Onderwerp:

Bonen in de pot

Datum: 28-06-2020 12:10:01
 
Kunt u deze e-mail niet goed lezen? Schakel dan afbeeldingen voor deze e-mail in of bekijk de online versie
 
Jan Boon Communicatie
brengt mensen samen
 
 
Bonen in de pot
 
 
 
 

29 juni 2020

Bonen in de pot is in een uitgave van Jan Boon Communicatie en informeert je over de ontwikkelingen in het marketing- en communicatievak. In principe verschijnt Bonen in de pot ieder maandagochtend.

 
 
 
Ik mag een boon zijn als het niet zo is
 
 
Communicatie rond coronamaatregelen blijft het belangrijkst

De situatie in Nederland is momenteel vrij stabiel en er mag alweer een heleboel. Als je naar het corona-dashboard kijkt, dan zie je dat bijna alle schuiven in het groen staan. En hoewel de voorlopig laatste 'coronapersconferentie' nog meer versoepelingen aankondigde, zijn er nog steeds veel maatregelen waar we rekening mee moeten houden. De meeste mensen houden zich aan die regels, maar de eerste barsten in het draagvlak zijn zichtbaar. 

 
 
 
Communicatie

Er wordt hard gewerkt om alles inzichtelijk te maken, maar één van de dingen waar meer aandacht aan moet worden besteed, is het in dialoog blijven met groepen die sceptisch zijn. Daarbij hoort dus ook dat we data inzichtelijk blijven maken en durven communiceren over de dingen die we nog niet weten. Ik ben bang dat als we veel van die sceptische groeperingen wegzetten, we hetzelfde krijgen als met de anti-vaccinatiegroep. Dan wordt communicatie erg moeilijk. Een gebrek aan communicatie is de meest efficiënte manier om draagvlak bij de bevolking te verliezen.

 
 
 
Laatste Nieuws
 
 
36% bedrijven verliest klanten door slechte communicatie

Meer dan één op de drie strategische beslissers geeft toe dat gebrekkige communicatie tijdens de coronacrisis schadelijk is geweest voor het klantvertrouwen en hun merkreputatie. In opdracht van Pega ondervroeg onderzoeksbureau Savanta meer dan 1200 zakelijke beslissers over de hele wereld naar hun visie over wat de impact is geweest van de Covid-19-crisis op hun organisatie. De resultaten bevatten reacties uit de Verenigde Staten, Europa, Japan en Australië. 36% van de respondenten zegt dat hun organisatie daadwerkelijk klanten heeft verloren als gevolg van tekortkomingen in hun communicatie. Een vergelijkbaar aantal (37%) geeft toe dat minstens één bericht dat aan klanten werd gestuurd schadelijke gevolgen heeft gehad voor hun merkreputatie. Meer dan de helft (54%) van de respondenten erkent dat ze meer hadden moeten doen om klanten te helpen tijdens de crisis.

 
 
 
Verder in deze editie
 
 
  • Vijf hoofdredacteuren blikken terug
  • Paniekvoetbal
  • Adverteerders boycotten Facebook
  • Jan Boon Communicatie zoekt senior communicatieadviseur en woordvoerder
  • Walter zoekt
  • Driekus Vierkant
 
 
 
Wat mij over corona en communicatie is opgevallen
 
 
Vijf hoofdredacteuren blikken terug

NRC kijkt met Pieter Klok (de Volkskrant), Paul Jansen (De Telegraaf), Herman Meijer (Op1), Joost Oranje (Nieuwsuur) en René Moerland (NRC) terug op de begintijd.

Als mensen toen al wisten dat Covid-19 Nederland lam ging leggen “was dat tot op zekere hoogte toevallig”, zegt hoofdredacteur René Moerland van NRC. “Toen kon je niet weten dat het heel Europa en de rest van de wereld zou ontwrichten. Wij kunnen onzekerheden niet transformeren in stelligheden, maar wel omzetten in vragen.” Zo bezien vindt hij dat zijn krant in februari de geruststelling van het RIVM “scherper had kunnen bevragen”.

Tot de dag van ‘Corona is hier’ op 28 februari was de berichtgeving ‘terughoudend’, zegt Paul Jansen van De Telegraaf. “Het is gevaarlijk te zeggen: ‘dit is maar een griepje’. Je weet het gewoon niet.” De virologen waren verdeeld.

Herman Meijer is trots dat Op1 de “becommentariërende viroloog” Ab Osterhaus zo vaak aan tafel had. “Osterhaus heeft toch een paar keer vooruitgelopen: met meer testen, meer dit, meer dat. Dat is ook de taak, voor ons, dat je meedenkt met wat iedereen denkt en daar het commentaar en verhaal bij zoekt.” Een andere terugkerende expert was arts-viroloog Anne Wensing. “Zij is spannend omdat ze een rol speelt bij het OMT. Soms is het voor het debat beter om Osterhaus in te zetten. Een andere keer wil je Wensing om te weten hoe bij het OMT wordt gedacht.”

Onderschatting van het virus was er ‘per definitie’, zegt Pieter Klok. “Nu was angst achteraf gezien misschien een goede raadgever.”

 
 
 
Wat mij verder is opgevallen
 
 
Paniekvoetbal adverteerders VI niet professioneel

Het seizoen van het televisieprogramma Veronica Inside loopt ten einde en de adverteerders verdringen elkaar op weg naar de uitgang. Het ene na andere merk distantieert zich van de uitspraak van Johan Derksen over rapper Akwasi en Zwarte Piet. "In gesprek gaan is prima, maar vertrekken is paniekvoetbal", zeggen reputatie-experts.

"De motivatie om als adverteerder of sponsor te stoppen bij VI is voor 75% ingegeven door angst voor imagoschade. Daar kun je wel vergif op innemen." Dat zegt reputatiestrateeg Bart Maussen. "Het punt is, dat als Johan Derksen dit twee maanden eerder had gezegd, er waarschijnlijk geen haan naar gekraaid zou hebben", aldus Bart Maussen.

 
 
 
Paniekvoetbal adverteerders VI niet professioneel

Ook Paul Stamsnijder van de Reputatie Groep denkt dat de zorgen om de reputatie bij de merken veel groter zijn, dan de zorgen over de uitspraken van Derksen. "Alles wat er nu gebeurt wordt gezien in het licht van de internationale discussie over racisme. Het gaat heel erg over welke positie je als individu, als overheid en als bedrijf inneemt. Gezien het feit dat merken ook een beetje 'wakker’ moeten zijn, past dit vertrek helemaal in deze discussie."

 
 
 
Marketing in recessie

Onze economie is abrupt verandert door COVID-19. Markten liggen stil, consumenten zijn onrustig. Sommige bedrijven varen goed bij de komst van het virus en de gevolgen daarvan. Een groot deel niet. In deze woelige tijden zijn de keuzes die een organisatie maakt doorslaggevend voor diens bestaan.  Door te onderzoeken hoe consumenten zich in het verleden tijdens recessies gedroegen kunnen we nu (betere) marketingstrategieën ontwikkelen.

 
 
 
Steeds meer adverteerders boycotten Facebook

De oproep aan marketeers om hun advertentiedollars van Facebook te halen klinkt steeds luider. Steeds meer bedrijven scharen zich achter de reclameboycot van Facebook. The North Face, Patagonia, het Amerikaanse reclamebureau 360i en een dochterbedrijf van Dentsu Aegis Network hebben hun reclamebudgetten op Facebook bevroren. De bedrijven zijn het niet eens met de hatelijke teksten en nepnieuws dat op het platform wordt toegestaan. De oproep aan marketeers om hun advertentiedollars van Facebook te halen klinkt daarmee steeds luider.

 
 
 
Transfers
 
 

Charles van Santvoord is nu marketingmanager bij Probo in Dokkum. Charles werkte als zelfstandige voor tal van organisaties waaronder de Hanzehogeschool Groningen, N8W8, Prins Claus Conservatorium, HanzeConnect, Rijksuniversiteit Groningen, Energy Academy Europe, Energy Delta Institute, Marketing Groningen, Martini Ziekenhuis, UMCG, diverse gemeenten en Gasunie.

Tessa Brink is nu Project Communicatieadviseur bij de provincie Drenthe. Tessa komt van Transcom en werkte eerder voor Consejo, een marketing- en communicatiebureau en was ze (junior) communicatieadviseur bij projectbureau Aanpak Ring Zuid en bij de Tocht om de Noord.

Esther Lakerveld werkt nu als communicatiemedewerker bij de Friso Bouwgroep. Ze komt van De Bouwimpuls en werkte eerder voor Body & Fit, HALLO, De Friesland Zorgverzekeraar en de Nelleke Mulder Imago Groep. Esther studeerde Communicatie een de NHL Hogeschool in Leeuwarden.

 
 
 
Agenda
 
 

Noorderpers gaat weer los en wel op maandag 6 juli in het Forum Groningen. Ze duiken in de journalistieke en communicatieve gevolgen van het coronavirus. ‘Het nieuwe normaal werkt voor geen (1,5) meter!’ Meer info op hun website.

 
 
 
Vacatures
 
 

De vacatures van Jan Boon Communicatie vind je op janboon.com.

 

Jan Boon Communicatie zoekt voor een opdrachtgever een senior communicatieadviseur en woordvoerder (1fte). Je bent het eerste aanspreekpunt voor de externe communicatie. Je onderhoudt relaties met de media en vertegenwoordigt de organisatie als woordvoerder. Je draagt bij aan de formulering van het integrale communicatiebeleid en bent verantwoordelijk voor de uitvoering. Je geeft gevraagd en ongevraagd advies aan de directie en het managementteam over zowel in- als externe communicatie. Je bent gespreks- en sparringpartner voor directie en het managementteam. Je voert PR-gerichte acties om de bekendheid en het imago van de organisatie te verbeteren. Hierbij treed je regelmatig op als projectleider. Je doet de eindredactie van publicaties voor PR- en voorlichtingsactiviteiten. Ontwikkelingen binnen en buiten de organisatie houd je nauwlettend in de gaten. Als geen ander weet jij wat impact heeft op de organisatie. Ik ontvang je reactie graag uiterlijk 10 juli: jan@janboon.com.

Voor meer informatie over deze functie kun je contact opnemen met Jan Boon Communicatie.

De provincie Drenthe zoek twee projectcommunicatieadviseurs: een projectcommunicatieadviseur voor Platteland en Landbouw (0,8 fte), je ondersteunt de deelprogramma’s en projecten in de programma’s Natuurlijk Platteland en Toekomstgerichte Landbouw. Hierin wordt onder andere ingezet op natuurrealisatie, biodiversiteit, innovatie en duurzaamheid in Drenthe, en een projectcommunicatieadviseur Verkeer en Vervoer (0,8 fte), je ondersteunt de projecten (gedeeltelijke) verdubbeling N34, de doorfietsroute Assen – Groningen en MaaS (innovatieve dienst om te reizen). Je bent verantwoordelijk voor de uitvoering van de communicatielijn, die je samen met projectleiders en communicatiecollega’s uitzet. Je sollicitatie dient voor dinsdag 30 juni in hun bezit te zijn.

Koninklijke Sjouke Dijkstra en MUG Ingenieursbureau zoeken een medewerker Marketing & Communicatie (32 uur). Je werkt voor twee bedrijven; Koninklijke Sjouke Dijkstra en MUG Ingenieursbureau. Samen met je collega werk je dagelijks aan het in beeld brengen van de bedrijven. Dat doen ze door te vertellen over de mooie projecten waar ze aan werken. Dat doen ze online en op sociale media, maar ook intern op ons intranet.

Samenwerkingsorganisatie De Wolden Hoogeveen zoekt voor het team Marketing, Communicatie & Bestuursondersteuning een strategisch communicatieadviseur (1 fte). Je bent gespreks- en sparringpartner voor de burgemeesters, wethouders en management. Je werkt samen met mensen binnen en buiten de organisatie en bent een klankbord voor collega's en externe partijen. In je functie ligt het zwaartepunt op je strategische adviesrol, de positionering van communicatie en het uitdragen van collegebeleid. Je treedt op als eerste woordvoerder. Je ontwikkelt samen met het team een toekomstgerichte visie op het communicatievak in de context van de omgeving. Je kunt tot en met 3 juli je belangstelling kenbaar maken.

 
 
 
Op Zoek
 
 
Ben jij op zoek

naar een nieuwe uitdaging in je communicatiecarrière? Laat het Jan Boon Communicatie weten en hij neemt je op in deze rubriek in Bonen in de pot. De nieuwsbrief heeft een bereik van meer dan 2250 communicatieprofessionals met een leesdichtheid van bijna 50%. Grote kans dat jouw zoektocht door de lezers van Bonen in de pot wordt ingevuld! Meer weten? Neem contact op met Jan Boon Communicatie via jan@janboon.com

 
 
 
Is jouw organisatie

op zoek naar de juiste communicatieprofessional die past bij jouw organisatie en de juiste competenties heeft? Laat het me weten. Meer informatie? Aarzel niet, en neem contact met me op: jan@janboon.com.

 
 
 
Walter

is een communicatieprofessional met veel ervaring op het gebied van klantverhalen. Hij weet de boodschap van de opdrachtgever steeds om te zetten in een pakkende tekst of artikel. Walter is begonnen als journalist, maar heeft zich de afgelopen vijf jaar weten te ontwikkelen tot een allround communicatieprofessional. De komende jaren hoopt hij zich nu verder te ontwikkelen binnen een functie gericht op marketing en communicatie of journalistiek. Hij is niet alleen goed in schrijven, maar heeft ook ervaring op het gebied van coördinatie, klantcontact en denkt steeds op de meest optimale manier mee met de klant. Walter werkt goed samen, maar kan ook alleen goed uit de voeten. Nu zoekt hij naar een uitdagende baan met veel variatie waar hij zijn kennis kan verbreden en toe kan passen. Op dit moment is Walter woonachtig in Groningen en zoekt iets in die omgeving, maar hij vindt het zeker niet erg om te reizen voor de juiste baan. Walter is op zoek naar fulltime werk en is per direct beschikbaar. Meer weten over Walter? Mail jan@janboon.com.

 
 
 
Delen
 
 

Als jij iets hebt wat je kunt en wilt delen met je vakgenoten, aarzel niet dat met Bonen in de pot te doen. Het heeft een bereik van meer dan 2250 communicatieprofessionals!

 
 
 
De coronacrisis is vooral een gemiste kans de lokale media anders te organiseren

Minister Arie Slob licht in 2019 de eerste tegel als start van een samenwerking van regionale onderzoeksjournalisten. Dat schrijft Joost Ramaer, journalist. “Nu de motor van de wereldeconomie is uitgevallen, hebben we de unieke mogelijkheid om belangrijke veranderingen door te voeren in de structuur van onze lokale media.” De kern: vorm zo’n tachtig ‘streekomroepen’ met de sterkste partijen als spil, waarbij de kleinere locals in hun omgeving zich op vrijwillige basis kunnen aansluiten. Dat maakt verdere professionalisering mogelijk, zonder dat de betrokken omroepen losgezongen raken van de gemeenschappen die zij moeten bedienen. Media-minister Arie Slob had die kans ook met de miljoenen die hij aan mediabedrijven gaf. En liet hem liggen, betoogt Joost Ramaer.

 
 
 
Soms denk ik wel eens bij mezelf …..
 
 
Driekus Vierkant

Stef Van der Ziel ontkent dat hij degene achter twitteraccount van Driekus Vierkant is. Aanleiding is een artikel van onderzoeksplatform Pointer van KRO-NCRV waarin gesteld wordt dat Van der Ziel achter het twitteraccount @Driekusvierkant zit. Dat anonieme account zou seksistisch zijn en mensen treiteren en intimideren. Het twitteraccount Driekus Vierkant is al vele jaren actief. Het account met een kleine 5000 volgers laat vaak zien goed ingevoerd te zijn tussen journalisten, politici en ondernemers in Groningen. Vaak werd de vraag opgeworpen wie erachter zat. Eerder werd in Dagblad van het Noorden ook de vraag gesteld of het Van der Ziel was. Hij ontkende. Pointer dook dieper in de tweets en zegt bewijzen te hebben dat Driekus Vierkant en Stef van der Ziel een en dezelfde persoon zijn. Dat blijkt onder meer uit tweets die verstuurd zijn door beide accounts vanaf dezelfde plek op dezelfde datum.

 
 
 
En dan nog even dit
 
 
Oldambt investeert in welvaart en verbetering imago

De 22 miljoen euro die Oldambt mag besteden uit het Nationaal programma Groningen wordt geïnvesteerd in de jeugd, dorpen en wijken, ondernemers en toerisme en erfgoed. Bijna zevenhonderd ideeën zijn door Oldambtsters ingeleverd bij de gemeente. Die honderden doelen en ideeën zijn nu gebundeld en in thema’s verdeeld. Inwoners van Oldambt hebben nu tot 15 juli de tijd om hun voorkeur aan te geven. Burgemeester Cora-Yfke Sikkema is blij met de oogst van ideeën. “Dat laat zien hoe betrokken onze inwoners zijn en daar ben ik trots op”, zegt ze in een schriftelijke verklaring.

 
 
 
Marketingcommunicatietalent spotten

Aart Lensink, directeur LVB Content Marketing: “En ineens zijn er voldoende talenten op de markt. Zeker in de media- en marketingcommunicatiesector. Welke talenten zijn gewild in 2020? Waar letten recruiters op?”

Na jaren van zoeken naar specialisten, geldt vanaf nu: zoek professionals die niet alleen specialist maar vooral ook generalist zijn (en liefst algemeen ontwikkeld). Nadat recruiters een paar jaar lang een feestje vierden in een arbeidsmarkt waar iedereen trok aan iedereen, zit de inbox van werkgevers sinds twee maanden vol met berichtjes van mensen die koffie willen drinken. Op LinkedIn groeit het aantal beschikbare vakgenoten met de dag. Marketingcommunicatie bleek al snel tijdens de crisis allesbehalve een vitale sector.

 
 
 
Studenten communicatie verspreidden tientallen geluksvogels in Utrecht

Door middel van een flink aantal gevouwen origami vogels verspreidden vijf communicatiestudenten van de Christelijke Hogeschool Ede geluksmomentjes in het Julianapark in Utrecht. Daarnaast hebben zij een Instagram kanaal gelanceerd om millennials bewust te maken van opwaarts vergelijken. “We vinden het belangrijk dat mensen in deze tijd een kleine verrassing ontvangen.”

“Tegenwoordig worden we constant geconfronteerd met het perfecte plaatje waardoor we ons voortdurend vergelijken met andere mensen. De één sport meer en ziet er fitter uit, de ander heeft een hoger salaris en weer een ander lijkt de perfecte relatie te hebben. Deze sociale vergelijking zorgt ervoor dat wij ons blindstaren op dingen die we niet hebben, waardoor we ons onzeker gaan voelen.”

 
 
 
Uitspraak
 
 

“Laat de journalistiek zich niet aanpraten dat de crisis te voorzien was.” Joost Oranje. (Nieuwsuur) “Het zou bizar zijn dat iedereen verrast was, behalve wij. We zijn onderdeel van het systeem.”

 
 
 
Bonen in de pot
 
 

Je ontvangt Bonen in de pot omdat je een relatie van Jan Boon bent of ingeschreven staat voor nieuwsbrieven van Jan Boon Communicatie.

Jan Boon Communicatie helpt communicatieprofessionals een (volgende) stap in hun carrière te maken en helpt daarmee organisaties, ondernemingen, bedrijven en instellingen de juiste communicatieprofessional te vinden.

 
 
 
Bonen in de pot

wil zo veel zeggen als “hij wil nog wat zeggen maar het is onbelangrijk wat hij te zeggen heeft”, waarmee ik het relatieve van mijn berichten wil aangeven. Lees het vanuit je eigen perspectief.

Naast Bonen in de pot geeft Jan Boon Communicatie Bonen Weken en Bonen Doppen uit. Bonen Weken gaat over de ontwikkelingen in de communicatiewereld in relatie tot ondernemen. Bonen Doppen is een onregelmatig verschijnende column.

Wil jij een ander attent maken op Bonen in de pot? Klik hier!

 
 
 
Jan Boon
Jan Boon
Matchmaker en coach

De primaire activiteiten van Jan Boon Communicatie richten zich op het samenbrengen en coachen van mensen en organisaties op het gebied van communicatie. Dit betekent het ondersteunen in het ontwikkelen van ambities van zowel professionals als organisaties. Hierbij focus ik me op oplossings- als ontwikkelingsgericht coachen. Soms ben ik gids, maar meestal reisgenoot, samen zoekend naar nieuwe wegen om tot oplossingen te komen. Meer informatie vindt u op www.janboon.com.
 
 
 
 
 
 
Deze nieuwsbrief wordt mede mogelijk gemaakt door:
 
Ga naar iwink.nl
 
 
Deze nieuwsbrief is verzonden met iMailingtool   |   Doorsturen   |   Afmelden
 
                                                           
Doorsturen

Uw naam:
Uw e-mailadres:
E-mailadres ontvanger: