Onderwerp:

Bonen Weken

Datum: 25-10-2021 08:31:47
 
Kunt u deze e-mail niet goed lezen? Schakel dan afbeeldingen voor deze e-mail in of bekijk de online versie
 
Jan Boon Communicatie
brengt mensen samen
 
 
Bonen Weken
 
 
 
 

25 oktober  2021

Bonen Weken is een uitgave van Jan Boon Communicatie en verschijnt eens in de vier weken. Bonen Weken informeert je over de ontwikkelingen in het marketing- en communicatievak in relatie tot ondernemen.

 
 
 
Op de valreep
 
 
 
 
 
De nieuwe fase in marketing

Zelfs nu we weer teruggaan naar ‘normaal’, opereren nog altijd veel bedrijven en organisaties in de herstelmodus. Dat laat Marcel Molenaar van LinkedIn weten en deelt een aantal marketingprioriteiten die je als merk moet hebben nu we weer teruggaan naar ‘normaal’.

“De zekerheid is daarmee nog niet helemaal terug. Het (laten) groeien van je merk en het succes daarvan zijn afhankelijk van hoe sterk je het fundament van jouw merk in deze moeilijke periode hebt weten neer te zetten, met vertrouwen en geloofwaardigheid als belangrijkste pijlers van dat fundament. Een strategische benadering van marketing is daarbij key. Door deze te integreren met de lessen van het afgelopen jaar, blijft de nadruk liggen op flexibiliteit. Omstandigheden kunnen immers altijd veranderen.

Wees voorbereid op een nieuwe fase

Ondanks de veranderende behoeften van de klant, zijn ze nog altijd van jou afhankelijk in elke fase van de customer journey. Belangrijk dus om daar slim op in te spelen, zodat je de connectie met prospect en klant bevordert. Focus je daarbij op ‘mentale beschikbaarheid’, de kans dat jouw merk te binnen schiet wanneer klanten een aankoop willen doen.

Branding is werken

aan de leads van morgen. Alhoewel veel bedrijven een bottom-funnel focus hebben en sterk leadgen-georiënteerd zijn, is het goed je te realiseren dat nieuwe aanwas op lange termijn alleen kan komen door te investeren in het merk. Dit is belangrijk voor prospects die nóg niet zover zijn dat ze producten en diensten overwegen.

Humanize de tone-of-voice van je merk
Mensen praten met mensen: zorg voor humor of emotie in je content waarmee je het publiek aanspreekt. Het raken van de menselijke snaar draagt bij aan de goodwill van klanten en resoneert met hun behoeften.”

 
 
 
Ik mag een boon zijn als het niet zo is
 
 
 
 
 
E-mail en nieuwsbrieven onmisbaar

E-mail wordt door sommigen gezien als een ouderwets medium dat is achterhaald door de functies van chat en sociale media. Het Nationaal E-mail Onderzoek 2021 toont een ander beeld. E-mail wordt nog altijd veel gebruikt in alle leeftijdscategorieën en blijft vooralsnog heel waardevol voor klantcontact. In het onderzoek van Spotler en CG Research onder 2.153 Nederlanders komt naar voren dat e-mail vooral hoog wordt gewaardeerd door consumenten in hun contact met webwinkels en overheid.

Belangrijke boodschappen

Zelfs jongeren tot 24 jaar geven in meerderheid (54%) aan dat ze belangrijke boodschappen het liefst ontvangen via e-mail. Slechts 9% van de jongeren bestempelt e-mail als ouderwets en ruim 50% denkt dat we de komende 50 jaar blijven mailen. Over alle leeftijdsgroepen liggen de percentages nog gunstiger voor e-mail.

Nederlanders gebruiken e-mail voor verschillende doeleinden waaronder persoonlijke communicatie, contact met de overheid en het ontvangen van aanbiedingen en exclusieve deals. De mate waarin e-mail wordt gebruikt voor die zaken blijft al enkele jaren stabiel, behalve waar het gaat om klantcontact. E-mail is bijvoorbeeld hét kanaal voor consumenten om bevestigingen van webwinkels te ontvangen. Die functie is in drie jaar tijd gestegen van 84% naar 92% gebruik.

E-mail blijft king als verkoopkanaal

Als het om de verkoop zelf gaat, dan is e-mail nog altijd het favoriete informatiekanaal voor consumenten om in te gaan op een aanbieding. Ruim de helft (57%) van de Nederlanders geeft aan het afgelopen jaar meer dan een keer een aanschaf te hebben gedaan via e-mail. Ter vergelijking: Facebook staat op dit gebied op 24%. Post via de brievenbus is met 29% ook nog steeds belangrijk.

Nieuwsbrief is niet hip, wel gewild

E-mail wordt als informatiekanaal door velen niet meer heel sexy gevonden, maar de consument lijkt het toch ook niet te willen missen. Sterker, het percentage nieuwe inschrijvingen op nieuwsbrieven neemt zelfs toe. Vier jaar geleden gaf 17% van de Nederlanders aan zich te hebben geabonneerd op een stuk of tien nieuwsbrieven. Het afgelopen jaar steeg dat naar 21%. Voor 7% geldt zelfs een inschrijving op meer dan twintig nieuwsbrieven in een jaar, een stijging van 4% ten opzichte van 2017.

 
 
 
Verder in deze editie
 
 
 
 
 
  • Nieuwe digitale weg in met Reporting
  • Een retailer moet superman zijn
  • Groei door online Marketing
  • Het gaat om reputatie
 
 
 
Wat mij verder is opgevallen
 
 
 
 
 
Nieuwe digitale weg in

Tegenwoordig kan iedereen websites bouwen: de tools worden zelfs gratis, online aangeboden. Toch heeft websitebouwer iWink daar geen last van. "Wij ontwikkelen websitepakketten voor specifieke sectoren die maatwerk, toegankelijkheid, veiligheid en ondersteuning wensen", zegt commercieel directeur Jurriaan Wentink. "Daarnaast hebben we een nieuw, uniek digitaal product ontwikkeld: Reporting. Daarmee maak je online jaarverslagen, rapportages of brochures.
Veel organisaties zijn verplicht een publiek jaarverslag te publiceren. Meestal gebeurt dat in de vorm van een pdf", legt Wentink uit. "Niet zo gebruiksvriendelijk, want je moet 'm eerst downloaden voordat je 'm kunt lezen", zo vertelt hij op de site van de Groninger Ondernemingsprijs. Daarom bouwt iWink als het ware een website om het jaarverslag heen. Filmpjes, afbeeldingen, grafieken, comments, van alles kan worden ingebouwd. De lezer kan de publicatie direct online lezen, doorzoeken of downloaden. Daarbij voldoet Reporting - als eerste in Nederland - direct aan de WCAG-wetgeving.

 
 
 
Een retailer moet superman zijn

Gewoon de basis op orde hebben is volgens professor marketing Kitty Koelemeijer (hoogleraar Marketing en directeur van het aan Nyenrode verbonden Center for Marketing & Supply Chain Management) voor retailers niet meer genoeg. “Je móet voortdurend innoveren. Dat moet de default mindset zijn. Dat betekent niet dat je als ondernemer de hele dag op zoek moet zijn naar hypes. Door “Fear Of Missing Out” hebben sommige ondernemers de neiging om overal in mee te gaan. Dat heeft niets te maken met innovatie. En échte vernieuwing zit ‘m bijvoorbeeld ook niet in het aanpassen van een systeem. Wel in het aanpassen van je business model. De leidende vraag moet altijd zijn; kan ik over tien jaar nog geld verdienen met wat ik nu doe, zoals de verkoop van spullen?”

 
 
 
Nepreviews fietsroute

De Statenfracties van het CDA en Groninger Belang willen van het provinciebestuur weten hoe de zogeheten ‘nepreviews’ voor de doorfietsroute tussen Groningen en Assen tot stand zijn gekomen. Dat vertelt Martijn Folkers van RTV Noord.

Op de website doorfietsroute.nl wordt onder meer de doorfietsroute tussen Groningen en Assen gepromoot om inwoners van Groningen en Drenthe te stimuleren om meer te gaan fietsen. Daarbij wordt gebruik gemaakt van modellen, zo ontdekte jongerenplatform Sikkom.

Op de site van de provincies Groningen en Drenthe staan deze modellen prominent in beeld, alsof het echte Groningers zijn die gebruik maken van de doorfietsroutes.

Vragen gesteld

Het CDA en Groninger Belang willen opheldering van het college van gedeputeerde staten. Afzonderlijk van elkaar stellen zij schriftelijke vragen waarin ze willen weten of de collegeleden zelf op de hoogte waren van het gebruik van de zogeheten ‘nepreviews’. Ook willen ze weten hoe dit in de toekomst kan worden voorkomen.

Betrouwbare overheid?

Groninger Belang gaat in de vragen nog een stapje verder dan het CDA en vindt dat het imago van een betrouwbare overheid is geschaad. ‘Is het college met ons van mening dat het verspreiden van nepreviews en onjuiste informatie niet past bij een betrouwbare overheid?’, wil fractieleider Bram Schmaal weten van de collegeleden.

Hij spreekt van een ‘onzuivere manier’ van beïnvloeden van de Groningers. Ook moet volgens hem het imago van de provincie Groningen hersteld worden.

 
 
 
Agenda
 
 
 
 
 

Groei door online marketing

Groei is de ambitie van (bijna) elke ondernemer. Maar groeien gaat niet vanzelf. Je zult stappen moeten nemen, de juiste kennis bezitten en weten hoe je deze kennis inzet. Online marketing kan je helpen te groeien, ook als je geen webshop hebt! 

Op dinsdagavond 2 november neemt de Groningse onderneming EDC, bekend van onder andere de webshop EasyToys, je mee in hun ontwikkelingen op het gebied van E-commerce en horen we hoe online marketing heeft bijgedragen aan de groei van deze organisatie.


Noordelijke promotiedagen zijn op dinsdag 9 en woensdag 10 november in Martiniplaza in Groningen.

Nieuwjaarsreceptie

Het duurt nog even maar het is zover voor dat je er erg in hebt: De traditionele Nieuwjaarsreceptie 2022 is op dinsdag 11 januari 2022 in Martiniplaza in Groningen.

 
 
 
Op Zoek
 
 
 
 
 
Ben jij op zoek

naar de juiste communicatieprofessional die past bij jouw organisatie en de juiste competenties heeft? Laat het Jan Boon Communicatie weten. Meer informatie? Neem contact op met Jan Boon Communicatie via jan@janboon.com.

 
 
 
Delen
 
 
 
 
 

Als jij iets hebt wat je kunt en wilt delen over jouw communicatie, aarzel niet dat met Bonen Weken te doen. Het heeft een bereik van 1500 in marketing en communicatie geïnteresseerde ondernemers!

 
 
 
Het gaat om reputatie

De Nederlandse fietsfabrikant Pon.Bike is dankzij een Amerikaanse overname nu de grootste ter wereld. Maar groot zijn is geen doel op zich, zegt Pon.Bike. Het wil meer soorten fietsen bieden in een wereldwijde groeimarkt.

De fietsentak van het Nederlandse mobiliteitsbedrijf Pon blijft maar uitdijen. Vanaf nu mag Pon.Bike zich zelfs de grootste fietsfabrikant ter wereld noemen. Die status dankt het aan de overname van het Amerikaanse Dorel Sports, producent van onder meer de fietsmerken Cannondale en Schwinn. Tot voor kort was het Taiwanese Giant nog de grootste mondiale fietsenmaker.

“Wij werken al tien jaar aan uitbreiding van ons merkenportfolio en met deze overname verstevigen we onze positie als wereldmerk”, zegt woordvoerder Frans van der Grint. Pon.Bike is sinds 2012 het moederbedrijf van het Nederlandse fietsenmerk Gazelle.

Reputatie

Als Dorel Sports aansluit bij de fietsentak van Pon, zijn ze samen goed voor een jaaromzet van 2,5 miljard euro. De overname van de Amerikanen door de Nederlanders is nog wel afhankelijk van de gebruikelijke goedkeuringen van toezichthouders. De verwachting is dat de deal voor het einde van het eerste kwartaal van 2022 wordt afgerond.

Van der Grint denkt dat de mega-overname de reputatie van Nederland als fietsland versterkt. “Onze wereldwijde staat van dienst speelt zeker mee. Wij telden al mee, maar deze overname onderstreept onze reputatie. Dit is voor Nederland goed nieuws.”

 
 
 
Soms denk ik wel eens bij mezelf …..
 
 
 
 
 
Contentmarketing in B2B gaat hoge vlucht nemen

Tweederde verwacht verhogingen in de budgetten voor 2022. Eén op de vijf zegt zelfs dat de stijging groter zal zijn dan 9%. Dat schrijft Luuk Ros van NIMA, het Nederlands Instituut voor Marketing. Het Contentmarketing-instituut heeft vrij diepgravend onderzoek verricht naar de positie en veranderingen van contentmarketing in de marketingmix van B2B-bedrijven. Op basis van de uitkomsten kun je concluderen dat het in 2021 flink ging vliegen en dat de storm voorlopig nog niet zal gaan liggen ook. Ronduit opvallend zijn de aangekondigde investeringen in video, events en owned media.

B2B-merken zullen komend jaar aanzienlijk meer geld investeren in contentmarketing. Mede door de pandemie worden bedrijven wakker van de kracht van contentmarketing, aldus het Content Marketing Institute en Marketing Profs, dat onderzoek verrichtte onder de ronkende titel ‘B2B Content Marketing Benchmarks, Budgets, and Trends: Insights for 2022’.

 
 
 
Perscontacten als USP

“Je bent op zoek naar een passend PR bureau voor je bedrijf. Tijdens de eerste kennismaking begint het bureau te praten over hoeveel journalisten ze persoonlijk kennen. Dit klinkt je mogelijk als muziek in de oren, want dit betekent dat dat je eindelijk geplaatst gaat worden op alle plekken waar je al tijden van droomt! Toch?” Dat schrijft Bianca Zwart oprichter en eigenaar van Black & White Communications.

Groot netwerk

“Hoe aantrekkelijk het ook klinkt als een PR bureau zegt een groot netwerk te hebben, dit zou nooit een reden moeten zijn om samen te gaan werken. Integendeel, staak die onderhandelingen per direct! PR zit zo namelijk niet in elkaar. Als een PR bureau hamert op een netwerk tijdens verkoopgesprekken, wat verbergen ze dan? Missen zij de skills die nodig zijn voor echt belangrijke onderdelen van PR? Mogelijk wordt dit expres verstopt achter een rookgordijn van leuke contacten die zij hebben. 

Nieuwsmedia bestaan niet

om jouw bedrijf te promoten. Het is uiteraard belangrijk goede relaties op te bouwen. Maar geen enkele journalist die zichzelf serieus neemt zal een verhaal publiceren, omdat zij of hij je kent. Lekker boeiend dat dit PR bureau duizenden e-mailadressen in een Excel-sheet heeft staan. Het vermogen van het PR bureau waarmee je in zee gaat moet te allen tijde zwaarder wegen.

 
 
 
En dan nog even dit
 
 
 
 
 
Is e-mail marketing ook iets voor jouw bedrijf?

E-mail kan een erg waardevolle marketing tool zijn. Maar hoe zet je een email marketing systeem op en welke voordelen kun je ermee behalen?

Mark Peters, auteur en webredacteur: “Als bedrijf wil je dat potentiële klanten eenvoudig de weg naar jouw producten en diensten weten te vinden. Er zijn tal van bewezen marketingstrategieën die jou hierin kunnen ondersteunen. Een zeer effectieve manier van direct marketing is e-mail marketing. Per mail kun je eenvoudig en snel jouw boodschap direct aan de ontvanger overbrengen. In deze publicatie lees je meer over het opzetten van een e-mail marketing systeem en welke voordelen je ermee kunt behalen.”

Email marketing succesvol toegepast

Niet alleen door grote multinationals, ook kleinere organisaties hebben er baat bij om effectief te kunnen communiceren met hun klanten. Via de mail kun je eenvoudig een nieuwsbrief of wekelijkse folder versturen. Ook kun je klanten laten weten dat er nog een product in de winkelwagen ligt. Het versturen van een verjaardag felicitatie kan ook prima per mail, waarbij je al dan niet een kortingscoupon meestuurt aan de jarige.

 
 
 
Online marketing trends en ontwikkelingen

Dit zijn de nieuwste trends op het gebied van online marketing.

Voice search
Dit is één van de grootste trends op dit moment. Veel huishoudens maken momenteel gebruik van de smart speaker.

Persoonlijke content marketing
Ook persoonlijke content marketing wordt steeds belangrijker. Je kunt door de verkeerde content te kiezen een hele campagne verpesten. En dat wil je niet. Met de juiste content wordt je goed gevonden en geef je precies de informatie die jouw doelgroep zoekt.

Storytelling
Ook storytelling is een trend waar steeds meer bedrijven voor kiezen. Hierbij worden de emoties opgezocht, waardoor de potentiële klant een band met het bedrijf opbouwt en zich zal kunnen verplaatsen in het bedrijf.

Video marketing
Ook video marketing wordt naast storytelling steeds belangrijker. Video is dusdanig populair dat TikTok en Youtube echt aan de top staan. Voor marketeers is het dan ook zeker aan te raden om gebruik te maken van video marketing, want er worden steeds meer video’s gekeken.

 
 
 
Uitspraak
 
 
 
 
 

“Als een kwestie onoplosbaar lijkt, komt dat niet omdat je de oplossing niet ziet, maar omdat je het probleem niet ziet.”

 
 
 
Bonen Weken
 
 
 
 
 

Je ontvangt Bonen Weken omdat je een relatie van Jan Boon bent of ingeschreven staat voor nieuwsbrieven van Jan Boon Communicatie.

Jan Boon Communicatie helpt organisaties, ondernemingen, bedrijven en instellingen de juiste communicatieprofessional te vinden en helpt daarmee de communicatieprofessional een (volgende) stap in hun carrière te maken.

 
 
 
Bonen Weken

wil zo veel zeggen als “stellig op iets rekenen en daarnaar maatregelen nemen” en is bedoeld voor ondernemingen en organisaties in het midden- en kleinbedrijf om het management te attenderen op het belang van communicatie en reputatie van hun onderneming.

Daarnaast geeft Jan Boon Communicatie Bonen in de pot en Bonen Doppen uit. Bonen in de pot informeert communicatieprofessionals over de ontwikkelingen in het communicatievak. Bonen Doppen is een onregelmatig verschijnende column.

Een ander attenderen op Bonen Weken? Aanmelden is heel simpel: klik hier!

 
 
 
Jan Boon
Jan Boon
Matchmaker en coach

De primaire activiteiten van Jan Boon Communicatie richten zich op het samenbrengen en coachen van mensen en organisaties op het gebied van communicatie. Dit betekent het ondersteunen in het ontwikkelen van ambities van zowel professionals als organisaties. Hierbij focus ik me op oplossings- als ontwikkelingsgericht coachen. Soms ben ik gids, maar meestal reisgenoot, samen zoekend naar nieuwe wegen om tot oplossingen te komen. Meer informatie vindt u op www.janboon.com.
 
 
 
 
 
 
Deze nieuwsbrief wordt mede mogelijk gemaakt door:
 
Ga naar iwink.nl
 
 
Deze nieuwsbrief is verzonden met iMailingtool   |   Doorsturen   |   Afmelden