Onderwerp:

Bonen in de pot

Datum: 22-11-2020 14:35:02
 
Kunt u deze e-mail niet goed lezen? Schakel dan afbeeldingen voor deze e-mail in of bekijk de online versie
 
Jan Boon Communicatie
brengt mensen samen
 
 
Bonen in de pot
 
 
 
 

23 november 2020

Bonen in de pot is in een uitgave van Jan Boon Communicatie en informeert je over de ontwikkelingen in het marketing- en communicatievak.

In principe verschijnt Bonen in de pot iedere maandagochtend.

 
 
 
Op de valreep
 
 
Hoe overtuig je mensen om het coronavaccin te nemen

Hoe dichter we bij een werkend coronavaccin komen, hoe meer wantrouwen er ontstaat onder de mensen voor wie het bedoeld is. Heldere voorlichting vanuit de overheid is daarom erg belangrijk.

Nu de eerste vaccins in ontwikkeling effectief blijken, wil coronaminister Hugo de Jonge 'alles op alles zetten om zo snel mogelijk te gaan inenten.' Dat zei hij afgelopen vrijdag. Maar hoe kan de overheid ervoor zorgen dat zoveel mogelijk Nederlanders zo'n spuitje gaan halen? Veel mensen lijken te twijfelen aan de veiligheid van het vaccin, omdat het zo razendsnel wordt ontwikkeld.

 
 
 
Ik mag een boon zijn als het niet zo is
 
 
“Overheid, wees helder”

Hoogleraar Gezondheidscommunicatie Julia van Weert van de Universiteit van Amsterdam verdiept zich in persuasieve communicatie, ofwel: hoe je communicatie kunt gebruiken om een groep mensen ergens van te overtuigen. Als iets belangrijk is bij een vaccin, dan is het heldere voorlichting, zegt zij.

"De overheid moet vanaf de start van haar vaccinatiecampagne heel duidelijk uitleggen wat het vaccin doet, hoe lang het werkzaam is, wanneer het beschikbaar is en voor wie. Dat willen mensen weten. Hetzelfde geldt voor de verwachte effecten van het vaccin, de bijwerkingen. En of het überhaupt wel veilig is."

 
 
 
Schuw humor niet

Anja Froeling van reclamebureau Selmore geeft aan dat het voor een goede campagne belangrijk is om precies te weten wat de doelgroep beweegt. "Want alleen dan kun je mensen in beweging krijgen. Je moet vooral niet bang zijn om in je vorm en in je verhaal dichtbij te komen." Tegelijkertijd moet de overheid durven kiezen, vertelt ze. "Zeg waar het op staat, maak het persoonlijk en vooral: schuw de humor niet."

 
 
 
Verder in deze editie
 
 
  • Voorspelbare persconferenties
  • Cultuurmarketing doet ertoe
  • The Rolling Stones
  • Mooie vacatures
 
 
 
Wat mij over corona en communicatie is opgevallen
 
 
Voorspelbare persconferenties

We kunnen het na al die maanden zo'n beetje dromen: de coronapersconferenties. Rutte op links, De Jonge rechts, en een tolk ertussenin. Het bekende plaatje. In telkens hetzelfde zaaltje horen we van het duo of er strengere of minder strenge maatregelen komen. Maatregelen die veelal ook al zijn uitgelekt. Topspreker en communicatie-expert Lars Duursma, die onder meer politici adviseert, is columnist voor De Volkskrant, gastdocent aan de Erasmusuniversiteit en analist voor tal van televisieprogramma’s, over de persconferenties: zo'n persconferentie is best voorspelbaar.

 
 
 
Vaste statements

Vaste statements van premier Rutte: ‘Dit is de situatie’, ‘Dit zijn de maatregelen' en ‘Oproep aan ons allemaal'. Dan gaat minister De Jonge verder met 'Beste mensen!' plus wat oneliners die zo in een kinderboek passen.

Met de nieuwste maatregelen leek het kabinet niet meer de routekaart te volgen die het half oktober met veel bombarie presenteerde. Houden we de routekaart nog aan, of navigeren we ons op de tast door de coronapandemie? 

 
 
 
Routekaart kwijt?

Tijdens een persconferentie hadden premier Mark Rutte en minister Hugo de Jonge (Volksgezondheid) zo'n tweeduizend woorden bij elkaar nodig voor hun inleidende opmerkingen. En wat viel communicatie-expert Lars Duursma op? Niet één keer werd er gesproken over de routekaart, die met veel bombarie in de persconferentie daarvoor is aangekondigd. De routekaart is gelanceerd naar Iers model, om een lange termijnplan te schetsen als het aankomt op de coronamaatregelen. Luuk Duursma zegt: “De routekaart speelt aardig verstoppertje op dit moment. Als je naar het coronadashboard gaat of het coronaportaal van de rijksoverheid, zie je hem niet. Zelfs niet via de zoekfunctie bij het RIVM.”

 
 
 
Wat mij verder is opgevallen
 
 
Focus op cultuurmarketing

Sinds april dit jaar is de culturele sector in een wervelwind beland. Als één van de meest getroffen sectoren door de coronacrisis, staat hen ook nu nog een onzekere tijd te wachten. Theaters en podia zijn weer dicht, voor musea moet je vooraf reserveren. En grote festivals verkeren nog in totale onzekerheid. Nu de culturele sector minder op ‘evenementenniveau’ marketing kan voeren, ligt een verschuiving naar cultuurmarketing voor de hand. Dat laat Floor van den Elsen van Buro Dertig ons weten.

 
 
 
Cultuurmarketing doet ertoe

Is marketing en communicatie nu überhaupt wel iets waar de culturele sector zich op moet focussen? Het is toch vaak de post waar als eerste in wordt gesneden in financieel uitdagende tijden. En al helemaal als je iets ‘vermarkt’ wat mogelijk helemaal niet gaat plaatsvinden. Poppodia en theaters moesten onlangs hun bezoekers weer teleurstellen omdat de maximumcapaciteit werd teruggeschroefd.

 
 
 
Juist nu

Floor van den Elsen van Buro Dertig: om een veelgebruikte zin aan te halen: "juist nu. Omdat sommige culturele instellingen, met name musea, leeg blijven. Zelfs de coronacapaciteit wordt in veel gevallen niet volledig benut."

Je kunt wel stellen dat dit niet de beste tijd is voor de culturele sector. Dus hoe zorg je er dan voor dat je als culturele instelling ‘beschikbaar’ blijft met een afgeslankt en onzeker aanbod? Door je meer te focussen op je corporate communicatie: eigenlijk een verzamelnaam van alle in- en externe bedrijfscommunicatie. Het doel van corporate communicatie is om alle vormen van communicatie op elkaar af te stemmen en daarmee een sterk imago te creëren.

 
 
 
Transfers
 
 

Jorien A. Bakker verlaat de Rijksuniversiteit Groningen als woordvoerder om in januari te beginnen bij het Openbaar Ministerie arrondissementsparket Noord-Nederland (Drenthe, Friesland, Groningen) als strategisch communicatieadviseur en teamleider. Jorien werkte hiervoor onder meer bij Staatsbosbeheer, GroenLinks Tweede Kamer en de Provincie Fryslân en was partner bij Hajema Communicatie. Naast haar huidige baan is ze ook HTO-C op piket bij de Veiligheidsregio Groningen. Jorien is verder voorzitter van de Ledenraad van de Waddenvereniging en bestuurt diverse maatschappelijke stichtingen waaronder Noorderpers.

Denis Brull is nu marketingcommunicatieadviseur bij de Zorggroep Liante. Als eigenaar van Triple Act was hij eerder werkzaam voor onder meer LTO Noord, gemeente Súdwest-Fryslân, de KwadrantGroep, Omrin en De Friesland Zorgverzekeraar.

Jansien van Dijk start bij de TU Delft waar ze verantwoordelijk wordt voor de in- en externe communicatie van het programma WIJStad. Ze komt van de Rijksuniversiteit Groningen waar ze communicatieadviseur Topsport was en werkte eerder voor het Instituut voor Sportstudies, Legendary Lanes, New Publishers en voor Sport Drenthe/Drenthe beweegt.

Cathelijne van der Heijden is nu coach en sparringpartner voor ontwikkelen van de communicatiestrategie bij de gemeente Smallingerland. Dat doet ze naast haar opdracht voor de gemeente Groningen. Cathelijne is interim communicatiestrateeg en werkte onder meer voor de gemeenten Groningen, Midden-Groningen, Het Hogeland, Westerwolde, Winsum, Hoogeveen en de BMWE-gemeenten.

 
 
 
Agenda
 
 
The Rolling Stones in Groninger Museum

De langverwachte tentoonstelling The Rolling Stones – Unzipped, delivered by DHL, is nu te zien in Groningen. De eerste week is al uitverkocht.

De expositie toont ruim 400 originele objecten uit de verzameling van de Stones. Niet alleen instrumenten en stage designs, maar ook zeldzame audiofragmenten en videomateriaal, persoonlijke dagboeken, iconische kostuums, postermateriaal, albumcovers en zelfs hun studio en het bescheiden verblijf in Edith Grove in Londen.

 
 
 
Vacatures
 
 
 
 
 
De vacatures van Jan Boon Communicatie vind je op janboon.com.
 
 
 
 
 
Andere vacatures
 
 

Acantus in Veendam zoekt een allround communicatieadviseur die de communicatiestrategie van Acantus vertaalt in mooie plannen en aansprekende content en middelen. Je hebt een goede antenne voor signalen van externe stakeholders en de interne organisatie. Reageer voor 30 november.

LTO Noord is op zoek naar een stevige persvoorlichter (standplaats Zwolle, 40 uur). Weet jij media te interesseren voor het verhaal van boeren en tuinders? Weet jij de juiste snaar te raken? Solliciteren kan door je cv en motivatie vóór 1 december in te sturen.

De Rijksuniversiteit Groningen zoekt naar een ervaren woordvoerder van het College van Bestuur die gewend is om op strategisch niveau te adviseren. Samen met de andere corporate woordvoerder ben je onderdeel van de centrale afdeling Communicatie. Sluitingsdatum is 29 november.

De Rechtspraak zoekt een communicatieadviseur. Je begeleidt media rond rechtszaken, beantwoordt vragen van journalisten, werkt nauw samen met persrechters en werkt aan een goede reputatie van de rechtspraak. Dit doe je onder andere door proactief te reageren op signalen vanuit de (sociale) media en samenleving. Solliciteer kan tot 3 december.

De Fryske Marren zoekt een communicatieadviseur Duurzaamheid (26 uur waarvan 18 uur vast), Je adviseert de organisatie op het gebied van communicatie, met name binnen het thema duurzaamheid en de energietransitie. Dit doe je op tactisch en operationeel niveau waarbij je proactief en ondernemend te werk gaat. Sollicitaties moeten uiterlijk 7 december binnen zijn.

De provincie Fryslân heeft een vacature voor een communicatieadviseur Energie. Je werkt voor Ondernemend en Energiek Fryslân, waar Energie onder valt. Bij Energie werk je vanuit jouw communicatierol mee aan de doelen voor duurzaam opgewekte energie, minder energieverbruik en een vermindering van CO2-uitstoot. Ze ontvangen je motivatie en CV uiterlijk 1 december.

De provincie Fryslân heeft ook een vacature voor een communicatiestrateeg Economie en Landbouw. Je werkt voor Ondernemend en Energiek Fryslân, waar Economie en Landbouw onder vallen. Binnen die opgave werk je in een klein team van communicatieadviseurs en -medewerkers. Bij Economie ligt de nadruk op de circulaire economische ambitie. Ze ontvangen je motivatie en CV uiterlijk 1 december.

 
 
 
Op Zoek
 
 
Ben jij op zoek

naar een nieuwe uitdaging in je communicatiecarrière? Laat het Jan Boon Communicatie weten en hij neemt je op in deze rubriek in Bonen in de pot. De nieuwsbrief heeft een bereik van meer dan 2250 communicatieprofessionals met een leesdichtheid van bijna 50%. Grote kans dat jouw zoektocht door de lezers van Bonen in de pot wordt ingevuld! Meer weten? Neem contact op met Jan Boon Communicatie via jan@janboon.com

 
 
 
Is jouw organisatie

op zoek naar de juiste communicatieprofessional die past bij jouw organisatie en de juiste competenties heeft? Laat het me weten. Meer informatie? Aarzel niet, en neem contact met me op: jan@janboon.com.

 
 
 
Delen
 
 
Management Team en Sprout worden één titel

MT Mediagroep voegt mediamerken Management Team en Sprout samen tot MT/Sprout. De stap is nodig door een veranderende markt. “We zien dat bedrijven en hun leiders veranderen. Daarom veranderen wij mee. Leiders worden zo ondernemers en ondernemers worden leiders. Daarom fuseren twee merken tot een nieuw online platform dat ondernemers en leiders bijstaat in hun persoonlijke en zakelijke ontwikkeling. Want wij geloven dat betere leiders een betere wereld maken. Door de samenvoeging verwachten we aantrekkelijker te zijn voor beslissers en hen die deze doelgroep wil bereiken”, zegt uitgever Berend-Jan Veldkamp.

 
 
 
Soms denk ik wel eens bij mezelf …..
 
 
Nominaties irritantste tv-reclames bekend

Het AVROTROS-consumentenprogramma Radar heeft de vijf genomineerde reclames en de vijf genomineerde bekende Nederlanders voor de Loden Leeuw 2020 bekendgemaakt.

De ‘winnaars’ in beide categorieën worden bekendgemaakt in de uitzending van Radar op maandag 30 november.

De genomineerden commercials zijn: Hornbach, Haribo, Decupré, Beter Horen en Plameco.

De genomineerden 2020 voor de meest Irritante BN'er in een Commercial: Martien Meiland (Vriendenloterij Bingo), Paul Haenen (PriceWise), Andy van der Meijde (Toto), Mark Rietman (ABN AMRO) en Thomas Acda en Sergio Romero IJssel (Lidl).

 
 
 
En dan nog even dit
 
 
Aantal WW-uitkeringen met bijna 2 procent gestegen

“Beroepen die op dit moment minder baankansen bieden zijn communicatieadviseur, reclame- en marketingmedewerker en manager Communicatie, Media, Reclame”, zo schrijft het UWV. Werkzoekenden uit deze beroepsgroep zouden bijvoorbeeld de overstap kunnen maken naar de functie van respectievelijk inkoper, business-analist of medewerker binnendienst.

 
 
 
Uitspraak
 
 

"Het gaat erom dat je mensen overtuigt een goed geïnformeerde beslissing te nemen, dat je laat merken dat ze vrij zijn in hun uiteindelijke keuze."

Hoogleraar Gezondheidscommunicatie Julia van Weert van de Universiteit van Amsterdam verdiept zich in persuasieve communicatie.

 
 
 

Hoe dichter we bij een werkend coronavaccin komen, hoe meer wantrouwen er ontstaat onder de mensen voor wie het bedoeld is.

 
 
 
Bonen in de pot
 
 

Je ontvangt Bonen in de pot omdat je een relatie van Jan Boon bent of ingeschreven staat voor nieuwsbrieven van Jan Boon Communicatie.

Jan Boon Communicatie helpt communicatieprofessionals een (volgende) stap in hun carrière te maken en helpt daarmee organisaties, ondernemingen, bedrijven en instellingen de juiste communicatieprofessional te vinden.

 
 
 

Bonen in de pot

wil zo veel zeggen als “hij wil nog wat zeggen maar het is onbelangrijk wat hij te zeggen heeft”, waarmee ik het relatieve van mijn berichten wil aangeven. Lees het vanuit je eigen perspectief.

Naast Bonen in de pot geeft Jan Boon Communicatie Bonen Weken en Bonen Doppen uit. Bonen Weken gaat over de ontwikkelingen in de communicatiewereld in relatie tot ondernemen. Bonen Doppen is een onregelmatig verschijnende column.

Wil jij een ander attent maken op Bonen in de pot? Klik hier!

 
 
 
Jan Boon
Jan Boon
Matchmaker en coach

De primaire activiteiten van Jan Boon Communicatie richten zich op het samenbrengen en coachen van mensen en organisaties op het gebied van communicatie. Dit betekent het ondersteunen in het ontwikkelen van ambities van zowel professionals als organisaties. Hierbij focus ik me op oplossings- als ontwikkelingsgericht coachen. Soms ben ik gids, maar meestal reisgenoot, samen zoekend naar nieuwe wegen om tot oplossingen te komen. Meer informatie vindt u op www.janboon.com.
 
 
 
 
 
 
Deze nieuwsbrief wordt mede mogelijk gemaakt door:
 
Ga naar iwink.nl
 
 
Deze nieuwsbrief is verzonden met iMailingtool   |   Doorsturen   |   Afmelden
 
                                                           
Doorsturen

Uw naam:
Uw e-mailadres:
E-mailadres ontvanger: