Onderwerp:

Bonen in de pot

Datum: 22-11-2021 08:03:13
 
Kunt u deze e-mail niet goed lezen? Schakel dan afbeeldingen voor deze e-mail in of bekijk de online versie
 
Jan Boon Communicatie
brengt mensen samen
 
 
Bonen in de pot
 
 
 
 

22 november 2021

Bonen in de pot is in een uitgave van Jan Boon Communicatie en informeert je over de ontwikkelingen in het marketing- en communicatievak. In principe verschijnt Bonen in de pot iedere maandagochtend.

 
 
 
Op de valreep
 
 
 
 
 
Ethiek en communicatie

De roep om ethisch communiceren wordt steeds luider binnen het vakgebied Communicatie. Volgens auteur van ‘Tijd voor Ethisch Communicatiemanagement’, Nico de Leeuw, wordt het hoog tijd voor ethisch communiceren: “De belangrijkste reden is dat we als communicatieprofessionals werkelijkheden creëren. We dragen een maatschappelijke verantwoordelijkheid. Wat een kleine futiliteit lijkt, kan tegenwoordig uitgroeien tot een enorme crisis. Als je communiceert is het niet meer voldoende om rekening te houden met de ‘doelgroep’ of ‘stakeholder’. Het publiek dat iets van je vindt, is overal, ook waar je het niet verwacht.“

Ethiek en communicatie zijn dus verbonden?

“Je houden aan regels of de wet is al lang niet meer voldoende. Het gaat erom of je ethisch handelt als bestuurder en als organisatie en dat je zelf verantwoordelijkheid durft te nemen. Dat gaat nog een stap verder dan je aan de regels houden. De norm zou moeten zijn: proactief handelen. Maar als er iets aan de hand is, dan vertonen organisaties en bestuurders al snel wat wij noemen: VOJAS-gedrag. Ze Verstoppen zich, Ontkennen, Jokken, ze gaan in de Aanval of kruipen in een Slachtofferrol. Dat maakt de kwestie uiteindelijk erger en men blijft langer negatief onder de aandacht.”

Wat is ethisch communiceren?

“Dat is een manier waarbij je als organisatie proactief betrouwbare informatie deelt. Qua doelstelling kun je in feite hetzelfde vertrekpunt hanteren als bij crisiscommunicatie. Niet je eigen belangen vooropstellen, maar zoveel mogelijk (willen) voorzien in de maatschappelijke informatiebehoefte.”

 
 
 
Ik mag een boon zijn als het niet zo is
 
 
 
 
 
Van communicatiecrisis naar crisiscommunicatie

"Mark Rutte en Hugo de Jonge moeten snel schakelen, anders wordt het een extra lange Covid-winter. Voor een effectief coronabeleid zijn vertrouwen in de overheid en draagvlak voor maatregelen cruciaal. Nederland kampt echter met een vertrouwenscrisis die negatief afstraalt op het coronabeleid." Het is tijd voor echte crisiscommunicatie, betoogt strategisch adviseur Diederik Heinink.

“Vertrouwen is cruciaal voor het aanpakken van pandemieën. Dat vereist transparantie, openheid en durf om onzekerheid te accepteren. Het vertrouwen in de overheid is laag, de polarisatie groot en van het samen dingen aanpakken lijkt weinig sprake – ook al is dat de slogan van de coronacampagne.

Deels mag

het kabinet Rutte zich dit aanrekenen. Transparantie, openheid en het accepteren van onzekerheid, zijn grote politieke zwaktes gebleken in de afgelopen anderhalf jaar. Het vertrouwen in de overheid lijdt hieronder en zonder vertrouwen kweek je geen draagvlak, iets wat in een pandemie uiteraard cruciaal is.”

 
 
 
Verder in deze editie
 
 
 
 
 
  • Toeristisch Groningen bundelt krachten
  • NDC mediagroep kiest voor Mediahuis Noord
  • Belastingdienst wil imago verbeteren
  • Klant wenst betere uitleg en meer advies
  • Nieuwe vormgeving Friesch Dagblad
 
 
 
Wat mij verder is opgevallen
 
 
 
 
 
Toeristisch Groningen bundelt krachten

Toeristische promotieorganisaties door heel Groningen bundelen de krachten op visitgroningen.nl: één webportaal voor alle bezoekers en bewoners van de provincie. Na jaren van voorbereiding is de nieuwe site inmiddels in de lucht, maar in maart volgend jaar moet die volledig gaan draaien. Dan ontvouwt Groningen zich in één oogopslag aan iedereen die op zoek is naar iets leuks om te doen of een fijne plek om te overnachten. Het nieuwe portaal vervangt zes bestaande websites van lokale marketingorganisaties.

Samenwerking cruciaal

“Samenwerking is cruciaal om onze provincie in de kijker te spelen”, zegt gedeputeerde Mirjam Wulfse (VVD). De provincie werkt voor de nieuwe site samen met de toeristische promotiekoepel Marketing Groningen, de Vereniging Groninger Gemeenten en de zes lokale marketingclubs.

Visitgroningen.nl

biedt een compleet overzicht van wat de provincie te bieden heeft, met de mogelijkheid om door te klikken naar lokale webpagina’s voor de afzonderlijke regio’s: Westerkwartier, Waddenland, Westerwolde, Eemsdelta, Oldambt, Midden-Groningen en de Veenkoloniën.

 
 
 
NDC mediagroep kiest voor Mediahuis Noord

NDC werd eind 2020 overgenomen door de Mediahuis groep. Sindsdien wordt in gezamenlijkheid gewerkt aan een duurzaam gezonde toekomst. De focus ligt op onafhankelijke journalistiek, uitgedragen door sterke, relevante media die een positieve bijdrage leveren aan mens en maatschappij. Mediahuis Noord staat midden in de noordelijke samenleving. Gebruikers, lezers en adverteerders staan centraal. Mediahuis Noord richt zich op digitale groei en transformatie waarbij synergievoordelen met Mediahuis groep volop worden benut.

Journalistiek staat voorop

“Onze nieuwe naam Mediahuis Noord markeert de regionale verbondenheid met Noord-Nederland en de verankering binnen de Mediahuis groep”, zegt CEO Koos Boot. “Bij Mediahuis Noord staat de journalistiek voorop en we willen een klantgerichte, duurzame organisatie zijn. Vanuit die basis bouwen we verder. We zijn in Noord-Nederland een plek voor groei: voor onze lezers, voor onze klanten en voor onze huidige en nieuwe medewerkers.”

 
 
 
Belastingdienst wil imago verbeteren

De Belastingdienst opent voor minimaal een jaar steunpunten in de gemeentehuizen van Hoogeveen en Assen. Het college van burgemeester en wethouders juicht het initiatief van de Belastingdienst toe. De dienst wil toegankelijker en dichterbij zijn voor inwoners. Tegelijkertijd kan Hoogeveen het aanbod van de dienstverlening vergroten.

Negatief imago

De Belastingdienst kampt mede door de toeslagenaffaire met een negatief imago. Door dichter bij de samenleving te staan wil de dienst beter oog hebben voor individuele situaties en de beeldvorming verbeteren. De steunpunten op de eigen kantoren van de Belastingdienst blijven bestaan.

 
 
 
Burgemeester Enschede heeft perfecte PR-strategie

Burgemeester Theo Bovens weet hoe je een wensenlijstje in De Volkskrant en bij de onderhandelaars voor de kabinetsformatie laat brengen. De belangrijkste eigenschap van een goede lobbyist is gevoel voor timing, ofwel het juiste moment om een boodschap bij de beslissers te laten landen. Theo Bovens beseft dat als geen ander. Hij brengt het verlanglijstje van zijn gemeente graag nu bij de onderhandelaars voor de kabinetsformatie onder de aandacht.

Op het spoor gezet

Het gaat om de spooragenda voor Oost-Nederland. Bovens had de onderhandelaars daarover al een brief geschreven, ‘maar daar hoor je dan niks meer van’. Nu pakt hij het anders aan, en heeft daarvoor goed gekeken hoe ze dat in Den Haag zelf precies aanpakken. Met dank aan ChristenUnie-leider Gert-Jan Segers.

 
 
 
Onderbuikgevoel is dood

De grote marketing enquête 2021 geeft aan dat Data Driven Decision Making (DDDM) een opmars van jewelste maakt. Data Driven Decision Making wordt in een hoog tempo gemeengoed onder marketeers. In een wereld waar we als marketeer steeds meer data tot onze beschikking hebben, is het onlogisch om vooral op ons gevoel te blijven afgaan.

Maar waar staan we?

Misschien wel verder dan we vermoedden. Bijna 60% van de ondervraagde marketeers geeft zijn eigen organisatie in ieder geval een 7 of hoger voor DDDM. Zelfs als we ervan uitgaan dat dit deels zelfoverschatting is, kan je niet zeggen dat we nog maar net aan de start staan. Zeker als je hoort dat 44% DDDM een key driver voor merkgroei binnen zijn organisatie vindt. Enige mineurpuntje is misschien dat 30% van de marketeers DDDM een hype vindt. Laten we daar tegenover stellen dat nog maar een kwart van de ondervraagden vindt dat beslissingen die zijn gemaakt op onderbuikgevoel, beter zijn dan beslissingen gebaseerd op data-analyse.

Naar inzichten

Maar we zijn ook nog geen honderd jaar bezig en het is nog wel worstelen om boven te komen. De problemen lijken boven te komen drijven bij het hebben van teveel data en het niet weten hoe die te gebruiken. Dat wordt althans gesignaleerd door 61%. Enkele van de grootste uitdagingen die vakgenoten zien: het is moeilijk om data te vertalen naar marketing (intelligence) inzichten (30%), het is moeilijk om de juiste tools en software te vinden (27%), er wordt gestruggled met de timing, om data en insights op het juiste moment beschikbaar te hebben (25%) en – en daar staat lijfstraf op - data driven decision making werkt een focus op de korte termijn in de hand.

 
 
 
Transfers
 
 
 
 
 

Simone Vendrig start als senior marketeer bij Broekema, leverancier van transportbanden in Veendam. Simone was marketeer bij AP en werkte eerder voor TEAM communicatie, Unigarant en voor Aegon Nederland.

Theo Dohle

treedt uit de directie van De Wijde Blik Communicatie en gaat zich concentreren op de communicatieklussen zelf, als adviseur blijft hij betrokken bij het bureau. Theo was onder meer communicatiemanager voor de gemeente Den Haag, communicatieadviseur bij de gemeente Groningen en wetenschapsvoorlichter voor de Rijksuniversiteit Groningen.

 
 
 
Vacatures
 
 
 
 
 
De vacatures van Jan Boon Communicatie vind je op janboon.com/vacatures
 
 
 
 
 

Jan Boon Communicatie zoekt voor een opdrachtgever een online marketeer (40 uur) om het online succes te vergroten. Wil je meer weten, neem dan zo snel mogelijk contact met me op: jan@janboon.com!

 

Kijk voor meer informatie over deze en andere vacatures op mijn website.

 
 
 
Andere vacatures
 
 
 
 
 

De gemeente Groningen zoekt een communicatieadviseur. Je bent een communicatie adviseur met (stage)ervaring bij overheidsorganisaties, werkt methodisch en analytisch en hebt ervaring met projecten en participatievraagstukken waarin diverse belangen een rol spelen. Solliciteren kan tot en met 6 december.

Yvon Notariaat in Drachten zoekt een communicatiemedewerker. Je bent het eerste aanspreekpunt zowel telefonisch als bij de receptie. Tevens is er ruimte voor het beheer en onderhoud van sociale media.

De Treant zorggroep zoekt twee ervaren (senior) communicatieadviseurs (32-36 uur). In 2022 verschuift de focus van de afdeling Communicatie & Externe Relaties van het ten dienste staan van de hele organisatie, naar regie nemen op de Treant-brede communicatie. Solliciteren kan tot en met maandag 29 november.

Rijksdienst voor Ondernemend Nederland zoekt een communicatie specialist (32-36) uur. Heb jij een vlotte en zorgvuldige pen? Weet jij hoe je een tekst aansluit op een doelgroep? Als contentexpert schrijf je bruikbare en toegankelijke content voor in eerste instantie de agrarische sector maar kun je ook creëren voor de duurzame, innovatieve of internationale sector.

Rode Kruis district Drenthe in Beilen zoekt een communicatiemedewerker (4-8 uur). In deze vrijwilligersfunctie zorg je voor de communicatie en promotie gerelateerde werkzaamheden voor het district Drenthe en denk je actief en creatief mee over de invulling van zowel de interne als externe communicatie van district Drenthe. Sluitingsdatum is 30 december.

Bos Incasso zoekt een marketing- en communicatie talent (32-40 uur). Je gaat werken op de afdeling Marketing en Communicatie, deze is verantwoordelijk voor alle interne- en externe communicatie uitingen van Bos Incasso. Denk daarbij aan het schrijven van de maandelijkse nieuwsberichten voor klanten, het schrijven en plaatsen van berichten op social media kanalen en het beheren van de verschillende (klant)websites. Stuur je motivatie en CV voor 10 december.

EnTranCe, Centre of Expertise Energy van de Hanzehogeschool Groningen, zoekt een communicatiemedewerker. Je gaat aan de slag met de communicatie van de Groene Waterstof Booster. Je gaat alle communicatie verzorgen van dit project. Sluitingsdatum is 2 december.

De Waddenvereniging zoekt een projectmedewerker Communicatie (24 uur). Je werkt binnen de projecten nauw samen met de projectleider en de senior communicatieadviseurs van de Waddenvereniging. Stuur een motivatiebrief en CV vóór 29 november.

WoonFriesland, het sociaal verhuurbedrijf in Grou, zoekt een communicatiemanager. Je hebt een meewerkende rol en je stuurt het communicatieteam aan. Je zorgt voor het vertalen van de ingezette koers naar een effectieve en moderne communicatiestrategie, vertaald in een passend communicatieconcept, dat ondersteunend is aan het verhaal van WoonFriesland.

 
 
 
Op Zoek
 
 
 
 
 
Ben jij op zoek

Naar een nieuwe uitdaging in je communicatie carrière? Laat het Jan Boon Communicatie weten en hij neemt je op in deze rubriek in Bonen in de pot. De nieuwsbrief heeft een bereik van meer dan 2500 communicatieprofessionals met een leesdichtheid van bijna 50%. Grote kans dat jouw zoektocht door de lezers van bonen in de pot wordt ingevuld! Meer weten? Neem contact op met Jan Boon Communicatie.

 
 
 
Is jouw organisatie

op zoek naar de juiste communicatieprofessional die past bij jouw organisatie en de juiste competenties heeft? Laat het me weten. Wil je meer weten?? Aarzel niet, en neem contact met me op.

 
 
 
Delen
 
 
 
 
 

Als jij iets hebt wat je kunt en wilt delen met je vakgenoten, aarzel niet dat met bonen in de pot te doen. Het heeft een bereik van meer dan 2500 communicatieprofessionals!

 
 
 
Toegankelijk

Als publieke omroep heeft de NOS de taak om nieuws toegankelijk te maken voor iedereen. Soms vraagt dit maatwerk, bijvoorbeeld voor mensen die moeite hebben met het volgen van de Nederlandse taal en met lezen en schrijven. De NOS voelt zich verantwoordelijk om te onderzoeken hoe deze doelgroep beter bereikt en bediend kan worden.

Het afgelopen anderhalf jaar is de NOS hier al mee bezig geweest. Nu start de NOS met een test met een journaal voor mensen die moeite hebben met de Nederlandse taal: het NOS Nieuws van de Week. Een wekelijks journaal in makkelijke taal.

 
 
 
Soms denk ik wel eens bij mezelf …..
 
 
 
 
 
Klant wenst betere uitleg en meer advies

Bijna iedereen heeft wel eens vragen die betrekking hebben op de zorgverzekering. Patiëntenfederatie Nederland heeft onderzocht hoe klantgericht zorgverzekeraars daarmee omgaan. De uitkomsten geven inzicht over wat er goed gaat en wat beter kan met het oog op bijvoorbeeld bereikbaarheid, antwoorden op vragen, de informatie over vergoedingen en declaraties en de informatieproducten van de zorgverzekeraars.

Niet ontevreden

Uit het onderzoek onder 9.400 consumenten komt naar voren dat mensen over het algemeen niet ontevreden zijn over de dienstverlening van hun zorgverzekeraar, maar wel uitleg missen over hun polis en wat wel of niet wordt vergoed. Ook vindt een grote meerderheid van 86% het belangrijk dat de zorgverzekeraar advies en uitleg geeft over de keuze van een passende zorgverlener. Daarnaast vindt 69% het een taak van de zorgverzekeraar om tips te geven over gezond leven.

Chat laagst gewaardeerd

Veel verzekerden (59%) zoeken contact met verzekeraars met vragen, vooral over vergoedingen van zorgkosten. Daarbij wordt de voorkeur gegeven aan contact via telefoon en WhatsApp. Maar liefst 84% van de verzekerden belt naar de zorgverzekeraar met vragen tegenover 6% die vragen stellen via WhatsApp, maar de tevredenheid over de antwoorden komt via die kanalen overeen (77% en 76%). E-mail wordt door 31% van de verzekerden als contactmiddel aangegeven en scoort 71% in tevredenheid. Post en chatbot worden net zoveel gekozen als WhatsApp (6%). De tevredenheid over antwoorden op vragen is via post met 60% wel veel hoger dan via de chatbot (51%). Chat scoort in tevredenheid daarmee het laagst van alle contactmogelijkheden.

Het onderzoeksrapport van de Patiëntenfederatie is hier in te zien.

 
 
 
En dan nog even dit
 
 
 
 
 
Pijper Media staakt drukactiviteiten

De Groningse drukker en uitgever meldde afgelopen week al in een interne e-mail aan het personeel dat door de sterk veranderende marktomstandigheden de kosten voor het zelf drukken van de eigen magazines te hoog worden. Pijper Media zegt dat het uitgeven van de magazines niet in gevaar komt. Het lijkt er alleszins op dat de uitgever meer ziet in digitalisering.

Overname magazines

Juist de magazines waren interessant voor Pijper Media. Daarom nam het bedrijf vanaf 2014 diverse publiekstitels in fases over van Sanoma. Nieuwe Revu, Panorama en Playboy werden in 2014 ingelijfd, Grazia in 2015 en onder meer Marie Claire en Beau Monde in 2016. Ook Elegance behoort tot het portfolio, evenals specialinterest bladen over koken, zeilen en golfen.

Andere drukkers nemen nu de druk van die magazines over. Dat gebeurt al op korte termijn. De ondernemingsraad heeft ingestemd met het stoppen van de drukactiviteiten.

Directeur Anton Pijper:

“Het printproduct is voor ons merkportfolio een vaste waarde, alleen in het totale verdienmodel van Pijper Media is het van ondergeschikt belang. Ons drukwerkpakket wordt ondergebracht bij andere drukkerijen.” Voor de vijftien betrokken medewerkers wordt een afvloeiingsregeling getroffen.

 
 
 
Podcasts regionale omroepen beschikbaar

De Nederlandse Publieke Omroep biedt vanaf 15 november een aantal podcasts van de regionale publieke omroepen aan. De podcasts zijn te beluisteren via de apps en sites van NPO Radio 1 en de NPO Luister-app. De geselecteerde podcasts hebben een herkenbaar regionaal karakter en spreken tegelijkertijd een breed publiek aan.

Jurre Bosman, directeur audio NPO: “De regionale omroepen maken podcasts die voor de rest van Nederland interessant zijn en vormen een mooie aanvulling op het aanbod van de landelijke omroepen. Het aanbieden van deze podcasts via onze platforms is een logische volgende stap in de samenwerking tussen de regionale publieke omroepen en de NPO. De verhalen uit de regio zijn zo voor een breed publiek gemakkelijk te ontdekken.”

 
 
 
Nieuwe vormgeving Friesch Dagblad

In de krant van afgelopen woensdag kreeg de lezer uitleg over de ontwerpkeuzes. Landelijk en internationaal nieuws is naar een binnenkatern overgeheveld. Het Friesch Dagblad introduceert een nieuwe vormgeving en indeling. De krant reserveert voortaan de eerste zestien pagina's voor nieuws over Friesland. Landelijk en internationaal nieuws zit in een nieuw binnenkatern, genaamd 'Verder'.

Daar zijn ook verdiepende (achtergrond)verhalen, opinies en analyses te vinden. Ontwerpers Koos Staal en Corné van der Horst tekenden maakten een vormgeving die website en de papieren krant beter op elkaar doet aansluiten, aldus uitgever NDC mediagroep.

 
 
 
Uitspraak
 
 
 
 
 

“Als je niet in twintig minuten kan zeggen wat je te zeggen hebt, moet je naar huis gaan en er een boek over schrijven”

 
 
 
Bonen in de pot
 
 
 
 
 

Je ontvangt bonen in de pot omdat je een relatie van Jan Boon bent of ingeschreven staat voor nieuwsbrieven van Jan Boon Communicatie.

Jan Boon Communicatie helpt communicatieprofessionals een (volgende) stap in hun carrière te maken en helpt daarmee organisaties, ondernemingen, bedrijven en instellingen de juiste communicatieprofessional te vinden.

 
 
 
Bonen in de pot

Wil zo veel zeggen als “hij wil nog wat zeggen maar het is onbelangrijk wat hij te zeggen heeft”, waarmee ik het relatieve van mijn berichten wil aangeven. Lees het vanuit je eigen perspectief.

Naast Bonen in de pot geeft Jan Boon Communicatie Bonen Weken en Bonen Doppen uit. Bonen Weken gaat over de ontwikkelingen in de communicatiewereld in relatie tot ondernemen. Bonen Doppen is een onregelmatig verschijnende column.

Wil jij een ander attent maken op Bonen in de pot? Klik hier!

 
 
 
Jan Boon
Jan Boon
Matchmaker en coach

De primaire activiteiten van Jan Boon Communicatie richten zich op het samenbrengen en coachen van mensen en organisaties op het gebied van communicatie. Dit betekent het ondersteunen in het ontwikkelen van ambities van zowel professionals als organisaties. Hierbij focus ik me op oplossings- als ontwikkelingsgericht coachen. Soms ben ik gids, maar meestal reisgenoot, samen zoekend naar nieuwe wegen om tot oplossingen te komen. Meer informatie vindt u op www.janboon.com.
 
 
 
 
 
 
Deze nieuwsbrief wordt mede mogelijk gemaakt door:
 
Ga naar iwink.nl
 
 
Deze nieuwsbrief is verzonden met iMailingtool   |   Doorsturen   |   Afmelden