Onderwerp:

Bonen in de pot

Datum: 31-05-2021 08:03:09
 
Kunt u deze e-mail niet goed lezen? Schakel dan afbeeldingen voor deze e-mail in of bekijk de online versie
 
Jan Boon Communicatie
brengt mensen samen
 
 
Bonen in de pot
 
 
 
 

31 mei 2021

Bonen in de pot is in een uitgave van Jan Boon Communicatie en informeert je over de ontwikkelingen in het marketing- en communicatievak. In principe verschijnt Bonen in de pot iedere maandagochtend

 
 
 
Vooraf
 
 

De komende weken zul je het even zonder Bonen in de pot moeten doen: ik ga er even tussen uit en ben begin juli weer terug met zomeredities van Bonen in de pot. Even volhouden dus!

 
 
 
Op de valreep
 
 
John de Mol neemt na drie jaar alweer afscheid van ANP

Talpa Network, het mediaconcern van John de Mol, verkoopt het ANP aan investeerder Chris Oomen. Die laatste is vooral bekend als de voormalige topman van zorgverzekeraar DSW en houdt zich momenteel vooral bezig met maatschappelijke investeringen.

Talpa, het bedrijf achter de televisiezenders van SBS en Radio 538 en Sky Radio, kocht het persbureau in 2018 en was van plan om een eigen nieuwsmerk op te zetten. Aan het begin van de coronapandemie werd bekend dat de plannen werden aangepast. De Mol noemt het ANP nog steeds een ‘prachtig bedrijf’, maar geeft aan dat het persbureau nu niet meer zo goed bij de kernonderdelen van Talpa past.

 
 
 
Ik mag een boon zijn als het niet zo is
 
 
Kwestie van goede interne communicatie

Werknemers staan te springen om weer terug te gaan naar kantoor. Met de nieuwe versoepelingen van het kabinet komt het moment dat het eindelijk kan ook steeds dichter bij. En ook bedrijven streven ernaar om hun workforce uiterlijk na de zomer weer (gedeeltelijk) terug te laten komen naar kantoor. Maar nog weten de meesten niet hoe het plan er precies uit komt te zien. Er moet dus nog een hoop gebeuren. Naast het maken van een tijdsplanning is daarbij vooral de interne communicatie belangrijk.

Zonder interne communicatie wordt een plan geen succes. Dat geldt ook voor het terugkeren naar kantoor na de lockdown. Immers, er zijn nog veel open vragen bij werkgevers en werknemers: Vanaf wanneer kan het weer? Hoe ziet het werken op kantoor er dan uit? En komt iedereen weer fulltime naar kantoor of komt er ook op de lange termijn een hybride oplossing? En zo kun je nog wel even door gaan.

Kwestie van goede interne communicatie

Het is belangrijk een goed plan te bedenken dat bij elke versoepeling kan worden aangepast. Vooral zolang er nog bepaalde maatregelen blijven gelden is het terugkeren naar kantoor ingewikkelder dan het in eerste instantie lijkt. Het is noodzakelijk om een goed plan te bedenken, dat bij elke versoepeling kan worden aangepast. Maar de strategie en tijdsplanning die door het managementteam wordt bedacht moet wel goed worden toegelicht aan de medewerkers. Alleen als het plan gaat leven onder de medewerkers, worden de regels nageleefd en kan iedereen weer met plezier vanuit kantoor werken. Teruggaan naar kantoor is dus niet alleen een kwestie van plannen maken, maar ook van effectieve interne communicatie.

 
 
 
Verder in deze editie
 
 
  • Gemakzuchtige korte termijndenkers
  • NL Award voor RTV Noord
  • Voorlezen door spraakrobots
  • Klachten over webreclame
  • Plus en min
 
 
 
Wat mij verder is opgevallen
 
 
Marketeers zijn gemakzuchtige korte termijndenkers

Voor het eerst in de geschiedenis kunnen we zien in welke mate systeem één en systeem twee onze beslissingen bepalen. Naast de typisch emotionele gedragsbeïnvloeders als begeerte, vertrouwen en verwachting, kunnen nu ook de meer cognitieve elementen zoals de mate waarin de boodschap wordt begrepen en verwerkt, aldus Martin de Munnik van Neurensics.

Don’t shoot the messenger,

Martin citeert de Australische hoogleraar Karen Nelson-Field. In haar jongste boek The Attention Economy and How Media Works laat zij zien dat het effect van reclame, en dan met name online reclame, tanend is. De heersende gedachte onder marketeers is dat aandacht voldoende is om omzetgroei te bereiken. "Waar men zich echter niet van bewust is, zo stelt zij, is dat juist die aandacht steeds moeilijker te verkrijgen is".

 
 
 
Nét mensen

Marketeers zijn nét mensen. Mensen zijn vooral vooringenomen en veranderen dat niet graag. Of zoals Nobelprijswinnaar Kahneman het graag zegt: “Het is met mensen en denken, als met katten en zwemmen; ze kúnnen het wel, maar doen het liever niet.” Dat zagen we ook toen we 24 marketeers naar hun eigen campagne lieten kijken terwijl ze in de MRI-scanner van de UvA lagen. De marketeer vindt zijn eigen campagne veel beter dan die van de collega’s. Daarbij worden leuke commercials veel leuker gevonden dan dat consumenten dat vinden, en irritante commercials juist irritanter. Deze studie bevestigt het onderzoek van Karen Nelson, dat mensen veel minder aandacht voor reclames hebben dan dat marketeers denken. Maar is dat erg? Werkt minder opvallende reclame ook minder goed?

 
 
 
Agenda
 
 
Noorderpers

organiseert op maandag 14 juni (tussen 19.30 en 21.00 uur) een nieuwe fysieke bijeenkomst in het Forum. Ze gaan het hebben over rechtbankverslaggeving. Is rechtbankverslaggeving journalistiek of entertainment? Aanmelden en meer informatie vind je op forum.nl/nl/agenda/noorderpers.

 
 
 
Vacatures
 
 
 
 
 
De vacatures van Jan Boon Communicatie vind je op janboon.com/vacatures.
 
 
 
 
 
Andere vacatures
 
 

Nelf Koopmans in Marrum zoekt een medewerker Marketing en Communicatie/Online Marketeer. Je bent op de hoogte van de nieuwste technieken, staat altijd ‘aan’ en ziet kansen om hun merken online te versterken. Content creatie is jou op het lijf geschreven en je weet campagnes effectief in te richten en te analyseren. Bij jou zijn hun websites altijd actueel en up to date.

Combinatie Herepoort (de aannemerscombinatie die de ombouw van de zuidelijke ringweg van Groningen uitvoert) zoekt een communicatie medewerker (1fte). Je schrijft mee aan communicatieplannen en houdt stakeholdersanalyses bij. Ook organiseer je (digitale) bijeenkomsten gerelateerd aan de uitvoering van de werkzaamheden.

TKP Pensioen in Groningen zoekt een operationeel manager Communicatie. Je zorgt voor verbinding in je team en in de rest van de organisatie. Je ondersteunt de communicatieadviseurs in hun persoonlijke ontwikkeling en werkt samen met hen aan het verder professionaliseren van de afdeling. Op jouw beurt krijg je vanuit de afdeling ondersteuning bij klant- en afdelingsoverstijgende projecten en bepaalde operationele zaken. Zo ligt jouw focus op ontwikkeling en werkgeluk van jouw team. Sluitingsdatum is 7 juni.

Omrop Fryslân in Leeuwarden zoekt een medewerker Marketing & Communicatie (24-28 uur). Je ontwikkelt ideeën en je neemt initiatieven ter ondersteuning van de promotieactiviteiten van de verhalen van de redactie, je initieert, organiseert, coördineert en evalueert je publiekscampagnes. Je bent medeverantwoordelijk voor de interne communicatie van campagnes en publieksactiviteiten. Stuur je sollicitatie voor 8 juni.

Landschapsbeheer Groningen zoekt voor de verdere ontwikkeling van hun communicatie een vakkundig en inspirerende communicatieadviseur (28 uur). Je hebt een heldere visie op de communicatie en profilering van de organisatie en weet deze om te zetten in communicatiemiddelen die het beste voor hun werken. Je inspireert hen met jouw ideeën en weet deze te vertalen naar een goede uitvoering, waaronder goede en creatieve content voor de website, magazine en sociale mediakanalen. Stuur voor 11 juni je CV en motivatiebrief.

Comcept zoekt een senior communicatieadviseur (32-40 uur). Je bent de nieuwe sparringpartner voor bestuurders en medewerkers van de publieke sector in Noordoost-Nederland. Je houdt er van om je vast te bijten in de belangrijke thema’s en transities waar de verschillende overheden voor staan. Denk aan de Omgevingswet, de energietransitie, klimaatadaptatie, ruimtelijke projecten en cultuur- en organisatieontwikkeling. Ze werken vaak in teams aan projecten en soms word je ook voor een tijdje gedetacheerd bij een communicatieteam. Stuur je motivatie en CV voor 11 juni.

Smeding Groenten en Fruit in Sint Annaparochie zoekt een medewerker Marketing & Communicatie. Je volgt de ontwikkelingen, je leest online alles op het gebied van food en je doet fieldresearch. Je verzamelt, analyseert en interpreteert data. Daarbij geef je advies over contentoptimalisatie en je past in overleg de strategie en planning aan indien nodig. Reageer vóór 14 juni.

 
 
 
Op Zoek
 
 
Ben jij op zoek

Naar een nieuwe uitdaging in je communicatie carrière? Laat het jan boon communicatie weten en hij neemt je op in deze rubriek in Bonen in de pot. De nieuwsbrief heeft een bereik van meer dan 2500 communicatieprofessionals met een leesdichtheid van bijna 50%. Grote kans dat jouw zoektocht door de lezers van bonen in de pot wordt ingevuld! Meer weten? Neem contact op met Jan Boon Communicatie.

 
 
 
Is jouw organisatie

op zoek naar de juiste communicatieprofessional die past bij jouw organisatie en de juiste competenties heeft? Laat het me weten. Wil je meer weten?? Aarzel niet, en neem contact met me op.

 
 
 
Delen
 
 

Als jij iets hebt wat je kunt en wilt delen met je vakgenoten, aarzel niet dat met bonen in de pot te doen. Het heeft een bereik van meer dan 2500 communicatieprofessionals!

 
 
 
RTV Noord wint NL Award

Het project #TouEem van RTV Noord is winnaar geworden van een NL Award, een prijs voor regionale omroepen. Het project was genomineerd in de categorie 'Innovatief journalistiek project'. Het project ontstond aan het begin van vorig jaar, toen RTV Noord de strijd aan ging met het (anonieme) gescheld op sociale media. Als onderdeel daarvan werd een livestream uitgezonden, waarin groffe en beledigende Facebookreacties werden voorgelezen op de Grote Markt in Groningen.

 
 
 
Rijnmond grote winnaar bij NL Awards

De regionale omroep Rijnmond mag zich de grote winnaar van de NL Awards 2020 noemen. De omroep sleepte in totaal drie van de zeven prijzen in de wacht, waaronder de NL Award in de categorie Eigen Nieuws met het verhaal ‘Het bizarre verhaal van Elly Leeflang en Jan Ton’.

Rijnmond verzilverde daarmee alle drie zijn nominaties. De omroep won de prijs in de categorie Beste audioproductie met een radiodocumentaire over dansschoolleraar Willem Engel. De omroep won de prijs in de categorie Documentaire/informatie met zijn documentaireserie ‘Het sloopteam’.

 
 
 
Soms denk ik wel eens bij mezelf …..
 
 
NRC laat artikelen voorlezen door spraakrobots

NRC-lezers kunnen niet alleen artikelen op de website van de krant lezen, maar ook beluisteren. De krant maakt dagelijks een selectie van verhalen, die door twee spraakrobots worden voorgelezen. Voorlopig betreft het een experiment.

Dat schrijft de hoofdredactie in een blog. Verhalen die te beluisteren zijn, zijn voorzien van een lees-voor-luisterknop. Met die knop kunnen luisteraars er ook voor kiezen om de spraakrobots teksten sneller of juist langzamer voor te laten lezen. De te beluisteren verhalen worden ook bijeen gebracht op een pagina op de NRC-website.

 
 
 
En dan nog even dit
 
 
Meer klachten over webreclame

De consument weet de weg naar de Reclame Code Commissie onverminderd vaak te vinden. De Stichting Reclame Code heeft in 2020 4.015 klachten en meldingen ontvangen, die tot 538 beslissingen hebben geleid. Voor het eerst ging de meerderheid van de beslissingen over reclame via digitale marketingcommunicatie. Het gaat hierbij vaak om misleidende reclame op websites.

In 2019 maakte online reclame nog 39% uit van het totaal aantal beslissingen. De Nederlandse Reclame Code bevat regels die gelden voor alle soorten reclame, ongeacht waar deze worden vertoond. Dus zowel voor influencer marketing, display advertising, als voor tv-commercials, drukwerk en billboards.

In 2020 heeft 97% van de adverteerders die in strijd met de Nederlandse Reclame Code handelde, de uitspraak van de Reclame Code Commissie opgevolgd en de (verspreiding van de) betreffende uiting aangepast of ingetrokken.

 
 
 
Journalist Jan Niemeijer overleden

In zijn geliefde Veendam is in de nacht van afgelopen donderdag op vrijdag Jan Niemeijer op 75-jarige leeftijd overleden. Een journalist van de oude stempel. Jan Niemeijer was journalist bij het Nieuwsblad van het Noorden de voorganger van het Dagblad van het Noorden en gedurende lange tijd mede bestuurslid van de Noorder Pers Sociëteit.

De man die alles wist. Mensen vroegen zich niet af wat er in de krant stond, maar wilden weten wat Jan Niemeijer schreef. Hij bracht talloze spraakmakende primeurs waarvan de bronnen steevast ongenoemd bleven. Voor een generatie journalisten was Jan Niemeijer een lichtend voorbeeld.

 
 
 
Min en plus
 
 

RTV Noord weer in de rode cijfers

RTV Noord heeft over 2020 rode cijfers genoteerd. De regionale omroep draaide een verlies van 116.087 euro. Dat is wel iets minder dan in 2019, want toen noteerde RTV Noord een min van meer dan 185.000 euro.

In het jaarverslag van de omroep valt te lezen dat de directie van RTV Noord al uitging van financieel zwaar weer. Het verwachte resultaat was een flinke min en het uiteindelijke resultaat viel dus nog mee. Dat komt door een flink besparingsprogramma dat is opgezet. Zo werd er flink bespaard op de productiekosten voor het media-aanbod, terwijl de kosten voor salarissen wel stegen. Uiteindelijk bleek er een eenmalige voorziening nodig te zijn van 175.000 euro voor ‘langdurig zieken’, waardoor de omroep toch in de rode cijfers terechtkwam.

RTV Drenthe plust in coronajaar

Corona ten spijt sluit RTV Drenthe de boeken over 2020 met een plus. De omroep in Drenthe noteert een positief resultaat van iets meer dan 88.000 euro. Een verdubbeling vergeleken met een jaar eerder, toen werd een positief resultaat behaald van 40.435 euro.

Het weerhoudt directeur/hoofdredacteur Dink Binnendijk er niet van opnieuw te wijzen op de ‘weeffout die zit verscholen in de bekostiging van de publiek omroep’.

Net als RTV Noord ontvangt Drenthe jaarlijks een subsidie van ruim 9 miljoen euro. Beide omroepen zijn nagenoeg compleet afhankelijk van gemeenschapsgeld.

 
 
 
Bonen Knopen
 
 

gaat over jou en de arbeidsmarkt. Bonen Knopen is een zegswijze om aan te duiden dat een klus, een taak of een proces traag vooruit gaat. Het duurt wel erg lang, het gaat vooruit als bonen knopen. Veranderprocessen in organisaties gaan veelal langzaam; maar je zelf veranderen, je zelf op het juiste spoor zetten, dat heb je zelf in de hand ook al lijkt het misschien onbegonnen werk. In deze nieuwe rubriek geef ik telkens een tip waar je mee aan de slag kunt. Kom je er niet uit? Je kunt altijd contact met me opnemen!

 
 
 
Je carrière nieuw leven in blazen
 
 
 
 
 
“Iemand moet mij zijn, dus waarom ik niet?“

Steven Patrick Morrissey, gewoonweg bekend als Morrissey, is een Brits zanger en tekstschrijver.

 
 
 
Solliciteren of eerst oriënteren?

De meeste mensen die een andere baan zouden willen, richten zich op het aanbod van vacatures op de arbeidsmarkt. Zij kijken dus naar buiten. Dat is prima als je heel goed weet wat je wilt. Heb je hier vraagtekens bij, dan kun je je beter eerst naar binnen richten en aan de slag gaan met een loopbaanoriëntatie. Bij een loopbaanoriëntatie ga je aan de slag met de volgende drie vragen:

 
 
 

Wie ben ik? 

Hoe heb ik tot nu toe keuzes gemaakt? Door wat en wie heb ik me hierbij laten leiden? Wat vind ik écht belangrijk in een baan? Waar krijg ik energie van en waardoor verlies ik energie?

Wat wil ik?

Wat als alles mogelijk is? Stel ik win de loterij, wat zou ik dan gaan doen? Wat wil ik neerzetten? Wat zijn mijn droombanen? Welke elementen spreken mij daarin aan? 

Wat kan ik?

Waar ben ik goed in? Waarin wil ik mij ontwikkelen? Welke mogelijkheden ziet mijn omgeving in mij?

 

Door deze uitgebreide inventarisatie op papier te zetten, ontstaan er nieuwe inzichten en kun je een persoonlijk aanbod formuleren. Vervolgens kun je jezelf de vraag stellen: waar en hoe zou ik dit kunnen inzetten? In wat voor soort functies, in wat voor soort organisaties? Op deze manier kun je je heel gericht op de arbeidsmarkt gaan oriënteren. 

Wil je hiermee verder aan de slag? Ik help je graag, mail of bel me: 06 11 86 20 01.

 
 
 
Uitspraak
 
 

“Onze levens veranderen pas als we risico’s nemen, en het eerste en moeilijkste risico dat we kunnen nemen, is eerlijk zijn tegen onszelf.”

 

Walter Inglis Anderson, was een Amerikaanse schilder en schrijver.

 
 
 
Bonen in de pot
 
 

Je ontvangt bonen in de pot omdat je een relatie van Jan Boon bent of ingeschreven staat voor nieuwsbrieven van Jan Boon Communicatie.

Jan Boon Communicatie helpt communicatieprofessionals een (volgende) stap in hun carrière te maken en helpt daarmee organisaties, ondernemingen, bedrijven en instellingen de juiste communicatieprofessional te vinden.

 
 
 
Bonen in de pot

Wil zo veel zeggen als “hij wil nog wat zeggen maar het is onbelangrijk wat hij te zeggen heeft”, waarmee ik het relatieve van mijn berichten wil aangeven. Lees het vanuit je eigen perspectief.

Naast Bonen in de pot geeft Jan Boon Communicatie Bonen Weken en Bonen Doppen uit. Bonen Weken gaat over de ontwikkelingen in de communicatiewereld in relatie tot ondernemen. Bonen Doppen is een onregelmatig verschijnende column.

Wil jij een ander attent maken op Bonen in de pot? Klik hier!

 
 
 
Jan Boon
Jan Boon
Matchmaker en coach

De primaire activiteiten van Jan Boon Communicatie richten zich op het samenbrengen en coachen van mensen en organisaties op het gebied van communicatie. Dit betekent het ondersteunen in het ontwikkelen van ambities van zowel professionals als organisaties. Hierbij focus ik me op oplossings- als ontwikkelingsgericht coachen. Soms ben ik gids, maar meestal reisgenoot, samen zoekend naar nieuwe wegen om tot oplossingen te komen. Meer informatie vindt u op www.janboon.com.
 
 
 
 
 
 
Deze nieuwsbrief wordt mede mogelijk gemaakt door:
 
Ga naar iwink.nl
 
 
Deze nieuwsbrief is verzonden met iMailingtool   |   Doorsturen   |   Afmelden
 
                                                           
Doorsturen

Uw naam:
Uw e-mailadres:
E-mailadres ontvanger: