Onderwerp:

Bonen in de pot

Datum: 30-06-2019 12:11:04
 
Kunt u deze e-mail niet goed lezen? Schakel dan afbeeldingen voor deze e-mail in of bekijk de online versie
 
Jan Boon Communicatie
brengt mensen samen
 
 
Bonen in de pot
 
 
 
 
 
 
 

1 juli 2019

Bonen in de pot is een uitgave van Jan Boon Communicatie en informeert je over de ontwikkelingen in het communicatievak.

 
 
 
Laatste Nieuws
 
 
Nederlanders zijn het eens over Nederlandse identiteit

Hoewel ons landje soms behoorlijk verdeeld lijkt, zijn Nederlanders het 'in de basis erg met elkaar eens'. Het grootste deel van de Nederlanders vindt ook dat de Nederlandse identiteit bestaat. Dat blijkt uit een onderzoek van het Sociaal- en Cultureel Planbureau onder 5000 Nederlanders. Volgens het Planbureau komen er opvallend weinig verschillen tussen Nederlanders naar voren.

 
 
 
Verder in deze editie
 
 
  • Nederlandse identiteit
  • Zoek de c van communicatie weer op
  • Communicatie collega, trek je terug uit het hart van beleid
  • Blunder met verspreiden tiplijn Telegraaf-nummer via NL-Alert
  • Jeukwoorden
 
 
 
Wat mij is opgevallen
 
 
Nederlandse identiteit

Op de vraag of de Nederlandse identiteit bestaat, antwoordt 41% van de ondervraagden volmondig ja. 42% vindt dat er in 'sommige opzichten' sprake is van een Nederlandse identiteit. 6% van de ondervraagden wijst een Nederlandse identiteit geheel af. Ondervraagden noemen het vaakst de Nederlandse taal als 'typerend voor Nederland'. Daarna volgen vrijheid, Koningsdag, de Dodenherdenking en Bevrijdingsdag, de vlag en Sinterklaas.

 
 
 
Symbolen en tradities

Vooral het Sinterklaasfeest leidt tot hoogoplopende discussies over de Nederlandse identiteit. Mensen die symbolen en tradities, zoals het Sinterklaasfeest, noemen als belangrijke verbindende kenmerken zijn volgens het planbureau geneigd te denken in termen van dé Nederlandse identiteit. Er wordt volgens het planbureau verschillend gedacht over het belang van symbolen en tradities enerzijds en burgerlijke vrijheden anderzijds. "Waar Nederlanders het wél over eens zijn, sneuvelt in de discussie. Waar we het niét over eens zijn, wordt juist breed uitgemeten", constateren de onderzoekers.

 
 
 
Zoek de c van communicatie weer op

Er is iets goed mis met het imago van onze beroepsgroep. Met enige regelmaat stellen Kamerleden vragen over hoeveel voorlichters er bij de rijksoverheid werken. Vorig jaar nog beweerde de SP dat het makkelijk met de helft minder kan. Wij worden met argusogen bekeken. Er gaat geen kwartaal voorbij of de nationale ombudsman maant de overheid om beter te communiceren. Om brieven te schrijven die je zonder een academische graad kunt snappen. Om digitale toepassingen aan te bieden waar mijn tante ook mee kan werken. Om mensen alsjeblieft niet van het kastje naar de muur te sturen. “Ik ontmoet eigenlijk nooit iemand die daar tegen is. Dus hier is de situatie. Als er één beroepsgroep lijkt aangewezen om aan deze wensen te voldoen, is het de onze. Als deze beroepsgroep volgens sommige politici dan toch gehalveerd zou moeten worden, dan hebben we een imagodingetje”. Dat zei Harrie van Rooij, bij de afsluiting van de leerroute Verbindend Leiderschap van de Academie voor Overheidscommunicatie.

 
 
 
Verwarrende tijden

Als er iets gebeurt bij een beroepsgroep die alles zegt te weten over imagoproblemen, dan mogen we vaststellen dat we in verwarrende tijden leven. Waar komt deze imagokneuzing vandaan. Waarom zijn we niet geliefder? Waarom hebben we weinig fans? Het kon wel eens aan onszelf liggen. Sinds de commissie Wallage (het begin van deze eeuw) hebben we ons best gedaan om ‘in het hart van het beleid’ te komen. Dat is trouwens een internationale trend bij communicatiedirecties. Studies laten een jarenlange tendens zien van communicatiemanagers die bij de dominante coalitie van de organisatie willen horen. Ze willen aan tafel bij het topmanagement. Hoe bereiken ze dat? Door communicatie op een manageriële manier te benaderen. Als een tool waarmee je businessdoelen realiseert. Dat zei Harrie van Rooij, bij de afsluiting van de leerroute Verbindend Leiderschap van de Academie voor Overheidscommunicatie.

 
 
 
Communicatie collega, trek je terug uit het hart van beleid

Communicatieprofessionals hebben hun communicatielens verruild voor een managementlens, zei Harry van Rooij stoer. Daarin komt eigenlijk maar één term voor die je met een beetje goede wil een communicatiewoord kon noemen. Voor de rest vooral hippe, Engelse termen uit de sfeer van management: we moeten targets behalen, agile werken, onze purpose voor ogen houden en onze stakeholders bedienen. Dat ene communicatiewoord? Customer journey. Advies van Harrie van Rooij aan de communicatiecollega’s: wees geen manager, verlaat het hart van beleid en word een kloofkunstenaar.

 
 
 
Transfer
 
 

Martine Sijtsma – van der Kloet

is de nieuwe evenementencoördinator van de gemeenten Noardeast-Fryslân en Dantumadiel. Als coördinator is ze het aanspreekpunt voor de interne organisatie van deze gemeenten én voor de organisatoren van de evenementen.

 
 
 
Vacatures
 
 

De opleiding Marketing & Communicatie van het Noorderpoort College in Groningen zoekt een docent (online) Marketing en Communicatie. Je hebt ervaring met nieuwe media en kunt goed overweg met praktische ict-toepassingen. (bv. mailchimp, moviemaker, inkscape, surveymonkey, cms pakketten, social media etc.) Naast de lesgevende taken wordt je ook ingezet bij stage- en studieloopbaanbegeleiding. Ook zijn er nog diverse teamtaken die naar voorkeur en geschiktheid onder de collega’s worden verdeeld. De sollicitatiegesprekken vinden plaats op vrijdag 5 juli.

Centrum Veilig Wonen zoekt een ervaren communicatieadviseur. Je voorziet gevraagd en ongevraagd de directie, management en organisatie van CVW proactief van advies op het gebied van interne en externe communicatie, waarbij de nadruk ligt op interne communicatie. Daarnaast ben je verantwoordelijk voor het opzetten, beheren, onderhouden en actualiseren van zowel het intranet als de externe website van CVW. Je schrijft en plaatst nieuwsberichten, vacatures, belangrijke mededelingen en beheert de narrowcasting. Verder pak je externe persvragen op samen met de woordvoerder en bereiden jullie samen de woordvoeringslijn voor. Je kunt tot 4 juli reageren.

Het Alfa College in Groningen zoekt een marketing data analist. Je analyseert gegevens afkomstig uit verschillende bronnen en systemen. Denk aan DUO data over de herkomst van onze studentenpopulatie en de positie in de markt. Maar ook aan CBS data over demografische ontwikkelingen en eigen data bijv. over het proces van aanmelding tot inschrijving van een student. Stuur uiterlijk vrijdag 5 juli je CV én motivatie.

Het Centraal Justitieel Incassobureau Leeuwarden zoekt een adviseur Communicatie. Je adviseert, coacht en ondersteunt managers bij hun verantwoordelijkheden en vraagstukken op het gebied van communicatie. Je ontwikkelt communicatiestrategieën, -middelen en -kanalen voor zowel lijnactiviteiten als projecten en programma’s. Je adviseert over de toepassing van communicatiebeleid en de inzet van communicatiemiddelen.

 
 
 
Op Zoek
 
 
Ben jij op zoek

naar een nieuwe uitdaging in je communicatiecarrière? Laat het Jan Boon Communicatie weten en hij neemt je op in deze rubriek in Bonen in de pot. De nieuwsbrief heeft een bereik van meer dan 2250 communicatieprofessionals met een leesdichtheid van bijna 50%. Grote kans dat jouw zoektocht door de lezers van Bonen in de pot wordt ingevuld! Meer weten? Neem contact op met Jan Boon Communicatie via jan@janboon.com.

 
 
 
Delen
 
 

Als jij iets hebt wat je kunt en wilt delen met je vakgenoten, aarzel niet dat met Bonen in de pot te doen. Het heeft een bereik van 2500 communicatieprofessionals!

 
 
 
LEVEL: nieuw bureau in Drachten voor creatieve merkcommunicatie

Friesland is een nieuw communicatiebureau rijker. LEVEL communicatie uit Drachten richt zich op het creëren van sterke, onderscheidende merken – ofwel branding. De kern van het nieuwe bureau bestaat uit grafisch vormgever Koert Posthumus en copywriter Herman Mulder, samen goed voor 45 jaar ervaring in de noordelijke reclame- en communicatiewereld. Beide creatieven werken samen met een netwerk van communicatieprofessionals, van online marketeers tot dtp’ers.

 
 
 
En dan nog even dit
 
 
Het belang van goede datacommunicatie

Bij goede datacommunicatie is data slechts ondersteunend. Als je wilt dat er actie wordt ondernomen op basis van jouw analyses, dan zul je data over de bühne moeten krijgen. Het is daarom essentieel om inzichten en acties op de juiste en meest effectieve manier te communiceren. Te veel marketeers werken aan data die nooit het daglicht zullen zien of aan rapportages die automatisch verstuurd worden door analyticsdiensten. Je mag er nooit van uitgaan dat de cijfers wel voor zichzelf spreken.

 
 
 
Blunder met verspreiden tiplijn Telegraaf-nummer via NL-Alert

Het ministerie van Justitie en Veiligheid heeft in een NL-Alert geblunderd door de tiplijn van De Telegraaf te verspreiden. Minister Ferd Grapperhaus heeft de hoofdredactie van De Telegraaf excuses aangeboden. Het gebeurde maandagavond op een moment dat het noodnummer 112 door een storing bij KPN urenlang onbereikbaar was.

 
 
 
Embrace - The Human Cloud

Embrace, Umbrella, Qvision en Malengo samen verder als één organisatie: Embrace - The Human Cloud. Ze geloven dat ze onder één naam meer kunnen bereiken. Ze werken al jaren aan gebruiksvriendelijke en innovatieve software die dagelijks door 500.000 mensen wordt gebruikt. Dat verandert niet. Het is even wennen dat de namen Malengo, Umbrella en Qvision verdwijnen, maar de vertrouwde gezichten verdwijnen niet.

 
 
 
Noardeast-Fryslân en Dantumadiel hebben evenementencoördinator

De nieuwe functie van een evenementencoördinator werd door de gemeenten in het leven geroepen omdat er meer behoefte was aan verbindingen in de interne organisatie op het gebied van evenementen. Ook is de evenementencoördinator de contactpersoon voor de organisatoren van de verschillende evenementen. “In deze regio worden jaarlijks een kleine vijfhonderd evenementen georganiseerd. De organisatoren hebben tijdens de voorbereidingen te maken met verschillende afdelingen van de gemeente. Denk aan bijvoorbeeld de afdelingen die verantwoordelijk zijn voor de veiligheid, vergunningen, subsidie, communicatie of toerisme,“ licht Martine Sijtsma–van der Kloet toe.

 
 
 
In gesprek over leiderschapscommunicatie

Eind van de zomer verschijnt 'Maak van de lijn een punt', HET boek over leiderschapscommunicatie voor de teamleider: compact, herkenbaar én met direct toepasbare tips voor haar of zijn praktijk. Onmisbaar voor iedere middenmanager! Maar er is meer... bij het boek verschijnt een handzame Handleiding voor de Communicatie- en HR-professional. Met daarin talloze ideeën hoe je leidinggevenden kunt ondersteunen in leiderschapscommunicatie én steviger in positie kunt komen om ook echt van die lijn een punt te maken. De handleiding (op A5 formaat) draagt de veelzeggende titel 'In gesprek over leiderschapscommunicatie'. Wil je als adviseur werkelijk van betekenis zijn, dan is deze twee-eenheid voor jou een must-have.

Houd LinkedIn in de gaten voor de verschijningsdatum én de speciale boekpresentatie na de zomer.

 
 
 
Soms denk ik wel eens bij mezelf ….
 
 
Vakantie

Verlangend kijken we uit naar de vakantie die in het verschiet ligt. Vakantie doet ons goed, zo wordt duidelijk uit de wetenschappelijke literatuur. De meest voor de hand liggende is de rust die vakantie ons brengt: het is een tijdelijke verlossing van verplichtingen van werk of studie. Voor die paar weken in het jaar gaat er even geen wekker, is er geen huiswerk, geen hijgende baas in je nek, geen uitzicht op die muur die nog geschilderd moet. In plaats daarvan heb je alle tijd om naar de horizon te staren, naar een fluitende vogel te luisteren, twee uur de krant te lezen en net zo lang te lunchen als je wilt.

Maar hoe loopt de vakantie meestal? Onderzoekers onderscheiden vier fasen: eerst moeten we acclimatiseren, daarna storten we ons op activiteiten, vervolgens is het tijd om te luieren en in de laatste fase hebben we een relaxte routine te pakken.

 
 
 
Tot Slot
 
 
Jeukwoorden

Japke-d. Bouma steekt het niet op stoelen of banken. In het hol van de leeuw hield zij, bij Logeion, een praatje houden over jargon. Als er érgens veel jargon gebruikt wordt, is het wel onder communicatietypes. Haar devies: “Praat gewoon Nederlands met me”.

 
 
 
Jeukwoorden in communicatie

10

Hands-on, liever hands-off jongens

9

dat is wel een ‘dingetje’; als het maar een dingetje is, zal het ook wel niet zo belangrijk zijn

8

verkleinwoordjes als 'collegaatje', 'mannetje' en 'koffietje'

7

‘impact’, alsof er elke keer een meteoriet moet inslaan; noem het gewoon 'resultaat' of 'effect'

6

‘uit je comfortzone komen’, ga lekker zélf uit je comfortzone

5

omnichannel approach’, dat is gewoon dat je iets met Facebook en Twitter doet, doe niet zo ingewikkeld

4

‘spin in het web’, ieuw: is dat iemand die je uitzuigt?

3

‘draagvlak creëren, draagvlak creëer je niet, dat verdien je

2

‘content’: het gaat niet om de content, het gaat om de inhoud van die content!

1

‘purpose (spreek uit 'purpuss'); denk je nou echt dat mensen door een purpose harder gaan werken of meer gaan kopen?

 
 
 
Jeukwoorden op je werk

10

‘de buitenwereld naar binnen halen’, maar ook ‘stakeholders’, daarmee bedoelen we ‘belanghebbenden of betrokkenen’

9

‘stappen zetten’

8

‘transformatie, transitie en innovatie’. “Dat zijn echt modewoorden geworden. Noem het gewoon ‘verandering’. Wat voegt ‘transitie, transformatie en innovatie’ nou helemaal toe?”

7

customer journey’. Zeg gewoon: Hoe beslist de klant? of Hoe kunnen we de klant beïnvloeden?

6

‘iets tegen iemand aanhouden’. Dat is: ‘bespreken’ 

5

‘stip op de horizon’. Dat is ‘iets dat je wilt bereiken’ 

4

‘co-creatie’. Is gewoon ‘samenwerken’

3

‘verbinden’. Ook ‘samenwerken’

2

een hele verzameling Engelse woorden waar die niet nodig zijn, zoals ‘purpose’, ‘content’ en ‘input’. Noem ‘content’ gewoon ‘inhoud’; ‘purpose’ ‘waar je als organisatie voor staat’ en ‘input’ ‘bijdrage’

1

‘agile’. Dat vindt Japke verrassend. “Ik dacht dat ‘agile’ juist zo in de mode was, in de communicatie. Ja, en misschien daarom zorgt het ook voor zoveel jeuk in het vak.

 
 
 
Uitspraak
 
 

“Als iets niet lukt, begin er dan gerust nog een keer aan”. Maarten van der Weijden.

 
 
 
Bonen in de pot
 
 

Je ontvangt Bonen in de pot omdat je een relatie van Jan Boon bent of ingeschreven staat voor nieuwsbrieven van Jan Boon Communicatie.

Jan Boon Communicatie helpt communicatieprofessionals een (volgende) stap in hun carrière te maken en helpt daarmee organisaties, ondernemingen, bedrijven en instellingen de juiste communicatieprofessional te vinden.

 

 
 
 
Bonen in de pot

wil zo veel zeggen als “hij wil nog wat zeggen maar het is onbelangrijk wat hij te zeggen heeft”, waarmee ik het relatieve van mijn berichten wil aangeven. Lees het vanuit je eigen perspectief.

Naast Bonen in de pot geeft Jan Boon Communicatie Bonen Weken en Bonen Doppen uit. Bonen Weken gaat over de ontwikkelingen in de communicatiewereld in relatie tot ondernemen. Bonen Doppen is een onregelmatig verschijnende column.

Wil jij een ander attent maken op Bonen in de pot? Klik hier!

Jan Boon Communicatie ziet het als zijn verantwoordelijkheid om jouw privacy en gegevens te beschermen. De informatie wordt niet met derden gedeeld. Ik ben verplicht om de vertrouwelijkheid van jouw gegevens te respecteren. Alleen met wederzijdse toestemming zal ik deze gegevens met derden delen.

 
 
 
Jan Boon
Jan Boon
Matchmaker en coach

De primaire activiteiten van Jan Boon Communicatie richten zich op het samenbrengen en coachen van mensen en organisaties op het gebied van communicatie. Dit betekent het ondersteunen in het ontwikkelen van ambities van zowel professionals als organisaties. Hierbij focus ik me op oplossings- als ontwikkelingsgericht coachen. Soms ben ik gids, maar meestal reisgenoot, samen zoekend naar nieuwe wegen om tot oplossingen te komen. Meer informatie vindt u op www.janboon.com.
 
 
 
 
 
 
Deze nieuwsbrief wordt mede mogelijk gemaakt door:
 
Ga naar iwink.nl
 
 
Deze nieuwsbrief is verzonden met iMailingtool   |   Doorsturen   |   Afmelden
 
                                                           
Doorsturen

Uw naam:
Uw e-mailadres:
E-mailadres ontvanger: