Onderwerp:

Bonen Weken

Datum: 26-04-2021 08:31:23
 
Kunt u deze e-mail niet goed lezen? Schakel dan afbeeldingen voor deze e-mail in of bekijk de online versie
 
Jan Boon Communicatie
brengt mensen samen
 
 
Bonen Weken
 
 
 
 
 

26  april  2021

Bonen Weken is een uitgave van Jan Boon Communicatie en verschijnt eens in de vier weken. Bonen Weken informeert je over de ontwikkelingen in het marketing- en communicatievak in relatie tot ondernemen.

 
 
 
Op de valreep
 
 
Je verkoop valt of staat met je positionering

Alles begint met het creëren van waarde en de positionering. Niet alleen met de juiste productmarktcombinatie op de proppen komen, maar ook met het juiste verhaal. Het klinkt simpel maar het is juist die basis, dat simpele gegeven dat vaak wordt vergeten. Dat schrijft Tadek Solarz van CMG Nederland in zijn blog.

Soms maken we zaken zo gecompliceerd

dat we vergeten waar het allemaal mee begon. Gaat het om marketing, is het communicatie, reclame of wil je salesleads. Bij B2B-bedrijven tot een man of vijftig zie je vaak dat deze vragen eigenlijk niet goed kunnen worden beantwoord. De discussie gaat vaak over bedrijven die het allemaal aardig op orde hebben. Over marketingmanagers en afdelingen, dashboards en strategieën. Maar de meeste ondernemingen komen niet eens zover en sneuvelen al in de eerste jaren van hun bestaan.

 
 
 
Ik mag een boon zijn als het niet zo is
 
 
De winkelstraat zal na corona nooit meer hetzelfde zijn

Het kabinet heeft besloten dat de winkels op 28 april weer open gaan. Veel winkeliers zijn opgelucht dat het zover is. Wat ze echter onvoldoende begrijpen is dat de winkelstraat na corona nooit meer dezelfde zal zijn. Er staan nieuwe uitdagingen voor de deur die om lef en inzicht vragen, stelt retailexpert en columnist Paul Moers.

Het aantal winkels loopt fors terug

De afgelopen tien jaar is het aantal winkels gedaald van 98.000 naar 85.500. Dat is een enorme afname en het einde is helaas nog niet in zicht. Hoge huren en een sterk veranderend klantgedrag spelen hierin een grote rol. Ondanks het feit dat de economie tot de corona epidemie als een trein heeft gedraaid hebben veel winkels van deze welvaart niet kunnen profiteren. Het is ze niet gelukt voldoende klanten naar binnen te trekken en de bezoekers aan te zetten tot een aankoop.

Winkeliers geven alles en iedereen de schuld

maar kijken helaas te weinig naar zichzelf. Verandering is van alle tijden. Darwin zei al dat alleen diegenen die in staat zijn met verandering om te gaan zullen overleven. Het lijkt erop dat vele winkeliers deze boodschap niet gehoord hebben of niet serieus nemen. Daarom verwacht Paul Moers dat we de komende jaren nog met een verdere daling te maken gaan krijgen, waarbij met name de aanloopstraten het heel moeilijk gaan krijgen.

 
 
 
Verder in deze editie
 
 
  • Reputatie 'arrogant' 
  • ‘Radio 538 heeft onrust over zichzelf afgeroepen’
  • Fleur is op zoek
  • Reputatie 'arrogant'
  • Communicatie SNN verandert
 
 
 
Wat mij verder is opgevallen
 
 
Bedrijven die razendsnel inhaakten op de versoepelingen na de persconferentie

De laatste persconferentie bracht goed nieuws voor velen, nadat bleek dat er aardig wat versoepelingen aan komen. Ondanks dat het volgens Mark Rutte helaas nog geen tijd is voor bitterballen, kunnen we in ieder geval vanaf deze week weer genieten van een koud drankje op het terras. Ook merken kunnen niet wachten op de versoepelingen. Ze waren er dan ook razendsnel bij met hun inhakers op social media.

Enkele voorbeelden

De bitterbal laten we niet zo makkelijk van ons afnemen.

Ook Heineken voelde de versoepelingen aankomen.

We zouden het niet beter kunnen verwoorden dan G’woon.

En Kwekkeboom laat de bitterbal ook absoluut niet achterwege.

De terrassen moeten er natuurlijk wel weer spic en span uit zien.

En tot slot is ook HEMA er helemaal klaar voor.

 
 
 
‘Radio 538 heeft onrust over zichzelf afgeroepen’

Veel blijvende schade op het merk zal het volgens kenners niet hebben. ‘Luistercijfers zijn slow business’.

Vol enthousiasme kondigde de radiozender het Fieldlab-oranje-evenement aan. Het zou het grootste Fieldlab-evenement van Nederland worden tot nu, maar de gemeenteraad van Breda zette na de commotie een streep door de vergunning. Er was toestemming vanuit de ministerraad, de gemeente Breda wilde gaststad zijn en er stonden vele andere Fieldlab-events op de agenda. Gezien de animo voor eerdere evenementen in de Ziggo Dome en op het evenemententerrein in Biddinghuizen voorzagen de organisatoren dus in eerste instantie geen onoverkomelijke issues. Ze leken niet berekend op massaverontwaardiging die vorm kreeg in de petitie ‘Met 538 de zorg geminacht’ die inmiddels meer dan 400.000 keer werd ondertekend.

Rommelige en ‘onnavolgbare communicatie’

Volgens Jos Govaart, oprichter en directeur van het Rotterdamse pr-bureau Coopr en Bredanaar van huis uit, heeft de rommelige en ‘onnavolgbare communicatie’ bijgedragen aan de ontstane onrust. De framing van Radio 538 speelt daarin een belangrijke rol, vindt Govaart.

“De zender zegt in een reactie wel dat het de ontstane situatie betreurt, maar het heeft de Oranjedag zelf neergezet onder de slogan: ‘We mogen weer’. Het is vooral als een feest gebracht, en niet als experiment. Ik zou verwachten als dit een belangrijke test is, er duidelijk wordt gemaakt waarom het zo noodzakelijk is dat er tienduizend mensen bij elkaar komen. Hoe gaat dat ons helpen? Dat is door geen van de partijen verteld.”

 
 
 
Reputatie 'arrogant'

“De grootste supermarktketen van Nederland wordt in deze zware tijden als te arrogant ervaren”, zegt merkadviseur Hendrik Beerda. Albert Heijn is sinds de coronacrisis de grootste daler in merkwaarde. Dat blijkt uit het Retail Merkenonderzoek van Hendrik Beerda Brand Consultancy. De Zaanse grootgrutter stond sinds 2017 steevast op de tweede plaats, maar het tij voor de supermarktketen lijkt nu gekeerd. Volgens de 1500 ondervraagden komt Albert Heijn te zelfverzekerd en zelfs arrogant over.

 
 
 
Reputatie van topbedrijven wereldwijd fors gestegen

De 2021 Global RepTrak 100 is de meest uitgebreide reputatiestudie ter wereld en rangschikt bedrijven wereldwijd op basis van hun reputatie. De top3 dit jaar: Lego, Rolex en Ferrari.

Het was dit jaar moeilijker dan ooit om door te dringen tot de top 100. De gemiddelde score (op een schaal van 1-100) is bijna 75, en daarmee hoger dan in alle eerdere jaren. Dit laat goed zien hoe serieus reputatiemanagement wordt genomen door de top van het bedrijfsleven. Veel van de bedrijven die dit jaar het hoogst scoren hebben ESG-initiatieven (milieu, maatschappelijke impact en governance) geïmplementeerd in hun bedrijfsvoering.

 
 
 
Transfers
 
 

Peter Schey is benoemd tot directeur Financieel Advies bij Rabobank Groningen en Drenthe. Peter vervulde diverse functie bij de RABO Bank. Zo was hij directeur Bedrijven bij Stad en Midden Groningen, directeur Commerciële Zaken Noord-Drenthe en directeur Bedrijven a.i. Noord Twente.

Wijzigingen binnen Raad van Toezicht Drenthe College

Dick de Waard is benoemd tot nieuwe voorzitter van de Raad van Toezicht van Drenthe College. Hij volgt daarmee Janneke Hadders op. Daarnaast treedt Paulien Geerdink toe tot de Raad van Toezicht.

Xandra Groenewold is benoemd als lid van de Raad van Toezicht van OOGTV. Xandra verliet onlangs de NDC Mediagroep waar ze zich bezig hield met corporate communicatie, externe relaties en strategische allianties. Eerder was ze eigenaar van het videoproductiebedrijf Pro-Time dat ze in 2018 aan de NDC Mediagroep verkocht.

Wim Kappen verlaat na meer dan 11 jaar Pro-Time Broadcast en gaat nu werken voor ADD Light. Wim werkte eerder voor Facilities Noord en voor de Kalános Media Group.

 
 
 
Vacatures
 
 
 
 
 
De vacatures van Jan Boon Communicatie vind je op janboon.com.
 
 
 
 
 
Op Zoek
 
 
Fleur

is op zoek naar een betaalde baan, waar ze tegelijkertijd stage kan lopen. Ze zit momenteel in het tweede jaar van Marketing en Communicatie van het Alfa College. Voor deze studie zoekt ze vanaf 10 mei een stageplaats, waar ze in ieder geval 10 weken (32 uur) ervaring kan opdoen. Ze kan na deze stage in de zomer blijven werken. Daarna moet ze de eerste periode van het nieuwe schooljaar opnieuw stage lopen. Dit betekent dat ze dus een lange periode achter elkaar inzetbaar is. In deze 32 uur moet ze natuurlijk wel een aantal opdrachten uitvoeren vanuit school, onder andere een marketingplan maken.

Ze hoopt dat ze een baan kan vinden bij een erkent leerbedrijf waarbij ze kan werken en haar stage-opdrachten kan maken.

Fleur is zeer geïnteresseerd in nieuwe trends en ontwikkelingen. Ze is er in haar dagelijkse leven mee bezig en kan dit ook mee brengen in uw organisatie. Daarnaast heeft ze altijd een creatief oog en is ze goed in het bedenken van creatieve oplossingen. Naast sociaal, is ze communicatief vaardig en kan goed samen- en zelfstandig werken. Wil je meer weten over Fleur? Mail jan@janboon.com.

 
 
 
Ben jij op zoek

naar de juiste communicatieprofessional die past bij jouw organisatie en de juiste competenties heeft? Laat het Jan Boon Communicatie weten. Meer informatie? Neem contact op met Jan Boon Communicatie via jan@janboon.com.

 
 
 
Delen

Als jij iets hebt wat je kunt en wilt delen over jouw communicatie, aarzel niet dat met Bonen Weken te doen. Het heeft een bereik van 1500 in marketing en communicatie geïnteresseerde ondernemers!

 
 
 
Communicatie SNN verandert

De provincies Groningen, Friesland en Drenthe willen een steviger vinger in de pap bij het Samenwerkingsverband Noord Nederland (SNN) en trekken een aantal taken naar zich toe.

De provincies hebben met de directie van SNN afgesproken dat het zich vooral gaat richten op taken als lobby, belangenbehartiging en het verstrekken van subsidies. “We merkten dat de betrokkenheid van ons als provincies wegebde”, zegt de Groninger gedeputeerde IJzebrand Rijzebol (CDA). “Soms werd er een subsidie verstrekt en werd dit zelf gecommuniceerd door het SNN. Op zich prima, maar we hadden er als provincie soms onvoldoende zicht op. Dat willen we veranderen.”

Communicatie weer in eigen beheer

Met name op het gebied van communicatie zullen de provincies het heft zelf weer in handen nemen. Wanneer het SNN in één van de betrokken provincies een subsidie zal verstrekken, zal de provincie daar zelf aandacht voor vragen. “De communicatie gebeurde te veel op afstand, dat nemen we weer in eigen beheer. Dat zal geen personele consequenties hebben. Of dat betekent dat we met personeel gaan schuiven, is nog niet helemaal helder, maar daar ziet het nog niet naar uit.”

Regio's gaan meer bijdragen

Door verandering op het gebied van Europese subsidies die naar de regio komen, wordt er van de regio meer geld gevraagd om te investeren in Samenwerkingsverband Noord-Nederland. De provincies gaan vanaf 2022 ieder 1,7 miljoen euro bijdragen aan de ambtelijke organisatie van het SNN.

 
 
 
Soms denk ik wel eens bij mezelf …..
 
 
Dokkum krijgt een nieuwe stichting om de stad beter te promoten

Het bestaande Marketing Platform Dokkum wordt vervangen door een nieuwe stichting, die Dokkum ‘beter moet promoten en voor het voetlicht brengen’. Het bestuur van de nieuwe stichting zal bestaan uit leden van de ondernemersvereniging Dokkum (OVD) en de cultuurhistorische sector van de stad.

De stichting krijgt jaarlijks 25.000 euro van de gemeente, de OVD draagt elk jaar 10.000 euro bij. De promotie en marketing van Dokkum wordt gereorganiseerd na een evaluatie van het Marketing Platform Dokkum. Daaruit blijkt dat er meer behoefte is aan het ‘gezamenlijk promoten en vermarkten’ van de stad, en dat dit beter georganiseerd moet worden. Tot nu toe was dit niet goed vastgelegd, blijkt uit de evaluatie.

 
 
 

Wijn is gemaakt om van te genieten

niet om ingewikkeld over te doen, aldus Kirsten van Wijnwinkel Le Nord. “Een wijnwinkel heeft vaak het imago dat het veel poeha is. Veel mensen voelen een drempel om binnen te stappen, omdat ze denken dat ze al veel kennis van wijn moeten hebben, of dat een goede fles heel veel moet kosten. Maar het is helemaal niet gek als je nul verstand hebt van wat je gaat vragen. Via social media proberen we wijn heel toegankelijk te maken. Als een klant iets wil weten over de bodem van een druif dan hebben we die info paraat, maar we smijten niet met dure, exclusieve termen en vertellen vooral wat je van de smaak kunt verwachten.”

 
 
 
En dan nog even dit
 
 
Coronatoolkit sleept Groningse ondernemers door de crisis heen

Een special coronatoolkit moet de Groningse ondernemers door de crisis heen slepen. Er zijn vouchers van 500 euro beschikbaar, die ondernemers kunnen verzilveren voor bijvoorbeeld een gesprek met een jurist, marketeer, accountant of andere deskundige. De waardebonnen maken deel uit van de coronatoolkit, een heel pakket aan informatieve en ondersteunende trainingen, workshops en bijeenkomsten waarvoor álle Groningse ondernemers zich gratis kunnen aanmelden.

 
 
 
Inschrijving Groninger Ondernemingsprijs 2021 geopend

Succesvolle bedrijven uit Stad en Ommeland kunnen zich weer aanmelden voor de Groninger Ondernemingsprijs, editie 2021. “Na een jaar waarin de prestigieuze ondernemingsprijs vanwege de coronacrisis niet werd uitgereikt, wordt dit in alle opzichten een unieke editie”, voorspelt bestuursvoorzitter Winfryd de Haan. “De wereld is opeens drastisch veranderd. Het ene bedrijf verloor bijna alle omzet en het andere zag zijn omzet verdubbelen.”

Een onderneming voordragen

kan via groningerondernemingsprijs.nl op twee manieren: je kan je eigen onderneming inschrijven, of die van een ander. Er zijn drie harde criteria, te weten: de onderneming moet gevestigd zijn in Stad en/of provincie Groningen, moet langer dan 5 jaar bestaan en moet meer dan 10 medewerkers hebben. Kijk voor een overzicht van alle criteria en de verdere procedure op de website. De inschrijving sluit op 21 mei.

 
 
 
Consumententrends van het komende jaar

Hoewel het nog even zal duren voordat we ons normale leven weer helemaal terug hebben, kunnen we al voorzichtig naar de toekomst kijken. Corona heeft de samenleving voorgoed veranderd, en daarmee het gedrag van consumenten. Wat dat precies betekent voor marketing en PR, bespreken we aan de hand van onontkoombare trends. Ze baseren hun verwachtingen op dit rapport.

Provoke Media heeft meerdere deskundigen ingeschakeld om een zo helder mogelijk beeld te vormen van wat ons te wachten staat, en kwam tot tien gemene delers. Hierdoor kan elke organisatie zich alvast voorbereiden op het leven na corona. Want als we dat pas doen wanneer de crisis voorbij is, zijn we te laat.

 
 
 
Marketingprijzen voor VodafoneZiggo en bol . com

VodafoneZiggo is bekroond tot Marketing Company of the Year. Boukje Taphoorn, Chief Marketing Officer van Bol . com, is uitgeroepen tot Marketeer of the Year tijdens de zevende editie van de Dutch Marketing Awards.

Winnaars in de overige categorieën waren Karma Kebab, Parfumado, Ajax en AFAS Software en Madeleen van de Pol van AFAS Software werd uitgeroepen tot Marketing Talent of the Year.

Vodafone Ziggo is volgens de jury een marketingmachine van kaliber geworden doordat het bedrijf in staat is geweest om klantgericht haar merken en mensen succesvol bij elkaar te laten komen met relevante technologie, concurrerende proposities voor zowel de consumenten als de zakelijke markt, sterke merken, data gedreven marketing en intensieve samenwerking en drive van twee toch onafhankelijke bedrijven.

 
 
 
Bonen Knopen
 
 

is een nieuwe rubriek in Bonen in de pot en gaat over jou en de arbeidsmarkt. Bonen Knopen is een zegswijze om aan te duiden dat een klus, een taak of een proces traag vooruit gaat. Het duurt wel erg lang, het gaat vooruit als bonen knopen. Veranderprocessen in organisaties gaan veelal langzaam; maar je zelf veranderen, je zelf op het juiste spoor zetten, dat heb je zelf in de hand ook al lijkt het misschien onbegonnen werk. In deze nieuwe rubriek geef ik telkens een tip waar je mee aan de slag kunt. Kom je er niet uit? Je kunt altijd contact met me opnemen!

 
 
 

“Je hebt het pas door als je het zelf hebt doorleefd “. (Variant op uitspraak van Cruijff).

 
 
 
Vertrouwen

“Het belangrijkste wat wij hebben zijn onze medewerkers”, maar in de praktijk worden 'onze' medewerkers regelmatig onderschat, beknot en ondergewaardeerd. Door het ontbreken van vertrouwen of het onvoldoende bieden van ruimte en respect, worden medewerkers onnodig gecommandeerd en gecontroleerd. En wat je zaait, oogst je.

Sturen op vertrouwen stimuleert ook de intrinsieke motivatie. Mensen krijgen meer plezier en voldoening in hun werk. Daarmee wordt de extrinsieke motivatie, met name geld en status, minder belangrijk.

Waarom gebeurt het dan zo weinig?

Het creëren van een vertrouwenscultuur vereist een lange termijnperspectief. Het kost de manager veel persoonlijke energie en vermogen goed te luisteren. Voor veel managers is vertrouwen schenken ook beangstigend. Je moet kunnen loslaten en accepteren dat er iets mis kan gaan en dat er ook weleens iemand misbruik zal maken van het gegeven vertrouwen.

Het vraagt verandering van aannames van jezelf als manager, zoals aangeleerde politiek getinte aannames als 'pakken of je wordt gepakt', 'als je niet oplet bedriegen de medewerkers de boel en 'mensen zijn erop uit op de poten van de stoel onder je weg te zagen.' Projectie van dubbele agenda's die managers zelf hanteren.

Vertrouwen en psychologische veiligheid vormen de basis voor ontwikkelingsprocessen, samenwerking in teams en betere besluitvorming.

 

 
 
 
Uitspraak
 
 

“Het enige wat je met liegen bereikt, is niet geloofd worden wanneer je de waarheid spreekt.”

 

(Aristoteles) @RonvanderJagt #communicatie #reputatie #socialmedia

 
 
 
Bonen Weken
 
 

Je ontvangt Bonen Weken omdat je een relatie van Jan Boon bent of ingeschreven staat voor nieuwsbrieven van Jan Boon Communicatie.

Jan Boon Communicatie helpt organisaties, ondernemingen, bedrijven en instellingen de juiste communicatieprofessional te vinden en helpt daarmee de communicatieprofessional een (volgende) stap in hun carrière te maken.

 
 
 
Bonen Weken

wil zo veel zeggen als “stellig op iets rekenen en daarnaar maatregelen nemen” en is bedoeld voor ondernemingen en organisaties in het midden- en kleinbedrijf om het management te attenderen op het belang van communicatie en reputatie van hun onderneming.

Daarnaast geeft Jan Boon Communicatie Bonen in de pot en Bonen Doppen uit. Bonen in de pot informeert communicatieprofessionals over de ontwikkelingen in het communicatievak. Bonen Doppen is een onregelmatig verschijnende column.

Een ander attenderen op Bonen Weken? Aanmelden is heel simpel: klik hier!

 
 
 
Jan Boon
Jan Boon
Matchmaker en coach

De primaire activiteiten van Jan Boon Communicatie richten zich op het samenbrengen en coachen van mensen en organisaties op het gebied van communicatie. Dit betekent het ondersteunen in het ontwikkelen van ambities van zowel professionals als organisaties. Hierbij focus ik me op oplossings- als ontwikkelingsgericht coachen. Soms ben ik gids, maar meestal reisgenoot, samen zoekend naar nieuwe wegen om tot oplossingen te komen. Meer informatie vindt u op www.janboon.com.
 
 
 
 
 
 
Deze nieuwsbrief wordt mede mogelijk gemaakt door:
 
Ga naar iwink.nl
 
 
Deze nieuwsbrief is verzonden met iMailingtool   |   Doorsturen   |   Afmelden
 
                                                           
Doorsturen

Uw naam:
Uw e-mailadres:
E-mailadres ontvanger: