Onderwerp:

Bonen Weken

Datum: 20-12-2020 17:38:02
 
Kunt u deze e-mail niet goed lezen? Schakel dan afbeeldingen voor deze e-mail in of bekijk de online versie
 
Jan Boon Communicatie
brengt mensen samen
 
 
Bonen Weken
 
 
 
 
 

21  december  2020

Bonen Weken is een uitgave van Jan Boon Communicatie en verschijnt eens in de vier weken. Bonen Weken informeert je over de ontwikkelingen in het marketing- en communicatievak in relatie tot ondernemen.

 
 
 
Op de valreep
 
 

Dit is de laatste editie van Bonen Weken van 2020. Ik ga even in een kleine ‘lock down’. De eerst volgende Bonen Weken verschijnt eind januari. Ik wens iedereen gezellige kerstdagen en een vuurwerkloze jaarwisseling. Voor 2021: ik wens dat jouw wensen uitkomen en dat we dat mogen beleven in volle gezondheid en op minder dan 1½ meter!

 
 
 
Hoe voorspelbaar wordt 2021

Neem de voorspellingen voor dit jaar er maar eens bij. Het zal je niet verbazen dat 2020 anders was dan we in december vorig jaar dachten. Verrassend anders. En de meeste ontwikkelingen gaan harder dan gedacht. En omdat we nog steeds thuis werken, is het wel relevant om de ogen wagenwijd open te houden en te voorkomen dat de trends ons rechts en links inhalen en je tegen de zomer als we weer ‘naar buiten’ mogen, wakker wordt in een andere wereld.

 
 
 
Ik mag een boon zijn als het niet zo is
 
 
2020 is een zeer bijzonder jaar geweest

Zo was dit het jaar waarin ik nog nooit zo weinig klanten face to face zag en waar ik voor het eerst een contract afsloot met een nieuwe klant die ik alleen virtueel had ontmoet. Dit gebrek aan livecontact maakt het moeilijk een blijvende indruk achter te laten aan de andere kant en dat is wel waar ik altijd naar streef.

Veel beleidsbepalende instituten – zoals onderzoeksorganisatie Gartner en organisatieadviesbureau McKinsey & Company – geven aan dat als een organisatie relevant wil zijn en blijven, deze een experience moet bieden die memorabel is. Dit is al moeilijk als je wél face-to-face-contact mag hebben. En het wordt nog een stuk complexer om dit digitaal te bereiken.

 
 
 
Verder in deze editie
 
 
  • Cruciaal beroepen
  • Corona deert imago ict niet
  • Oude normaal is verleden tijd
  • IDEA2 wint opnieuw prijzen
  • PR-campagne met ‘foute’ kersttrui
 
 
 
Wat mij over corona en communicatie is opgevallen
 
 
Cruciaal beroepen

Sommige ouders of verzorgenden kunnen de komende periode op hun eigen school of opvang gebruik maken van de kinderopvang, zodat zij zich kunnen inspannen om de samenleving draaiende te houden. Het gaat hier om beroepsgroepen die in de omstandigheden van COVID-19 vragen om continue bezetting. Ook mensen die een onmisbare functie vervullen ten behoeve van één van deze cruciale beroepsgroepen, kunnen een beroep doen op de kinderopvang.

Specifiek voor COVID-19 zijn er cruciale beroepsgroepen om de samenleving draaiende te houden tijdens de COVID-19-uitbraak. Op de lijst met deze cruciale beroepsgroepen staat media en communicatie: ten behoeve van informatievoorziening aan de samenleving die van noodzaak is om op de hoogte te blijven van wat er speelt.

 
 
 
Corona deert imago ICT niet

De ICT-bedrijven die in Nederland actief zijn lijken vooralsnog geen hinder te ondervinden van COVID-19. De coronacrisis doet geen afbreuk aan hun imago en ze blijven onveranderd populair. Daarom zijn er in het jaarlijkse imago-onderzoek van Computable geen gekke verschuivingen, terwijl het onderzoek toch plaatsvond midden in de eerste coronapiek eerder dit jaar. Wel zien we de top drie - zoals gebruikelijk - stuivertje wisselen.

Waar Google vorig jaar in de Computable 100 nog de trotse lijstaanvoerder was, moet het bedrijf dit jaar genoegen nemen met een derde plaats op de eindlijst. Zowel Apple als Microsoft wisten ten opzichte van 2019 een plekje winst te boeken, met laatstgenoemde als populairste ICT-bedrijf van Nederland in 2020. Verrassend is de top drie niet; Microsoft, Apple en Google bepalen al jaren onderling de verdeling van de hoogste drie plekken op de lijst.

 
 
 
Wat mij verder is opgevallen
 
 
Marketeers zijn mensen van de reclame geworden

Platform Innovatie in Marketing (PIM) vindt dat marketeers hun strategische rol moeten en kunnen pakken om betekenisvolle impact te maken. Het Platform komt met een herijking en aanscherping van de eigen missie, visie en strategie. Het platform vindt namelijk dat de hedendaagse marketeer veel meer impact kan en moet maken dan hij nu doet.

PIM-voorzitter Yvonne Nassar verwoordt de zorgen als volgt: “We zien dat marketeers in veel gevallen op afstand zijn komen te staan, dat ze de regie verliezen over de organisatiestrategie, het merk en de klantervaringen. Hun rol is in sommige gevallen gereduceerd tot ‘de mensen van de reclame’. We geloven dat marketing zijn strategische rol kan en moet pakken. Als regisseur van waarde voor alle stakeholders, zijn ze de verbinder en inspirator om oplossingen aan te dragen voor de vraagstukken van vandaag en morgen.”

 
 
 
De veranderende relatie tussen adverteerder en bureau

Aan het eind van het jaar maakt eenieder de balans op van dit rare jaar. 2020 kan ook in de reclame-industrie de prullenbak in. Wat kunnen we dan verwachten in 2021? Ervan uitgaande dat de lockdown tot midden januari zal gelden en dat daarna de markt weer op gang komt. Wat verandert er in de relatie tussen adverteerders en bureaus?

Tijdens de zomer en najaar zagen we een opleving in de reclame-industrie. Er werden weer campagnes gevoerd en een kleine rondvraag bij partijen leverde vaak als antwoord op: “Het is druk, we gaan weer vooruit”. En dan met name bij de bureaus met een digitale focus. Het optimisme zal nu echter plaatsmaken voor de nodige zorgen.

De huidige lockdown zal een nog groter negatief effect hebben op de huidige bureau- en mediawereld dan in het afgelopen voorjaar. De decembermaand staat normaal gesproken garant voor een groot aantal campagnes. Adverteerders cancelen nu campagnes of beperken het budget. Zeker de non-food retailers met fysieke verkooppunten zetten een streep door de campagnes. Aldus Steven Pieneman.

 
 
 
Oude normaal is verleden tijd

Hoogleraar Kitty Koelemeijer, Marketing & Retailing aan de Nyenrode Business Universiteit, stelt dat je als tweewielerspecialist meerwaarde moet bieden. “Het wordt essentieel om mensen aan je te binden, bijvoorbeeld met onderhoudsabonnementen en fantastische dienstverlening.”

Door corona hebben we onze dienstverlening flink moeten aanpassen. Retail-hoogleraar Kitty Koelemeijer daagt ondernemers uit om het hier niet bij te laten. “Besef dat we niet terug gaan naar het oude normaal. Vernieuwingen die consumenten bevallen, willen ze behouden. Speel daar gericht op in.”

Deze coronatijd is in de ogen van Kitty Koelemeijer hét moment om de bakens te verzetten en na te denken hoe je langer meerwaarde kunt bieden. “De trend is dat de retail afstapt van alleen maar spullen verkopen. Want de marges staan enorm onder druk en de prijsdruk wordt alleen maar groter.

 
 
 
Ondernemen is risico nemen, marketing sluit het uit

Marketeers willen de planeet redden, ondernemers dat je de rekening betaalt. Succes, willen we dat niet allemaal? Maar wat is succes? Wanneer is iets succesvol of wanneer ben je succesvol? We gebruiken het woord meestal onachtzaam als in veel ‘succes gewenst’. Zonder te willen vermoeien met definities uit woordenboeken of het alwetende Wikipedia kun je zeggen dat succes wensen duidt op een goede afloop. Succes betekent dat iets goed gaat. Succes kent duizenden verschijningsvormen. Aldus Tadek Solarz van CMG Nederland.

Wat je wel met zekerheid kunt zeggen is dat het draait om herkenning: als je succes niet herkent kun je het ook niet inboeken.

Het herkennen van succes kun je nog wel eens verwarren met het halen van doelen. Als je een doel haalt ben je succesvol, zo is het gangbare idee. Maar doelen verschuiven. Heb je een eenmaal een doel behaald dan wacht het volgende doel. Nu ben ik geen succescoach, maar ik heb het principe honderden malen voorbij zien komen. Niet alleen bij anderen, ook bij mijzelf. Aldus Tadek Solarz van CMG Nederland.

 
 
 
Advertentiemarkt herstelt snel in 2021

De reclamebestedingen wereldwijd kunnen met ruim zes procent groeien in 2021 als de wereldeconomie zich begint te herstellen. De belofte van coronavaccins en de versnelde digitale transities die wereldwijd onder druk zijn gemaakt, stellen een zonnig 2021 in het vooruitzicht voor de media- en reclamebranche. De marketing- en reclamespecialisten denken dat de wereld aan een voorzichtig herstel kan beginnen. Adverteerders zullen hun commerciële boodschappen weer willen laten horen. Bijvoorbeeld op de uitgestelde Olympische Spelen en andere grote sportevenementen.

 
 
 
Transfers
 
 

Koos Boot wordt de nieuwe algemeen directeur van NDC mediagroep. Hij volgt Pier Baarsma op. De nieuwe topman komt over van Mediahuis. Dit Belgische uitgevershuis is de nieuwe eigenaar van NDC, uitgever van onder meer Dagblad van het Noorden en Leeuwarder Courant. Bij de Nederlandse tak van Mediahuis was Boot sinds 2017 financieel directeur.

Meiltje de Groot wordt de nieuwe directeur van Groningen Airport Eelde. Meiltje de Groot heeft ruime ervaring in de luchtvaartbranche. Ze komt van Airport Twente, waar zij sinds 2013 tot eind dit jaar luchthavendirecteur is. Tot en met juni van dit jaar was ze tevens directeur van Luchthaven Teuge. Daarvoor was ze ruim 12 jaar werkzaam bij de Royal Schiphol Group in verschillende functies en is ze actief als voorzitter van de Nederlandse Vereniging van Luchthavens, de overkoepelende branche-organisatie van alle Nederlandse burger-luchthavens.

 
 
 
Agenda
 
 

Vooralsnog vinden vele bijeenkomsten en evenementen geen doorgang: geen oudejaars- en nieuwjaarsborrels, geen nieuwjaarsduik.

 
 
 
DelfSail 2021 afgelast

DelfSail gaat volgend jaar niet door vanwege het coronavirus, laat de organisatie weten. De organisatie verwacht dat er in juni volgend jaar, als het evenement gehouden zou worden, nog te veel beperkende maatregelen gelden vanwege het virus. DelfSail is het grootste evenement in de provincie Groningen. Eerdere edities trokken rond de één miljoen bezoekers naar de haven van Delfzijl. Het wordt eens in de zes jaar gehouden.

 
 
 
Vacatures
 
 
 
 
 
De vacatures van Jan Boon Communicatie vind je op janboon.com.
 
 
 
Op Zoek
 
 
Ben jij op zoek

naar de juiste communicatieprofessional die past bij jouw organisatie en de juiste competenties heeft? Laat het Jan Boon Communicatie weten. Meer informatie? Neem contact op met Jan Boon Communicatie via jan@janboon.com.

 
 
 
Delen
 
 

Als jij iets hebt wat je kunt en wilt delen over jouw communicatie, aarzel niet dat met Bonen Weken te doen. Het heeft een bereik van 1500 in marketing en communicatie geïnteresseerde ondernemers!

 
 
 
IDEA2 wint opnieuw prijzen

Opnieuw zijn er internationale awards voor creativiteit meervoudig toegekend aan het Groningse creatieve bureau IDEA. Voor hen betekent dit dat de prijzenkast inmiddels 36 nationale en internationale onderscheidingen bevat.

De awards die er nu bijkomen zijn: 2020 NYX Marcom Awards: Swawek logo - Goud Swawek website - Goud Wasdas Corporate Identity - Zilver Muse Creative Award: The New Standard website - Goud 2020 Creativity International Design & Advertising Awards: The New Standard website - Zilver The New Standard huisstijl – Brons De internationale jury’s hebben de websites beoordeeld op design, fotografie en tekst.

 
 
 
Soms denk ik wel eens bij mezelf …..
 
 
PR-campagne met ‘foute’ kersttrui

Ford presenteert een bijzondere vondst voor de kerstdagen, de ‘anderhalvemeter’-kersttrui waarmee het onlangs de media benaderde. Een foute trui, noemt het automerk het, en daarmee heeft het meer gelijk dan het waarschijnlijk voor ogen had.

De trui van Ford ‘biedt fietsers en scooterrijders iets extra’s’, opent het persbericht. De lampjes verborgen in het gewei, de neus en de staart van het rendier verlichten namelijk de vloer rondom de drager ‘en markeren zo een veilige zone van anderhalve meter in de vorm van een kerstboom’, aldus de automaker. Zo kunnen andere weggebruikers voldoende afstand houden bij het inhalen. Dat is althans de boodschap.

 
 
 
En dan nog even dit
 
 
Sanoma begint eigen marketingcommunicatiebureau

Sanoma begint in Nederland een eigen full service marketingcommunicatiebureau onder de naam Sanoma SYNC. Het betreft de samenvoeging van Sanoma’s contentmarketingbureau Head Office Nederland en het team Performance & Branding Solutions. Het team is ongeveer 22 man groot. SYNC werkt voor adverteerders die kopij willen laten maken die dicht tegen de producties van Sanoma zelf ligt. Dat moet de impact van de reclameboodschappen vergroten. In een persbericht legt de uitgeverij uit: “Of het nu gaat om brand publishing, advertising, branded content of performance; Sanoma SYNC maakt altijd de beste match tussen merk en doelgroep. Door nauwe samenwerking met meer dan 300 ervaren redacteuren weet Sanoma SYNC de doelgroepen van merken écht aan te spreken in de juiste toon en stijl.”

 
 
 
Gronings marketingbureau helpt ondernemers

Het Groningse online marketingbureau ON Digital Marketing deelt de hele decembermaand gratis online marketing tips. Het marketingbureau brengt een digitale adventskalender uit waarin zij een maand lang elke dag online marketing tips op Instagram delen. “We merken dat veel ondernemers dit jaar zijn overgestapt naar online en er meer vraag is naar online kennis”, aldus eigenaar Johan Siefkes.

 
 
 
Online

Door de corona crisis zijn we steeds vaker online te vinden. Veel ondernemers zijn dit jaar ook noodgedwongen overgeschakeld naar online maar dit gaat niet altijd zo makkelijk als gedacht. In het thema van de kerstdagen helpt ON. Digital marketing deze ondernemers door de gehele decembermaand tips te delen op gebied van Search Engine Advertising, Search Engine Optimization, Conversion Rate Optimization, E-mailmarketing en social media marketing. Een vereiste aan elke tip is dat deze binnen 1 uur toepasbaar is. “Ondernemers hebben vaak geen tijd om aan hun online marketing te werken. Wat ze niet weten is dat er genoeg zaken zijn die binnen een uurtje opgepakt kunnen worden”, zegt Johan Siefkes.

 
 
 
In Memoriam
 
 
Ben Warner overleden

Enkele dagen na zijn 74ste verjaardag is Ben Warner overleden aan een hartstilstand. Ben was verantwoordelijk voor de communicatie voor GasTerra en ruim 20 jaar voor Gasunie. Daarvoor werkte hij voor de HBG en voor De Bijenkorf, was ridder in de orde van Oranje Nassau en kreeg erepenning van de stad Groningen wegens bijzondere verdiensten op maatschappelijk en cultureel terrein.

Ben Warner was samen met John Roozen van Avebe, Edsco de Heus van het PR-bureau Van Rossum & Partners en Jan Boon van Gasunie één van de initiatiefnemers van de Noorder Pers Sociëteit.

Naast zijn werk was hij vierendertig jaar lang betrokken bij onderwijs. Als examinator, voorzitter Onderwijsraad, docent bij cursusinstituten (Van der Hilst en SRM) en collegegever op diverse HBO’s en universiteiten, onder andere tien jaar interim-docent strategische communicatie aan de Universiteit van Amsterdam en een compacte collegeserie aan drie universiteiten in Moskou. Hij was tien jaar voorzitter van de Contactgroep Communicatie van VNO-NCW en zes jaar van het Eurogas Communication Committee. Hij was betrokken bij de sponsoring en marketing van vier internationale tentoonstellingen van het Groninger Museum, het ontstaan van het Energy Valley concept en Energy Management onderwijs in Groningen.

Bij Uitgeverij Nobelman verschenen zijn boeken ‘Communicatie, is het wel een vak?’ enCommunicatie, een allemanszaak tussen strategie en gelegenheidsdenken’. Daarnaast verschenen ‘De zachte diamant: communicatie-filosofische beschouwingen en betogen’ en ‘Ietsigheid Communicatie Vanuit Natuurkundig Perspectief’.

 
 
 
Uitspraak
 
 

“Pas als je je reputatie kwijt bent, merk je hoeveel last je daarvan had”.

 
 
 
Tot slot
 
 
Moe zijn we

van de dagelijkse besmettingsscores, die als zwaar schommelende beurskoersen worden opgediend. De extra doden, de schreeuw om een vaccin, de noodkreten van de horeca en de evenementenbranche, de roep om toch vooral thuis te blijven.

Het is een jaar om nooit te vergeten. Het is ook een jaar om heel snel te vergeten. Laat in 2021 weer duizend bloemen bloeien, laat de creativiteit van marketing en communicatie hoogtij vieren, laten we de gekte weer omarmen en de mooiste dingen maken en doen. Iedereen in de uiterste knuffelstand en laten we het einde van corona vieren met een Nationale Feestdag zoals Bevrijdingsdag. Misschien moet dit gewoon de Nieuwe Bevrijdingsdag worden! En graag met elkaar, maar niet samen. Laten we afspreken dat we dat woord even een jaartje niet gebruiken. Aldus Sjaak Hoogkamer, hoofdredacteur van MarketingTribune.

 
 
 
Bonen Weken
 
 

Je ontvangt Bonen Weken omdat je een relatie van Jan Boon bent of ingeschreven staat voor nieuwsbrieven van Jan Boon Communicatie.

Jan Boon Communicatie helpt organisaties, ondernemingen, bedrijven en instellingen de juiste communicatieprofessional te vinden en helpt daarmee de communicatieprofessional een (volgende) stap in hun carrière te maken.

 
 
 
Bonen Weken

wil zo veel zeggen als ‘stellig op iets rekenen en daarnaar maatregelen nemen’ en is bedoeld voor ondernemingen en organisaties in het midden- en kleinbedrijf om het management te attenderen op het belang van communicatie en reputatie van hun onderneming.

Daarnaast geeft Jan Boon Communicatie Bonen in de pot en Bonen Doppen uit. Bonen in de pot informeert communicatieprofessionals over de ontwikkelingen in het communicatievak. Bonen Doppen is een onregelmatig verschijnende column.

Een ander attenderen op Bonen Weken? Aanmelden is heel simpel: klik hier!

 
 
 
Jan Boon
Jan Boon
Matchmaker en coach

De primaire activiteiten van Jan Boon Communicatie richten zich op het samenbrengen en coachen van mensen en organisaties op het gebied van communicatie. Dit betekent het ondersteunen in het ontwikkelen van ambities van zowel professionals als organisaties. Hierbij focus ik me op oplossings- als ontwikkelingsgericht coachen. Soms ben ik gids, maar meestal reisgenoot, samen zoekend naar nieuwe wegen om tot oplossingen te komen. Meer informatie vindt u op www.janboon.com.
 
 
 
 
 
 
Deze nieuwsbrief wordt mede mogelijk gemaakt door:
 
Ga naar iwink.nl
 
 
Deze nieuwsbrief is verzonden met iMailingtool   |   Doorsturen   |   Afmelden
 
                                                           
Doorsturen

Uw naam:
Uw e-mailadres:
E-mailadres ontvanger: