websites van winkels, Google en digitale folders zijn in de afgelopen jaren een grotere rol gaan spelen in de zoektocht naar kortingen. Met name het gebruik van folderapps is in de laatste drie jaar aanzienlijk toegenomen. Uit cijfers van de Nationale Kortingsmonitor 2021 blijkt dat inmiddels zeven op de tien Nederlanders online folders raadplegen. Vier op de tien doen dat zelfs elke week. Mogelijk zijn de ontfoldering in veel gemeenten en de coronacrisis aanleiding voor de versnelde digitale revolutie.

Het aantal consumenten dat ‘toegeeft’ op zoek te gaan naar korting is tevens gestegen. Met name de jongere doelgroep geeft aan actief op zoek te gaan naar korting, terwijl ze het product waarvoor de korting geldt eigenlijk niet nodig hebben.

 
 
 
Online marketing met een Friese nuchtere aanpak

Friezen zijn een nuchter volkje maar ook de Friese ondernemers zaten toch echt even met de handen in het haar toen door de Corona pandemie winkels hun deuren moesten sluiten en de horeca op slot ging. Ondernemers konden geen kant uit en de omzet viel vrijwel stil, een afschuwelijke situatie waar snel een oplossing voor moest worden gevonden. Die oplossing kwam uit de hoek van online marketing.

Online marketing bureau HV Media heeft veel bedrijven geholpen om de lockdowns door te komen. Door bedrijven beter vindbaar te maken in zoekmachines zoals Google werd er toch omzet gegenereerd. "De uitdaging was soms groot want sommige bedrijven hadden niet eens een webshop, dus we hadden opeens heel veel werk. Onze sector is door de lockdowns juist hard gegroeid”, vertelt Henri van internet marketing bureau HV Media.

De Friese ondernemers

beseften dat er niets anders opzat dan online marketing in te zetten en deden dat zonder veel drukte. "Als je je online vindbaarheid wil verbeteren kun je dat het beste aan een expert overlaten. Ondernemers dachten daar vaak te makkelijk over en dachten dat ze heel snel bovenaan in Google zouden staan. Zelfs als dat lukt wil dat nog niet zeggen dat je ook meer gaat verkopen. Om van bezoekers kopers te maken vraagt tijd en een gedegen vooronderzoek. De basis voor marketing is nog altijd dat bedrijven over kunnen brengen waarin zij zich onderscheiden; wat hun unique selling points zijn. Aan de hand daarvan wordt een plan van aanpak opgesteld waarin wij ons richten op relevante zoekwoorden voor de juiste doelgroep”, zo legt de internet marketeer uit.

 
 
 
Groei kleine bedrijven stokt door tijdgebrek en onvoldoende marketingkennis

75% van de kleine bedrijven is niet tevreden over hun bedrijfsresultaat. Tijdgebrek en onvoldoende marketingkennis zijn de voornaamste redenen waardoor hun groei stokt, zo blijkt uit onderzoek onder 1.297 kleine ondernemers. “Ik ben geschrokken van het feit dat zoveel kleine bedrijven niet tevreden zijn over hun bedrijfsresultaat”, zegt Digital community expert Maartje Blijleven van We Love Communities. Zij heeft haar sporen verdiend als digital community expert voor bedrijven als Endemol, KLM, Facebook en honderden kleine ondernemers.

Het onderzoek van We Love Communities

leidt tot nieuwe inzichten in ondernemerschap. De belangrijkste onderzoeksresultaten:

  • 75% van de kleine bedrijven is niet tevreden over hun bedrijfsresultaat, 54% geeft het resultaat van hun bedrijf zelfs een onvoldoende als rapportcijfer.
  • Een derde van het aantal respondenten zegt de juiste marketingkennis te missen om hun bedrijf te laten groeien. Tijdgebrek om de kennis op te doen is de belangrijkste onderliggende reden.
  • De respondenten geven aan dat zij een online community willen opzetten om betere zichtbaarheid te realiseren en meer klanten en omzet te behalen.
  • Een derde van de ondervraagde ondernemers heeft een community en haalt daar 11% van haar klanten uit.

Digitalisering is zowel een grote kans als enorme bedreiging

Maartje Blijleven is geschrokken van het feit dat bij veel ondernemers vooral de kennis ontbreekt om online zichtbaar te zijn binnen hun doelgroep en een band met (potentiële) klanten op te bouwen. Dat geldt ook voor het feit dat deze ondernemers aangeven geen tijd hebben om deze kennis op te bouwen. “Zo kunnen zij niet groeien in hun ondernemerschap en met hun bedrijf “. De vraag is ook gaan deze bedrijven bij de volgende economische neergang het hoofd boven water houden? Veel ondernemers waarbij het nu goed gaat beseffen vaak onvoldoende dat concurrentie met name uit de online hoek gaat komen.

 
 
 
Zorgen over de marketing door het MKB

Sandra Arkesteijn maakt zich zorgen over de marketing door het MKB. Ze richt zich, in tegenstelling tot vele collega’s die voor ‘de groten’ gaan, op het MKB als opdrachtgever. Het MKB is de drijvende kracht achter de Nederlandse economie en de markt is volop in beweging. En daarnaast zijn ondernemers gewoon leuke mensen! Ze houden je als zelfstandige goed scherp als het gaat om toegevoegde waarde leveren.

Sandra Arkesteijn werkt als interim manager of in specifieke opdracht voor opdrachtgevers met een grote diversiteit aan sectoren, structuren en vraagstukken. De meeste daarvan zijn gericht op B2B. "Ik noem dat het toevoegen van marketingpower aan het team van de opdrachtgever."

Missiewerk

“Maar ‘wij van marketing’ hebben nog heel wat missiewerk te doen om de kracht en toegevoegde waarde van ons vak breed onder hun aandacht te brengen. Ik zie teveel bedrijven die blijven hangen bij het aannemen van een ‘contentproducent’. Ik zie innovaties die onvoldoende het ‘licht’ van de markt zien, doordat de behoefte van de toekomstige klant er te weinig bij betrokken wordt. Ik zie goede oplossingen voor onze maatschappelijke uitdagingen die te weinig mensen bereiken. En ik zie nog veel meer niet benutte kansen om de (Noord) Nederlandse economie te versterken, waar marketing écht een verschil kan maken,” aldus Sandra Arkesteijn.

 
 
 
Transfers
 
 

Jacob Frölich maakt carrièreswitch

Het lijkt wellicht een bijzondere stap, van communicatie- en marketingspecialist bij het Noord Nederlands Orkest naar directeur-programmeur bij theater De Winsinghhof. Toch is het voor Jacob Frölich een volkomen logische carrièremove. Vanaf 1 oktober volgt hij Natalie Straatman op als directeur bij het theater in Roden.

“Voordat ik bij het NNO terechtkwam heb ik in verschillende schouwburgen gewerkt,” vertelt Jacob Frölich. “Ik ben begonnen bij de afdeling marketing en publiciteit van De Harmonie in Leeuwarden en vanaf dat moment heeft het theater mijn hart gestolen.”

Ervaring

Na De Harmonie ging hij aan de slag bij schouwburg De Lawei in Drachten, maar na acht jaar was het tijd voor iets anders. Hij werkte in schouwburgen in Arnhem en Zwolle, waarna hij toch weer terugverlangde naar het Noorden. “Ik had nog nooit bij een producerende partij gewerkt. Het leek mij interessant om bij een gezelschap mee te maken hoe een product van A-Z wordt ontwikkeld en in de markt wordt gezet. Zo kwam ik bij het NNO terecht.”

Roden

“Ik had een goed beeld gekregen van hoe de culturele sector in elkaar zat en dacht: als er nu eens een vacature komt als programmeur of directeur bij een kleine schouwburg, dan leek mij dat een fantastische baan. In Roden kan ik alle ervaring die ik in de vorige functies heb opgedaan volgens mij goed combineren. “

 

Rob Platteel is nu projectleider privacy bij ROC Midden Nederland. Rob is specialist en adviseur op het gebied van gegevensbescherming, information security, officer/AVG en werkte eerder voor het ziekenhuis Tjongerschans Heerenveen, Accon avm en de NDC Mediagroep.

 
 
 
Agenda
 
 

Ana van Es

was vijfenhalf jaar correspondent in het Midden-Oosten. Op maandagavond 4 oktober blikt ze met Eelco Bosch van Rosenthal in Groningen Forum terug op een bijzondere tijd vol avonturen, oorlogsgeweld en onvergetelijke ontmoetingen. Vanuit haar standplaats Beiroet maakte ze van dichtbij de verwoestende explosie in de haven mee. In 2010 won ze de Groningse Persprijs en ging ze in dienst bij de Volkskrant als correspondent in Noord- Nederland. Sinds 2016 werkte ze als correspondent in het Midden-Oosten. Tickets koop je hier: https://lnkd.in/gG4wmeby.

Noordelijke promotiedagen

Na een gedwongen adempauze zijn op dinsdag 9 en woensdag 10 november de noordelijke promotiedagen. Ze komen sterker terug dan ooit met een geheel vernieuwde Promotiedagen. De inschrijving is geopend. Meld je aan op promotiedagen.nl.

Nieuwjaarsreceptie

Het duurt nog even maar het is zover voor dat je er erg in hebt: De traditionele Nieuwjaarsreceptie 2022 is op dinsdag 11 januari 2022 in Martiniplaza in Groningen. De organisatie zorgt voor wrijving waardoor het gaat glanzen, reflecteren én inspireren. Hoe ze dat gaan doen.... dat is nog een geheimpje. Tipje van de sluier: de kracht van de pen laat zich mooier lezen door de toon van de muziek. Reserveer deze datum nu in je agenda: dinsdag 11 januari 2022!

 
 
 
Op Zoek
 
 
 
 
 
Ben jij op zoek

naar de juiste communicatieprofessional die past bij jouw organisatie en de juiste competenties heeft? Laat het Jan Boon Communicatie weten. Meer informatie? Neem contact op met Jan Boon Communicatie via jan@janboon.com.

 
 
 
Delen
 
 

Als jij iets hebt wat je kunt en wilt delen over jouw communicatie, aarzel niet dat met Bonen Weken te doen. Het heeft een bereik van 1500 in marketing en communicatie geïnteresseerde ondernemers!

 
 
 
Grote steden minder in trek bij winkelend publiek

ABN Amro schrijft in haar rapport ‘Naar een nieuw normaal in winkelgedrag’ dat blijkt dat consumenten, vooral vrouwen, na de coronacrisis de winkelstraten in grote steden meer gaan mijden en vaker de lokale winkel bezoeken.

Liever in eigen woonplaats
Oók als alle beperkingen worden opgeheven, zullen veel consumenten de winkelstraten in grote steden voorlopig liever mijden. Bijna één op de vijf Nederlanders bezoekt in plaats hiervan liever een lokale winkel. Daartegenover staat dat zeven procent aangeeft juist wel vaker de grote stad op te willen zoeken om te winkelen. De fysieke winkel is nog steeds het favoriete verkoopkanaal, maar tegelijkertijd zet de opmars van ‘online’ zich voort.

Onderzoek

Dat blijkt uit onderzoek van ABN Amro en Q&A Research onder bijna 2.000 Nederlanders. Hoewel de meeste consumenten hun aankopen nog steeds het liefst in de winkelstraat doen, verwacht 18% van de mensen na corona minder vaak een fysieke winkel te bezoeken en 9% daarentegen vaker. De eerste groep beschouwt de winkelstraat als minder veilig en wil de drukte het liefst vermijden. Vooral de grote steden zijn als winkelgebied minder gewild: per saldo geeft 18% aan minder vaak in een grote stad te gaan winkelen. Ook het animo voor een dagje winkelen is afgenomen. Maar liefst 21% verwacht dit minder vaak te gaan doen, terwijl 9% het voornemen heeft om dit juist wel vaker te doen na corona.

 
 
 
Soms denk ik wel eens bij mezelf …..
 
 
 
 
 
Imago politici

Omtzigt is de populairste politicus, Kaag zakt qua populariteit zelfs onder Wopke. Dat Sigrid Kaag de laatste tijd niet zo lekker gaat, moge duidelijk zijn. De D66-leider kreeg een motie van afkeuring aan haar broek vanwege het Afghanistan-debacle en stapte op als demissionair minister van Buitenlandse Zaken. Ook na het nieuwste populariteitsonderzoek van I&O Research lijkt het erop dat de Nederlanders een beetje Kaagmoe zijn.

Het onderzoeksbureau I&O peilt regelmatig de populariteit van Nederlandse politici, en dan die van partijleiders in het bijzonder. Wie vinden we een toffe peer, wie doet z'n werk een beetje fatsoenlijk, maar ook: welke politicus zien we zo snel mogelijk van het politieke toneel verdwijnen? I&O Research poogt daarop een antwoord te geven.

Omtzigt, Rutte en Baudet

De populariteit van demissionair premier Rutte is eveneens gezakt. Begin juni scoorde hij nog een 5,9, echter moet Rutte het op dit moment doen met een schamele voldoende: een 5,6. Hij belandt daarmee op de vierde plek. Onderaan bungelt Thierry met een 2,5. Blijkbaar weinig FVD-fans in het panel van I&O Research, dat het populariteitsonderzoek doet in samenwerking met het NRC.

 
 
 
En dan nog even dit
 
 
 
 
 
La Compagnie verhuisd

Het marketing- en communicatiebureau La Compagnie is verhuisd. Jaren lang waren ze gehuisvest in de Euroborg maar onlangs hebben ze zich genesteld aan het Emmaplein 2 in hartje stad van Groningen. Daarnaast hebben ze een tweede vestiging in Tynaarlo waar ze in de Drentse bossen hun primaire kernwaarde duurzaam uitdragen in een tiny office.

 
 
 
Online marketing bureau Rocket Digital van Mediacentrale naar MyOffice

Het Groningse online marketing bureau Rocket Digital is verhuisd van de Mediacentrale naar het gebouw van MyOffice aan het Winschoterdiep in Groningen. Verhuizing was nodig omdat Rocket Digital na het thuiswerken afgelopen jaar onvoldoende werkplekken had om alle medewerkers een plek te bieden. Op de nieuwe locatie kan Rocket Digital verder groeien.

 
 
 
Uitspraak
 
 
 
 
 

“Door je het onmogelijke ten doel te stellen, bereik je op den duur het mogelijke dat je anders nooit zou hebben bereikt.”

 
 
 
Bonen Weken
 
 
 
 
 

Je ontvangt Bonen Weken omdat je een relatie van Jan Boon bent of ingeschreven staat voor nieuwsbrieven van Jan Boon Communicatie.

Jan Boon Communicatie helpt organisaties, ondernemingen, bedrijven en instellingen de juiste communicatieprofessional te vinden en helpt daarmee de communicatieprofessional een (volgende) stap in hun carrière te maken.

 
 
 

wil zo veel zeggen als “stellig op iets rekenen en daarnaar maatregelen nemen” en is bedoeld voor ondernemingen en organisaties in het midden- en kleinbedrijf om het management te attenderen op het belang van communicatie en reputatie van hun onderneming.

Daarnaast geeft Jan Boon Communicatie Bonen in de pot en Bonen Doppen uit. Bonen in de pot informeert communicatieprofessionals over de ontwikkelingen in het communicatievak. Bonen Doppen is een onregelmatig verschijnende column.

Een ander attenderen op Bonen Weken? Aanmelden is heel simpel: klik hier!

 
 
 
Jan Boon
Jan Boon
Matchmaker en coach

De primaire activiteiten van Jan Boon Communicatie richten zich op het samenbrengen en coachen van mensen en organisaties op het gebied van communicatie. Dit betekent het ondersteunen in het ontwikkelen van ambities van zowel professionals als organisaties. Hierbij focus ik me op oplossings- als ontwikkelingsgericht coachen. Soms ben ik gids, maar meestal reisgenoot, samen zoekend naar nieuwe wegen om tot oplossingen te komen. Meer informatie vindt u op www.janboon.com.
 
 
 
 
 
 
Deze nieuwsbrief wordt mede mogelijk gemaakt door:
 
Ga naar iwink.nl
 
 
Deze nieuwsbrief is verzonden met iMailingtool   |   Doorsturen   |   Afmelden
 
                                                           
Doorsturen

Uw naam:
Uw e-mailadres:
E-mailadres ontvanger: