Onderwerp:

Bonen Weken

Datum: 22-11-2020 14:50:10
 
Kunt u deze e-mail niet goed lezen? Schakel dan afbeeldingen voor deze e-mail in of bekijk de online versie
 
Jan Boon Communicatie
brengt mensen samen
 
 
Bonen Weken
 
 
 
 

23 november 2020

Bonen Weken is een uitgave van Jan Boon Communicatie en verschijnt eens in de vier weken. Bonen Weken informeert je over de ontwikkelingen in het marketing- en communicatievak in relatie tot ondernemen.

 
 
 
Op de valreep
 
 
Onderzoek toont relatie tussen alcoholreclame en drinkgedrag

Het is nu wetenschappelijk bewezen: alcoholreclame leidt tot meer alcoholgebruik, ook bij minderjarigen. Dat blijkt uit onderzoek van de Universiteit Twente. "Dit is best wel een doorbraak", zegt onderzoeker Joris van Hoof. "De industrie, producenten en verkopers hebben dit altijd ontkend, maar we weten nu zeker dat deze relatie er is. Het één veroorzaakt het ander. Daar zijn wij als wetenschappers het over eens."

De onderzoekers spreken niet over reclame, maar over marketing. Van Hoof: "Reclame is marketing, maar marketing gaat verder. Dat zie je vooral op social media. Daar is niet altijd duidelijk wie verantwoordelijk is voor de boodschap. Heeft een reclamebureau in opdracht van een alcoholproducent een mooie afbeelding of mooie video online gezet of was dit het werk van een influencer? Dat is op social media echt onduidelijk."

 
 
 
Ik mag een boon zijn als het niet zo is
 
 
Dit is een ongelofelijk goede tijd voor marketing

Voor marketeers is dit een bijzonder boeiende periode, meent Luc Suykens, die na een uitzonderlijke loopbaan van 32 jaar zijn afscheid bij P&G heeft aangekondigd om de UBA te gaan leiden. “De coronacrisis versnelt alles. Je ziet de sterke groei van e-commerce, maar ook van proximiteit. Merken moeten in crisistijd weer vertrouwen geven, en dat was ook hun oorspronkelijke taak. De digitalisering heeft de wereld transparanter gemaakt. Daardoor moeten retailers en merken meer dan ooit hun toegevoegde waarde bewijzen. Daar is het destijds ook allemaal mee begonnen. In die zin zijn we terug bij af.” 

 
 
 
De consument is niet meer dezelfde

Denk aan de samenstelling van het gezin. Luc Suykens: “De bevolking is vandaag veel meer single, veel meer stedelijk en veel ouder. Ik herinner me dat ik in 2003 een grafiek presenteerde, die aantoonde dat binnen tien jaar de gemiddelde koper van wasmiddel een vijftigplusser zou zijn. We zitten daar nu al een eindje boven.” Er is dus veel veranderd, maar veel verandert ook niet. “Toen Aldi opkwam, voorspelden vakbladen het einde van P&G. De harddiscounters zouden onze merken kopiëren en aan de helft van de prijs verkopen. Zo ver is het niet gekomen: we hebben ons aangepast.”

 
 
 
Verder in deze editie
 
 
  • Zo gekmakend kan communicatie zijn
  • Nederlandse techwereld ziet corona als een kans
  • Nieuwe regels voor vloggers
  • Consument waardeert duurzaamheid bij merken steeds meer
  • Grootste COVID-19-uitdaging voor organisaties moet nog komen
 
 
 
Wat mij over corona en communicatie is opgevallen
 
 
Zo gekmakend kan communicatie zijn, ook over corona

“De markt dwingt je om ongezouten uitspraken te doen over groei”, zegt een econoom van Rabobank. "Er is gewoon vraag naar voorspellingen. Er is geen keus om het niet te doen.' En dan gaat het dus over voorspellingen over ónze economie. Lees ook met die uitspraken in gedachten de nieuwe blog van mediaspecialist Tonie Broekhuijsen en de link met The War of the Worlds, het hoorspel uit 1938 dat zoveel paniek veroorzaakte - of juist niet.."

Het duurt te lang. Ik zeg het te vaak tegen te veel mensen: ‘Ik ben nu wel klaar met die corona.’ Alsof zij er nog zin in hebben. Alsof dat helpt.

Het is uitzichtloos. En daar kunnen we slecht mee overweg. Je wilt een stip aan de horizon hebben, op- of aftellen, weten hoever je bent, hoeveel je hebt afgelegd en hoeveel je nog hebt te gaan. Maar we weten niets. Helemaal niets.

 
 
 
Zo gekmakend kan communicatie zijn, ook over corona

Het cijfer-Journaal waar Maurice de Hond zich zo aan ergert, geeft dag na dag aan dat het virus zich nog aan alle kanten verspreidt. Waren het eerst berichten over anderen, inmiddels komt het steeds dichterbij. Oud-collega’s die getroffen zijn, vrienden die positief blijken en familieleden die de deur niet uitkunnen, omdat ze in quarantaine moeten.

Voor veel horeca- en evenementondernemers lijkt deze tijd de ultieme marteling. Hoelang houd je dit nog vol, wanneer gooi je de handdoek in de ring en sluit je voorgoed de tent? Dat zijn helaas reële vragen. En ook al is het een slecht verhaal, je hebt toch een uitzicht nodig. Want hoelang kan je nog wachten op een vaccin, totdat iedereen immuun is?

 
 
 
Wat mij verder is opgevallen
 
 
Nederlandse techwereld ziet corona als een kans

Terwijl bedrijven wereldwijd zuchten onder de druk van coronacrisis, is de marktwaarde van techreuzen als Amazon, Apple, Google en Facebook de afgelopen maanden omhooggeschoten. Silicon Valley spint garen bij de nieuwe digitale thuisblijfwereld. Ook de Nederlandse techsector ziet vooral kansen, zo blijkt uit een rondgang van BDO langs achttien c-level bestuurders van onder meer AFAS, SAP, VodafoneZiggo, Ordina en Microsoft.

Bijna alle bestuurders die meewerkten aan het BDO-onderzoek (90%) zijn het erover eens dat de coronapandemie impact heeft op de markt. “Voor ons heeft het een mega grote impact”, stelt Hessel Boschma, Product Owner bij Vodafone-Ziggo. “Als iedereen thuis doorwerkt, krijg je een enorme piek over onze dataverbindingen. Veel bedrijven maken bijvoorbeeld gebruik van MS Teams.”

 
 
 
Hebben nieuwe regels voor vloggers grote invloed op influencermarketing?

Volgens de per 1 november gewijzigde Mediawet zouden vloggers geen producten meer mogen aanbevelen in hun video's, bericht het FD. Marketing en communicatie-expert Thijs van Dijk en ICT-jurist Arnoud Engelfriet reageren op de nieuwe regels. “Ik weet niet of dit helemaal fair is voor influencers."

Het Commissariaat voor de Media bevestigde de nieuwe regels na vragen van het FD. Op de website van het Commissariaat worden de veranderingen van de Mediawet uitgelegd in een PDF-document. Daarin staat onder meer dat product placement in video's mag, maar dat een maker 'niet (mag) aansporen tot kopen, huren of afnemen van producten en diensten door specifieke aanprijzingen'. Ook moeten adverteerders of sponsors aan het begin en einde van elke video expliciet worden genoemd.

De nieuwe regels zouden een gevaar zijn voor het verdienmodel van vloggers, die soms grote bedragen vangen voor het aanprijzen van een merk of product in hun video.

 
 
 
Nieuwe identiteit en nieuw platform Catawiki

Deze week gaat de campagne van veilingplatform Catawiki live in Nederland. De nieuwe identiteit en het vernieuwde platform zijn ontwikkeld door Dentsu Achtung. De campagne, identiteit en het platform moeten laten zien wat Catawiki zo bijzonder maakt, namelijk de passie en enthousiasme bij het ontdekken van een nieuwe schat, de kennis van de experts en het vertrouwen dat Catawiki biedt aan zowel verkopers als kopers.

 
 
 
Europa’s meest bezochte platform

Sander van der Putten, Head of User Experience & Design bij Catawiki: “Catawiki is de afgelopen jaren uitgegroeid tot Europa’s meest bezochte platform voor bijzondere objecten. Wekelijks bieden we meer dan 65.000 objecten aan, waaronder kunst, design, sieraden maar ook oldtimers. Ons vernieuwde platform maakt het nu nog gemakkelijker voor onze 10 miljoen unieke maandelijkse bezoekers om bijzondere objecten te vinden en nieuwe passies te ontdekken - of je nu een doorgewinterde verzamelaar bent of voor het eerst op zoek bent naar iets unieks.”

 
 
 
Consument waardeert duurzaamheid bij merken steeds meer

Bij steeds meer consumenten neemt het vertrouwen in merken toe als ze laten zien dat ze een positieve bijdrage leveren aan de maatschappij. Dit geldt voor bijna zes van tien consumenten, terwijl dit vorig jaar nog voor 52% het geval was.

Ook zijn consumenten dit jaar, ondanks de crisis, weer vaker bereid extra te betalen voor duurzaamheid. Dat blijkt uit de Monitor Merk en Maatschappij 2020 van b-open en MarketResponse. 

 
 
 
Duurzaamheid bij merken

wordt steeds meer gewaardeerd door consumenten. Driekwart van de consumenten vindt het belangrijk dat bedrijven een maatschappelijke rol vervullen door bij te dragen aan de maatschappij, milieu en welzijn van mensen. Iets meer dan de helft van de consumenten (53%) let bij de aanschaf van producten of diensten op deze maatschappelijke rol of duurzaamheid. Deze trend steeg steeds in de afgelopen jaren, maar stabiliseert in 2020. Dat is verklaarbaar, zegt Bart Brüggenwirth van b-open. “Aan de ene kant is door de coronacrisis bijna één op de drie consumenten bewuster of duurzamer gaan consumeren. Aan de andere kant leidt de economische recessie die met de crisis gepaard gaat, ertoe dat een deel van de consumenten juist minder aandacht heeft voor duurzaamheid. Deze effecten compenseren elkaar,” aldus Brüggenwirth.

 
 
 
Agenda
 
 
The Rolling Stones in Groninger Museum

De langverwachte tentoonstelling The Rolling Stones – Unzipped, delivered by DHL, is nu te zien in Groningen. De expositie toont ruim 400 originele objecten uit de verzameling van de Stones. Niet alleen instrumenten en stage designs, maar ook zeldzame audiofragmenten en videomateriaal, persoonlijke dagboeken, iconische kostuums, postermateriaal, albumcovers en zelfs hun studio en het bescheiden verblijf in Edith Grove in Londen.

 
 
 
Vacatures
 
 
 
 
 
De vacatures van Jan Boon Communicatie vind je op janboon.com.
 
 
 
 
 
Transfers
 
 

Peter Smale is gestart als Public Affairs Manager bij Avebe. Peter heeft als gebiedsregisseur Friesland bij netbeheerder Liander in Friesland gewerkt en werkte eerder in verschillende functie voor de provincie Groningen, het laatste als teamcoördinator Ruimte en Energie.

 
 
 
Op Zoek
 
 
Ben jij op zoek

naar de juiste communicatieprofessional die past bij jouw organisatie en de juiste competenties heeft? Laat het Jan Boon Communicatie weten. Meer informatie? Neem contact op met Jan Boon Communicatie via jan@janboon.com.

 
 
 
Delen
 
 

Als jij iets hebt wat je kunt en wilt delen over jouw communicatie, aarzel niet dat met Bonen Weken te doen. Het heeft een bereik van 1500 in marketing en communicatie geïnteresseerde ondernemers!

 
 
 
Grootste COVID-19-uitdaging voor organisaties moet nog komen

De COVID-19-pandemie heeft onloochenbaar voor grote omvormingen gezorgd voor de manier van werken. Zo is de uitbraak van het coronavirus de aanzet geweest voor een razendsnelle overgang naar thuiswerken. Leidinggevenden bij Nederlandse organisaties verwachten echter dat het aanpassen aan de nieuwe realiteit na deze pandemie een grotere uitdaging vormt dan de noodgedwongen veranderingen aan het begin van de uitbraak van de wereldwijde pandemie. De helft van de Nederlanders in loondienst deelt deze zorgen.

 
 
 
Impact van COVID-19 op de manier van werken

Door de noodzaak om te transformeren staan Nederlandse ondernemingen en instanties aan de vooravond van ongekende innovaties in workflows en op de werkplek. Een meerderheid van de werknemers in Nederland verwacht spanningen tussen het belang van de organisatiecontinuïteit en een veilige terugkeer naar de plek op de werkvloer. Medewerkers zien het verdwijnen van reistijd als het grootste voordeel van thuiswerken. Hun managers benadrukken daarentegen vooral het voordeel van meer persoonlijke verantwoordelijkheid. Dat blijkt uit een grootschalig wereldwijd onderzoek dat is uitgevoerd door marktonderzoeksbureau Wakefield Research in opdracht van IT-dienstverlener Service Now.

 
 
 
Soms denk ik wel eens bij mezelf …..
 
 
Roddelen

51% denkt dat collega’s weleens online over hem of haar roddelen. Roddelcultuur is voor 40% een reden om van baan te wisselen. Dit blijkt uit onderzoek van VPN diensten onder 1.100 Nederlanders werkzaam in loondienst, uitgevoerd door Panel Wizard. Digitaal roddelen kan verstrekkende gevolgen hebben voor een organisatie; zo is een roddelcultuur voor vier op de tien ondervraagden een belangrijke reden om van baan te veranderen.

 
 
 
Eén op drie Nederlanders roddelt digitaal over collega

Opvallend genoeg roddelen vrouwen (34%) vaker online over collega’s dan mannen (29%). Met vijftig procent blijken vooral jonge vrouwen fanatieke roddeltantes. Andersom denken vooral mannen (51%) dat collega’s via de werkmail of -chat over hen roddelen, tegenover 44% van de vrouwelijke respondenten. "Door de coronacrisis zijn we het afgelopen jaar massaal vanuit huis gaan werken. Hierdoor verloopt een groot gedeelte van de zakelijke communicatie tegenwoordig via chatkanalen en is het daardoor makkelijker geworden om te roddelen over collega’s," zegt Abel Baas, Cybersecurity consultant bij VPN diensten. "Maar kijk hier wel mee uit. Het laatste wat u wil, is onder collega’s bekend staan als een roddeltante."

 
 
 
En dan nog even dit
 
 
Een logo als communicatie campagne

Een logo is een baken van herkenning en kan ook communicatief ingezet worden, waardoor je altijd campagne voert. Het logo is het belangrijkste element van een merk. Van oudsher bedoeld om te zorgen voor herkenning en het brandmerken van je eigendom. Zo ontstond branding. Maar te veel logo’s zijn nog traditioneel. Een modern brandmerk. Waarom zou je de communicatie alleen in een campagne stoppen? Het voordeel van een communicatief logo is dat je altijd vanuit je merk kunt communiceren of de doelgroep kan aanspreken. Bovendien doen niet veel merken het en daardoor val je zeker op.

 
 
 
Een logo als communicatie campagne

Het logo van Team Alzheimer is een ultra kort en indringend manifest. Eigenlijk is het een campagne die altijd oproept om Team Alzheimer te steunen. Het logo van verbindt én geeft initiatieven zoals de Alzheimer Socks meer urgentie. Een uitkomst, want deze samenwerking tussen Alzheimer Centrum Amsterdam en het bedrijfsleven heeft geen budget voor communicatie. Alle opbrengsten uit de fondsenwerving gaan 100% naar onderzoek.

 
 
 
Poging om alle plooien glad te strijken

Het meest tastbare dat TopDutch heeft opgeleverd zijn 27 potentieel interessante marketing qualified leads, nuttige contacten waar de NOM mee verder kan. Contacten die er kwamen na een reeks campagnes voor sectoren als de chemie, digitale innovatie, energie en andere noordelijke speerpunten. Dat schrijft Loek Mulder, projectleider en journalist RTV NoordZaken.

Dat is wat de European and Regional Affairs Consultants (ERAC) in Den Bosch concluderen. ERAC plaatst verder wat kritische kanttekeningen bij de 'niet geheel scherpe aansturing' van het uitvoerende reclamebureau Initio en de ingewikkelde - zo niet onmogelijke - opdracht dat het bureau van Gerard de Boer kreeg. Want met een imagocampagne 2.000 banen scheppen in een paar jaar tijd, dat gaat volgens ERAC nou eenmaal niet.

 
 
 
Vormen public relations bij uitvaartorganisaties een taboe?

In Nederland kennen we – net als in andere landen overigens - weinig maatschappelijke organisaties die voor iedereen relevant zijn. Victor-Jan Vanparijs, adviseur public relations bij pr-bureau Continews: een uitvaartorganisatie is echter een voorbeeld van een maatschappelijk organisatie die dat duidelijk wél is. Bij onze geboorte hebben we immers allemaal de zekerheid gekregen die we ooit sterven. Bovendien krijgen we bij leven en welzijn ook allemaal te maken met de dood. Denk aan het overlijden van familieleden of vrienden. Doodgewoon dus.

Toch lijkt er een soort taboe te rusten op public relations bij uitvaartorganisaties. Dat komt met name doordat de dood gevoelig ligt en praten daarover nog steeds lastig is voor veel Nederlanders. Ik ben er echter rotsvast van overtuigd dat creatieve communicatie over dit onderwerp kan bijdragen aan het doorbreken van dit taboe.

 
 
 
Marketeer altijd positief

Julian Stevense, oprichter van adviesbureau Brandgurus en marketingdocent aan de Nyenrode Business Universiteit, stelt dat marketeers altijd positief zijn. Zelfs in tijden als deze. “Dat is hun kracht en het is ook noodzakelijk om succesvol te zijn in het vakgebied Ik ben ook positief want er liggen nieuwe kansen voor marketeers om zichzelf en hun merk positief te onderscheiden en om nieuwe technologieën onderscheidend toe te passen. Nu we in de tweede lockdown zien dat het niet zo snel overwaait, gaan we op zoek naar een nieuw normaal waarin we opnieuw positie moeten innemen.”

 
 
 
Nominaties irritantste tv-reclames bekend

Het AVROTROS-consumentenprogramma Radar heeft de vijf genomineerde reclames en de vijf genomineerde bekende Nederlanders voor de Loden Leeuw 2020 bekendgemaakt.

De ‘winnaars’ in beide categorieën worden bekendgemaakt in de uitzending van Radar op maandag 30 november.

De genomineerden commercials zijn: Hornbach, Haribo, Decupré, Beter Horen en Plameco.

De genomineerden 2020 voor de meest Irritante BN'er in een Commercial: Martien Meiland (Vriendenloterij Bingo), Paul Haenen (PriceWise), Andy van der Meijde (Toto), Mark Rietman (ABN AMRO) en Thomas Acda en Sergio Romero IJssel (Lidl).

 
 
 
Online houthandel Gadero wint Gouden Gazelle

In de categorie grote bedrijven (met een omzet van meer dan tien miljoen euro) kwam de snel groeiende webshop in tuinhout, vloeren en sierbestrating als beste uit de bus. Vorig jaar eindigde het bedrijf van Henk Jan Bijmolt als derde in de categorie middelgroot (met een omzet van twee tot tien miljoen euro). Het is het zesde jaar op rij dat Gadero in de prijzen valt.

Easytoys eindigde als tweede. De Veendammer webshop in erotische artikelen was vorig jaar de winnaar. Coparis, ruim vijftien jaar geleden opgericht in Groningen, mocht de Bronzen Gazelle in ontvangst nemen. Dit bedrijf zet dagelijks meer dan honderd consultants in voor de sectoren wonen, welzijn en zorg vanuit vijf vestigingen.

 
 
 
Uitspraak
 
 

“Dit is een ongelofelijk goede tijd voor marketing”.

 

 
 
 

De coronacrisis brengt marketing terug naar de essentie: merken worden weer bakens van vertrouwen, de consument staat meer dan ooit centraal. Marketingdirecteur Luc Suykens van Procter & Gamble ziet enorme mogelijkheden.

 
 
 
Bonen Weken
 
 

Je ontvangt Bonen Weken omdat je een relatie van Jan Boon bent of ingeschreven staat voor nieuwsbrieven van Jan Boon Communicatie.

Jan Boon Communicatie helpt organisaties, ondernemingen, bedrijven en instellingen de juiste communicatieprofessional te vinden en helpt daarmee de communicatieprofessional een (volgende) stap in hun carrière te maken.

 
 
 
Bonen Weken

 

wil zo veel zeggen als ‘stellig op iets rekenen en daarnaar maatregelen nemen’ en is bedoeld voor ondernemingen en organisaties in het midden- en kleinbedrijf om het management te attenderen op het belang van communicatie en reputatie van hun onderneming.

Daarnaast geeft Jan Boon Communicatie Bonen in de pot en Bonen Doppen uit. Bonen in de pot informeert communicatieprofessionals over de ontwikkelingen in het communicatievak. Bonen Doppen is een onregelmatig verschijnende column.

Een ander attenderen op Bonen Weken? Aanmelden is heel simpel: klik hier!

 
 
 
Jan Boon
Jan Boon
Matchmaker en coach

De primaire activiteiten van Jan Boon Communicatie richten zich op het samenbrengen en coachen van mensen en organisaties op het gebied van communicatie. Dit betekent het ondersteunen in het ontwikkelen van ambities van zowel professionals als organisaties. Hierbij focus ik me op oplossings- als ontwikkelingsgericht coachen. Soms ben ik gids, maar meestal reisgenoot, samen zoekend naar nieuwe wegen om tot oplossingen te komen. Meer informatie vindt u op www.janboon.com.
 
 
 
 
 
 
Deze nieuwsbrief wordt mede mogelijk gemaakt door:
 
Ga naar iwink.nl
 
 
Deze nieuwsbrief is verzonden met iMailingtool   |   Doorsturen   |   Afmelden
 
                                                           
Doorsturen

Uw naam:
Uw e-mailadres:
E-mailadres ontvanger: