Onderwerp:

Bonen in de pot

Datum: 27-09-2021 08:03:53
 
Kunt u deze e-mail niet goed lezen? Schakel dan afbeeldingen voor deze e-mail in of bekijk de online versie
 
Jan Boon Communicatie
brengt mensen samen
 
 
Bonen in de pot
 
 
 
 

27 september  2021

Bonen in de pot is in een uitgave van Jan Boon Communicatie en informeert je over de ontwikkelingen in het marketing- en communicatievak. In principe verschijnt Bonen in de pot iedere maandagochtend.

 
 
 
Op de valreep
 
 
 
 
 
Succesvolle branding van Vlieland

Texel zoekt positie om balans te vinden tussen toerist en bewoners. Vlieland vond deze al lang. De gemeenteraad van Texel besloot deze week dat er een maximum komt aan het aantal ‘bedden’ op het waddeneiland. Hiermee probeert ze 'de balans tussen eilandbewoners en bezoekers' te waarborgen. Vlieland deed al voor hoe dat werkt. Een mooi voorbeeld van succesvolle positionering.

Vlieland

Vanaf het begin was Vlieland een plek voor rustzoekers. Naast de bouw van enkele huizen bij het strand voor met name welgestelde Friezen, startte het toerisme op het eiland met een kampeerlocatie in de duinen. Van alle eilanden trok Vlieland de minste bezoekers en dat is nog steeds zo. Het eiland wilde vanaf de jaren vijftig ruimte bieden aan de groeiende groep vooral binnenlandse toeristen. Op dat moment stond het eiland op een kantelpunt: gaat Vlieland mee in het massatoerisme of is er een weg om het karakter van het eiland te behouden?

Ook nu nog bewaakt het bestuur van Vlieland de positionering van het eiland: auto’s van badgasten zijn niet welkom. De gemeente houdt vast aan een beperkt aantal bedden. Er wordt niet gemikt op dagjesmensen, maar op bezoekers die langer blijven.

Wie denkt een ‘Vliebiza’ te vinden met drukke uitgaansgelegenheden, komt bedrogen uit. Op Vlieland vind je geen grote vakantieparken, jongerencampings, drukke disco’s en nauwelijks hoogbouw. Die naam slaat hooguit op de mooie stranden en de toenemende prijzen van de horeca. Place branding avant la lettre.

 
 
 
Ik mag een boon zijn als het niet zo is
 
 
 
 
 
Troonrede

Mattie Kamminga, presentatiecoach in een gesprek met Omrop Fryslân over de versprekingen van koning Willem-Alexander in de troonrede: “Ik had de hele troonrede gemist, maar een samenvatting van zijn versprekingen was gauw gevonden. Die lieve koning van ons... Een verhaal voorlezen dat een ander heeft geschreven. Zo strak in een keurslijf dat er weinig van hemzelf overblijft. Stijfjes op een stoel, wetende dat half Nederland meekijkt. Ik snap wel dat je je dan een keer of wat vaker verspreekt.

En: daar is wat mij betreft helemaal niks mis mee. Versprekingen zijn super menselijk. Als presentatiecoach oordeel ik sowieso niet in goed en fout. Veel interessanter is de vraag: komt de boodschap over? Weten luisteraars over een week nog waar jij het over had?”

 
 
 
Verder in deze editie
 
 
 
 
 
  • Marketing is strategie, innovatie en maatschappij
  • CV's bij sollicitaties in de ban
  • Galjaardprijs 2021
  • Nieuwe positionering en campagne Rode Kruis
  • De Europese Centrale Bank wil communicatie verbeteren
 
 
 
Wat mij verder is opgevallen
 
 
 
 
 
Marketing is strategie, innovatie en maatschappij

“Marketingstrategie drijft de groei van de organisatie, innovatie speelt een unieke rol en maatschappijvisie wordt een hygiënefactor,” aldus Annelies Huisingh, auteur van Impact door innovatie, CEO en oprichter van Anmacom & innovatiehandboek.

Marketeers staan onder toenemende druk om hun organisatiemodel steeds weer aan te passen en om de laatste technologische ontwikkelingen te gebruiken voor ‘digital-first’ interactie met de klant. Het is de kunst om deze druk te kanaliseren en ruimte te maken voor marketingsucces vanuit strategische uitgangspunten, met innovatie en maatschappelijk belang als kern.

Marketeers hebben

juist met behulp van technologische ontwikkelingen de unieke kans om klantrelaties om te zetten in bedrijfswaarde. Steeds vaker worden statistieken als klanttevredenheid, digitale betrokkenheid en levenslange klantwaarde bijgehouden om een holistisch beeld te krijgen wat werkt en niet werkt in de customer journey. Nieuwe marketing roept eveneens om vele specialisaties, van digitale marketingspecialisten, tot data marketinganalisten en online marketingexperts.

Overzicht is cruciaal

Maar overzicht behouden is cruciaal. Marketing is pas succesvol als een marketeer de klant in zijn aankoopproces in zijn geheel kan begrijpen en deze kennis effectief weet toe te passen in elke fase, van branding tot aankoop, tot klantbehoud en de ontwikkeling van ambassadeurs.

 
 
 
CV's bij sollicitaties in de ban

“Het cv is passé”, zegt Vera Kops van Lewis NL. Het bureau wil diverser talent met verschillende achtergronden en ervaringen aantrekken. Lewis doet de cv’s van sollicitanten in de ban. Het communicatiebureau nodigt kandidaten uit om te vertellen wie ze zijn. Geïnteresseerden kunnen bij het bureau kenbaar maken dat ze er willen werken, een 'senior' neemt contact met ze op voor een eerste gesprekje. Dit kan uiteindelijk leiden tot een baan.

“De nieuwe manier van werving en selectie is bedoeld om meer divers talent met verschillende achtergronden en ervaringen aan te trekken”, zegt Vera Kops, die aan het roer staat bij Lewis Nederland. “We hebben daarom gezegd: het cv is passé.”

De keuze van Lewis is opvallend, omdat tot nu toe juist de meest onpersoonlijke manier van solliciteren – anoniem en puur op basis van competenties – wordt gezien als middel tegen discriminatie en voor meer diversiteit. Bovendien is de werving en selectie bij grote ondernemingen als Randstad inmiddels goeddeels geautomatiseerd op basis van competenties in cv's.

 
 
 
Transfers
 
 

Evelyn Weening is onlangs begonnen als marketing- en communicatiemedewerkster bij Remon waterontharders en werkt daarnaast nog voor Weening Services gespecialiseerd in ongediertebestrijding en rioolreiniging en ze werkte eerder voor de Nova Groep.

Gisela Staal is gestart als zelfstandig strategisch marketing- en communicatiespecialist. Marketing, strategie, content marketing, communicatie advies, content beheer, inbound marketing, sales zijn haar aandachtsgebieden. Gisela werkte eerder voor DONAR Groningen, Nimus translations, Global textware en voor Abiant Uitzendgroep.

Leo Wassing verruilt zijn baan als communicatiespecialist bij Groningen Seaports voor het redacteurschap bij RTV Noord. Daarmee keert hij terug in de journalistiek, waar zijn hart écht ligt.

 
 
 
Agenda
 
 

Ana van Es

was vijfenhalf jaar correspondent in het Midden-Oosten. Op maandagavond 4 oktober blikt ze met Eelco Bosch van Rosenthal in Groningen Forum terug op een bijzondere tijd vol avonturen, oorlogsgeweld en onvergetelijke ontmoetingen. Vanuit haar standplaats Beiroet maakte ze van dichtbij de verwoestende explosie in de haven mee. In 2010 won ze de Groningse Persprijs en ging ze in dienst bij De Volkskrant als correspondent in Noord- Nederland. Sinds 2016 werkte ze als correspondent in het Midden-Oosten. Tickets koop je hier: https://lnkd.in/gG4wmeby.

 
 
 
Vacatures
 
 
 
 
 
De vacatures van Jan Boon Communicatie vind je op janboon.com/vacatures
 
 
 
 
 
Andere vacatures
 
 

Lentiz onderwijsgroep in Een zoekt een PR- en communicatiemedewerker (0,6-0,8 fte) die meebouwt aan de zichtbaarheid van Lentiz | LIFE College voor (toekomstige) leerlingen, studenten, ouders en samenwerkende partners uit het bedrijfsleven. Je hebt creatieve ideeën om de (online) zichtbaarheid van de school te verbeteren. Stuur vóór 1 oktober je motivatiebrief en CV.

Zorggroep Drenthe in Assen zoekt een senior communicatieadviseur (28-32 uur). Je bent verantwoordelijk voor het (mede) ontwikkelen van het (meerjarig) communicatie- en marketingbeleid van Zorggroep Drenthe. Je bent vanuit jouw deskundigheid de sparringpartner voor het management en de raad van bestuur. Ze ontvangen je sollicitatie graag voor 18 oktober.

Het Instituut voor Business, Marketing en Finance van de Hanzehogeschool Groningen zoekt een docent Marketing en Strategie. Je wordt verantwoordelijk voor de begeleiding van studenten in hun leerproces en het bevorderen van actieve kennisverwerving op het gebied van Marketing en Strategie aan de deeltijd- en duale opleiding van Commerciële Economie. Stuur je CV en motivatiebrief voor 7 oktober.

Hanzehogeschool Groningen zoekt voor de stafbureau Marketing & Communicatie een inspirerende manager Communicatie (0,8-1,0 fte). Vanaf 1 december werken ze met drie nieuwe teams, te weten marketing & online, corporate & content en schools, centres & events. Concreet gezien geef je leiding aan je eigen team, in collegiale samenwerking met de twee andere teamleiders en de stafdirecteur. Jij stemt het aanbod van je team af op de vraag van schools en kenniscentra, in lijn met het Hanze marketing- en communicatiebeleid en de actuele ontwikkelingen in het domein. Stuur je CV en motivatie voor 10 oktober.

Hanzehogeschool Groningen zoekt voor het stafbureau Marketing & Communicatie een manager Marketing & Online. Vanaf 1 december werken ze met drie nieuwe teams, te weten marketing & online, corporate & content en schools, centres & events. Je geeft leiding aan je eigen team, in collegiale samenwerking met de twee andere teamleiders en de stafdirecteur. Jij ontwikkelt een marketingvisie op basis van de Hanze strategie en actuele ontwikkelingen in het domein en de regio en vertaalt deze met jouw team in relevante insights voor de organisatie. Stuur je CV en motivatie voor 10 oktober.

A&E Trading in Leek zoekt een ervaren marketing- en communicatiemedewerker. Je wordt onderdeel van het sales team en bent verantwoordelijk voor zowel de interne als externe communicatie en branding van A&E Trading. Je denkt mee over  de communicatie strategie, organiseert beurzen, bedenkt acties, mailings en verzorgt  de online communicatie, je bent proactief betrokken bij het continue verbeteren van de klantervaring.

Icare verpleging & verzorging in Meppel zoekt een communicatieadviseur (18-20 uur). De Trans en Icare, beiden onderdeel van Espria, gaan samenwerken op het gebied van ambulante begeleiding thuis. Je bent de enige collega op communicatie. Je rol is daarom zowel strategisch en tactisch, als ook operationeel. Omdat de samenvoeging recent is, heb je een sleutelrol in het intern communicatief goed begeleiden van de ontwikkelingen. Naast interne communicatie richt je je ook op corporate communicatie. Reageer uiterlijk 10 oktober.

 
 
 
Op Zoek
 
 
 
 
 
Ben jij op zoek

Naar een nieuwe uitdaging in je communicatie carrière? Laat het Jan Boon Communicatie weten en hij neemt je op in deze rubriek in Bonen in de pot. De nieuwsbrief heeft een bereik van meer dan 2500 communicatieprofessionals met een leesdichtheid van bijna 50%. Grote kans dat jouw zoektocht door de lezers van bonen in de pot wordt ingevuld! Meer weten? Neem contact op met Jan Boon Communicatie.

 
 
 
​​​​​​​Is jouw organisatie

op zoek naar de juiste communicatieprofessional die past bij jouw organisatie en de juiste competenties heeft? Laat het me weten. Wil je meer weten?? Aarzel niet, en neem contact met me op.

 
 
 
Delen
 
 

Als jij iets hebt wat je kunt en wilt delen met je vakgenoten, aarzel niet dat met bonen in de pot te doen. Het heeft een bereik van meer dan 2500 communicatieprofessionals!

 
 
 
Crisis

Niemand houdt van een crisis. Maar als er zich dan toch een aandient, wil je dat die zo snel mogelijk weer voorbij is en dat de reputatie van je organisatie geen enkele, of in ieder geval nagenoeg geen schade heeft opgelopen.

Hoe zorg je ervoor dat je een crisis met zo min mogelijk kleerscheuren overleeft? Het antwoord: een uitstekende voorbereiding! 75% van je crisismanagement doe je vóór er iets misgaat. Dus in de tijd dat alles vlekkeloos verloopt en er geen vuiltje aan de lucht is. Als er dan onverhoopt een crisis uitbreekt, heb je door die zorgvuldige voorbereiding opeens veel tijd en ruimte om de puntjes op de i te zetten.

In het nieuwe boek CRISIS laat Lukas Burgering zien dat een goede voorbereiding voorkomt dat je door de bomen het bos niet meer ziet, dat een crisis niet langer duurt dan strikt noodzakelijk en dat de reputatie van jouw organisatie geen onnodige schade lijdt. Het boek biedt checklists en een handig stappenplan waarmee iedereen zich kan voorbereiden op een crisis. Dankzij de voorbeelden uit de praktijk zijn situaties herkenbaar en de oplossingen toepasbaar voor iedereen. Het boek is verkrijgbaar bij de reguliere boekhandel.

 
 
 
Soms denk ik wel eens bij mezelf …..
 
 
 
 
 
Tien projecten voor de Galjaardprijs 2021 genomineerd

Dit jaar werden maar liefst dertig mooie en inspirerende projecten ingezonden voor de Galjaardprijs. Uit deze inzendingen koos de vakjury tien projecten om te nomineren. 

Vakjury en proces

De vakjury bestaat uit Friso Fennema (juryvoorzitter), Esther Bunnik, Annette Klarenbeek, Arjen van Leeuwen en Iris Reshef, die vorig jaar won met het #sameNSterker. Eind september krijgen de tien genomineerden de kans om de jury te overtuigen dat hun project het beste en de meest inspirerende campagne van 2021 is. Uit de genomineerden zullen vijf finalisten worden gekozen.

Geen noordelijke inzendingen

Dit zijn de projecten die eind september hun inzending mogen presenteren aan de vakjury: ABP, Gemeente Tilburg, Host City Rotterdam, Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, ROVA, UWV, Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland ( 2 campagnes), Veiligheidsregio Midden- en West Brabant en Zuyderland.

 
 
 
Drenthe Geeft Door

De succesvolle campagne ‘Drenthe Geeft Door’ is opgenomen in het boek ‘Communicatieverhaal halen’ van Arjen P. van Leeuwen. Voor de Vereniging Drentse Gemeenten heeft PuurIdee uit Stadskanaal de 'geef het door'-campagne ontwikkeld. De campagne draagt bij aan het bewuster maken van afvalscheiding en recycling bij inwoners van Drenthe. ‘Echte Drenten’ vertellen hoe zij hun steentje bijdragen. Zij geven het verhaal door: tips, adviezen en inspirerende initiatieven. Zo ontstaan niet alleen inspirerende verhalen die aan elkaar doorgegeven worden, maar ook inspiratie en ideeën om afval te sorteren en zo als grondstof te winnen voor een nieuw leven. Hierbij staat ‘het goede gevoel’ en het ‘samen doen’ centraal.

 
 
 
​​​​​​​Typologieaanpak

PuurIdee ontwikkelde in nauwe samenwerking met de opdrachtgever en stakeholders een campagne voor de Nationaal Coördinator Groningen. De NCG zorgt ervoor dat iedereen in de provincie Groningen veilig kan wonen, werken en naar school kan gaan. Onlangs zijn zij voor de opname en beoordeling van mogelijk onveilige woningen in het aardbevingsgebied overgegaan op een nieuwe werkwijze: de typologieaanpak. Veiligheid is een belangrijk onderwerp voor de gemeenten en de bewoners van het gebied. De gevoeligheid van het onderwerp vraagt om zorgvuldige en duidelijke communicatie. Om dit te bereiken is een volledige strategie en bijbehorende campagne uitgestippeld.

Veilig wonen, werken en naar school

Iedereen, dus ook alle bewoners van het aardbevingsgebied, moet veilig kunnen wonen, werken en naar school. Nationaal Coördinator Groningen (NCG) beoordeelt daarom de veiligheid van gebouwen en gebruikt daarvoor sinds dit jaar een nieuwe werkwijze: de typologieaanpak.

 
 
 
En dan nog even dit
 
 
 
 
 
Rode Kruis presenteert nieuwe positionering en campagne

De hulporganisatie wil benadrukken dat het zich richt op het bieden van onvoorwaardelijke hulp. Het Rode Kruis lanceert een nieuwe merkpositionering en begeleidende campagne in Nederland. Volgens het merk wordt de essentie van het Rode Kruis nu beter weergegeven. De nieuwe campagne moet het merk inhoudelijk laden, de vanzelfsprekendheid doorbreken en de merkkracht vergroten. De positionering en campagne is ontwikkeld door XXS, onderdeel van Candid.

 
 
 
Europese Centrale Bank wil communicatie met bevolking verbeteren

De Europese Centrale Bank (ECB) en de nationale centrale banken van de eurozone overwegen op een structurele en directe manier te communiceren met een breder publiek. Een goede communicatie verhoogt de effectiviteit van het monetair beleid en bevordert de geloofwaardigheid van en het vertrouwen in een centrale bank. Daarom heeft de ECB het voorbije anderhalf jaar in het kader van de grondige evaluatie van haar strategie ook de communicatie geëvalueerd.

“De communicatie focuste tot nu op een gespecialiseerd publiek”, schrijft de ECB in een rapport over haar communicatie. “Er is ruimte voor een aanzienlijke verbetering van de communicatie met een breder publiek en de algemene media. Beeldmateriaal en taal die eenvoudig en gemakkelijk te begrijpen zijn, kunnen de effectiviteit van de communicatie verhogen.”

De ECB en de nationale centrale banken hebben door het gebruik van sociale media al stappen gezet naar directe communicatie. Het Twitter-account van de ECB heeft bijna 636.000 volgers en dat van de Belgische Nationale Bank 4.500.

 
 
 
Imago politici

Omtzigt is de populairste politicus, Kaag zakt qua populariteit zelfs onder Wopke. Dat Sigrid Kaag de laatste tijd niet zo lekker gaat, moge duidelijk zijn. De D66-leider kreeg een motie van afkeuring aan haar broek vanwege het Afghanistan-debacle en stapte op als demissionair minister van Buitenlandse Zaken. Ook na het nieuwste populariteitsonderzoek van I&O Research lijkt het erop dat de Nederlanders een beetje Kaagmoe zijn.

Het onderzoeksbureau I&O peilt regelmatig de populariteit van Nederlandse politici, en dan die van partijleiders in het bijzonder. Wie vinden we een toffe peer, wie doet z'n werk een beetje fatsoenlijk, maar ook: welke politicus zien we zo snel mogelijk van het politieke toneel verdwijnen? I&O Research poogt daarop een antwoord te geven.

Omtzigt, Rutte en Baudet

De populariteit van demissionair premier Rutte is eveneens gezakt. Begin juni scoorde hij nog een 5,9, echter moet Rutte het op dit moment doen met een schamele voldoende: een 5,6. Hij belandt daarmee op de vierde plek.

Onderaan bungelt Thierry met een 2,5. Blijkbaar weinig FVD-fans in het panel van I&O Research, dat het populariteitsonderzoek doet in samenwerking met het NRC.

 
 
 
Uitspraak
 
 
 
 
 

Journaal

 

“Ik ga even journaal kijken”, zeg ik tegen onze jongste van negen.

Omdat hij niet reageert vraag ik: “Weet jij eigenlijk wat Het Journaal is?”

“Ja hoor, papa, dat is een soort internet voor oude mensen. Alles wat al online staat wordt dan nog eens op tv verteld.”

 

NRC van maandag 20 september.

 
 
 
Bonen in de pot
 
 
 
 
 

Je ontvangt bonen in de pot omdat je een relatie van Jan Boon bent of ingeschreven staat voor nieuwsbrieven van Jan Boon Communicatie.

Jan Boon Communicatie helpt communicatieprofessionals een (volgende) stap in hun carrière te maken en helpt daarmee organisaties, ondernemingen, bedrijven en instellingen de juiste communicatieprofessional te vinden.

 
 
 

Bonen in de pot

Wil zo veel zeggen als “hij wil nog wat zeggen maar het is onbelangrijk wat hij te zeggen heeft”, waarmee ik het relatieve van mijn berichten wil aangeven. Lees het vanuit je eigen perspectief.

Naast Bonen in de pot geeft Jan Boon Communicatie Bonen Weken en Bonen Doppen uit. Bonen Weken gaat over de ontwikkelingen in de communicatiewereld in relatie tot ondernemen. Bonen Doppen is een onregelmatig verschijnende column.

Wil jij een ander attent maken op Bonen in de pot? Klik hier!

 
 
 
Jan Boon
Jan Boon
Matchmaker en coach

De primaire activiteiten van Jan Boon Communicatie richten zich op het samenbrengen en coachen van mensen en organisaties op het gebied van communicatie. Dit betekent het ondersteunen in het ontwikkelen van ambities van zowel professionals als organisaties. Hierbij focus ik me op oplossings- als ontwikkelingsgericht coachen. Soms ben ik gids, maar meestal reisgenoot, samen zoekend naar nieuwe wegen om tot oplossingen te komen. Meer informatie vindt u op www.janboon.com.
 
 
 
 
 
 
Deze nieuwsbrief wordt mede mogelijk gemaakt door:
 
Ga naar iwink.nl
 
 
Deze nieuwsbrief is verzonden met iMailingtool   |   Doorsturen   |   Afmelden
 
                                                           
Doorsturen

Uw naam:
Uw e-mailadres:
E-mailadres ontvanger: