Onderwerp:

Bonen in de pot

Datum: 20-12-2021 08:03:37
 
Kunt u deze e-mail niet goed lezen? Schakel dan afbeeldingen voor deze e-mail in of bekijk de online versie
 
Jan Boon Communicatie
brengt mensen samen
 
 
Bonen in de pot
 
 
 
 

20 december 2021

Bonen in de pot is in een uitgave van Jan Boon Communicatie en informeert je over de ontwikkelingen in het marketing- en communicatievak. In principe verschijnt Bonen in de pot iedere maandagochtend.

 
 
 
Vooraf
 
 
 
 
 

Dit is de laatste editie van Bonen in de pot van dit jaar. We gaan er even tussen uit en de eerste versie zal vermoedelijk medio januari uitkomen.

 

Wij wensen je ondanks de lock down, een hele mooie kerstperiode, mooi kerstdagen en een fantastische jaarwisseling. En, uiteraard al het goeds voor het nieuwe jaar: veel succes, vooral gezondheid en veel liefde.

 
 
 
Enorme tegenslag en pijn in het hart

Nederland is in lockdown. Het kabinet en het OMT nemen het zekere voor het onzekere. Dat kan niet anders. Voor heel veel ondernemers eindigt dit jaar 'in een drama'. Ze worden gedwongen op het drukste moment van het jaar de deuren te sluiten.

Reacties komen los: horeca, musea, sportscholen, kappers teleurgesteld, maar de zorgsector is tevreden.

 
 
 

“Er gloort hoop en licht aan de horizon. Die horizon ligt alleen wat verder weg dan we hoopten.”

 

Willem de Kok, directeur van Martiniplaza Groningen in het Dagblad van het Noorden.

 
 
 
Op de valreep
 
 
 
 
 
Alles blijft anders

De wereld van communicatie en marketing verandert ook steeds sneller, waarbij het afgelopen jaar geen uitzondering is. Je moet alert zijn om succesvol je afhankelijksheidsgroepen te bereiken, want de methodes en mogelijkheden blijven onder je neus veranderen.

Natuurlijk de corona pandemie speelt daar nog eens een extra rol bij. Thuis werken, geen collega’s als sparringpartner en veel ‘gedoe’. Het bevordert je creativiteit en concentratie niet echt. Maar let wel: deze corona pandemie is communicatief wel de bekende ‘krent in de pap’

‘Vooruitkijken naar de toekomst’

Waar 2020 vooral een jaar was van het hoofd boven water houden, lag de focus in 2021 bij de meeste organisaties op wederopbouw en heroverweging. Als professionals werd er op onze beurt verwacht dat de draad weer opgepakt werd, ook al was die draad tijdens de crisis behoorlijk in de knoop geraakt. Gelukkig zijn we als communicatie-experts wel gewend aan continue verandering. De voorkeuren en het gedrag van consumenten en bedrijven evolueren immers voortdurend.

De pandemie bracht veel teweeg niet alleen in organisaties maar ook en vooral bij ons, mensen. Een abrupte einde van live events en we kregen te maken met lagere communicatie- en marketingbudgetten. Nu het economisch herstel zich door lijkt te zetten, kunnen we onze blik weer op de horizon richten. Want waar moeten we aankomend jaar onze focus, energie en budgetten in steken.

Ergens voor staan

We werken graag samen met en voor bedrijven die ergens voor staan. Het is dan ook vandaag de dag een gegeven dat je als organisatie een missie moet hebben. De mentale impact van de crisis is groot en overal voelbaar. Een communicatieplan zonder aandacht hiervoor is in 2022 niet meer compleet te noemen. Het plan mag echter niet eindigen bij het uitspreken van steun aan een goed doel en doel en ‘duurzaam’.

 
 
 
Ik mag een boon zijn als het niet zo is
 
 
 
 
 
In kerstspotje bestaat virus niet

De supermarkten gaan weer helemaal los met hun kerstreclames op tv. Kosten noch moeite zijn gespaard om de gezelligheid zo sfeervol en uitbundig mogelijk over het voetlicht te brengen. De spotjes staan haaks op de corona-werkelijkheid.

De kerstcommercial van Jumbo is dit jaar hartverwarmend. Tegen alle dolende zielen die Frank Lammers in zijn reclameleven tegenkomt, roept hij uitnodigend: “Dan kom je toch [met kerst] lekker bij ons!” Verderop in het spotje zien we dat zijn huis tot de nok toe is gevuld met feestgangers. Maar ja, het is maar een droom van de Jumbo vader.

Reacties

Epidemioloog Esther Metting van de Rijksuniversiteit Groningen vindt het ‘een slecht teken’. “In het begin van de coronacrisis waren veel campagnes juist gericht op het afstand houden. De boodschap werd geventileerd dat je kerst ook via Skype kunt vieren.”

Ook Peter Verhoef, hoogleraar Marketing aan de RUG, vindt het ‘in deze tijd niet helemaal maatschappelijk verantwoord’. “Dat ze reclame maken snap ik heel goed. Het is een toptijd voor supermarkten, helemaal nu mensen hooguit voor een brunch naar restaurants kunnen. Dat levert ze extra omzet op. Toch is het geen goed signaal dat ze nu zulke spotjes uitzenden. Dat geldt trouwens niet alleen voor supermarkten.’’

Codecommissie

Bij de Reclame Codecommissie zijn al meerdere klachten binnengekomen over de kerstcommercials van de supermarkten, laat woordvoerder Kirsten van Kleeff weten. “Mocht de commissie besluiten dat de spotjes in strijd zijn met de Nederlandse reclamecode dan kan de uitkomst zijn dat een adverteerder de reclame moet aanpassen of intrekken. Maar daar gaat een lange procedure van hoor en wederhoor aan vooraf.“

 
 
 
Verder in deze editie
 
 
 
 
 
  • Noorderpersprijzen
  • Onmogelijke communicatieve tegenstelling
  • Groningse wintercampagne viert cultuur in stad
  • Digitaal vergaderen blijft
 
 
 
Noorderpersprijzen
 
 
 
 
 
Noorderpers,

het platform van en voor journalisten en communicatiedeskundigen in Drenthe, Friesland en Groningen, reikt op maandag 14 februari maar liefst drie prijzen uit tijdens een bijeenkomst in Forum Groningen.

Eén voor de beste journalistieke prestatie of publicatie van 2021. Eén voor de meest vernieuwende communicatieprestatie of -professional van het afgelopen jaar.

Daarnaast keert de traditie van de Reuringprijs terug; deze derde Noorderpers-prijs wordt uitgereikt aan iemand, iets of een organisatie die in het Noorden voor (positieve) ophef heeft gezorgd.

Inzendingen

voor de Noorderpersprijs voor journalistiek en voor communicatie kunnen tot 15 januari worden ingestuurd naar bestuur@noorderpers.media. Meer informatie vindt je op de website.

 
 
 
Wat mij verder is opgevallen
 
 
 
 
 
Overheid dwingt publiek in een onmogelijke communicatieve tegenstelling

“Vaccinatie is een vrije keuze, maar doe het toch alsjeblieft maar wel!” Dat meent Marco Doeser, communicatiedocent en zelfstandig communicatieadviseur.

“Het nieuwe kabinet dat binnenkort het bordes van Paleis Huis ten Bosch betreedt, neemt een aantal hoofdpijndossiers van het vorige over. Corona is misschien wel het grootste pijnpunt. Want het vertrouwen van de burger in de aanpak van de overheid in een duikvlucht beland, terwijl het eind van de grootste naoorlogse crisis nog lang niet in zicht is. Hoe kan draagvlak zo snel verkruimelen, welke rol speelt communicatie hierin en wat moet er anders?

Genadeloos

Na twee jaar coronapandemie oordeelt de Nederlandse burger genadeloos hard over de crisisaanpak van het kabinet, zo blijkt uit het lopende gedragswetenschappelijk onderzoek van de RIVM. 16% van de respondenten heeft er nog vertrouwen in een absoluut dieptepunt. En dat terwijl de steun voor overheidsbeleid in crisistijd doorgaans juist hoog is, zoals we in de beginfase van de pandemie konden zien.”

Verdubbeling

De gedragsunit van het RIVM trekt een scherpe conclusie en wijdt afnemend vertrouwen in een interview met de Volkskrant aan ‘slap ingrijpen’. 68% van de bevraagde Nederlanders vindt immers dat er te weinig maatregelen worden genomen, ruim een verdubbeling ten opzicht van het begin van de herfst.

Kort door de bocht

Die analyse lijkt Marco Doeser op z’n minst wat kort door de bocht. Na een vliegende start in de lente van 2020 (het vertrouwen was toen 75%) blijkt uit hetzelfde RIVM-onderzoek dat dit cijfer een jaar lang, tot de herfst van 2021, rond de 45% fluctueerde. Een periode waarin talloze omstreden maatregelen de revue passeerden en de kritiek hierop nooit van de lucht was.

 
 
 
Groningse wintercampagne viert cultuur in stad

Deze winter vormen de illustraties van vijf Groningse kunstenaars de basis van een campagne voor de stad Groningen onder de noemer ‘Art is all around you’. Want kunst hangt niet alleen in musea, kunst is van iedereen en is overal te vinden, ook gewoon op straat.

In de campagne worden de culturele en artistieke hotspots van de stad gevierd. Van markante gebouwen zoals het Groninger Museum en het Forum Groningen tot evenementen, en festivals als Eurosonic Noorderslag, exposities en eigenzinnige ondernemers. De creatievelingen erachter vertellen over hun werk en over hun favoriete plekken in de stad. Van kruipdoor sluipdoor steegjes met kleurrijke streetart tot kunstroutes en galeries, cafés of arty winkels nét even om de hoek. In Groningen bruist het van de vrije geesten die hun eigen gang gaan, met de stad als hun canvas.

 
 
 
Transfers
 
 
 
 
 

Berend Henk Huizing is per 1 januari woordvoerder bij GGD Fryslân in het coronateam. Berend Henk was strategisch communicatieadviseur Omgevingsvisie en Omgevingswet bij de provincie Groningen. Eerder werkte hij als communicatieadviseur voor diverse overheden in Gronings aardbevingsgebied en als woordvoerder namens (onder andere) Menzis, ANBO, Immigratie en Naturalisatiedienst, Wetterskip Fryslân en de samenwerkende hightechbedrijven van Innovatiecluster Drachten.

Esther Dob is nu strategisch adviseur interne communicatie bij Instituut Mijnbouwschade. Esther werkte als zelfstandig communicatieprofessional voor onder meer Gasunie, Unive, RVO, Plateau Assen, Rabobank en CJIB maar ook voor het OBS ’t Spectrum in Peize, Windpark SwifterwinT op Land en Plateau Integrale Kindcentra.

Simon den Haak is benoemd tot manager Corporate Communicatie van Gasunie. Simon den Haak is een doorgewinterde communicatieprofessional en heeft in verschillende organisaties gewerkt als hoofd Communicatie. Hij heeft z’n bureau voor strategie en communicatie voor politieke en media strategie. Tot zijn specialismen behoren corporate communicatie & public affairs, (interim) communicatiemanagement en campagnestrategie.

Maarten van Wieringen is nu communicatieadviseur New Energy bij Gasunie. Maarten was communicatieadviseur en woordvoerder bij Veiligheidsregio Groningen, WarmteStad en Waterbedrijf Groningen. Sinds 2014 maakte hij als adviseur crisiscommunicatie ook deel uit van het expertteam bij de Veiligheidsregio Groningen.

Dana de Vries wordt communicatieadviseur bij WarmteStad. Dana komt van NHL Stenden Hogeschool waar ze communicatieadviseur (bestuursstaf) en woordvoerder voor het College van Bestuur was. Eerder werkte ze voor de provincie Drenthe, was prezi trainer en communicatieadviseur bij de gemeente Tynaarlo.

 
 
 
Vacatures
 
 
 
 
 
De vacatures van Jan Boon Communicatie vind je op janboon.com/vacatures.
 
 
 
 
 

Momenteel zoek ik drie marketingcommunicatieprofessionals:

 

  • een allround marketeer of een marketingcommunicatiebureau
  • een online marketeer
  • een junior marketeer

 

Wil je over deze vacatures meer weten, kijk op mijn website. Ben je geïnteresseerd, neem zo snel mogelijk contact met me op: jan@janboon.com!

 
 
 
Andere vacatures
 
 
 
 
 

Revalidatie Friesland in Beetsterzwaag is op zoek naar een medewerker Marketing en Communicatie (24 uur). Je taken zijn het initiëren en creëren van content, het onderhouden en beheren van social media en schrijven van teksten bestemd voor in- en externe doeleinden en het ondersteunen bij de organisatie van evenementen. Je motivatie en CV kun je tot 3 januari insturen.

Van Wijnen in Heerenveen zoekt een marketing- en communicatiemedewerker met DTP-skills. Dit ga je doen: ondersteunen van de marketing- en communicatieadviseur, vormgeven van diverse items, het up-to-date houden van de content over Van Wijnen Components op de website en op het intranet, het opmaken van de interne nieuwsbrief en het meewerken aan een nieuw op te zetten personeelsblad. Reageer uiterlijk 9 januari.

Ficant in Winschoten zoekt een sidekick voor contentmarketing of multimedia (24-32 uur). Je werkt nauw samen met de andere creatieven binnen Ficant. Jouw focus ligt op de uitvoerende kant van het creatieve proces, maar je denkt graag mee in het creatieve concept en hoe dit praktisch vertaald kan worden. Daarnaast richten ze binnenkort een nieuwe studio in voor filmopnames en podcasts, waar jij de vaste film- en geluidsman of -vrouw wordt.

Rijksdienst voor Ondernemend Nederland zoekt een senior communicatieadviseur Innovatie (32-36 uur). Samen met de vakinhoudelijke collega’s, communicatieadviseurs en contentexperts bepaal je de inzet op de diverse kanalen. Je bent daarbij een spin in het web en vervult een coördinerend brugfunctie naar de vakafdelingen. Je bewaakt daarnaast de overall opgaven gerichte aanpak en de kwaliteit. Sluitingsdatum is 10 januari.

De gemeente Groningen zoekt voor SPOT een ervaren marketingcommunicatie medewerker. SPOT Groningen is er voor iedereen die van podiumkunsten houdt. Je bent verantwoordelijk voor de marketing van voorstellingen en concerten, het behalen van doelen en het bewaken van budgetten. Dat doe je met een gefundeerde marketingstrategie, inzicht in de doelgroep en slimme inzet van kanalen en middelen, online en offline en in tekst en beeld. Solliciteren kan tot en met 16 januari.

Assuradeuren Gilde in Coevorden zoekt een manager Marketing en Communicatie (32-40 uur) die de organisatie goed op de kaart zet. Jij ontwikkelt de juiste marketingstrategie om het werkgeversmerk goed in de markt te zetten. Hierbij ben je sparringpartner in het directieteam. Je bent creatief bezig door de juiste verbinding te zoeken tussen de klanten, relaties en overige stakeholders. Hierbij geef je vorm aan de afdeling Marketing en Communicatie en stuur je deze aan.

Gasunie zoekt een senior woordvoerder. Je bouwt mee aan de reputatie en positionering van Gasunie. Je gaat mediastrategieën ontwikkelen en deze op strategisch niveau adviseren. Je speelt ook een cruciale rol in crisis- en calamiteitencommunicatie en als woordvoerder sta je dus echt vooraan bij calamiteiten. Je coördineert het woordvoerderschap voor alle media, je organiseert persmomenten en je schrijft pers- en nieuwsberichten. Stuur uiterlijk 21 januari je CV en motivatie.

Rijksuniversiteit Groningen zoekt een persvoorlichter/woordvoerder (1,0 fte). Je bent het eerste aanspreekpunt voor contacten met journalisten en mediaredacties. Je weet hoe media werken en helpt de RUG om op een aansprekende manier beleid, activiteiten en nieuws te communiceren in tekst en beeld. Je schrijft en redigeert heldere persberichten en artikelen en volgt het nieuws op de voet. Stuur je sollicitatiebrief met CV voor 3 januari.

De gemeente Weststellingwerf zoekt een teamleider Publiek en Communicatie (36 uur). Je geeft je leiding en richting aan de ontwikkeling van de medewerkers. Het binden en boeien van de medewerkers staat hierbij centraal. Je ondersteunt en coacht hen bij hun persoonlijke ontwikkeling en voert gesprekken in het kader van de gesprekscyclus.

 
 
 
Op Zoek
 
 
 
 
 
Ben jij op zoek

Naar een nieuwe uitdaging in je communicatie carrière? Laat het Jan Boon Communicatie weten en hij neemt je op in deze rubriek in Bonen in de pot. De nieuwsbrief heeft een bereik van meer dan 2500 communicatieprofessionals met een leesdichtheid van bijna 50%. Grote kans dat jouw zoektocht door de lezers van bonen in de pot wordt ingevuld! Meer weten? Neem contact op met Jan Boon Communicatie.

 
 
 
Is jouw organisatie

op zoek naar de juiste communicatieprofessional die past bij jouw organisatie en de juiste competenties heeft? Laat het me weten. Wil je meer weten?? Aarzel niet, en neem contact met me op.

 
 
 
Delen
 
 
 
 
 

Als jij iets hebt wat je kunt en wilt delen met je vakgenoten, aarzel niet dat met bonen in de pot te doen. Het heeft een bereik van meer dan 2500 communicatieprofessionals!

 
 
 
Soms denk ik wel eens bij mezelf …..
 
 
 
 
 
Minister worden? Alleen als je lak aan je reputatie hebt!

Uit de Nationale Enquête Arbeidsomstandigheden van het CBS blijkt dat kok het gevaarlijkste beroep is. Lastig voor restaurants die hard op zoek moeten. In het leidinggevende segment lijkt het vooral problematisch om ministers te vinden. Waar zijn de moedige leiders als je ze nodig hebt?

Columnist Paul van Liempt in zijn blog over leiderschap: “Dat niet iedereen het eervol vond om in een kabinet plaats te nemen begreep ik al snel toen ik in de journalistiek begon. Wie maatschappelijk was opgeklommen en gevraagd werd, haalde vaak de neus op voor een staatssecretariaat. Ik heb verschillende gegadigden off the record horen brommen dat ze het eventueel wél zouden overwegen minister te worden als ze gevraagd werden. Maar eigenlijk liever ook dat niet. Geen zin in het afbreukrisico.”

Bij nadere beschouwing

bleek het meestal om een combinatie van angst en statusgevoeligheid te gaan. “Angst om uit de comfortzone te treden en doodsbang voor imagoschade. Door vol in de wind staan, zou je in een handomdraai je eerder zorgvuldig opgebouwde reputatie kunnen verliezen. Iemand met een reputatie kon maar beter niet moedig zijn, leek het. Liever verstandig buiten beeld meebewegen, dan moedig tegen de stroom in je eigen weg gaan. En het loopt vaak slecht af met ministers, zoals we weten.”

Volgens Paul van Liempt is het de hoogste tijd dat de echt moedigen zich melden, met lak aan reputatie, die tegen een stootje kunnen.

 
 
 
En dan nog even dit
 
 
 
 
 
Digitaal vergaderen blijft

Ten tijde van de coronapandemie is het advies om zoveel mogelijk vanuit huis te werken. Veel bedrijven geven hier gehoor aan. Omdat fysiek vergaderen niet meer mogelijk is, wordt er vaak digitaal vergaderd. Helaas gebeurt dit niet altijd op een verantwoorde manier. Zo blijkt uit de maandelijkse BedrijfsMonitor van verzekeraar Interpolis, uitgevoerd door Ipsos, dat medewerkers van mkb-bedrijven steeds vaker digitaal vergaderen terwijl zij achter het stuur zitten.

Veel bedrijven passen mobiliteitsplan aan

De coronapandemie heeft ervoor gezorgd dat de mobiliteitsplannen van veel bedrijven inmiddels verouderd zijn. Ter voorbereiding op terugkeer naar kantoor, grijpen veel bedrijven deze kans aan om hun mobiliteitsplan te wijzigen. Veel mkb’ers overwegen bijvoorbeeld om een fietsplan in te voeren (18%) en de persoonsgebonden leaseauto niet langer aan te bieden (16%). Daarnaast overweegt 14% van de ondernemers een deelauto beschikbaar te stellen.

 
 
 
Uitspraak
 
 
 
 
 

“Pandemie heeft ons vak waardering gebracht.”

 

Wieneke Buurman, voorzitter van Logeion:

“Het zijn alweer de laatste weken van het jaar! En weer sluiten we een jaar af en gaan we het volgende in terwijl er een pandemie heerst. Hoewel die pandemie voor niemand leuk is, heeft het ons als communicatieprofessionals een ding gebracht: meer waardering voor ons vak”. Die is in de beleving van Wieneke Buurman, voorzitter van Logeion, dan ook zeer verdiend.

 
 
 
Bonen in de pot
 
 
 
 
 

Je ontvangt bonen in de pot omdat je een relatie van Jan Boon bent of ingeschreven staat voor nieuwsbrieven van Jan Boon Communicatie.

Jan Boon Communicatie helpt communicatieprofessionals een (volgende) stap in hun carrière te maken en helpt daarmee organisaties, ondernemingen, bedrijven en instellingen de juiste communicatieprofessional te vinden.

 
 
 
Bonen in de pot

Wil zo veel zeggen als “hij wil nog wat zeggen maar het is onbelangrijk wat hij te zeggen heeft”, waarmee ik het relatieve van mijn berichten wil aangeven. Lees het vanuit je eigen perspectief.

Naast Bonen in de pot geeft Jan Boon Communicatie Bonen Weken en Bonen Doppen uit. Bonen Weken gaat over de ontwikkelingen in de communicatiewereld in relatie tot ondernemen. Bonen Doppen is een onregelmatig verschijnende column.

Wil jij een ander attent maken op Bonen in de pot? Klik hier!

 
 
 
Jan Boon
Jan Boon
Matchmaker en coach

De primaire activiteiten van Jan Boon Communicatie richten zich op het samenbrengen en coachen van mensen en organisaties op het gebied van communicatie. Dit betekent het ondersteunen in het ontwikkelen van ambities van zowel professionals als organisaties. Hierbij focus ik me op oplossings- als ontwikkelingsgericht coachen. Soms ben ik gids, maar meestal reisgenoot, samen zoekend naar nieuwe wegen om tot oplossingen te komen. Meer informatie vindt u op www.janboon.com.
 
 
 
 
 
 
Deze nieuwsbrief wordt mede mogelijk gemaakt door:
 
Ga naar iwink.nl
 
 
Deze nieuwsbrief is verzonden met iMailingtool   |   Doorsturen   |   Afmelden