Onderwerp:

Bonen in de pot

Datum: 10-06-2019 10:30:03
 
Kunt u deze e-mail niet goed lezen? Schakel dan afbeeldingen voor deze e-mail in of bekijk de online versie
 
Jan Boon Communicatie
brengt mensen samen
 
 
Bonen in de pot
 
 
 
 

11 juni 2019

Bonen in de pot is een uitgave van Jan Boon Communicatie en informeert je over de ontwikkelingen in het communicatievak.

 
 
 
Laatste Nieuws
 
 
Nepnieuws groot probleem

Nepnieuws is een groot maatschappelijk probleem en het is aan journalisten om er iets tegen te doen. Dat is een belangrijke conclusie na onderzoek door het Pew Research Center onder ruim 6100 Amerikanen. Van alle uitdagingen waarmee de Verenigde Staten zich geconfronteerd zien (terreur, illegale immigratie, racisme e.d.) vindt de helft van de ondervraagden nepnieuws een “erg groot probleem”. Ruim de helft (54%) wijt afgenomen onderling vertrouwen aan nepnieuws en een nog grotere groep (68%) zegt dat nepnieuws het vertrouwen in de overheid ondergraaft.

 
 
 
Verder in deze editie
  • Kwaliteitsjournalistiek is belangrijker dan ooit
  • GasTerra lanceert nieuwe advertentiecampagne
  • Weer veel vacatures
  • Gajlaardprijs
  • Groninger Congres Alliantie
 
 
 
Wat mij is opgevallen
 
 
Kwaliteitsjournalistiek is belangrijker dan ooit

Traditionele nieuwsbronnen zoals kranten worden het meest vertrouwd in Nederland, blijkt uit de Media VertrouwensMonitor van Newcom. Goed nieuws voor de liefhebbers en de makers van kwaliteitsjournalistiek: traditionele nieuwsbronnen worden het meest vertrouwd in Nederland. Trouw en de Volkskrant staan in de top 3 van meest vertrouwde kranten. De hoge score steekt schril af bij het dalende vertrouwen in social media en tal van instituties. Dat blijkt uit onderzoek van Newcom. Newcom-directeur Neil van der Veer: “Zeker nu moet de krant een baken van vertrouwen zijn.”

 
 
 
Kranten genieten het vertrouwen

van maar liefst 57% van de Nederlanders. Op een schaal van 1 tot 10 krijgen de Volkskrant en Trouw het rapportcijfer 7,6 in de Media VertrouwensMonitor, het onafhankelijke onderzoek dat Newcom in het eerste kwartaal van dit jaar deed onder ruim 3.000 respondenten. Het betreft een longitudinale studie naar het vertrouwen in de verschillende (social) media. Uit dit onderzoek blijkt dat de titels van de Persgroep bovengemiddeld scoren, evenals NRC Handelsblad.

 
 
 
GasTerra lanceert nieuwe advertentiecampagne

De rode draad is de overgang van aardgas naar hernieuwbaar (groen) gas. “De verbindende slogan van de campagne is ‘Gas waar het onmisbaar is’. Bewust is weer de nadruk op het product gelegd. Te veel Nederlanders hebben het gevoel gekregen dat gas iets is waar we zo snel mogelijk vanaf moeten. Dat is om te beginnen niet realistisch, maar ook uit het oogpunt van verduurzaming helemaal niet wenselijk. Omdat sentimenten zoals deze nochtans de besluitvorming beïnvloeden, is het nuttig om tegengas te geven.” Dat doen ze in deze campagne door opnieuw de waarde van gas te onderstrepen. Voorlopig is dat nog hoofdzakelijk aardgas, maar het belang en aandeel van hernieuwbare gassen neemt snel toe. Met advertenties laten ze zien dat ze deze ontwikkeling toejuichen en er actief aan meewerken.

 
 
 
Transfers
 
 

Joost van Keulen,

de oud-Groninger wethouder, kiest voor een baan bij IT-multinational CGI, een IT-bedrijf dat wereldwijd 75.000 mensen in dienst heeft. In Nederland werken 2500 mensen voor het bedrijf. Hij moet de naamsbekendheid van het bedrijf vergroten en nieuwe projecten in het noorden van Nederland aanboren. Van Keulen was de afgelopen periode veel in publiciteit als woordvoerder van Groningse en Drentse ondernemers die de Formule 1 naar het TT-circuit in Assen wilden halen. Joost was jarenlang communicatieadviseur en –manager bij AEGON.

Marjolein van der Meer

is nu communicatiemedewerker voor de Hanzehogeschool Groningen, locaties Academie Minerva Groningen en Popacademie Leeuwarden. Daarnaast werkt ze nog als freelancer voor festival Jazz te Gast en de nieuwste theaterproductie van theatergezelschap Iemandsland: De Weltmeister. Marjolein was eerder marketing- en publiciteitsmedewerker voor o.a. theatergezelschap Het Houten Huis, het Jonge Harten Festival, Theater de Winsinghhof, Museum Havezate Mensinge en voor Kunstspot van het CBK Groningen.

Hedwig Dijkstra

neemt na drie jaren afscheid van Senza Communicatie en begint aan een nieuwe uitdaging bij Keijzer marketing | communicatie | management. Hedwig werkte eerder voor Arriva. Ze studeerde Communicatiekunde aan de Rijksuniversiteit Groningen en Communicatie aan de Hanzehogeschool Groningen.

Marjolein Oldenbeuving- Voerman

verlaat de Treant Zorggroep en gaat als communicatieadviseur aan de slag bij Waterschap Zuiderzeeland in Lelystad. Marjolein werkte eerder voor de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit en voor de gemeente Waddinxveen.

Lex Kloosterman

is de nieuwe persvoorlichter en woordvoerder bij het UMCG. De afgelopen vier jaar was Lex woordvoerder bij hogeschool Windesheim in Zwolle. Daarvoor werkte hij als communicatiemanager bij VNO-NCW en MKB Noord en als journalist voor de Leeuwarder Courant. Lex studeerde Journalistiek aan de Rijksuniversiteit Groningen.

Nanda de Jonge

start bij Senza Communicatie als junior communicatieadviseur. Aan de Rijksuniversiteit Groningen volgde ze de studierichting Communicatie en Educatie (cum laude) en de studierichting Taalkunde en Taalwetenschappen.

Dénise Hamstra

versterkt het team van Senza Communicatie voor twee dagen per week. Dénise is freelance senior marketingcommunicatieadviseur en werkte voor tal van verschillende organisaties.

 
 
 
Vacatures
 
 

Jan Boon Communicatie zoekt voor een organisatie in de arbeidsmarktbranche een allround communicatieprofessional. Je kerncompetenties liggen op het gebied van schrijven voor diverse media, zowel on- als offline.

Als het gaat om communicatie, ben jij de expert binnen de organisatie. Door jouw kennis van de context en het speelveld van de organisatie, kan jij het management uitstekend van (communicatie) advies voorzien. Je gaat je voornamelijk bezighouden met het verzamelen, organiseren, publiceren en redigeren van allerlei content. De nadruk zal hierbij liggen op geschreven teksten over verscheidene onderwerpen Je bent nieuwsgierig naar de wensen en behoeften van de klanten en wilt hierop inspelen door de juiste toon neer te zetten in de communicatie-uitingen.

Ben je geïnteresseerd en herken je je in het geschetste profiel? Stuur dan zo snel mogelijk een mail naar jan@janboon.com. Behalve je compacte CV ontvang ik ook graag een pakkende brief, waarmee je me duidelijk maakt waarom jij voor mijn opdrachtgever de beste kandidaat bent.

Jan Boon Communicatie

is nog op zoek naar een aantal communicatieprofessionals. Kijk voor de vacatures van een manager Communicatie en Sponsoring, een talentvolle communicatiemedewerker, een ervaren marketeer en talentvolle communicatieprofessionals die zich willen specialiseren in arbeidsmarktcommunicatie op mijn website. Heb je interesse in één of meerdere van deze mooie functies, aarzel niet en stuur me je CV en motivatie.

Ministerie van Economische Zaken en Klimaat, Agentschap Telecom zoekt een strategisch communicatieadviseur. Een kundige, professionele collega die de communicatie verder ontwikkelt en bijdraagt aan de realisatie van de doelstellingen van Agentschap Telecom. Iemand die zich complexe informatie snel eigen maakt. Die daarin hoofd- en bijzaken weet te onderscheiden en deze inzet voor de ontwikkeling en realisering van (communicatie) producten. Je kunt tot 13 juni reageren.

Menzis zoekt een eventmanager. Of het nu gaat om een sportieve challenge of een regiobijeenkomst; met oog voor detail én resultaat, coördineer en organiseer jij de meest uiteenlopende corporate events. Zo lever jij als eventmanager een onmisbare bijdrage aan de strategische doelstellingen en het maatschappelijk imago en professionaliseert het (corporate) communicatiebeleid.

Hajema Communicatie zoekt een junior communicatieadviseur, een starter (32 - 36 uur). Heb je de juiste papieren op zak en wil je je al werkende verder ontwikkelen in het communicatievak, samen met collega's die het klappen van de zweep kennen? Kun je een boodschap overbrengen, op zo'n manier dat-ie blijft hangen, op de manier die jij had bedacht?  Stuur uiterlijk woensdag 19 juni een compacte cv en een pakkende brief.

De gemeente Midden-Drenthe zoekt een strategisch communicatieadviseur. Je geeft tactisch en strategisch communicatieadvies binnen een aantal essentiële projecten zoals de Omgevingswet, de duurzaamheidsvisie en Vitale vakantieparken. Je bent (mede) verantwoordelijk voor de persvoorlichting. Stuur je motivatiebrief met CV uiterlijk 19 juni.

ZINN zoekt een communicatiemedewerker. Als allround communicatieprofessional, die zich kan inleven in doelgroep van ouderen, bouw je met enthousiasme mee aan de naamsbekendheid van ZINN, ZINN Service en ZINN Gezondheidszorg. Je werkveld is van tactisch-operationeel niveau. Je motivatie met CV ontvangen ze graag vóór 17 juni.

Matthijsen Ten Have lichtreclame in Groningen is op zoek naar een marketeer (24 – 32 uur). Social media, dat adem jij en daarnaast heb je ideeën in overvloed om een goed marketingplan te ontwikkelen en uit te voeren. Doordat jij er bent krijgen ze nog meer likes, views, bereik en reacties. Je bent een specialist in communicatie en marketing en werkt graag met andere enthousiaste specialisten.

 
 
 
Op Zoek
 
 
Ben jij op zoek

naar een nieuwe uitdaging in je communicatiecarrière? Laat het Jan Boon Communicatie weten en hij neemt je op in deze rubriek in Bonen in de pot. De nieuwsbrief heeft een bereik van meer dan 2500 communicatieprofessionals met een leesdichtheid van bijna 50%. Grote kans dat jouw zoektocht door de lezers van Bonen in de pot wordt ingevuld! Meer weten? Neem contact op met Jan Boon Communicatie via jan@janboon.com.

 
 
 
Delen
 
 

Als jij iets hebt wat je kunt en wilt delen met je vakgenoten, aarzel niet dat met Bonen in de pot te doen. Het heeft een bereik van 2500 communicatieprofessionals!

 
 
 
Galjaardprijs 2019

De Galjaardprijs wordt elk jaar uitgereikt aan het beste communicatieproject of -activiteit in het publieke domein (dit is breder dan overheidscommunicatie omdat de overheid steeds meer met allerlei partijen samenwerkt). De communicatie-activiteiten vinden (helemaal of deels) plaats in de periode 2 november 2018  –  1 juli 2019. De jury beoordeelt de inzendingen op basis van de drie Galjaardcriteria: inspirerend voor vakgenoten, innovatief qua aanpak, impactvol qua resultaat. Je kunt tot en met  1 juli 2019 inzenden voor de Galjaardprijs.

 
 
 
En dan nog even dit ...
 
 
De grootste communicatietalenten van 2019

Marlon van den Besselaar (Bex*communicatie), Stefan Meershoek (PGGM) en Robina Weermeijer (Boehringer Ingelheim) zijn gekozen tot finalisten van de Verkiezing van het CommunicatieTalent van 2019. De selectiecommissie van Logeion stelde op basis van tips en voordrachten een longlist samen van acht talenten, die zichzelf twee weken geleden presenteerden.

 
 
 
Blendle stopt met verkoop losse artikelen

Blendle stopt op 1 augustus met de online verkoop van losse artikelen en zet volledig in op de verkoop van abonnementen. Nu zijn er 60.000 mensen abonnee. Dat moeten er minstens 100.000 worden om zwarte cijfers te schrijven, laat oprichter en directeur Alexander Klöpping weten. Wanneer die mijlpaal wordt bereikt, kan hij niet inschatten. Met het nieuwe Blendle-abonnement zijn alle tijdschriften binnen het platform onbeperkt beschikbaar.

 
 
 
Soms denk ik wel eens bij mezelf ….
 
 
Groningen Congres Alliantie moet van Groningen dé congresstad maken

Groningen moet binnen een paar jaar uitgroeien tot één van dé Nederlandse congressteden. Voor het behalen van die toppositie in de Nederlandse congresmarkt is de Groningen Congres Alliantie opgericht. Met een nieuwe aanpak wil de alliantie jaarlijks gemiddeld 4,1 miljoen euro extra binnenhalen. De Groningen Congres Alliantie is opgericht door het Groningen Congres Bureau, Marketing Groningen, Stichting Hoteloverleg Groningen, MartiniPlaza en Groningen Airport Eelde, met steun van de gemeente Groningen.

 
 
 
Uitspraak
 
 

“Communicatie gaat niet zo zeer over zenden en ontvangen maar over begrijpen en verbinden “(Ron van der Jagt).

 
 
 
Bonen in de pot
 
 

Je ontvangt Bonen in de pot omdat je een relatie van Jan Boon bent of ingeschreven staat voor nieuwsbrieven van Jan Boon Communicatie.

Jan Boon Communicatie helpt communicatieprofessionals een (volgende) stap in hun carrière te maken en helpt daarmee organisaties, ondernemingen, bedrijven en instellingen de juiste communicatieprofessional te vinden.

 

 
 
 
Bonen in de pot

wil zo veel zeggen als “hij wil nog wat zeggen maar het is onbelangrijk wat hij te zeggen heeft”, waarmee ik het relatieve van mijn berichten wil aangeven. Lees het vanuit je eigen perspectief.

Naast Bonen in de pot geeft Jan Boon Communicatie Bonen Weken en Bonen Doppen uit. Bonen Weken gaat over de ontwikkelingen in de communicatiewereld in relatie tot ondernemen. Bonen Doppen is een onregelmatig verschijnende column.

Wil jij een ander attent maken op Bonen in de pot? Klik hier!

Jan Boon Communicatie ziet het als zijn verantwoordelijkheid om jouw privacy en gegevens te beschermen. De informatie wordt niet met derden gedeeld. Ik ben verplicht om de vertrouwelijkheid van jouw gegevens te respecteren. Alleen met wederzijdse toestemming zal ik deze gegevens met derden delen.

 
 
 
Jan Boon
Jan Boon
Matchmaker en coach

De primaire activiteiten van Jan Boon Communicatie richten zich op het samenbrengen en coachen van mensen en organisaties op het gebied van communicatie. Dit betekent het ondersteunen in het ontwikkelen van ambities van zowel professionals als organisaties. Hierbij focus ik me op oplossings- als ontwikkelingsgericht coachen. Soms ben ik gids, maar meestal reisgenoot, samen zoekend naar nieuwe wegen om tot oplossingen te komen. Meer informatie vindt u op www.janboon.com.
 
 
 
 
 
 
Deze nieuwsbrief wordt mede mogelijk gemaakt door:
 
Ga naar iwink.nl
 
 
Deze nieuwsbrief is verzonden met iMailingtool   |   Doorsturen   |   Afmelden
 
                                                           
Doorsturen

Uw naam:
Uw e-mailadres:
E-mailadres ontvanger: