Onderwerp:

TEST: Bonen Weken

Datum: 19-01-2020 10:33:57
 
Kunt u deze e-mail niet goed lezen? Schakel dan afbeeldingen voor deze e-mail in of bekijk de online versie
 
Jan Boon Communicatie
brengt mensen samen
 
 
Bonen Weken
 
 
 
 

20 januari 2020

Bonen Weken is een uitgave van Jan Boon Communicatie en verschijnt eens in de vier weken. Bonen Weken informeert je over de ontwikkelingen in het marketing- en communicatievak in relatie tot ondernemen.

 
 
 
Laatste Nieuws
 
 
Marketing Groningen lanceert nieuw ondernemersprogramma

Marketing Groningen lanceerde onlangs het nieuwe ondernemersprogramma voor toeristische ondernemers uit de stad en provincie Groningen. Het programma biedt een gratis online bedrijfsvermelding op www.visitgroningen.nl en kan worden uitgebreid met diverse promotietools zoals professionele teksten, fotografie en video. Met het nieuwe ondernemersprogramma wordt gestreefd naar een kwalitatief, gastvrij en een zo compleet mogelijk toeristisch aanbod op het platform visitgroningen.nl.

 
 
 
Verder in deze editie
 
 
  • De marketeer als verandermanager
  • Marketing is vooral ook vooruitkijken
  • Ontwikkelingen in employer branding
  • Als ondernemers eurotekens zien
 
 
 
Wat mij is opgevallen
 
 
De marketeer als verandermanager

Marketing neemt in de meeste organisaties een nogal centrale rol in. Niet dat alles om marketing draait, maar de afdeling of 'de functie' is voor veel bedrijven een soort baken van vooruitgang: nieuwe markten, nieuwe kansen, nieuwe concurrenten, nieuwe proposities, nieuwe campagnes, nieuwe methoden. De blik is veelal gericht op nieuw. Verandering is our middle name. Nu is verandermanagement een vak apart, maar een beetje kaas moet iedere marketeer er wel van hebben gegeten.

 
 
 
Loyalty marketeer moet attent en zorgzaam zijn

Klanten in 2020 verwachten veel van merken als het om loyaliteit gaat. Dat gaat verder dan de gebruikelijke vaste klantenkorting of een loyaliteitsprogramma gebaseerd op punten. Het toverwoord in 2020 is dan ook: emotie. De consument wil een serieuze relatie: emotioneel met een merk verbonden zijn. Dat blijkt uit een rondgang van bureau Doornvogel onder klanten, partners en consumenten.

 
 
 
Bij loyaliteitsprogramma's zullen marketeers steeds meer de emotionele binding met de klant moeten gaan benadrukken

Zo komt onder meer naar voren dat gamification een goed middel is om millenials bij loyaliteitsprogramma’s te betrekken en dat technologie onmisbaar is bij het menselijker maken van merken. Verder zijn ‘aspirationele’ beloningen in opkomst. Dit zijn beloningen die een hoger doel dienen en aantonen dat het merk begrijpt wat écht belangrijk is voor de klant. Tegelijkertijd blijven snel te verdienen beloningen als een 1/5 Staatslot of bioscoopbon onverminderd populair.

 
 
 
Marketing is vooral ook vooruitkijken

Als je om je heen kijkt, zie je dat bijvoorbeeld kinderen veelal alles vanaf een smartphone doen. Denk aan het kijken van filmpjes op Youtube, Netflix en TikTok (niks geen tv kijken) of alles online bestellen (snelheid en gemak). En voor hen ontstaan er vaak nieuwe populaire mensen op social media, zoals influencers, die via zichzelf als merk veel geld verdienen. Mat andere woorden: er ontstaan verschillen in de manier denken en handelen. Het zal daarom voor de huidige leiders steeds belangrijker worden hoe om te gaan met de nieuwe generaties.

Blijf vooruitkijken en zorg dat je als organisatie waardevol blijft. Dat gaat niet vanzelf, maar vraagt veel van organisaties. Beweeg als organisatie proactief mee met de veranderingen die de vierde industriële revolutie met zich meebrengt. En zorg dat verschillende generaties elkaars ‘denken en handelen’ gaan begrijpen.

 
 
 
Agenda
 
 

90 Minutes of Marketing

De NDC Media groep, FC Groningen BV, RTV Noord en La Compagnie organiseren samen ook dit jaar weer 90 Minutes of Marketing en wel op donderdag 30 januari! Deze keer over influencer marketing, met de volgende sprekers: Noah Joy Zeeuw, YouTuber en presentator en Nadiah Blauw, Content Creator bij Ziengs Schoenen.

De Noorderpers

organiseert op maandag 3 februari een bijeenkomst onder de titel ‘OK BUBBEL, de nieuwe verzuiling’. Het is voor het eerst dat de Noorderpers een bijeenkomst organiseert in de Newsroom in het Forum Groningen. Natuurlijk horen hier aansprekende gasten bij uit de mediawereld; wie dat zijn houden ze nog even voor zich. Maar let op! Ze beginnen voortaan om 19.30 uur.

 
 
 
Opmerkelijke transfers
 
 

Vincent Brouwer wordt manager Servicecentrum Inburgering bij DUO. Vincent was teamleider Omgeving & Veiligheid bij de gemeente Midden-Drenthe en werkte eerder voor BCIM Advies & Projecten, de Omgevingsdienst Groningen, ESBE Europe, eXXenergy en was teamleider Leefbaar & Veiligheid voor de gemeente Epe.

Chéry Wortelboer is nu eigenaar van Nijmeijer Koeltechniek in Hoogeveen. Na bijna 30 jaar gewerkt te hebben bij KLM, Gasunie en Rabobank, is hij nu zijn eigen werkgever. Nijmeijer Koeltechniek is actief met het ontwerpen en installeren van koeltechniek, klimaattechniek, airconditioning, warmtepompen en elektrotechniek.

Bart Schmeink is begonnen als interim-directeur Groningen Airport Eelde. Bart Schmeink zal tot medio 2020 leidinggeven aan de organisatie en zich bezighouden met lopende projecten zoals de duurzaamheidsopgave en de luchtvaartnota waar het Ministerie aan werkt. Hij volgt Marco van de Kreeke op.

Marieke Abbink wordt directeur van New Energy Coalition.  Zij volgt de initiatiefnemer van deze coalitie, Gertjan Lankhorst, op en ze is nu nog directeur-bestuurder van Stichting RBO, een organisatie die zich bezighoudt met vraagstukken op het snijvlak van onderwijs en arbeidsmarkt. 

 
 
 
Op Zoek
 
 
Ben jij op zoek

naar de juiste communicatieprofessional die past bij jouw organisatie en de juiste competenties heeft? Laat het Jan Boon Communicatie weten. Meer informatie? Neem contact op met Jan Boon Communicatie via jan@janboon.com.

 
 
 
Krista

is een overheidsspecialist met 15 jaar ervaring in bedrijfsvoering en dienstverlening, gespecialiseerd in online/digitaal. Geopinieerd, nieuwsgierig, nuchter. Samen voor de klant gaan, met elke dag een lach. Floreert bij organisaties in de wind, met veranderopgaven en (koers)wisselingen. Krijgt energie van inhoudelijke complexiteit en deadlines. Projectleider die verleidt, structuur brengt en vooral ook resultaten oplevert. Na verhuizing uit de Haagse regio nu op zoek naar een parel in het noorden. Wie weet een mooie opdracht (max 32 uur) voor deze kameleon communicado, die van webbouw tot concernstrategie haar mannetje in het MarCom vak staat. Meer weten over Krista: mail jan@janboon.com.

 
 
 
Delen
 
 

Als jij iets hebt wat je kunt en wilt delen over jouw communicatie, aarzel niet dat met Bonen Weken te doen. Het heeft een bereik van 1500 in marketing en communicatie geïnteresseerde ondernemers!

 
 
 
Ontwikkelingen in Employer Branding

Employer branding zorgt voor succesvollere organisaties: gelukkige mensen, gelukkige klanten, de werkgeverskant van je organisatie is de meest menselijke kant, de verhouding mens versus digitaal bereikt een kantelpunt.

De aandacht voor een goede candidate experience groeit sterk. Daar waar de candidate experience voorheen vaak los stond van de dienstverlening of verkoop van een organisatie, proberen steeds meer organisaties deze te laten aansluiten op hun customer experience. Tenslotte moet je naast je klanten ook je medewerkers tevreden houden. Als je de candidate experience goed weet te borgen en passend weet te maken bij je merk en je klantbeleving, dan wordt het steeds makkelijker om kandidaten niet alleen te boeien en binden, maar om ze ook vast te houden en gelukkig te laten zijn binnen je bedrijf.

 
 
 
Ontwikkelingen in Employer Branding

De primaire behoefte van organisaties ligt als het gaat om arbeidsmarktcommunicatie bijna altijd bij werving, maar het besef dat dit slechts een onderdeel is van het totale employer brand groeit gestaag. Het draait daarbij ook niet alleen om het employer brand maar om de gehele beleving van een merk. Veel organisaties komen daarbij tot het inzicht dat de werkgeverskant de meest menselijke kant is van hun organisatie. Hoe je met je mensen omgaat, waar je met elkaar aan werkt, het doel dat je nastreeft, dat zegt heel veel over wie je bent. Als je dat goed etaleert, kan het in je voordeel werken. En employer branding kan zo ook een tool worden om je dienstverlening of sales te verbeteren.

 
 
 
Soms denk ik wel eens bij mezelf …..
 
 
Medewerkers spelen een cruciale rol in reputatiemanagement

Medewerkers zijn het meest waardevolle asset van een merk of organisatie. Je kunt ze dus maar beter koesteren en dicht bij je houden. Zij vormen het belangrijkste communicatiekanaal naar de omgeving en spelen daarmee een belangrijke rol in reputatiemanagement. Bovendien is hun gedrag maatgevend voor de beeldvorming. Tegelijkertijd zijn ze ook de ogen en oren van de organisatie waar het aankomt op het detecteren van problemen die mogelijk kunnen escaleren tot een crisis.

Realiseer je dat medewerkers deze rol alleen kunnen vervullen als er in de organisatie een open en uitnodigende cultuur bestaat. Zorg dat die wordt gefaciliteerd, waarbij de top van de organisatie zichtbaar het goede voorbeeld geeft. Tegelijkertijd kun je medewerkers tot niets verplichten. Zorg dat je ze inspireert, faciliteert en beloont in hun communicatierol. Het brengt de organisatie veel goeds, zowel bij het bouwen als het beschermen van de reputatie!

 
 
 
En dan nog even dit
 
 
De beste commercial

Commerialreview. nl lanceert een doorlopende verkiezing waarbij iedere deelnemer zijn mening kan geven over (tv-)commercials. Doel van de competitie is om kennis en data rondom commercials te verzamelen en deze meer onder de aandacht te brengen.

Ruben Balfoort, eigenaar van Commercialreview. nl, laat weten: “We willen een transparante maar ook meer inhoudelijke versie van de Gouden Loeki-verkiezing zijn. Alle deelnemende bedrijven hebben een even grote winkans. We verzamelen en delen kennis en belonen reviewers voor hun genomen moeite.” Adverteerders kunnen zichzelf voor de competitie opgeven.

 
 
 
De fundamentele trends in data-gedreven marketing

In het marketingvakgebied draait het door de voortgaande digitalisering meer en meer om data, analyse en klantinzichten. Het zijn die glasheldere gegevens die marketeers eindelijk in staat stellen verantwoording af te leggen over hun geldverslindende activiteiten. Niet langer spreekt hun onderbuikgevoel, maar vindt onderbouwing van hun werkzaamheden plaats met duidelijke cijfers – al is dat voor menig marketingprofessional nog wel even wennen.

Maar waar je moet in 2020 als marketeer je vizier op richten? Welke technologieën zorgen voor een ingrijpende verandering van jouw werkzaamheden? En wat zijn de fundamentele trends in data-gedreven marketing? De deskundige voorzitters van de werkcommissies van de branchevereniging voor data en marketing DDMA delen hun visies over de ontwikkelingen in digitale marketing die je dit jaar kunt verwachten.

 
 
 
Als ondernemers eurotekens zien, word je als marketeer pas serieus genomen

In deze tijden van hoogconjunctuur hanteren veel organisaties naast economische KPI’s ook maatschappelijke KPI’s. Misschien wel omdat ondernemers écht een betere wereld willen zien. Maar laten we eerlijk zijn, als je CEO bent bij een (B2B-)bedrijf in scale-upfase, dan moet de schoorsteen toch gewoon roken? We willen nú omzet zien en ons marketinggeld terugverdienen, versus investeren in je naamsbekendheid. De lange termijnoplossing is investeren in je naam. Voor de marketing- en brandmanager een open deur, maar voor de CEO van een B2B-bedrijf kan het pijn doen.

 
 
 
Geen poespas, gewoon business drijven

Als marketingmanager of marketeer ben je verplicht om de taal van de CEO te spreken. Je bent verplicht om te begrijpen wat zijn of haar wereld beweegt, en welke belangen hij of zij moet behartigen. Vaak hebben ze te maken met een investeringsmaatschappij, een raad van commissarissen, mede-eigenaren en MT-leden. En o ja: ook nog een OR en medewerkers (zucht!). Dat is een complex speelveld van actoren die allemaal wat willen. Als je op strategisch niveau het gesprek aangaat met de CEO, dan begrijpt hij jou ook en creëer je dus wederkerigheid. Stap 1 is dus: ken de belangrijkste KPI’s en verdiep je in de groeicijfers.  

 
 
 
Communicatie is veel complexer dan het naïeve beeld dat organisaties vaak hebben

Hoe kan het dat mensen de wereld verschillend begrijpen en toch kunnen samenwerken? De organisatiecommunicatie onderzoekt de ‘veelstemmigheid’ in organisaties en geeft antwoorden op deze vraag. “Organisatie ís communicatie”, zegt Mark van Vuuren, universitair hoofddocent Organisatiecommunicatie aan de Universiteit Twente en partner bij WhereWeMeet.

Alle fenomenen in de organisatie, zoals leiderschap, autoriteit, samenwerking, strategie en cultuur, ontstaan al communicerend. Ze vormen zich doordat de organisatieleden met elkaar praten, werken, improviseren, plannen maken en doelen stellen, en elkaar daarbij goed of maar half begrijpen en vast ook dingen voor zich houden, of afdwalen van waar ze mee bezig zijn. Bij zo veel interacties ligt ontsporing op de loer.

 
 
 
Uitspraak
 
 

"Vergeet even je mooie dromen en verhalen over grootschalige brandingcampagnes." Marcia Moestoredjo van Valent Marketing Consultancy.

 
 
 
Bonen Weken
 
 

Je ontvangt Bonen Weken omdat je een relatie van Jan Boon bent of ingeschreven staat voor nieuwsbrieven van Jan Boon Communicatie.

Jan Boon Communicatie helpt organisaties, ondernemingen, bedrijven en instellingen de juiste communicatieprofessional te vinden en helpt daarmee de communicatieprofessional een (volgende) stap in hun carrière te maken.

 
 
 
Bonen Weken

wil zo veel zeggen als ‘stellig op iets rekenen en daarnaar maatregelen nemen’ en is bedoeld voor ondernemingen en organisaties in het midden- en kleinbedrijf om het management te attenderen op het belang van communicatie en reputatie van hun onderneming.

Daarnaast geeft Jan Boon Communicatie Bonen in de pot en Bonen Doppen uit. Bonen in de pot informeert communicatieprofessionals over de ontwikkelingen in het communicatievak. Bonen Doppen is een onregelmatig verschijnende column.

Een ander attenderen op Bonen Weken? Aanmelden is heel simpel: klik hier!

 
 
 
Jan Boon
Jan Boon
Matchmaker en coach

De primaire activiteiten van Jan Boon Communicatie richten zich op het samenbrengen en coachen van mensen en organisaties op het gebied van communicatie. Dit betekent het ondersteunen in het ontwikkelen van ambities van zowel professionals als organisaties. Hierbij focus ik me op oplossings- als ontwikkelingsgericht coachen. Soms ben ik gids, maar meestal reisgenoot, samen zoekend naar nieuwe wegen om tot oplossingen te komen. Meer informatie vindt u op www.janboon.com.
 
 
 
 
 
 
Deze nieuwsbrief wordt mede mogelijk gemaakt door:
 
Ga naar iwink.nl
 
 
Deze nieuwsbrief is verzonden met iMailingtool   |   Doorsturen   |   Afmelden
 
                                                           
Doorsturen

Uw naam:
Uw e-mailadres:
E-mailadres ontvanger: