Onderwerp:

Bonen in de pot

Datum: 13-10-2019 10:50:04
 
Kunt u deze e-mail niet goed lezen? Schakel dan afbeeldingen voor deze e-mail in of bekijk de online versie
 
Jan Boon Communicatie
brengt mensen samen
 
 
Bonen in de pot
 
 
 
 
 
 
 

14 oktober 2019

Bonen in de pot is in een uitgave van Jan Boon Communicatie en informeert je over de ontwikkelingen in het marketing- en communicatievak. In principe verschijnt Bonen in de pot ieder maandagochtend.

 
 
 
Laatste Nieuws
 
 
Voor het eerst in jaren minder vacatures

Daarmee is sprake van een omslag op de arbeidsmarkt. Dat meldt brancheorganisatie van uitzendondernemingen ABU. De grootste klappen vallen volgens de analyse in de IT. In die sector nam het aantal vacatures met ruim een kwart af. Ook in de communicatie, marketing en pr en in de persoonlijke dienstverlening waren er fors minder banen vrij. De afname van het aantal vacatures moet volgens ABU wel in perspectief worden geplaatst. In de afgelopen jaren steeg het aantal vacatures zeer sterk.

ABU wijst op een analyse van Intelligence Group op vacaturedata van Jobfeed. In het derde kwartaal was volgens ABU op jaarbasis sprake van een daling van het vacatureaanbod met 5,3%. Daarmee is voor het eerst sinds eind 2013 een daling van het aantal vacatures gemeten. De daling komt niet geheel als een verrassing. "Al dit hele jaar was een afname van de groei in het aantal vacatures te zien", aldus ABU.

 
 
 
Verder in deze editie
 
 
  • Contentmarketeers moeten naïef blijven
  • Waarom je senior marketeer zou willen zijn
  • Jan Boon Communicatie zoekt ervaren en allround communicatieprofessional
  • Het traditionele kerstpakket uit de gratie
  • AH verzuimt te communiceren over verdacht vlees
  • Nuon verdwijnt definitief als merknaam
 
 
 
Wat mij is opgevallen
 
 
Patrick Brouns open en eerlijk over alcoholprobleem: een verstandige zet?

Patrick Brouns legt zijn functie als CDA-gedeputeerde tijdelijk neer vanwege een alcoholprobleem. Doet hij er goed aan om dit openbaar te maken? Brouns is niet de enige die open kaart speelt. Afgelopen zomer maakte tv-persoonlijkheid Gordon bekend dat hij naar een kliniek ging om van zijn cocaïneverslaving af te komen. Onlangs liet ook journalist en CDA-lid Frits Wester weten tijdelijk zijn functie neer te leggen wegens een alcoholprobleem. Spindoctor Kai van der Linde vindt het goed dat publieke figuren hiermee naar buiten treden. “Anders gaan mensen speculeren. Je moet transparant zijn.”

 
 
 
Patrick Brouns open en eerlijk over alcoholprobleem: een verstandige zet?

Dig Istha (PvdA), voormalig spindoctor, crisismanager en oud-wethouder van Groningen, vindt het ook prijzenswaardig dat Brouns het beestje bij de naam noemt. “Hij had natuurlijk kunnen zeggen dat hij gezondheidsproblemen heeft, maar dan wordt er gedacht dat hij wat aan zijn voet, arm of wat anders heeft. De mensen om hem heen weten natuurlijk wel wat er met hem aan de hand is. Als je iets wilt melden, wees dan precies.” Istha komt ook op voor politici en bestuurders. Ze hebben volgens hem een ‘zware’ baan. “Ze gaan gebukt onder veel stress. De één grijpt naar de fles, de ander krijgt een burn-out. Bijna iedereen heeft wel wat. Het is mooi dat Brouns er eerlijk over is.”

 
 
 
Nieuwe acties zullen het imago van de boeren geen goed doen

Er was veel steun voor de acties van de boeren op 1 oktober, maar het is de vraag of dat een volgende keer weer zo zal zijn. Het publiek lijkt zich de stalbranden, fipronilcrisis en subsidies voor de agro-industrie weer te herinneren. De blokkeerboeren van 1 oktober slaan weer toe. Ze noemen zich Hollands ‘Farmers Defence Force’- de ‘Vermoorde Onschuld’ was beter geweest – en trekken volgende week woensdag naar het Binnenhof. Ook bij het RIVM in Bilthoven zal worden geprotesteerd. Dit Rijksinstituut doet volgens hen niet op de juiste manier onderzoek naar de stikstofcrisis.

 
 
 
Contentmarketeers moeten naïef blijven

Het blijft maar doorgaan, de nieuwsbrengers die met mooipraterij en nieuwe woorden oude wijn in nieuwe zakken verkopen en telkenmale het wiel opnieuw uitvinden. Ze verbloemen op virtuoze wijze gebrek aan kennis door zogenoemde nieuwe technologieën te presenteren die het werk van de contentmarketeer vereenvoudigen. Dat schrijft Sak van den Boom, adviseur, senior expert contentmarketing in zijn blog.

 
 
 
Waarom je senior marketeer zou willen zijn

Marketing is geen vak waar een hek omheen staat. Dat laat Luuk Ros van het NIMA ons weten. Waar het begint en waar het eindigt, is een voortdurende bron van polemiek. Marketeer is evenmin een beschermd beroep. Sterker: hele busladingen zelfbenoemde marketingprofessionals zouden nooit langs een 'ballotagecommissie marketing' komen. Als die er was, want wie zou ‘m moeten bemensen? Stel dat je iemand zou zoeken voor een senior marketingfunctie, waar vraag je dan naar? Uiteindelijk heeft de hele discussie wat je minimaal zou moet begrijpen om 'marketing-professional' te kunnen zijn, geleid tot het vaststellen van NIMA A, B en C. Want gesteggel of niet; ergens stopt het vak en wat je moet weten, staat wel érgens opgeschreven.

 
 
 
Waarom je senior marketeer zou willen zijn

De relevante kennis en ervaring opdoen die aan de titel verbonden zijn en vervolgens domweg je cv, je diploma’s en een lijstje referenten aanleveren. Die worden gecheckt en dan krijg je voor drie jaar een titel. Op dat cv staat vijf jaar ervaring in een relevante leidinggevende functie (functioneel of in de lijn) en een relevante en afgeronde hbo- of wo-opleiding. Referenten worden nagebeld, diploma’s en cv’s worden gecheckt. Via cursussen of het schrijven van blogs, via het bezoeken van congressen, het bijwonen van bedrijfsbezoeken, het uitwerken van een lesmethode of domweg uitzitten van een studiereis. Ze worden één voor één bijgehouden. Dát is trouwens echt een goed verhaal.

 
 
 
Transfer
 
 

Arjan van de Leur gaat aan de slag bij de gemeente Groningen als woordvoerder en senior communicatieadviseur voor twee wethouders. Het gaat om een tijdelijk vervanging voor Natascha van 't Hooft die gaat genieten van een lange vakantie. Arjan werkte voor tal van overheidsinstanties als de gemeente Midden-Groningen, Leeuwarden en Alkmaar, de Veiligheidsregio Groningen, de provincie Drenthe en de gemeente politie Groningen en voor het Centrum voor Veilig Wonen.

 
 
 
Agenda
 
 

De Noorderpers organiseert op maandag 28 oktober een bijeenkomst met het thema ‘Hoe veilig is de journalist nog?’ Kun je je werk nog wel fatsoenlijk doen? Wat is de impact voor mens, mediaorganisatie en maatschappij? Waar komt nou eigenlijk die dreiging vandaan en wat kunnen we eraan doen? Gasten zijn Willem Groeneveld en Chris Klomp. Er zijn gesprekken gaande met een derde gast. De locatie op 28 oktober is café De Sleutel in Groningen.

De Noordelijke Promotiedagen zijn op dinsdag 5 en woensdag 6 november aanstaande in Martiniplaza in Groningen.

Het CommunicatieFestival is op donderdag 14 november weer bij de Energy Barn met onder meer Wouter Hart, Charles Groenhuijsen en de Newsroom van Rotterdam. Het CommunicatieFestival wordt georganiseerd door bevlogen professionals die hun passie voor het communicatievak en aanverwante expertises, graag delen met collega’s en andere geïnteresseerden.

 
 
 
Vacatures
 
 

Jan Boon Communicatie is voor een organisatie in de provincie Groningen op zoek naar een ervaren en allround communicatieprofessional. Je werkt binnen een jong en ambitieus team. Je bent sparringpartner voor de directie en accountmanagers bij hun klant- en marktvraagstukken en werkt nauw samen met de CEO. In deze rol ben je verantwoordelijk voor de corporate communicatie activiteiten als issue-, stakeholder- en reputatiemanagement en je bent het eerste aanspreekpunt voor de pers. Ook informeer, verbind en activeer je collega’s via interne communicatie.

Ik zoek iemand met strategisch inzicht en een ‘hands on’ mentaliteit. Je hebt een brede achtergrond als corporate communicatieprofessional en hebt ervaring en affiniteit met in- en externe communicatie & PR zodat je ook op die gebieden een rol kan spelen als de situatie daarom vraagt. Werken als communicatieprofessional bij deze organisatie betekent werken in een organisatie met korte lijnen en zowel top-down als bottom-up. De organisatie wordt gekenmerkt door de kernwaarden ondernemerschap, passie en trots, lerend vermogen, ondersteunend samenwerken en professionaliteit. De werksfeer kan getypeerd worden als prettig informeel. Stuur je CV en motivatie naar jan@janboon.com; voor meer informatie kun je me bellen op 06 11862001.

De Gemeente Midden Groningen zoekt voor het uitvoeren van de strategische communicatietaken voor het programma Nationaal Programma Groningen (NPG) Midden-Groningen een communicatieprofessional die invulling en uitvoering kan geven aan het adviseren en opstellen van het programmaplan NPG en het communicatie advies en uitvoering van de voortgang van het opzetten van het lokale programma NPG. Je bent verantwoordelijk voor de in- en externe communicatie van het traject voor het opzetten van het lokale programma NPG en het adviseren van het programmateam daarin. De duur van de opdracht betreft 7 maanden met optie tot verlenging. De opdracht is voor 16 uur per week. Solliciteren kan tot en met 14 oktober.

Het Wetterskip Fryslân zoekt een communicatieadviseur Projecten. Je geeft advies over de communicatiestrategie binnen projecten, zoals dijkverstevigingen en onderhoudsprojecten en faciliteer je in de uitvoering ervan, je bewaakt de uitvoering van de communicatiekalender van de diverse projecten en je coördineert en organiseert persmomenten, informatiebijeenkomsten en opleveringen. Je kunt tot uiterlijk 21 oktober solliciteren.

De afdeling Marketing en Communicatie van ROC Friese Poort is op zoek naar meerdere adviseurs Marketing en Communicatie (0,5 – 0,8 fte) die werken in één van de vestigingen. Als adviseur in de vestiging ben je het aanspreekpunt voor de directie en opleidingsmanagers. Naast het profileren van de vestiging en diverse studierichtingen, adviseer je opleidingsmanagers op basis van relevante data over ontwikkelingen in de markt. Je maakt marketingcommunicatieplannen ten behoeve van de instroom van studenten en realiseert samen met de medewerker Marketing en Communicatie in de vestiging diverse middelen en activiteiten. Jouw brief ontvangen ze graag uiterlijk 25 oktober.

Vacatures van Jan Boon Communicatie vind je op: janboon.com.

 
 
 
Op Zoek
 
 
Ben jij op zoek

naar een nieuwe uitdaging in je communicatiecarrière? Laat het Jan Boon Communicatie weten en hij neemt je op in deze rubriek in Bonen in de pot. De nieuwsbrief heeft een bereik van meer dan 2250 communicatieprofessionals met een leesdichtheid van bijna 50%. Grote kans dat jouw zoektocht door de lezers van Bonen in de pot wordt ingevuld! Meer weten? Neem contact op met Jan Boon Communicatie via jan@janboon.com.

 
 
 
Delen
 
 

Als jij iets hebt wat je kunt en wilt delen met je vakgenoten, aarzel niet dat met Bonen in de pot te doen. Het heeft een bereik van 2100 communicatieprofessionals!

 
 
 
Het traditionele kerstpakket geraakt langzaam uit de gratie

Medewerkers bij bedrijven en instellingen in Nederland die een kerstattentie ontvangen, krijgen liever een luxueus kerstgeschenk dan het traditionele kerstpakket. 35% van hen geeft de voorkeur aan een enkel geschenk boven een verzameling producten in een pakket. In dat geval verkiest men dan met name een gadget. Het pakket dat het meest gewaardeerd wordt, is samengesteld uit een combinatie van foodproducten en non-foodproducten. Dit leert een kleinschalig onderzoek bij 100 Nederlandse organisaties, dat is uitgevoerd door groothandel in relatiegeschenken Allgifts.

 
 
 
Soms denk ik wel eens bij mezelf ......
 
 
AH verzuimt te communiceren over verdacht vlees

Supermarktketen doet aan crisiscommunicatie met de handrem erop, waar je verwacht dat het vol gas zou geven. Het zou een kwestie van protocollen moeten zijn en van gezond verstand. Zodra er iets mis is met de voedselveiligheid treedt het recall-circus in werking van waarschuwingen in de winkels, via de website, advertenties en het onvermijdelijke informatienummer voor verontruste klanten. Het is dan ook opmerkelijk dat Albert Heijn bij het teruggeroepen ‘listeria-vlees’ twee dagen verzuimde om zijn consumenten in te lichten. Waar onder meer Jumbo en Aldi direct naar buiten brachten dat ze mogelijk besmette vleeswaren uit hun assortiment hadden gehaald, maakte AH daar geen publieke melding van.

 
 
 
En dan nog even dit
 
 
Ingrid Spijkers nieuwe hoofdredacteur Omrop Fryslân

Ingrid Spijkers werkte als zelfstandige voor diverse opdrachtgevers in de provincie. Met haar komst sluit Omrop Fryslân een lange zoektocht af naar een nieuwe hoofdredacteur, na het gedwongen ontslag van haar voorganger.

 
 
 
Nuon verdwijnt definitief als merknaam

Nuon verdwijnt na exact 25 jaar definitief uit Nederland. De merknaam zal nu plaatsmaken voor Vattenfall, het moederbedrijf. Vorig jaar maakte de energiemaatschappij al bekend dat de naam geleidelijk zou worden gewijzigd naar het Zweedse moederbedrijf. Vattenfall is overigens al tien jaar eigenaar van Nuon. “We zien dat het percentage mensen dat met de nieuwe naam bekend is inmiddels even hoog is als bij onze oude naam”, vertelt Cindy Kroon, directeur Klanten van Vattenfall Nederland. “Met dit vertrouwen van onze klanten, én een duidelijke belofte voor de toekomst zijn wij er klaar voor.” Peter Smink, CEO van Vattenfall Nederland: “Het is heel bijzonder om één generatie na aan het ontstaan van het merk Nuon nu als Vattenfall verder te kunnen bouwen aan een fossielvrij leven binnen één generatie.”

 
 
 
NS zet eigen personeel in bij wervingscampagne

Het spoorwegbedrijf is naar eigen zeggen op zoek naar mensen die ‘100% NS’ zijn. NS komt met een wervingscampagne in de zoektocht naar nieuw talent. De uitingen bestaan uit een serie van acht online video’s waarin NS-medewerkers vertellen over hun werk en wat zij belangrijk vinden. Met deze persoonlijke aanpak hoopt NS HBO’ers en WO’ers aan te spreken die zich willen aansluiten bij het bedrijf. De video’s zijn uitgerold via online en social mediakanalen. Daar komt bij dat er drie radiocommercials zijn gelanceerd waarin NS-directeur Roger van Boxtel de voice-over is. Vorig jaar kwam NS al met een arbeidsmarktcampagne met een focus op young talent.

 
 
 
Groningen krijgt eigen lettertype: Gronika

Het lettertype, geïnspireerd op het werk van de Groningse graficus Wim Crouwel, maakt deel uit van de nieuwe huisstijl voor Groningen, die eind deze maand wordt gepresenteerd. Volgens Marketing Groningen is Gronika een lettertype dat het DNA van Groningen verbeeldt. “Gronika staat met de voeten stevig in de Groningse klei: krachtig en ook zachtaardig. Nuchter én eigenzinnig”, aldus Marketing Groningen in een persverklaring. Het lettertype is ontworpen door Jelmar Geertsma, een graficus van Minerva.

De presentatie van de nieuwe huisstijl van Groningen, waar ook Gronika deel van uitmaakt, is tijdens Let’s Gro, eind oktober.  

 
 
 
uitspraak
 
 

Slecht nieuws: “niet wát je zegt blijft bij, maar hóé je het zegt.”

Kanker en de listeria-bacterie klets je niet weg met empathische communicatie, maar ze zorgt wel voor een beter begrip van de boodschap. Chantal Deen, merk- & communicatiemanager.

 
 
 
Bonen in de pot
 
 

Je ontvangt Bonen in de pot omdat je een relatie van Jan Boon bent of ingeschreven staat voor nieuwsbrieven van Jan Boon Communicatie.

Jan Boon Communicatie helpt communicatieprofessionals een (volgende) stap in hun carrière te maken en helpt daarmee organisaties, ondernemingen, bedrijven en instellingen de juiste communicatieprofessional te vinden.

 
 
 
Bonen in de pot

wil zo veel zeggen als “hij wil nog wat zeggen maar het is onbelangrijk wat hij te zeggen heeft”, waarmee ik het relatieve van mijn berichten wil aangeven. Lees het vanuit je eigen perspectief.

Naast Bonen in de pot geeft Jan Boon Communicatie Bonen Weken en Bonen Doppen uit. Bonen Weken gaat over de ontwikkelingen in de communicatiewereld in relatie tot ondernemen. Bonen Doppen is een onregelmatig verschijnende column.

Wil jij een ander attent maken op Bonen in de pot? Klik hier!

Jan Boon Communicatie ziet het als zijn verantwoordelijkheid om jouw privacy en gegevens te beschermen. De informatie wordt niet met derden gedeeld. Ik ben verplicht om de vertrouwelijkheid van jouw gegevens te respecteren. Alleen met wederzijdse toestemming zal ik deze gegevens met derden delen.

 
 
 
Jan Boon
Jan Boon
Matchmaker en coach

De primaire activiteiten van Jan Boon Communicatie richten zich op het samenbrengen en coachen van mensen en organisaties op het gebied van communicatie. Dit betekent het ondersteunen in het ontwikkelen van ambities van zowel professionals als organisaties. Hierbij focus ik me op oplossings- als ontwikkelingsgericht coachen. Soms ben ik gids, maar meestal reisgenoot, samen zoekend naar nieuwe wegen om tot oplossingen te komen. Meer informatie vindt u op www.janboon.com.
 
 
 
 
 
 
Deze nieuwsbrief wordt mede mogelijk gemaakt door:
 
Ga naar iwink.nl
 
 
Deze nieuwsbrief is verzonden met iMailingtool   |   Doorsturen   |   Afmelden
 
                                                           
Doorsturen

Uw naam:
Uw e-mailadres:
E-mailadres ontvanger: