Onderwerp:

Bonen in de pot

Datum: 21-11-2022 08:31:05
 
Kunt u deze e-mail niet goed lezen? Schakel dan afbeeldingen voor deze e-mail in of bekijk de online versie
 
Jan Boon Communicatie
brengt mensen samen
 
 
Bonen in de pot
 
 
 
 

21 november 2022

 

Bonen in de pot is een uitgave van Jan Boon Communicatie en informeert je over de ontwikkelingen in het marketing- en communicatievak.

In principe verschijnt Bonen in de pot iedere maandagochtend.

 
 
 
 
 
De Week Bekeken
 
 

is een nieuw onderdeel in Bonen in de pot waarin ik op de voorbije week terugblik.

 

Wat me de afgelopen week vooral opviel was de grote aandacht voor arbeidsmarktcommunicatie. Er is een schreeuwend te kort aan werknemers. Ik heb een aantal reacties en suggesties eens op een rij gezet in deze editie van Bonen in de pot. Verder ging het vooral ook over Twitter en Musk.

 
 
 
Schreeuwende tekort aan werknemers

Oproepen op ruiten in elke winkelstraat, grote billboards op straathoeken, reclamespotjes tussen je Spotify-playlists door, bergen LinkedIn-berichtjes en ludieke wervingsacties. Door een schreeuwend tekort op de arbeidsmarkt, in vrijwel elke sector, zitten HR- en communicatieafdelingen met de handen in het haar. Maar wat werkt wel?

Hoe vind jij de beste werknemer voor jouw bedrijf? Bijna elke dag ben ik bezig met zoeken naar de beste match voor mijn klanten.

Het landschap van de arbeidsmarkt

Nieuwe werknemers komen niet meer uit zichzelf naar je toe. En met een standaard vacature op je website kom je meestal niet ver. USG MarCom Corporate Recruiters Yvonne Matze en Nicoline Cossee zien ook dat het landschap verandert. Nicoline: “We moeten tegenwoordig veel meer zoeken naar potentiële werknemers.” Voor alle 100 werkzoekenden zijn er 121 vacatures. Dat betekent dat je er als werkgever bovenuit moet springen om een kans te maken.

 
 
 
 
 
Op de Valreep
 
 
Chaos bij Twitter

Met de dag lijkt de chaos bij Twitter toe te nemen. De eerste week onder leiding van Elon Musk eindigde met een ongekend harde ontslagronde. Wie nog wel werk heeft, staat onder gigantische druk. De nieuwe eigenaar zelf communiceert nog altijd alleen via tweets.

"De snelheid van de ontslagronde, de manier waarop en de mate waarin dit gebeurde, is uniek", zegt Leen Paape, hoogleraar Corporate Governance aan de Nyenrode Universiteit. Hoe Musk te werk gaat, zou je naar Nederlandse maatstaven al snel kunnen typeren als onbehoorlijk bestuur."

Stabiliteit Twitter

Honderden medewerkers zijn bij Twitter opgestapt na een ultimatum van eigenaar Elon Musk, meldt The New York Times. Medewerkers die zijn gebleven, verwachten dat de site op korte termijn niet meer goed werkt.

Musk legde het ultimatum op in het kader van een plan dat hij 'Twitter 2.0' noemt. Om "succesvol te zijn in een competitieve wereld, moeten we extreem hardcore zijn", schreef hij deze week in een e-mail aan het personeel. "Dit betekent lange werkdagen maken onder hoge druk." Musk zei eerder al dat 80-urige werkweken de norm zullen zijn.

Musk en eventuele terugkeer Trump op Twitter

Elon Musk vraagt in een peiling aan Twitter-gebruikers of zij vinden dat oud-president Donald Trump mag terugkeren op het sociale medium. Trump werd vorig jaar januari voorgoed verbannen door Twitter vanwege "het risico op verdere aanzet tot geweld".

 
 
 
 
 
Ik mag een boon zijn als het niet zo is
 
 
Bouw aan je profiel

“De regie voeren op eigen ontwikkeling is een kunst voor iedere adviseur. Er is op de arbeidsmarkt steeds minder ruimte voor generalisten en steeds meer vraag naar specialisten. Startend professionals maken hun intrede in het vak na het afronden van een specifieke studie, hun specialisme. Professionals verstevigen hun specialisme en ontwikkelen hun profiel om mee te komen in de snelle ontwikkelingen in de samenleving en organisaties”. Aan het woord is Paul Stamsnijder van de Reputatiegroep.

Zelf het belangrijkste product

“Als adviseur ben je zelf je belangrijkste product. Je bent letterlijk en figuurlijk gezichtsbepalend voor de kwaliteit van je dienstverlening. Dat vraagt om bewuste ontwikkeling van een eigen profiel. Veel adviseurs zijn op basis van een specifieke studie het adviesvak ingerold. Learning by earning is het devies.

Het is de kunst om de regie te voeren over je eigen ontwikkeling. Er is immers steeds minder ruimte voor generalisten, professionals, de alleskunners, ‘de grazers’ die overal wat van weten maar nergens diepgaande kennis over hebben. Wat er in de advieswereld nodig is, zijn specialisten.” Aldus Paul Stamsnijder.

 
 
 
 
 
Verder in deze editie:
 
 
  • Klanttevredenheid blijft
  • GGZ Friesland standaardiseert communicatie
  • Trends en ontwikkelingen in de arbeidsmarkt
  • Trends 2023 voor story telling en overheidscommunicatie
 
 
 
 
 
Wat mij verder is opgevallen
 
 

Naast arbeidsmarktcommunicatie en Twitter gebeurden er ook nog tal van andere interessante en vermeldingswaardige ontwikkelingen in het marketing- en communicatievak. Een overzicht van wat mij verder is opgevallen.

 
 
 
Klanttevredenheid blijft

Klant- en merkgeoriënteerde KPI’s (kritische prestatie indicatoren) staan in hoger aanzien bij marketeers, dan KPI’s die gaan over inkomsten, winst en marktaandeel. Dat blijkt uit de Grote Marketing Enquête editie 2022, die net als voorgaande jaren tot stand is gekomen in een samenwerking tussen Adformatie en DVJ Insights.

Goed graadmeter

Een goede graadmeter van het marketingvak zijn de doelen waarop marketingactiviteiten worden afgerekend. Hoe bepalen we succes? Dat is dan ook een vaste vraag in de Grote Marketing Enquête. Wat niet veranderd is ten opzichte van vorig jaar, is dat Klanttevredenheid het vaakst genoemd wordt als één van de belangrijkste KPI’s. Wat wel anders is, is het percentage dat dat zegt. Vorig jaar 41%, dit jaar 52%. Ook als marketeers wordt gevraagd wat dé belangrijkste KPI is, zeggen de meesten ‘Klanttevredenheid’. Een geruststellend gegeven dat de klant nog altijd diep in het hart van de beroepsgroep zit.

 
 
 
 
 
Arbeidsmarkcommunicatie
 
 

Houding veranderd

Volgens Yvonne Matze van USG MarCom Corporate Recruiters, is de houding van potentiële werknemers veranderd: “Het is echt een werknemersmarkt en dat zie je terug in de wensen en eisen die kandidaten stellen. Zo geeft bijna iedereen aan hybride te willen werken. Daarnaast zie je dat werkplezier, salaris en secundaire arbeidsvoorwaarden voor veel werknemers belangrijk zijn. Doordat er een groot aanbod is aan banen, kunnen medewerkers makkelijker van baan wisselen. Dat schept risico’s voor werkgevers, maar ook kansen.” Deze trends vragen om creatieve oplossingen.

What’s in it for me?

Het is belangrijk om goed na te denken over de ideale kandidaat, de eisen en hoe je nieuwe werknemers kunt binden. Is hier niet goed over nagedacht, dan loop je al snel een goede match mis. Denk vooral aan wat de kandidaat zoekt. Ook hier geldt: “What is in it for me?” Eerst een goed verhaal en dan de goede kandidaat!

Ook platte werving op social media helpt je niet: als je alleen maar zegt hoe geweldig de baan is en hoe luxe de arbeidsvoorwaarden zijn, prikken kandidaten hier zo doorheen. Immers, iedereen maakt zijn vacatures mooier dan ze zijn en op social media is altijd wel een nóg betere baan te vinden.

Wat kun je wel doen?

Yvonne Matze: “We zien dat niet alleen communicatie creatief is, maar ook de manier van recruiten. Eerst lagen de mensen met veel ervaring en de juiste kwaliteiten voor het oprapen. Je ging alleen in gesprek met degene waarvan je dacht dat die precies bij je functie paste, maar nu gaan recruiters ook in gesprek met mensen die misschien niet volledig aansluiten op het profiel. Na een gesprek kom je er namelijk écht achter of diegene past bij het profiel dat je zoekt.”

Gebruik ervaringsverhalen om collega’s te werven

De nieuwe medewerker verleiden met een strakke vacaturetekst en de oproep ‘solliciteer nu’? Behoorlijk kansloos, zeker in sectoren waar een schreeuwend tekort aan medewerkers is. In plaats van deze traditionele aanpak zetten organisaties steeds vaker een pull-strategie in: storytelling om sollicitanten tot reacties te verleiden.

 
 
 
 
 
Agenda
 
 

Congres Contentmarketing & Webredactie van digitale toegankelijkheid. Tijdens deze jubileumeditie staat het verhaal van morgen centraal. Hoe maak je anno 2022 echt impact met content en hoe blijf je relevant? Contentexperts uit verschillende hoeken van het vak tackelen deze vraag. Het congres Contentmarketing & Webredactie vindt op 24 november plaats. Bekijk hier het volledige programma.

 

Nieuwjaarsreceptie

Op woensdag 11 januari (vanaf 19.30 uur) is de Nieuwjaarsreceptie Noord-Nederland in MartiniPlaza Groningen.

De LangmanPrijs

Op deze Nieuwjaarsbijeenkomst wordt de LangmanPrijs uitgereikt aan een persoon of instantie die grenzeloos denkt, handelt, bestuurt, onderneemt en daarmee impulsen geeft aan de noordelijke opinievorming en/of economische ontwikkeling.

 
 
 
 
 
Transfer
 
 

Peter Boomsma  is benoemd tot strategische communicatieadviseur bij de gemeente Smallingerland. Peter heeft z’n bureau Boomsma Communicatie & Mediatraining, was strategisch communicatieadviseur en woordvoerder voor de Commissaris van de Koning Brok en teamleider Communicatie bij de gemeente Weststellingwerf

 
 
 
 
 
Op Zoek?
 
 
Dirk is op zoek

Ben je op zoek naar een communicatieprofessional of zoek je een nieuwsgierige verbinder met gunfactor? Heb je een nieuw programma, project of evenement te organiseren? Wie weet kan hij je helpen en matcht hij op jouw vacature. Als hij zijn creativiteit kan inzetten bij het bereiken van doelstellingen of ambities is hij op zijn best. Stressbestendige contentproducent, op korte termijn inzetbaar. Interesse? Mail of neem contact met me op voor meer informatie.

 
 
 
Ben jij op zoek?

naar een nieuwe uitdaging in je communicatiecarrière? Laat het Jan Boon Communicatie weten en hij neemt je op in deze rubriek in Bonen in de pot. De nieuwsbrief heeft een bereik van meer dan 3500 marketing- en communicatieprofessionals en -geïnteresseerden met een leesdichtheid van bijna 50%. Grote kans dat jouw zoektocht door de lezers van Bonen in de pot wordt ingevuld! Neem voor meer informatie contact op met Jan Boon Communicatie.

 
 
 
Is jouw organisatie

op zoek naar de juiste marketing- en/of communicatieprofessional die past bij jouw organisatie en de juiste competenties heeft? Wil je meer weten?? Aarzel niet, en neem contact met me op.

 
 
 
 
 
Vacatures
 
 

Het is zo langzamerhand ondoenlijk om alle vacatures die ik voorbij zie komen op te nemen in Bonen in de pot. Wat je aantreft is een selectie uit de vele, vele vacatures die er zijn. Meer weten over plaatsingsmogelijkheden in Bonen in de pot, neem gerust contact met me op.

 
 
 

Het Centraal Justitieel Incassobureau zoekt een (senior) woordvoerder die hen helpt hun verhaal te vertellen. Dit doe je richting media en de ketenpartners, maar ook door bij te dragen aan de doorontwikkeling van het externe communicatiebeleid.

TKP Pensioen zoekt een communicatieadviseur. Je maakt pensioen begrijpelijk voor vier miljoen Nederlanders. Je coördineert, plant, brieft, monitort en haalt deadlines. Je werkt  voor jouw klant: pensioenfonds PME, één van de grootste pensioenfondsen van Nederland. Ze ontvangen jouw motivatie en CV graag voor 11 december.

Noorderpoort zoekt een eventmanager. Je bent een echte spin in het (event)web. Jouw hoofdtaken zijn het organiseren en coördineren van verschillende type events binnen Noorderpoort. De uiterste sollicitatiedatum is 1 december.

De gemeente Smallingerland zoekt een communicatiemedewerker (36 uur) en een communicatieadviseur (36 uur).

Als communicatiemedewerker ondersteun je communicatieadviseurs en geef je advies over het inzetten van communicatiemiddelen en ondersteunt bij de uitvoering hiervan.

Als communicatieadviseur draag je graag bij aan de ambities uit het coalitieakkoord Smallingerland 'Meielkoar dogge wy mear'. Je adviseert projectleiders en collega's over communicatie en weet dilemma's op de juiste tafels te leggen.

Voor beide vacatures ontvangen ze graag uiterlijk 24 november een motivatie met CV.

 
 
 
 
 
Delen
 
 

Als jij iets hebt wat je kunt en wilt delen, aarzel niet dat met Bonen in de pot te doen. Het heeft een bereik van meer dan meer dan 3500 marketing- en communicatieprofessionals en -geïnteresseerden met een leesdichtheid van bijna 50%!

 
 
 

GGZ Friesland standaardiseert communicatie

“We hebben de vele ontwerpvragen gestandaardiseerd, waardoor we veel tijd besparen.” Aan het woord zijn de vormgevers van GGZ Friesland. Inge Postma en Marco Kuipers automatiseerden de communicatieprocessen met de Prindustry Brandportal. Ruim 160 medewerkers van 11 submerken loggen dagelijks in om drukwerk zelf aan te passen en meteen te bestellen.

Klein communicatiebureau in eigen huis

Inge en Marco maken deel uit van het GGZ Friesland communicatieteam dat ze als 'een mini communicatiebureau in eigen huis' omschrijven. “We doen alle communicatie zelf. Het team bestaat uit 11 medewerkers die alles kunnen maken. We maken diverse campagnes voor alle merken. Veel van het drukwerk kunnen we produceren bij onze interne repro. Het mooie is dat deze repro-afdeling ‘gerund’ wordt door cliënten, onder begeleiding van een werkbegeleider. Cliënten van de dagbesteding die printen, drukken, snijden, vouwen. Het maakt de communicatiecirkel in huis helemaal rond.”

 
 
 
 
 
Trends
 
 
Dé storytelling-trends

Storytelling is een manier om grip te krijgen op de wereld in deze turbulente tijden. Nu niemand meer het monopolie op de waarheid bezit, snakken we naar verhalen die ons de weg wijzen uit het zompige moeras van opvattingen een meningen.

De toepassing van verhalen in een professionele context is enorm gegroeid. Dat zagen we al in voorgaande trendoverzichten over storytelling en het keert ook weer terug in de storytelling trends van dit jaar, die zich afspelen op uiteenlopende terreinen. Met als rode draad: de kracht die verhalen hebben om overtuigingen, intenties en gedrag te beïnvloeden.

Geef moreel houvast

Onrust, angst, oorlog: we kunnen er dit jaar niet omheen dat er op wereldschaal enorm veel in beweging is. Energievraagstukken, inflatie en klimaatverandering zijn geen ver-van-mijn-bed-show meer, maar heel direct voelbaar.

Maak verhalen hanteerbaar

Op allerlei terreinen klinkt steeds harder de roep om een ander verhaal, bijvoorbeeld over onze relatie met voeding en natuur. Niet het beperken van milieuschade, maar het creëren van duurzame waarde moet centraal staan.

Stuur het debat

Storytelling is in veel branches en vakgebieden van belang om debatten een richting in te sturen. En natuurlijk het liefst jouw richting, als je zelf een belanghebbende bent. Dat is bijvoorbeeld zichtbaar bij het stikstofdebat.

 
 
 
 
 
Soms denk ik wel eens bij mezelf …..
 
 
Trends voor overheidscommunicatie

“De overheid kan onbehagen veroorzaken wanneer zij te weinig oor heeft voor gevoelens die er leven en haar prestaties als ondermaats worden ervaren. De overheid kan aan de andere kant ook oplossingen bieden: misstanden aanpakken en empathischer zijn.” Een toename van het maatschappelijk onbehagen (en er zijn ook manieren om er iets aan te doen: namelijk luisteren en digitale voorzieningen minder humanobeet maken) is één van de  trends die de Nederlandse Rijksoverheid vandaag ziet, in het rapport “Iedereen aan zet”.

Trendrapport

Het trendrapport werd onderverdeeld in zes thema’s. Het zijn omschrijvingen van ontwikkelingen; sommige zijn nog in een beginstadium (zoals de blockchain), andere zijn al wat verder (zoals de deeleconomie). In alle gevallen geldt: een trend raakt niet alles en iedereen, en roept ook tegenkrachten op.

 
 
 
 
 
En dan nog even dit ......
 
 
FD Mediagroep neemt IPE International Publishers over

Het Britse bedrijf is uitgever van Investment & Pensions Europe (IPE). Die Europese publicatie richt zich op institutionele beleggers zoals pensioenfondsen en hun adviseurs en dienstverleners. Ook gelieerde titels als IPE DACH en IPE Real Assets gaan mee over naar de nieuwe eigenaar.

Dat meldt FD Mediagroep, uitgever van onder andere Het Financieele Dagblad en BNR Nieuwsradio, in een persbericht.

 
 
 
 
 
Kort Ander Nieuws
 
 

Bjorn van den Boom

wordt nieuwe Manager Public Affairs en Communicatie bij LTO Nederland. Van den Boom volgt Wytse Sonnema op en neemt veel politiek-bestuurlijke kennis en ervaring mee op het gebied van ruimtelijke ordening, water en natuurbeleid.

Christine Wijshake

is per 1 januari de nieuwe directeur van de Waddenvereniging. De inhoudelijk gedreven en enthousiaste Wijshake kent de Waddenzee en alle belangen die er spelen als geen ander, als voormalig Directeur Bestuur bij de Beheerautoriteit Waddenzee.


Simon Kloppenburg nieuw gezicht TopDutch

Simon Kloppenburg was de afgelopen decennia vooral actief in het Caribisch gebied. Hij zegt zich te willen inzetten om het Noorden op de kaart te zetten en belooft daarbij aan te sluiten bij de noordelijke mentaliteit van niet kletsen, maar poetsen.

De TopDutch-campagne speelde een rol in bijvoorbeeld de komst van bedrijven als Van Merksteijn naar Eemshaven en Avantium en SkyNRG naar Delfzijl. Desondanks ging de campagne ten onder aan interne conflicten.

 
 
“Als je wilt dat er iets verandert, moet je er iets aan doen.”
 
 
 

Anke Laterveer, senior woordvoerder en strategisch communicatieadviseur bij de gemeente Gouda.

 
 
 
 
 
Bonen in de pot
 
 

Je ontvangt bonen in de pot omdat je een relatie van Jan Boon bent of ingeschreven staat voor nieuwsbrieven van Jan Boon Communicatie.

 

Jan Boon Communicatie helpt marketing- en communicatieprofessionals een (volgende) stap in hun carrière te maken en helpt daarmee organisaties, ondernemingen, bedrijven en instellingen de juiste marketing- en communicatieprofessional te vinden.

 
 
 

Bonen in de pot

Wil zo veel zeggen als “hij wil nog wat zeggen maar het is onbelangrijk wat hij te zeggen heeft”, waarmee ik het relatieve van mijn berichten wil aangeven. Lees het vanuit je eigen perspectief.

 

Wil jij een ander attent maken op Bonen in de pot? Klik hier!

 
 
 
Disclaimer

Jan Boon Communicatie besteedt de grootst mogelijke zorg aan de samenstelling en inhoud van Bonen in de pot. Het publiceren van de inhoud, artikelen, (andermans) meningen in Bonen in de pot betekent niet dat ik als samensteller van Bonen in de pot het er altijd mee eens ben!

Aan de inhoud van Bonen in de pot kunnen geen rechten worden ontleend. Jan Boon Communicatie aanvaardt geen enkele aansprakelijkheid voor directe of indirecte schade die voortvloeit uit de inhoud van Bonen in de pot.

 
 
 
Jan Boon
 
Jan Boon

Helper, deler en vooral levensgenieter

Samensteller van Bonen in de pot

De primaire activiteiten van Jan Boon Communicatie richten zich op het samenbrengen en coachen van mensen en organisaties op het gebied van communicatie. Dit betekent het ondersteunen in het ontwikkelen van ambities van zowel professionals als organisaties. Hierbij focus ik me op oplossings- als ontwikkelingsgericht begeleiden. Soms ben ik gids, maar meestal reisgenoot, samen zoekend naar nieuwe wegen om tot oplossingen te komen.

Meer informatie vindt u op www.janboon.com
 
 
 
 
 
 
Deze nieuwsbrief wordt mede mogelijk gemaakt door:
 
 
Ga naar iwink.nl
 
 
Deze nieuwsbrief is verzonden met iMailingtool   |   Doorsturen   |   Afmelden