Onderwerp:

Bonen in de pot

Datum: 13-09-2020 12:00:05
 
Kunt u deze e-mail niet goed lezen? Schakel dan afbeeldingen voor deze e-mail in of bekijk de online versie
 
Jan Boon Communicatie
brengt mensen samen
 
 
Bonen in de pot
 
 
 
 

14 september 2020

Bonen in de pot is in een uitgave van Jan Boon Communicatie en informeert je over de ontwikkelingen in het marketing- en communicatievak. In principe verschijnt Bonen in de pot ieder maandagochtend.

 
 
 
Op de valreep
 
 
Hooghoudt wil Amerika veroveren met 'Genever' en met een fraaie promo

Hooghoudt gaat voor het eerst in zijn 132-jarig bestaan de Amerikaanse markt op met zijn befaamde jenever. Voor de VS omgedoopt tot Genever. Het Groningse familiebedrijf heeft al een verleden in Amerika met de verkoop van wodka, maar dat avontuur is een stille dood gestorven. Van de Genever-expeditie heeft Hooghoudt veel meer verwachting. “De eerste duizenden flessen jenever zijn al verscheept naar Amerika”, zegt directeur Arno Donkersloot.

Hij wijst er op dat het ‘veroveren’ van de Amerikaanse markt een zaak van lange adem is. “Je moet veel passie aan de dag leggen en veel geduld hebben. Maar we hebben een goed verhaal en de klant moet vervolgens zelf ervaren wat Genever inhoudt. Het idee is dat we met de film een introductie geven op jenever, het merk Hooghoudt en onze belangrijkste producten (bekijk de hele promo maar let even op bij 2.52 en verder). Dit allemaal op de Hooghoudt manier: nuchter Gronings, ondernemend, persoonlijk, het mag best een beetje schuren, jezelf niet te serieus nemen maar je product wel.”

 
 
 
Ik mag een boon zijn als het niet zo is
 
 
Mogelijke overname NDC is geen verrassing

Dat het Belgische concern Mediahuis Groep de NDC mediagroep wil overnemen komt niet als een verrassing. Dat zegt Huub Wijfjes, mediahistoricus van de Rijksuniversiteit Groningen. “De andere grote partij op de grote dagbladmarkt is de Persgroep. Zij zitten al veel te veel in de dagbladen in Nederland. Als zij ook nog NDC zouden overnemen, zouden zij een te grote monopolie positie bemachtigen. Dan blijft er eigenlijk maar één partij over die kapitaalkrachtig genoeg is.”

Huub Wijfjes denkt dat als de overname definitief wordt, dat niet ten koste zal gaan van de journalistieke onafhankelijkheid. “Het Mediahuis claimt zelf de hoeder van de journalistieke onafhankelijkheid te zijn. Dat maken ze ook wel waar. Ze hebben een groot pakket aan media in huis in Nederland, zoals de Telegraaf Media Groep, waar De Telegraaf als grootste krant bij hoort. Daarnaast hebben ze ook NRC en een paar Limburgse kranten.”

 
 
 
Verder in deze editie
 
 
  • Negatieve communicatie van eigen beleid
  • Het vertrouwen van Nederlanders in de corona-aanpak daalt fors
  • Mediahuis in gesprek met NDC mediagroep over overname
  • Business Company en Buro Andringa verder onder de naam Bomondo
  • Hoe kan marketing de cultuursector helpen overleven?
  • Jan Boon Communicatie zoekt een ervaren art director
 
 
 
Wat mij over corona en communicatie is opgevallen
 
 
Negatieve communicatie van eigen beleid

Qua communicatie lijkt het kabinet inmiddels uit te stralen dat het enerzijds nu eenmaal niet veel anders kan dan op de veiligheidsregels te blijven hameren, maar dat het anderzijds ook wel snapt dat bepaalde regels rondom COVID-19 in de praktijk moeilijk realiseerbaar zijn. Een beetje overdreven gesteld, dit gebeurt in de trend van ‘Iedereen moet toch vooral maar goed op zichzelf passen en God waakt over ons allen’.

Dit vormt een typisch voorbeeld van negatieve communicatie door een overheid die haar eigen beleid niet langer weet te rechtvaardigen voor een zo breed mogelijk deel van de bevolking. De rechtvaardiging van de beleidsregels ten behoeve van een zo breed mogelijke gemene deler vormt bij uitstek de basisopdracht van elke betrouwbare democratisch gekozen overheid.

Over het algemeen zijn het typisch overheden die excelleren in het op enig moment negatief vermarkten van het eigen beleid. Art Huiskes, onderzoeksjournalist, wijt dit aan het schier onmogelijke aantal maatschappelijke vraagstukken dat vaak op korte termijn beantwoord moet worden. Dat wil overigens niet zeggen dat dit als een excuus mag gelden, het is meer een constatering van feiten.

 
 
 
Het vertrouwen van Nederlanders in de corona-aanpak daalt fors

In april had 75% nog vertrouwen in Nederlandse aanpak, in juni nog 68%, nu nog maar 50%. Uit het onderzoek ‘communicatie en vertrouwen’ van het RIVM blijkt dat de helft van de Nederlanders geen vertrouwen uitspreekt in het gevoerde beleid: 14% heeft (helemaal) geen vertrouwen en de rest (36%) is neutraal. Bijna de helft van de ondervraagden heeft nog wel vertrouwen in de manier waarop de Nederlandse overheid probeert het coronavirus onder controle te houden, waarvan 6% ‘veel vertrouwen’. De cijfers zijn daarmee behoorlijk gekelderd. In april had 75% nog (veel) vertrouwen in de Nederlandse aanpak, in juni was dat nog 68%. Toen gaf 7% aan (helemaal) geen vertrouwen te hebben. Dit is in het huidige onderzoek verdubbeld. De peiling onder 60 duizend Nederlanders werd gehouden van 9 tot en met 23 augustus, nog voordat de trouwfoto's van minister Ferd Grapperhaus naar buiten kwamen.

 
 
 
Wat mij verder is opgevallen
 
 
Business Company en Buro Andringa verder onder de naam Bomondo

Business Company en Buro Andringa zijn begin 2020 gefuseerd en gaan vanaf vandaag verder onder de naam Bomondo. De naam Bomondo verwijst naar de corporate ambitie van het ‘nieuwe’ marketingcommunicatiebureau: organisaties helpen bouwen aan een mooiere en rondere wereld waarin duurzaamheid, innovatie en vooruitgang sleutelbegrippen zijn.

Opdrachtgevers helpen hun unieke, onderscheidende meerwaarde te ontdekken en te benutten: dat is de belangrijkste belofte van Bomondo. Deze belofte wordt ingevuld met de diensten consultancy, branding en marketing en door het delen van kennis, ervaring en inzichten.

 
 
 
Mediahuis in gesprek met NDC mediagroep over overname

Het Belgische mediabedrijf Mediahuis is in gesprek met NDC mediagroep, uitgever van onder meer Dagblad van het Noorden en de Leeuwarder Courant, over een overname van het bedrijf. De Belgische uitgever praat met aandeelhouders FB Oranjewoud en Je Maintiendrai Fonds over de verkoop van aandelen, bevestigt de directie van NDC. Aandeelhouders en directieleden willen verder niets zeggen over de lopende overnamegesprekken.

In Nederland is Mediahuis eigenaar van

NRC, nrc. next, De Telegraaf en regionale kranten in Limburg, Noord- en Zuid-Holland, zoals het Noordhollands Dagblad, de Gooi- en Eemlander, het Leidsch Dagblad en De Limburger.

In 2005 fuseerde NDC met Veen Bosch & Keuning Uitgevers (VBK) tot NDC|VBK. Zeven jaar later werden de krantentak en de boekentak ontvlochten. NDC werd overgenomen door Stichting Fryslân Boppe Oranjewoud, de ING Bank en stichting Je Maintiendrai Fonds. FB Oranjewoud en Je Maintiendrai Fonds zijn momenteel de enige twee aandeelhouders van NDC mediagroep.

Sinds 2013 maakt ook het Friesch Dagblad deel uit van NDC mediagroep. De drie betaalde dagbladen hebben samen 194.000 betalende abonnees.

NDC mediagroep

is uitgever van Dagblad van het Noorden, Friesch Dagblad, Leeuwarder Courant, zeven nieuwsbladen en veertig weekbladen in Noord-Nederland, Flevoland en de Kop van Overijssel. Ook de merken Gezondheid & Co, mensenlinq, Trendship en VanPlan. nl behoren tot de portefeuille van NDC.

 
 
 
Hoeveel nepnieuws over je deskundigheid verspreid jij?

Hoeveel bureaus zouden er nepnieuws verspreiden over hun bijzondere talenten en specialisaties? Columnist Sak van den Boom, adviseur, senior expert contentmarketing en zelfstandig ondernemer denkt dat ze niet op de vingers van één hand te tellen zijn. Want als het er op aan komt, worden voor die specialisaties en talenten zzp'ers ingehuurd.

Het zijn niet zoals ten tijde

van de coronacrisis of de komende presidentsverkiezingen trollen, accounts op sociale media, die worden gebruikt om onrust te zaaien en discussies te ontregelen, met als uiteindelijk doel de maatschappij te ontwrichten. Maar het zijn wel bedrijven die pronken met andermans veren en met hun verhalen leads proberen te genereren. De contentmarketingmarkt heeft een lage toetredingsdrempel.

Je ziet vaak

dat bureaus hoog van de toren blazen over hun deskundigheid en dat er over de inhoud van hun berichten weinig valt af te dingen. Maar soms hebben die zogenaamde deskundigen nog absoluut geen zekerheid of de zzp’ers die ze graag willen inhuren beschikbaar zijn als een lead wordt gegeneerd. Het is zelfs niet uitgesloten dat een betrokken specialist voor verschillende bureaus werkt die met elkaar in competitie zijn voor een bepaalde klant. Een specialist heeft zijn tarief, het bureau zijn kosten en daar rolt dan een prijs uit die tussen A en B aanmerkelijk kan verschillen. Als mogelijke opdrachtgever heb je daar geen weet van.

 
 
 
Hoe kan marketing de cultuursector helpen overleven?

Er lijkt een ramp gaande in de cultuursector. Kan marketing helpen om weer op te starten en de coronacrisis te overleven? Zeker, zeggen de experts. Onder meer door het publiek te verleiden, kortingen bij media te bedingen, fundraising campagnes op te zetten en online innovatie. Maar de tijd dat je naar 40.000 mensen een gedrukte programmabrochure stuurt is voorbij.

Wat is de rol van marketing

in deze nieuwe werkelijkheid? Is er überhaupt nog geld voor campagnes? En wat voor campagnes dan? Kan marketing helpen om weer op te starten en de coronacrisis te overleven? Vragen die niet zo simpel te beantwoorden zijn. “Ik denk dat marketing belangrijker is dan ooit, maar de invulling is anders", zegt managing director Mathijs Bouwman van Peppered, het web- en marketingplatform dat puur voor de culturele sector werkt, onder meer voor bekende orkesten, theaters en concertzalen. “Het gaat nog steeds om de band die je hebt met je publiek en je bezoekers, maar het motortje dat die band draaiende houdt - de voorstelling, het concert - is weggeslagen en ligt voor een groot deel in de prullenbak. Daar moet je iets voor in de plaats zetten en daar heb ik veel mooie voorbeelden van gezien."

 
 
 
Transfers
 
 

Walter de Boer is onlangs gestart als online redacteur bij de Nationale Transportgids in Groningen. Deze titel is onderdeel van online uitgeverij Martini Online en biedt dagelijks het laatste nieuws en achtergronden op transportgebied in de breedste zin van het woord. Eerder werkte Walter bij uitgeverij New Publishers als journalist en coördinator van verschillende lifestyle- en businessbladen in zowel eigen beheer als in opdracht. Daarvoor was hij onder andere werkzaam bij dagblad De Stentor.

Karin van Schouten gaat aan de slag voor de gemeente Zwolle om een strategisch intern communicatieplan te schrijven gebaseerd op de groeiambities van Zwolle in tijden van corona. Karin komt van New Energy Coalition en werkte eerder voor de Samenwerkingsorganisatie De Wolden Hoogeveen, Aegon Nederland en TEDx Amsterdam.

Jorien van der Laan is nu communicatieadviseur a.i. bij gemeente Borger-Odoorn waar ze zich onder meer bezig houdt met communicatie over de nieuwe Omgevingswet en over duurzaamheid. Jorien komt van Aepos Carrière Counseling en werkte eerder voor de gemeente Noordenveld, voor de provincie Groningen in Natuurtop 2019. Verder heeft ze voor verschillende projecten de communicatie verzorgd: het Programma Eems-Dollard 2050, met projecten als de Dubbele Dijk en Kleirijperij, biologische en natuurinclusieve landbouw en The Open Days in Brussel.

Ester Mijnheer gaat aan de slag voor de Zorggroep Alliade. Ester heeft haar bureau Ester Mijnheer en werkte onder meer voor Fier, GGZ Friesland, Groot Haar + Orth en was redacteur bij opiniemagazine Zorg+Welzijn van Reed Business Information.

Sharmilla Djoegan is nu communicatiemedewerker bij Biblionet Drenthe. Sharmilla komt van Basicly en werkte eerder voor Fotofabriek en voor EDC Internet.

Nathalie Hogendoorn is nu docent Online Ondernemen bij de Hogeschool van Amsterdam. In dit semester begeleidt ze de 4de jaars studenten van Commerciële Economie in hun specialisatie vak Online Ondernemen. Nathalie is marketing coach en werkte eerder voor de Technische Unie als bladmanager SanitairID, was brand- en communicatiemanager voor Brand Relevant en werkte voor Vitens, Ahold Delhaize, Pathé Theatres, Nuon en voor De Hypotheker.

Joyce de Vries-Pieterman is als strategisch communicatieadviseur bij het ondersteunend bureau Gaswinning gestart. Het ondersteunend bureau Gaswinning werkt in opdracht van alle aardbevingsgemeenten in de provincie Groningen. De afgelopen 13 jaar werkte zij als corporate communicatieadviseur en woordvoerder bij Arriva Nederland. 

 
 
 
Agenda
 
 
Digitale toegankelijkheid - Webinar WCAG

Steeds meer communicatie tussen overheden en bedrijven en hun burgers en klanten verloopt digitaal. Niet voor iedereen is dit even gemakkelijk of vanzelfsprekend. Daarom zijn er de Web Content Accessibility Guidelines (WCAG). Voor (semi-)overheidsinstellingen geldt per 23 september dat digitale communicatiemiddelen, zoals websites en apps, verplicht aan deze richtlijnen moeten voldoen. Voor andere organisaties en bedrijven is het niet verplicht, maar wel raadzaam om je digitale communicatie hieraan te laten voldoen.

Op 23 september om 09.30 uur organiseert iWink een webinar over de WCAG : wat houdt het in? Hoe ver is jouw organisatie? En waar loop je tegenaan? Tijdens de webinar nemen ze het traject voor het drempelvrij maken van een website stapsgewijs door. Gemakkelijk te volgen vanaf je kantoor- of thuiswerkplek. Meld je gratis aan voor de webinar op: https://www.iwink.nl/webinar.

 
 
 
Vacatures
 
 

Jan Boon Communicatie zoekt voor een allround marketing- en communicatiebureau in Friesland een ervaren art director. Mijn opdrachtgever werkt voor nationale en internationale toonaangevende en ambitieuze opdrachtgevers met name in de jachtbouw, food, recreatie, zorg, industrie en het MKB. Je bent als art director al een aantal jaar op niveau aan het werk, dus je verstaat je vak. Je bent een teamspeler die graag samenwerkt en die zijn keuzes goed kan onderbouwen. Als art director sta je aan de basis van creatieve cross mediale campagnes voor hun opdrachtgevers. Je bedenkt sterke en onderscheidende concepten die het verschil maken en waar de professionaliteit vanaf spat! Stuur je CV en motivatie zo snel mogelijk naar jan@janboon.com.

 
 
 

Jan Boon Communicatie zoekt met spoed voor FC Groningen een online marketeer. Als online marketeer ben je verantwoordelijk voor het marketingbeleid op het gebied van online marketing en stuur je de afdelingen Ticketing en Merchandise aan. Je werkt samen met het gehele marketingteam aan het beleid van de marketing afdeling. Je bent proactief in het bedenken van online marketingcampagnes met data als basis. Dit doe je in nauwe samenwerking met de database marketeer. Stuur je CV en motivatie zo snel mogelijk naar jan@janboon.com.

 
 
 

De vacatures van Jan Boon Communicatie vind je op janboon.com

 
 
 
Andere vacatures
 
 

De Stichting Oude Groninger Kerken zoekt een medewerker Communicatie en PR. Je houdt van mensen en het cultureel erfgoed en je voelt je verbonden met de doelstellingen van de stichting. Communicatie en PR zit in je bloed en je beweegt zich makkelijk in de diverse kringen die deel uitmaken van de stichting en zich daaromheen bevinden. Zo ben je in staat zowel intern als extern te communiceren en beide waar nodig te verbinden. Reacties graag vóór 21 september.

Watersportstad Dokkum zoekt een communicatieadviseur. Je draagt zorg voor de projectcommunicatie. Je stelt een communicatiekalender op en bewaakt de voortgang van communicatieacties. Daarnaast voer je grotendeels zelf communicatieacties uit onder de verantwoordelijkheid van de programmamanager. Daarnaast stem je regelmatig af met de communicatieafdeling van de gemeente en indien nodig met de betrokken communicatieadviseurs van provincie en waterschap.

Unique zoekt voor een uitgeverij gespecialiseerd in het onderwijs in Groningen een marketing- en communicatiespecialist. Je bent verantwoordelijk voor de realisatie van verschillende (online) marketingactiviteiten. Hierbij kun je denken aan e-mail, direct mails, social media en het organiseren van events en webinars met als doel het binnenhalen van leadtargets, het verhogen van conversiepercentages en het verhogen van de klanttevredenheid.

De gemeente Harlingen zoekt een senior communicatieadviseur voor de duur van 1 jaar. Je bent een daadkrachtige communicatieadviseur met de nodige ervaring. Je ontwikkelt, implementeert en voert het gemeentelijke communicatiebeleid uit. Je bent omgevingsbewust en weet kansen en mogelijkheden te signaleren en te benutten. Je draagt bij aan het versterken van het imago op het gebied van wonen, werken en vrije tijd. Je adviseert, ondersteunt en begeleidt medewerkers, teamleiders, managers en het College bij zowel in- als externe (complexe) vraagstukken. Stuur je sollicitatiebrief uiterlijk 16 september.

Jan Sikkes Stoffen en Gordijnen Sneek zoekt een marketingmedewerker. Samen met de marketingmanager zet jij Jan Sikkes op de kaart. Ze hebben 10 winkels verspreid over Nederland en jullie zorgen ervoor dat zoveel mogelijk mensen de winkels gaan bezoeken. Met een geheel vernieuwde website, vrolijke posts op social media, handige blogs en DIY-video’s weten jullie de klanten telkens weer te verrassen. De marketingmanager zet de strategische lijnen uit en samen vullen jullie deze in met nieuwe, creatieve ideeën.

 
 
 
Op Zoek
 
 
Ben jij op zoek

naar een nieuwe uitdaging in je communicatiecarrière? Laat het Jan Boon Communicatie weten en hij neemt je op in deze rubriek in Bonen in de pot. De nieuwsbrief heeft een bereik van meer dan 2250 communicatieprofessionals met een leesdichtheid van bijna 50%. Grote kans dat jouw zoektocht door de lezers van Bonen in de pot wordt ingevuld! Meer weten? Neem contact op met Jan Boon Communicatie via jan@janboon.com

 
 
 
Is jouw organisatie

op zoek naar de juiste communicatieprofessional die past bij jouw organisatie en de juiste competenties heeft? Laat het me weten. Meer informatie? Aarzel niet, en neem contact met me op: jan@janboon.com.

 
 
 
Delen
 
 

Als jij iets hebt wat je kunt en wilt delen met je vakgenoten, aarzel niet dat met Bonen in de pot te doen. Het heeft een bereik van meer dan 2250 communicatieprofessionals!

 
 
 
Paradigmum

Jos van Kimmenaede is na het overlijden van Kees Huysman, nu eigenaar bij Paradigmum, een full-service communicatieorganisatie die anders denkt en anders doet. Jos heeft Buro Support, een interim - en projectorganisatie die in het publiek sociale domein organisaties helpt echte cultuur en organisatieveranderingen te realiseren. Onder Buro Support acteren drie handelsnamen: Kennis en innovatieplatform allround: het Platform voor onderwijsinstellingen, De verenigingsschool: de community voor verenigingen en Paradigmum: de organisatie voor communicatieadvies. Jos werkte eerder als senior adviseur voor het kennis- en innovatieplatform allround VMBO.

 
 
 
Soms denk ik wel eens bij mezelf …..
 
 
Communicatie samenwerking bij natuurinclusieve landbouw in Friesland

Op 7 september hebben de zeven agrarische collectieven in Fryslân, die gezamenlijk het verenigd in Kollektiven Beried Fryslân vormen, een poster uitgereikt gekregen van Living Lab Fryslân natuurinclusieve landbouw in Akkrum. Op de poster staat met foto’s van boeren uit Fryslân met tekst en uitleg aangegeven welke vormen van natuurinclusieve landbouw er zijn voor een melkveehouder. Daarnaast worden boeren (online) uitgenodigd om een natuurinclusieve test te doen.

Living Lab Fryslân denkt agrariërs op deze overzichtelijke wijze, kort en krachtig van kennis te voorzien en te inspireren. Dit om (nog meer) stappen richting natuurinclusieve landbouw te zetten.

 
 
 
Communicatie samenwerking bij natuurinclusieve landbouw in Friesland

Carla Boonstra, communicatieadviseur van Living Lab Fryslân: “Nu al onze bijeenkomsten voor boeren niet door konden gaan wegens Corona hebben we nagedacht in welke vorm we dan boeren kunnen bereiken. Daaruit is dit communicatieconcept tot stand gekomen. We zijn er content mee dat de collectieven mede zorg dragen voor de verspreiding, zowel offline als online en dat de poster zoveel draagvlak heeft bij tal van partijen in Fryslân en dat ze hebben meegeholpen aan de totstandkoming ervan. Daarnaast merken we nu ook al veel interesse van buiten Fryslân. Met deze uiting konden we wel eens een veel grotere verandering in de mindset van boeren weten te bereiken, dan alle praatsessies die georganiseerd worden. Al realiseren wij ons dat het één niet zonder het andere kan. Dat is de synergie die we proberen te bewerkstelligen”.

 
 
 
En dan nog even dit
 
 
Communicatie- en schrijfwijsheid

Vanwege kantoorverhuizing heeft Kees Frenay zijn boekenkast opgeruimd. Voor tientallen leerzame, klassieke en actuele werken vol wijsheid over communicatie en schrijven is in zijn kleinere thuiskantoor helaas geen plaats meer. Vandaar dat hij ze bij deze graag aanbied aan een collega met meer ruimte. Het gaat om twee dozen, met in totaal zo’n tachtig boeken. Waaronder een recente uitgave van Nederhoeds Helder Rapporteren, het filosofisch opus magnum Communicatie van Ben Warner en klassiekers als Public Relations van Van der Meijden en Fauconnier, het Basisboek Interne Communicatie, en het actuele Denk niet aan een roze olifant van Sarah Gagestein. En verder tientallen nuttige en praktische boeken en boekjes over allerlei aspecten van ons boeiende vak. De dozen vol wijsheid zijn gratis af te halen. Alles in één keer; dan mag je zelf bekijken wat er alsnog naar de kringloop kan: Kees Frenay, post@frenay.nl, 06 12 50 43 17.

 
 
 
Galjaardprijs 2020

Dit jaar werden maar liefst 26 mooie en inspirerende projecten ingezonden voor de Galjaardprijs. Uit deze inzendingen koos de vakjury tien projecten om te nomineren voor de prijs. Covid19 en de energie transitie zijn volgens de jury duidelijk onderwerpen waar de communicatieteams anno 2020 intensief bij betrokken zijn.

Gemeente Súdwest-Fryslân

Zo zond de gemeente Súdwest-Fryslân het project ‘De energietransitie als samen beschikking van gemeente en mienskip’ in.

De vakjury bestaat uit Friso Fennema (juryvoorzitter), Esther Bunnik, Annette Klarenbeek, Arjen van Leeuwen en Cor Vos. Uit de genomineerden zullen vijf finalisten worden gekozen. Bekendmaking van de winnaar én de publieksprijs vindt plaats tijdens Pubcom20 op 29 oktober.

 
 
 
Campagne vraagt zorgprofessionals te communiceren in begrijpelijke taal (en zo doe je dat)

Laaggeletterdheid gaat ten koste van iemands gezondheid. De campagne ‘Gezondheid is ook taal’ in De Fryske Marren vraagt zorgprofessionals te communiceren in begrijpelijke taal. “Laaggeletterdheid kun je aan de buitenkant niet zien”, wil Nynke Benedictus maar zeggen. Zij is aanjager van de aanpak laaggeletterdheid in De Fryske Marren. In deze gemeente, waar ruim 51.000. mensen wonen, heeft een op de tien inwoners moeite met lezen, schrijven en het begrijpen van informatie. De meeste van hen zijn Fries, vijftig plus en hebben een baan en een gezin. Vaak schamen ze zich voor hun beperking. “Deze mensen dragen vaak een groot geheim met zich mee.”

De aanpak van laaggeletterdheid

begint daarom bij bewustwording, stelt Benedictus maandagochtend bij de lancering van de campagne ‘Gezondheid is ook taal’ in de bibliotheek in Joure. De actie is een gezamenlijk initiatief van de gemeente, de bibliotheken Mar en Fean, sociaal werk De Kear en de stichting lezen en schrijven om het onzichtbare probleem onder de aandacht te brengen in de gezondheidszorg.

 
 
 
Uitspraak
 
 

“Advies is waar we om vragen als we het antwoord al kennen maar wilden dat dat niet zo was”.

Erica Jong, Amerikaans dichter en schijfster.

 
 
 
Bonen in de pot
 
 

Je ontvangt Bonen in de pot omdat je een relatie van Jan Boon bent of ingeschreven staat voor nieuwsbrieven van Jan Boon Communicatie.

Jan Boon Communicatie helpt communicatieprofessionals een (volgende) stap in hun carrière te maken en helpt daarmee organisaties, ondernemingen, bedrijven en instellingen de juiste communicatieprofessional te vinden.

 
 
 
Bonen in de pot

wil zo veel zeggen als “hij wil nog wat zeggen maar het is onbelangrijk wat hij te zeggen heeft”, waarmee ik het relatieve van mijn berichten wil aangeven. Lees het vanuit je eigen perspectief.

Naast Bonen in de pot geeft Jan Boon Communicatie Bonen Weken en Bonen Doppen uit. Bonen Weken gaat over de ontwikkelingen in de communicatiewereld in relatie tot ondernemen. Bonen Doppen is een onregelmatig verschijnende column.

Wil jij een ander attent maken op Bonen in de pot? Klik hier!

 
 
 
Jan Boon
Jan Boon
Matchmaker en coach

De primaire activiteiten van Jan Boon Communicatie richten zich op het samenbrengen en coachen van mensen en organisaties op het gebied van communicatie. Dit betekent het ondersteunen in het ontwikkelen van ambities van zowel professionals als organisaties. Hierbij focus ik me op oplossings- als ontwikkelingsgericht coachen. Soms ben ik gids, maar meestal reisgenoot, samen zoekend naar nieuwe wegen om tot oplossingen te komen. Meer informatie vindt u op www.janboon.com.
 
 
 
 
 
 
Deze nieuwsbrief wordt mede mogelijk gemaakt door:
 
Ga naar iwink.nl
 
 
Deze nieuwsbrief is verzonden met iMailingtool   |   Doorsturen   |   Afmelden
 
                                                           
Doorsturen

Uw naam:
Uw e-mailadres:
E-mailadres ontvanger: