|
|
December 2022
Bonen Doppen, een uitgave van Jan Boon Communicatie, is een onregelmatig verschijnende column, of blog zo je wilt, over ontwikkelingen in het marketing- en communicatievak.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Het afgelopen jaar was een bijzonder jaar voor de wereld van marketing en communicatie. Er zijn een aantal interessante trends opgekomen die sterk zijn gegroeid in populariteit. Dit is wat me het afgelopen jaar is opgevallen:
Eén van de meest opvallende trends van het afgelopen jaar was de groei van videocontent. Bedrijven, marketeers en communicatieprofessionals zagen het belang van video als marketing- en communicatiemedium en begonnen steeds meer te investeren in het creëren van videocontent.
Een andere opvallende trend van het afgelopen jaar was de groei van chatbots. Chatbots zijn kunstmatige intelligentie die bedrijven in staat stellen om op een snelle en efficiënte manier te communiceren met hun klanten. Ze kunnen bijvoorbeeld worden gebruikt om vragen te beantwoorden of om klanten te helpen bij het maken van aankopen.
Een derde opvallende trend van 2022 was de groei van influencer marketing. Influencer marketing houdt in dat bedrijven samenwerken met bekende personen op sociale media om hun producten of diensten te promoveren. Doordat influencers vaak een groot aantal volgers hebben, kunnen bedrijven hun boodschap aan een groot publiek laten zien.
Tot slot is me opgevallen dat podcasts steeds populairder worden. Ik verwacht dat veel organisaties podcasts zullen inzetten om meer aandacht te genereren en je kennis delen over onderwerpen waar mensen in een specifieke branche om geven. Door zelf een podcast te beginnen met je organisatie, krijg je de mogelijkheid om bepaalde onderwerpen in je branche uitgebreid te bespreken.
En dan de strijd om marketing- en communicatietalenten. Deze is volop aan de gang. Meer dan een derde (35%) van organisaties zag in de afgelopen zes maanden dat zij werknemers verliezen aan concurrenten, zo blijkt uit onderzoek. Nog eens 35% zegt minder sollicitaties te ontvangen voor openstaande functies en 32% geeft aan dat het een uitdaging is om gekwalificeerd personeel te vinden.
|
|
|
|
|
|
|
|
Voorspellingen |
Aan het eind van ieder jaar kijken voorspellers, trendwatchers en futurologen op van hun kristallen bol en voorspellen hun ideeën voor het komend jaar. Velen hebben het bij het verkeerde eind zal aan het eind van het komende jaar blijken, maar ik denk dat ik er goed aan doe enkele ontwikkelingen in de marketing- en communicatiewereld te signaleren en die met je te delen. Dat maakt me geen futuroloog: ik zet alleen een aantal van mijn bevindingen op een rij.
Verandering is de enige constante
Toen ik besloot een terugblik te geven op 2022 en vooruit te kijken naar 2023 of verder, ontdekte ik dat verandering de enige constante is. Het klinkt intelligent, maar het is een citaat dat zijn kracht allang heeft verloren. Het wordt door gebruikers ervan zelden concreet gemaakt, noch wordt er door omstanders kritisch op doorgevraagd. Er zijn tal van thema’s, onderwerpen en voorvallen die me in het afgelopen jaar zijn opgevallen.
Maar eerste nog even dit.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2023 Jaar van het Konijn |
Vanaf 22 januari begint er een nieuw jaar volgens de Chinese kalender, dat volledig in het teken staat van het Konijn. De Chinese horoscoop is een beetje te vergelijken met de twaalf sterrenbeelden die wij kennen.
Rust en vrede
Een grote opluchting voor wie toe is aan rust en (meer) vrede: het Jaar van het Konijn is vergeleken met 2022, het Jaar van de Tijger, een vredelievende periode. Het Konijn staat namelijk symbool voor geduld en geluk. Daar ben je misschien wel aan toe na een enerverend jaar.
Het algemene vooruitzicht is geruststellend. Het Konijn brengt een frisse energie met zich mee, waardoor er meer ruimte is voor harmonie, minder geweld en groei.
|
|
|
|
|
|
|
|
Voorspellingen |
In tijden van tegenspoed kijken mensen reikhalzend uit naar meer duidelijkheid over wat ons in de toekomst allemaal te wachten staat. De huidige tijd is helemaal niet geschikt om voorspellingen te doen, want wereld en aarde beleven op het moment een afschuwelijke tijd. Positieve ontwikkelingen lijken haast niet meer plaats te vinden, alle ellende is er al…..
|
|
|
|
|
|
|
|
Nostradamus over 2023: |
De Franse astroloog Michel de Nostredame, beter bekend als Nostradamus, publiceerde in 1555 zijn voorspellingen over de toekomst. En die komen vaak uit, zo blijkt honderden jaren later. Hij heeft het over escalerende oorlogen, brandende gebouwen, en zelfs complete economische rampspoed. Klinkt bekend in de oren…
Met de voorspelling over de economische problemen in het achterhoofd is dit een logische uitloper: in 2023 zal er volgens de Fransman steeds meer onrust onder de bevolking ontstaan.
|
|
|
|
|
|
|
|
Andere toekomstbeelden voor 2023 zijn: |
- Dramatische waardedaling van de koers tussen de euro en dollar. Verdergaande recessie ligt om de hoek.
- Lege schappen in supermarkten wegens gebrek aan bepaalde levensmiddelen en producten. Er komt een ‘hamsterverbod’.
- Het Nederlandse kabinet gaat het in 2023 niet langer redden. Het gebrek aan enige competentie en daadkracht wordt steeds schrijnender.
- Meer auto’s gaan op waterstof rijden en dat al het vervoer, verwarming en allerlei andere toepassingen in de toekomst van die schone energie gebruik gaat maken.
- We stoppen met elektrisch rijden. Berekeningen zullen aantonen dat de totale vervuiling door elektriciteit nog schadelijker is dan het gebruik van fossiele brandstoffen.
- Muntgeld gaat verdwijnen, alles zal viraal gaan.
- En, Nostradamus voorspelt voor 2023 een nieuwe paus.
Laten we hopen dat alleen de positieve dingen mogen uitkomen.
|
|
|
|
|
|
|
"'t Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht” |
|
|
|
|
|
|
Ede Staal, was leraar Engels en in zijn vrije tijd zanger en dichter. Hij werd bekend met door hemzelf geschreven en gezongen Groningse liedjes over het leven op het Groningse platteland, voornamelijk in streektaal maar enkelen in Engels en Duits.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Ik mag een boon zijn als het niet zo is |
|
|
|
|
|
|
|
|
“Het enige dat we over de toekomst weten, is dat het anders zal zijn” |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Dit jaar is er weer meer veranderd in de maatschappij dan voorgaande jaren. Als marketeer, communicatieprofessional of ondernemer moet je steeds vaker en sneller aanpassingen ontwikkelen ten aanzien van de keuzes die zijn gemaakt in de afgelopen periode en beslissingen nemen hoe je de komende periode te werk gaat. Dat vraagt om inzicht in de veranderingen en ontwikkelingen. Je moet een visie ontwikkelen en die visie dusdanig formuleren dat wijzigingen mogelijk zijn. Jouw strategie moet meer een wegenkaart zijn die dusdanig is ingericht dat je kunt inspelen op veranderingen.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Wat mij verder is opgevallen |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Er gebeurden tal van interessante en vermeldingswaardige ontwikkelingen in het marketing- en communicatievak. Een overzicht van wat mij in 2022 is opgevallen.
|
|
|
|
|
|
|
|
Arbeidsmarkt |
Organisaties in heel Europa met meer dan 1.000 werknemers laten zien met welke uitdagingen marketing- en communicatieleiders te maken hebben. Ongeveer driekwart (76%) is van mening dat het aanbieden van hybride werken de sleutel is tot het aantrekken van talent.
|
|
|
|
|
|
|
|
Strijd om marketing- en communicatietalent |
Nu de strijd om goed personeel toeneemt weten marketeers en communicatieprofessionals als geen ander hoe belangrijk het is om aan een sterke employer branding te bouwen om zich van de ander te onderscheiden.
Bijna driekwart (73%) zegt dan ook dat daarin investeren een belangrijke prioriteit is voor de komende maanden. Ook het werkplekbeleid is een aandachtspunt, aangezien meer dan een derde (35%) van de organisaties het gevoel heeft dat hun huidige beleid potentiële kandidaten afschrikt om te solliciteren.
Aandacht employer branding
De krapte op de arbeidsmarkt maakt duidelijk dat organisaties topprioriteit moeten geven aan employer branding. Door werknemers als klanten te beschouwen die op zoek zijn naar een waardevol merk, kan een wervingscampagne leiden tot groter succes.
Een sterk employer brand is te herkennen aan authenticiteit en is in wezen de identiteit van een organisatie: een doordachte mix van missie, visie en kernwaarden. Ook de werksfeer en organisatiecultuur zijn hierin essentieel.
Waarom veranderen
Vooral de reden om van baan te wisselen is iets om op in te zoomen. Tegenwoordig zien we vooral onder jongeren de trend dat zij op zoek gaan naar een betekenisvolle baan met positieve impact. Dit kan een functie zijn waarin veel aandacht wordt gegeven aan duurzaamheid of een innovatief beroep waarin wordt gewerkt met nieuwe technologieën. Andere thema’s die momenteel een grote rol spelen in de keuze voor organisaties zijn diversiteit en inclusiviteit en hybride werken. De kunst is om goed op die zaken in te spelen.
|
|
|
|
|
|
|
|
Samengevat |
Gouden tijden voor bemiddelaars zou je denken. We zien allemaal dat er meer vacatures dan ooit openstaan. En de verwachting is dat het aantal vacatures in het eerste kwartaal van 2023 alleen nog maar verder gaat stijgen.
Je kunt zelf een verschil maken in het wervingsproces van goede kandidaten. Niet alleen je employer branding versterken, het aanscherpen van je vacaturetekst en het salaris transparant maken, maakt de zoektocht makkelijker. Juist het creatief en flexibel denken in hoe jij je team kunt aanvullen, wellicht door het inzetten van een freelancer in plaats van een vaste medewerker, is noodzakelijk. Zo houd je de invloed van een krappe arbeidsmarkt op jouw bedrijfsdoelstellingen minimaal zodat je door kunt blijven groeien als bedrijf. Laten we eerst de verwachtingen bijstellen: het schaap met de vijf poten vind je niet.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
“Ik ben een heer, die eenzaam zijn weg gaat. Ik zou wel willen weten of de toekomst vóór of achter mij ligt, als u begrijpt wat ik bedoel” |
|
|
|
|
|
|
De heer Olivier B. Bommel in De Grijze Kunsten van Marten Toonder
|
|
|
|
|
|
|
|
Wat kun je volgend jaar verwachten |
Het jaar is alweer bijna voorbij. Hoog tijd om in de opkomende trends van 2023 te duiken. Het gaat niet meer over het creëren van een hype of het geven van een spin aan je nieuwsbericht. Het gaat om het leveren van content waar en wanneer het nodig is, terwijl je je organisatie als expert profileert.
We leven in een wereld waar snelheid en wendbaarheid steeds belangrijker worden. Vooral omdat we veel informatie in een hoog tempo consumeren. Maar toch kunnen de meeste organisaties niet snel reageren op nieuwe ontwikkelingen, omdat ze werken volgens trage processen.
Als het ene jaar eindigt en het andere begint, is er geen gebrek aan artikelen over marketing- en communicatietrends. Wat moeten communicatieprofessionals opnemen in de plannen en budgetten? Maar ook bepalen wat de investering (nog) niet waard is. Je hebt het allemaal in Bonen in de pot kunnen lezen, en hopelijk heb je enkele aanbevelingen in je plannen opgenomen waar dat zinvol is. Maar met de naderende recessie en daarmee krapper wordende budgetten, is efficiëntie belangrijker dan ooit.
|
|
|
|
|
|
|
|
Luisteren en begrijpen |
Meer dan ooit is er behoefte aan communicatieprofessionals die helpen met luisteren, begrijpen en positie kiezen. Dit staat in de inleiding op de communicatietrends 2022 - 2023 die het TrendTeam van Logeion heeft opgesteld.
Grote ontwikkelingen, megatrends of zelfs een aardverschuiving. De krachttermen die we de afgelopen maanden hoorden verschillen, maar een ding is duidelijk: het zijn roerige tijden. Met name in het communicatievak lijkt de rust lijkt voorlopig nog niet terug te keren. Sterker nog, we gaan nooit meer terug naar hoe het was. Het marketing- en communicatievak is complexer is geworden.
|
|
|
|
|
|
|
“We gaan ons volgend jaar richten op kwaliteit boven kwantiteit” |
|
|
|
|
|
|
In plaats van het te gaan hebben over alle nieuwe trends en ontwikkelingen voor communicatie in 2023, pleiten deskundigen ervoor dat we inzetten op het perfectioneren van onze huidige activiteiten.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Soms denk ik wel eens bij mezelf ….. |
|
|
|
|
|
|
|
|
“Weten wat de toekomst brengt, is vaak een kwestie van goed voorbereiden” |
|
|
|
|
|
|
Podcasts |
De afgelopen jaren hebben we de leiders van klanten stuk voor stuk laten aansluiten bij podcasts. Of dat nu bij één van de business podcasts van BNR, een niche podcast binnen je business, inmiddels hebben velen er allemaal flink wat ervaring mee opgedaan. Daarom is het volgend jaar dan ook tijd om te gaan onderzoeken of een eigen podcast zou kunnen passen binnen je communicatiematrix.
Bij het maken van de juiste kanaalkeuze is de boodschap vanzelfsprekend leidend. Maar vooral wanneer je je in een niche sector bevindt en een goede boodschap (en vooral ook doorzettingsvermogen) hebt, zou een eigen podcast de perfecte aanvulling kunnen zijn op je huidige kanalen.
Ideaal voor zakelijke communicatie
Podcasts gaan zoveel dieper en menselijker in op onderwerpen, daar kan geen ander medium tegenop. Ideaal voor zakelijke communicatie. Als je je luisteraar eenmaal te pakken hebt, dan heb je ook goed de aandacht.
Opmars
De podcast is bezig aan een ongekende opmars. Wat is het geheim van deze populariteit? En hoe kun jij daarvan leren? Je kunt een podcast namelijk slim inzetten voor merkpositionering, een centrale rol geven in je contentstrategie of 'em gebruiken om medewerkers betrokken te houden bij het nieuwe werken. Of je verbindt je merk aan één van de vele populaire podcasts die er al zijn!
Podcasting: dé contentmarketing-strategie voor bedrijven
Podcasts, voor de één een hobby en voor de ander een onderdeel van een contentstrategie. Met de opkomende populariteit van podcasts, biedt deze vorm van digitale media verfrissende mogelijkheden voor bedrijven: adverteren, klantloyaliteit opbouwen en het uitstralen van autoriteit.
Het is geen hogere wiskunde om te snappen dat de populariteit van podcasts enorm stijgt. Toch is het wel altijd even fijn om deze populariteit in cijfers uit te drukken. Markteffect bracht in juni 2022 de 7ste editie van de Podcast Monitor uit. Uit hun onderzoek is gebleken 49% van alle Nederlanders weleens naar een podcast luistert. Dat percentage staat gelijk aan 6,9 miljoen Nederlanders. Een enorme doelgroep, maar wat levert het je op?
Toename bereik en publiek
Om te beginnen, onderscheidt podcasting zich van veel andere digitale media in de manier waarop podcasts worden geconsumeerd. Zo zijn podcasts erg toegankelijk. Of mensen nu in de trein zitten, aan het sporten zijn of gewoon rustig op de bank zitten, zo lang zij beschikken over een mobiel apparaat zijn podcasts nagenoeg altijd en overal te beluisteren. Door de podcast op verschillende platforms te publiceren, zijn podcasts voor ieder individu beschikbaar. Deze toegankelijkheid zorgt voor een lage drempel voor nieuwe luisteraars. Zodra een podcast gekoppeld is aan een bedrijf, zorgt dit er automatisch ook voor dat de naamsbekendheid van het bedrijf groeit.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Communicatiemanagement |
Het zijn de afgelopen tijd hot topics in het communicatievak, overheden en media-instituten die kampen met afbrokkelend vertrouwen en een maatschappelijke speelveld dat steeds complexer wordt. Ook neemt de roep toe van de maatschappelijk bewuste burger én consument om eerlijker, transparanter, duurzamer en veiliger te zijn. En de hang naar authenticiteit, persoonlijk en lokaal groeit nog altijd.
|
|
|
|
|
|
|
|
Branding en reputatie |
Branding en reputatie worden vaak in een adem genoemd, maar hebben een verschillende betekenis. Waar het om branding gaat, om wat je zegt te zijn en hoe je je gedraagt, gaat het bij reputatie vooral om wat anderen over je zouden zeggen, gebaseerd op gedeelde percepties die mensen van jouw organisatie hebben.
|
|
|
|
|
|
|
|
Duurzaamheid |
80 onderzochte merken in Nederland voldoen niet aan de verwachtingen van consumenten. Ook blijkt dat: 90% van de 80 onderzochte organisaties in Nederland niet voldoet aan de verwachtingen van consumenten als het gaat om duurzaamheid.
|
|
|
|
|
|
|
|
Hybride werken |
Afdelingen kijken vaak naar elkaar in de hoop dat het wel van de grond komt met de organisatie van deze nieuwe vorm van werk. De grote uitdaging is dat het eigenaarschap onduidelijk is: digitalisering van de thuiswerkplek ligt bij ICT, welzijn bij HR, teamafspraken bij lijnmanagers en engagement bij jou, de communicatieprofessional. Aan hen vaak de taak dit in goede banen te leiden.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Doen niet wat ze zeggen en zeggen niet wat ze doen
Goed beschouwd zijn bewindslieden te vergelijken met woordvoerders: ze geven geen antwoord op de gestelde vraag. Het is toch opvallend dat vrijwel alle betrokkenen ieder vanuit hun eigen omgeving een eigen beleving hebben. Bewindslieden, politici en (sommige) woordvoerders zijn goed in het niet geven van het antwoord op een gestelde vraag. Ze doen niet wat ze zeggen en zeggen niet wat ze doen.
Wees authentiek
Dit wil ik je graag nog even meegeven als afsluiter. In deze digitale wereld waarin we ons regelmatig begeven, is er een sterk verlangen om af en toe terug naar de basis te gaan. Een deel van de reden kan zijn dat met de vele tools, strategieën en automatisering het doel van echte connecties maken voor een deel verloren is gegaan.
De oplossing? Wees authentiek. Richt je op het kwalitatieve element van betrokkenheid. En oefen transparantie om het je publiek gemakkelijker te maken de dingen te doen die ze willen doen. En bovenal: lever waarde voor je publiek in plaats van je alleen te richten op de financiële waarden.
Dus durf in je content ook te laten zien waar jij voor staat, wat jij belangrijk vindt. Wees authentiek en onderscheid je op die manier van andere professionals die hetzelfde doen als jij.
|
|
|
|
|
|
|
“Wie zijn eigen weg gaat, kan door niemand worden ingehaald!” |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
“Je moet het verleden kennen en het heden begrijpen om de toekomst te kunnen zien” |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Een uitgave van Jan Boon Communicatie en is een onregelmatig verschijnende column, of blog zo je wilt, over ontwikkelingen in het marketing- en communicatievak. In Bonen Doppen beschrijf ik de marketing-, communicatie- en reclamebewegingen en is een onafhankelijke, signalerende en af en toe genadeloze column.
|
|
|
|
|
|
|
|
Bonen Doppen |
wil zo veel zeggen als dat eenieder voor zijn belangen moet zorgen, je zaken zelf beredderen. Je doet geen beroep op hulp van anderen, je benoemt en lost je eigen problemen zelf op.
Je ontvangt Bonen Doppen omdat je een relatie van Jan Boon bent of ingeschreven staat voor nieuwsbrieven van Jan Boon Communicatie.
Jan Boon Communicatie helpt marketing- en communicatieprofessionals een (volgende) stap in hun carrière te maken en helpt daarmee organisaties, ondernemingen, bedrijven en instellingen de juiste marketing- en communicatieprofessional te vinden.
|
|
|
|
|
|
|
|
Disclaimer |
Jan Boon Communicatie besteedt de grootst mogelijke zorg aan de samenstelling en inhoud van Bonen Doppen. Het publiceren van de inhoud, artikelen, (andermans) meningen in Bonen Doppen betekent niet dat ik als samensteller het er altijd mee eens ben! Aan de inhoud van Bonen Doppen kunnen geen rechten worden ontleend. Jan Boon Communicatie aanvaardt geen enkele aansprakelijkheid voor directe of indirecte schade die voortvloeit uit de inhoud van Bonen Doppen.
|
|
|
|
|
|