Onderwerp:

Bonen Weken

Datum: 23-08-2021 08:31:23
 
Kunt u deze e-mail niet goed lezen? Schakel dan afbeeldingen voor deze e-mail in of bekijk de online versie
 
Jan Boon Communicatie
brengt mensen samen
 
 
Bonen Weken
 
 
 
 

23 augustus 2021

Bonen Weken is een uitgave van Jan Boon Communicatie en verschijnt eens in de vier weken. Bonen Weken informeert je over de ontwikkelingen in het marketing- en communicatievak in relatie tot ondernemen.

 
 
 
Vooraf
 
 
Plat

Eigenlijk werken we van de twaalf maanden in het jaar er slechts negen. Niet dat we die drie maanden niet actief zijn, nee, maar het lijkt wel of de economie nagenoeg stil staat. In de zomerperiode gebeurt er heel weinig even als de periode rond een jaarwisseling. Nederland (en waarschijnlijk is het in andere landen niet anders) ligt plat. Het kabinet werkt op halve kracht, het parlement heeft reces, de bouwvak legt bouwend Nederland stil en in de communicatie- en marketingwereld is het niet anders. Een kleine opleving door de grote sportevenementen met heel veel ‘aanhaakmomenten’ maar dat is het dan wel.

Vacatures

Ik doe dit werk, het coachen en matchen, nu zo’n jaar of tien. Ja, en zo lang komt Bonen Weken ook al uit … En wat me ieder jaar weer opvalt, is, dat er nog steeds talloze organisaties zijn die juist in die periode frequent zoeken naar communicatieprofessionals. Het aanbod van vacatures is bijna iedere zomer overweldigend, terwijl kandidaten van hun vakantie genieten. Realiseren ze zich dan niet dat de kans dat je de meest geschikte kandidaat niet vindt omdat hij of zij jouw vacature niet ziet? Of denken ze misschien dat iedere communicatieprofessional in zijn/haar vakantie de vacaturesites op het strand of zwembad leest? Utopisch!

 
 
 
Op de valreep
 
 
Traditioneel reclamedrukwerk blijft onverminderd effectief

In toenemende mate verloopt de communicatie tussen mensen en bedrijven via digitale kanalen. E-mailmarketing, instant messaging via apps als WhatsApp en chatbots lijken de communicatiemiddelen van vandaag te zijn. Bovendien ontstaan in een hoog tempo nieuwe communicatie-instrumenten en verkoopkanalen door de opkomst van digitale technologieën en de voortgaande digitalisering. Desondanks is direct mailing met traditioneel reclamedrukwerk nog steeds een effectief marketinginstrument.

Digitale tijdperk

Tot die conclusie komt Lisan Lesscher in haar promotieonderzoek aan de faculteit Economie en Bedrijfskunde van de Rijksuniversiteit Groningen. Zij heeft twee marketinguitdagingen in het digitale tijdperk onderzocht: het management van verschillende – online én offline – communicatiekanalen en het management van verschillende verkoopkanalen. Op 26 augustus verdedigt de onderzoekster haar proefschrift ‘When Online Meets Offline: Research in Omni-Channel Marketing’.

 
 
 
Ik mag een boon zijn als het niet zo is
 
 
Grootste sportmarketeer Nederland verkoopt zijn bedrijf

Bob van Oosterhout werd de grootste sportmarketeer van Nederland. Nu verkoopt hij alle aandelen van zijn bedrijf Triple Double. “Ik vond het steeds moeilijker om altijd ‘aan’ te staan."

Ooit had hij de grote droom om basketballer te worden in de NBA, maar toen dat mislukte, werd hij de grootste sportmarketeer van Nederland. Aan zijn keukentafel richtte Bob van Oosterhout 24 jaar geleden Triple Double op. Dat eigen bedrijf is de schakel tussen sport en het bedrijfsleven. Triple Double bedenkt reclamecampagnes en marketingconcepten voor bedrijven die zich willen profileren in de sport. Tot zijn klantenkring behoren onder meer Albert Heijn, KLM, Campina en Philips.

Gigantisch netwerk door overal aanwezig te zijn

Bij ieder sportevenement was Van Oosterhout de afgelopen kwart eeuw aanwezig, bij elke businessclub kennen ze hem. Als het op sport aankomt, is hij er eigenlijk altijd. “Overdag werkte ik gewoon, en daarna moest ik dan nog naar het Philips Stadion, Ahoy of Thialf. Ik doe dit werk nu 24 jaar, maar je mag het aantal werkuren rustig verdubbelen."

De resultaten waren er naar. Triple Double kreeg erkenning vanwege de opvallende acties die werden bedacht. Het bureau was bijvoorbeeld betrokken bij het Bavaria-jurkje, hielp PSV aan zijn huidige hoofdsponsor en haalde in 2019 de Braziliaanse superster Romário naar Eindhoven voor een grote reclamestunt tijdens carnaval.

 
 
 
Verder in deze editie
 
 
  • Vertrek Messi
  • Workation Club Content
  • Naar marketing voor de toekomst
  • De astrologie van het kantoorleven
 
 
 
Wat mij verder is opgevallen
 
 
Kweekvijver Noord

Samen met CMG Nederland neemt Freek Pasveer Kweekvijver Noord over van NDC mediagroep. Ze gaan volop verder met waar we al bijna tien jaar goed in zijn: creatieve video- en animatie content maken die scoort op websites en social media!

 
 
 
Voetbal

Het is niet mijn meest favoriete sport maar voetbal genereert z’n eigen economie. De competitie is in veel landen al begonnen en de handel rondom voetbal tiert welig. Niet alleen de handel in voetballers maar ook het hele ‘gedoe’ er om heen levert veel geld op.

Vertrek Lionel Messi ook mega-klap voor merchandise en de stad Barcelona

De burgemeester van Barcelona betreurde vorig jaar al het mogelijke vertrek van Lionel Messi, naast architect Gaudí ook 'een icoon van de stad', en vooral een toeristische trekpleister. Nu is het een voldongen feit. Zijn shirt hangt nog in de fanshop, maar duidelijk is dat alle winkels en kraampjes met FC Barcelona-merchandise in Spanje, financieel mega-klappen krijgen. Het einde van een enorme inkomstenbron is daar.

En die shirts worden verkocht. Van de toeristen die een shirt dragen, vooral kinderen, heeft het merendeel Messi op de rug staan. Alleen al in 2016, volgens een studie van marketingbedrijf Euromericas, verkocht Barça 3,6 miljoen shirts, 2 miljoen daarvan met de naam van Messi erop. Van geen club noch speler werden er meer verkocht.

Messi werd een argument om naar Barcelona te reizen

Het massatoerisme in Barcelona explodeerde al veel eerder dan dat Messi er vanaf 2006 zijn grootste triomfen ging vieren. Daarvoor waren de Olympische Spelen van 1992 en de komst van lowcostvliegmaatschappijen verantwoordelijk. Maar de aanwezigheid van 's werelds beste voetballer zorgde er zeker het laatste decennium voor dat naast de Sagrada Família, het strand, de Ramblas en het goede eten ook voetbal een argument werd om een reis naar de Catalaanse hoofdstad te ondernemen.

Toeristen gaven dit laatste jaar voor corona meer dan 60 miljoen euro aan wedstrijdkaartjes uit. De reden, voor verreweg de meesten: In het seizoen voor de coronacrisis was FC Barcelona goed voor ruim 2 miljard euro aan inkomsten voor de stad.

PSG-shirts met Lionel Messi gelijk uitverkocht

De transfer van Lionel Messi naar Paris Saint-Germain werd heerlijk aangewandeld en in de late uurtjes officieel beklonken. Dat betekende, na een officiële bevestiging van de Parijse club zelf, óók dat er meteen merchandise besteld kon worden. Sommige tenues waren nog diezelfde avond uitverkocht!

Paris Saint-Germain zal uiteraard niet verlegen zitten om bijbestellingen. De verkoop van shirtjes is uiteraard heerlijk voor PSG. Een PSG-shirtje met Lionel Messi en zijn rugnummer erop? Kost je meer dan 100 euro!

Die prijzen golden voor volwassen maten. Die van kids zijn goedkoper en van uittenue's ook! Overigens kan Messi zelf ook aan deze verkoop verdienen, of hij dat doet is (nog) niet bekend. PSG zelf verdient er veel geld aan, maar moet het grootste gedeelte afdragen aan de shirt- en kledingsponsor.

Real Madrid best verdienende voetbalclub op Instagram

Het Spaanse Real Madrid is de voetbalclub die het meest verdient per gesponsorde post op Instagram: naar schatting zo’n € 230.000.  Andere grootverdieners zijn Barcelona, Juventus en Machester United. Dat blijkt uit onderzoek van Livefootballtickets.com.

De Engelse website Livefootballtickets.com analyseerde data van Influencer Marketing Hub. Daaruit bleek dat Real Madrid, 13-voudig winnaar van de Champions League en met 101 miljoen Instagram volgers de meest-gevolgde club, ook het meest verdient: een geschatte € 227.463  per gesponsorde post.  Aartsrivaal Barcelona staat op de tweede plaats: 99 miljoen volgers en een opbrengst van € 221.421 per post. Juventus volgt op gepaste afstand met 50 miljoen volgers en € 112.692 per post.

De meestverdienende club van Nederland is Ajax. Met 6 miljoen volgers brengt elke post 25.995 euro in het (kassa)laatje. Daarmee staan de Amsterdammers op plaats 13. De top 25 sluit met PSV, dat het met 1.701 euro per post moet doen.

 
 
 
Transfer
 
 

Anton Buijs, manager externe communicatie van GasTerra, gaat, na een loopbaan van ruim 42 jaar, met pensioen. Op 1 september zet hij een punt achter deze laatste vaste betrekking. Anton begon als eindredacteur van het maandblad van Amnesty International, Wordt Vervolgd. De jaren daarna voerden hem naar Uitgeverij Kluwer in Deventer naar olieconcern ExxonMobil, waar hij onder meer werkzaam was als communicatiemanager voor de Benelux en hoofdredacteur van het internationale relatiemagazine Reflex. Anton hangt zijn lier overigens niet aan de wilgen. Hij blijft actief in het Groningse in enkele bestuursfuncties, waaronder het voorzitterschap van Noorderpers. Bovendien gaat hij verder als redactioneel medewerker van het door hem opgerichte www.energiepodium.nl en is beschikbaar voor andere freelance redactionele en journalistieke klussen.

 
 
 
Agenda
 
 

Noorderpers

organiseert op maandag 6 september de volgende bijeenkomst in Forum Groningen. Noorderpers neemt het regionale medialandschap onder de loep met gasten binnen en buiten onze regio en binnen en buiten media. Steeds minder kijkers, luisteraars en lezers! Is dat wel zo? Kritiek op de kwaliteit van de regionale media! Is dat terecht? Nieuws maakt steeds meer plaats voor infotainment! Feit of fictie? Onrust bij de media! Storm in een glas water?

Noordelijke promotiedagen

Na een gedwongen adempauze zijn op dinsdag 9 en woensdag 10 november de noordelijke promotiedagen. Ze komen sterker terug dan ooit met een geheel vernieuwde Promotiedagen. De inschrijving is geopend. Meld je aan op promotiedagen.nl.

Nieuwjaarsreceptie

Het duurt nog even maar het is zover voor dat je er erg in hebt: De traditionele Nieuwjaarsreceptie 2022 is op dinsdag 11 januari 2022 in Martiniplaza in Groningen. De organisatie zorgt voor wrijving waardoor het gaat glanzen, reflecteren én inspireren. Hoe ze dat gaan doen.... dat is nog een geheimpje. Tipje van de sluier: de kracht van de pen laat zich mooier lezen door de toon van de muziek. Reserveer deze datum nu in je agenda: dinsdag 11 januari 2022!

 
 
 
Op Zoek
 
 
Ben jij op zoek

naar de juiste communicatieprofessional die past bij jouw organisatie en de juiste competenties heeft? Laat het Jan Boon Communicatie weten. Meer informatie? Neem contact op met Jan Boon Communicatie via jan@janboon.com.

 
 
 
Delen
 
 

Als jij iets hebt wat je kunt en wilt delen over jouw communicatie, aarzel niet dat met Bonen Weken te doen. Het heeft een bereik van 1500 in marketing en communicatie geïnteresseerde ondernemers!

 
 
 
Workation Club Content

Nu Corona op z'n rentree is, staan een heleboel mensen weer te trappelen om vrij te mogen reizen. Niet alleen voor vakantie, ook voor hun werk. De digital nomad die werkt in coworking spaces op Bali of aan de kust van Portugal zijn de hype allang voorbij.

Ook de zogenaamde workation krijgt weer voet aan wal door de versoepelingen. Een werkvakantie, meestal in het buitenland. En daar zijn Truus Grit en Wendy Oude Veldhuis blij mee. Zij richtten Club Content op en gaan begin oktober op workation naar een luxe villa in Valencia. Er zijn acht plekken vrij voor ondernemers of marketeers die mee willen om masterclasses in contentstrategie, marketingbeïnvloedingspsycholgie en social media planning. Geef de dames vier dagen van je tijd, je krijgt er een succesvolle contentstrategie en drie maanden aan content voor je socials terug, zo beloven zij. Meer informatie vind je op bureausnugger.nl/club-content.

 
 
 
Soms denk ik wel eens bij mezelf …..
 
 
Naar marketing voor de toekomst

We bevinden ons op een kantelpunt in de tijd, van optimisme naar onzekerheid. Dat vraagt om nieuwe marketing. Matt van der Poel, marketeer en belevingseconoom bij Fresh Forward: “We leven in een interessante tijd. Niet alleen maakt de coronacrisis duidelijk waar het in het leven echt over gaat, we bevinden ons op dit moment ook op een bijzonder kantelpunt in de tijd.

We zijn inmiddels anderhalf jaar onderweg in een decennium dat sterk verschilt van de decennia die achter ons liggen. Er is een einde gekomen aan een periode die zich goed laat beschrijven met woorden als optimistisch, open, vrij en avontuurlijk. Een periode waarin marketing mensen moest inspireren en verleiden om lekker te leven.

In dit nieuwe decennium groeit de angst en onzekerheid in de maatschappij en zoeken mensen controle en houvast. Dit impliceert een nieuwe rol voor marketing.”

Transformatiemarketing

“Het gaat om positieve verandering voor mensen; denk aan het bijdragen aan een gezondere levensstijl of aan het geluk van mensen. Anderzijds betreft het positieve verandering voor de maatschappij; zowel op sociaal als op ecologisch gebied staan we voor grote uitdagingen. Deze uitdagingen vereisen van ons als marketeers dat we de verantwoordelijkheid pakken om blijvende positieve impact te creëren, niet alleen financieel, maar ook ecologisch en sociaal. Transformatiemarketing is waar het dit decennium om draait.”

Marketing kan een wezenlijke rol

spelen op ecologisch gebied. In de jaren ’70 protesteerde men tegen zure regen en sterfte van bepaalde diersoorten. Nu gaat het onder andere over klimaatstakingen, vliegschaamte en vleesconsumptie. Om de aarde leefbaar te houden kunnen we als marketeers ook anders aankijken tegen reststromen: van afval naar grondstof.

Toekomst

Het kantelpunt in de tijd onderstreept de noodzaak en schept de kans voor marketing om een betekenisvolle stap te maken. Een stap waarbij het gaat om positieve impact voor mens en maatschappij, nu en op weg naar de toekomst. De toekomst van marketing is marketing voor de toekomst.

 
 
 
En dan nog even dit
 
 
UMC Utrecht lanceert wervingscampagne gericht op 'vernieuwing'

Met een juiste aanpak van employer branding en een weldoordachte ‘candidate journey’ kunnen werkgevers toch een voorsprong nemen. Het UMC Utrecht presenteert een nieuwe wervingscampagne waarin de gedachte ‘vernieuw jezelf, vernieuw de zorg, vernieuw mee’, centraal staat. Volgens het employer brandingbureau Steam, verantwoordelijk voor de campagne, rust de campagnecommunicatie op een consistente investering in een herkenbare werkgeverssignatuur passend bij het UMC Utrecht.

Volgens Steam is personeelswerving in de zorg lastig terwijl de behoefte aan goede mensen groot is. Het bureau stelt daarvoor dat met een juiste aanpak van employer branding en een weldoordachte ‘candidate journey’ werkgevers toch een voorsprong kunnen nemen om de juiste kandidaten aan te spreken.

 
 
 
Hooghoudt Raw Genever valt in de prijzen bij ISC

Hooghoudt Raw Genever heeft goud gewonnen bij de International Spirit Challenge in de UK. Deze internationale competitie bekroont de Groningse familiedistilleerderij met drie medailles in totaal.

Naast goud

voor Raw Genever ontving Sweet Spiced Genever een bronzen medaille, en de unieke alcoholvrije spirit Zero 24 kon rekenen op zilver. De 26ste editie van de jaarlijkse uitreiking ontving dit jaar meer dan 1800 inzendingen uit een kleine 70 landen over de hele wereld. De spirits werden voor deze competitie gedurende twaalf dagen intens beoordeeld door middel van blinde proeverijen door panels van meer dan 50 gerespecteerde en ervaren professionals uit de industrie.

De eigentijdse Raw Genever

van de Groningse distilleerderij scoorde goud op basis van hun Genever stijl, een smaak die blijft hangen in de mond, een kruidige afdronk met een vleug witte peper en de algehele klassieke en hoogwaardige kwaliteit. Bij The Spirit Masters en de San Francisco World Spirit Competition wist de jeneverstokerij ook al goud te scoren met hun Raw Genever.

 
 
 
De astrologie van het kantoorleven

‘Ja, wij zijn een hele blauwe organisatie. Alles gaat hier op basis van cijfers en analyse.’ ‘Oh, in het management zitten alleen maar rode types. Ze kunnen niet luisteren, maar gaan altijd direct naar de oplossing.’ ‘Hans is echt een INTP’er hoor, dat gaat soms heel moeilijk in de communicatie.’ Dat schrijft Sophie van Gool in Het Financieele Dagblad.

Klinkt dit u bekend in de oren?

Werk je bij een grote organisatie? Grote kans dat er op een gegeven moment een coach of consultant langs is gekomen met persoonlijkheidstesten. Iedereen moest eindeloze vragenlijsten invullen over hun vermogen om met stress om te gaan, over hoe snel ze gaan huilen als ze andere mensen zien huilen en over hoe ze zich gedragen op sociale evenementen.

Vervolgens komen er pagina’s dikke rapporten

uitrollen over ieders vermeende persoonlijkheidstype. Wat de sterke en minder sterke kanten daarvan zijn, met welk type ze wel of niet goed kunnen samenwerken.

‘Niets zo fijn als mensen in hokjes indelen om zo een beetje grip te krijgen op de werkelijkheid’

 
 
 
Uitspraak
 
 

“Ik vond het steeds moeilijker om altijd ‘aan’ te staan"

 

Bob van Oosterhout werd de grootste sportmarketeer van Nederland. Nu verkoopt hij alle aandelen van zijn bedrijf Triple Double.

 
 
 
Bonen Weken
 
 

Je ontvangt Bonen Weken omdat je een relatie van Jan Boon bent of ingeschreven staat voor nieuwsbrieven van Jan Boon Communicatie.

Jan Boon Communicatie helpt organisaties, ondernemingen, bedrijven en instellingen de juiste communicatieprofessional te vinden en helpt daarmee de communicatieprofessional een (volgende) stap in hun carrière te maken.

 
 
 
Bonen Weken

wil zo veel zeggen als “stellig op iets rekenen en daarnaar maatregelen nemen” en is bedoeld voor ondernemingen en organisaties in het midden- en kleinbedrijf om het management te attenderen op het belang van communicatie en reputatie van hun onderneming.

Daarnaast geeft Jan Boon Communicatie Bonen in de pot en Bonen Doppen uit. Bonen in de pot informeert communicatieprofessionals over de ontwikkelingen in het communicatievak. Bonen Doppen is een onregelmatig verschijnende column.

Een ander attenderen op Bonen Weken? Aanmelden is heel simpel: klik hier!

 
 
 
Jan Boon
Jan Boon
Matchmaker en coach

De primaire activiteiten van Jan Boon Communicatie richten zich op het samenbrengen en coachen van mensen en organisaties op het gebied van communicatie. Dit betekent het ondersteunen in het ontwikkelen van ambities van zowel professionals als organisaties. Hierbij focus ik me op oplossings- als ontwikkelingsgericht coachen. Soms ben ik gids, maar meestal reisgenoot, samen zoekend naar nieuwe wegen om tot oplossingen te komen. Meer informatie vindt u op www.janboon.com.
 
 
 
 
 
 
Deze nieuwsbrief wordt mede mogelijk gemaakt door:
 
Ga naar iwink.nl
 
 
Deze nieuwsbrief is verzonden met iMailingtool   |   Doorsturen   |   Afmelden
 
                                                           
Doorsturen

Uw naam:
Uw e-mailadres:
E-mailadres ontvanger: