Onderwerp:

Bonen in de pot Zomereditie

Datum: 12-07-2020 10:32:03
 
Kunt u deze e-mail niet goed lezen? Schakel dan afbeeldingen voor deze e-mail in of bekijk de online versie
 
Jan Boon Communicatie
brengt mensen samen
 
 
Bonen in de pot Zomereditie
 
 
 
 

13 juli 2020

Bonen in de pot is in een uitgave van Jan Boon Communicatie en informeert je over de ontwikkelingen in het marketing- en communicatievak. In principe verschijnt Bonen in de pot ieder maandagochtend.

 
 
 
Ik mag een boon zijn als het niet zo is
 
 
Vakantie!

In het noorden hebben we al vakantie. Voor anderen staat de vakantie voor de deur. Naar verwachting blijven we thuis of in Nederland. Een vakantie plannen voor deze zomer was toch al niet eenvoudig, zeker nu in sommige vakantielanden de maatregelen zijn aangescherpt vanwege nieuwe corona-uitbraken, wordt het alleen maar ingewikkelder.

 
 
 
Zomeredities

Wat wel zeker is, is dat Bonen in de pot in de komende weken met zomerreces gaat. Nee, ik blijf vooralsnog thuis, ik ging sowieso niet meer in het hoogseizoen. Het maatschappelijke leven in ons land staat in de zomerperiode veelal op een laag pitje, dus ook de ontwikkelingen op ons vakgebied. Wanneer de volgende Bonen in de pot uitkomt, je zult het zien.

 
 
 
Gebruik je tijd goed

Rust goed uit, houd 1½ meter afstand, waar dan ook, en ga gezond weg en kom gezonder terug.

Denk eens na over wat je de tweede helft van dit jaar zou willen bereiken of nastreven, in je privéleven, op of in je werk en als communicatieprofessional. Ik help je er graag bij.

 
 
 
Op de valreep
 
 
Westerkwartier stelt stadsmarketeer aan

De gemeente Westerkwartier heeft met Ina Ebbinge een nieuwe city marketeer aangesteld. Ina Ebbinge zal in de gemeente ondernemers 'in deze bijzondere coronatijd helpen en ondersteunen in de breedste zin van het woord'. Daarnaast moet ze zorgen voor (en werken aan) de uitstraling van een veilige anderhalvemetereconomie in de gemeente.

Een belangrijke taak van de city marketeer is dat mensen weer het gevoel krijgen dat ze veilig kunnen gaan winkelen in de winkelcentra in de gemeente. Ze zal er tevens op toezien dat winkeliers, zowel in hun zaak als op straat in de openbare ruimte, de juiste maatregelen hebben getroffen.

De aanstelling van Ina Ebbinge is overigens niet alleen ingegeven door de coronacrisis, zegt ze. “Het is en-en. De functie zat al wel in de pijpleiding bij de gemeente, maar is door de coronacrisis wel versneld.”

 
 
 
Verder in deze editie
 
 
  • Hoe raak je de juiste snaar?
  • Laat vooral gewoon van je horen!
  • Maatschappelijke meerwaarde
  • Traditionele media winnen aan relevantie
 
 
 
Wat mij over corona en communicatie is opgevallen
 
 
Hoe raak je als overheid de juiste snaar bij alle Nederlanders?

Nu de landelijke overheid een stapje terugdoet in het communiceren over de coronacrisis (en gemeenten dit overnemen), is het tijd om terug te kijken. Hoe ervoeren Nederlanders de communicatie? Een reflectie op de belangrijkste momenten in de corona-communicatie door de landelijke overheid. Ook delen we wat je hiervan kunt leren om (wel) de juiste snaar te raken bij alle Nederlanders.

Vooropgesteld: de Nederlandse overheid krijgt van ons, net als van anderen uit het werkveld, een pluim als het gaat om de communicatie over corona in de afgelopen maanden. Het niveau van communicatie door de Nederlandse overheid is bewijsbaar geprofessionaliseerd. In lijn met de verwachtingen die mensen hebben. Om dat te bereiken in een crisissituatie is discipline nodig (overheden conformeren zich aan dezelfde boodschap) en het voeren van de juiste framing (‘intelligente lockdown’).

 
 
 
Afnemende waardering voor communicatie

Harmen van Doorn, communicatieadviseur en Renée van Os, onderzoeker, beiden verbonden aan onderzoeksbureau Citisens: “Toch zien we dat de waardering van Nederlanders voor de corona-communicatie door de Nederlandse overheid door de tijd heen afnam. We baseren ons hierbij op 5 peilingen in de periode half maart t/m half mei 2020”. Aan dit onderzoek deden in totaal ruim 35.000 Nederlanders mee.

Verschillende onderzoeksbureaus deden in de afgelopen maanden onderzoek naar de mate waarin Nederlanders de corona-maatregelen naleefden, wat ze van het optreden van de overheid vonden en hoe ze aankeken tegen hun eigen situatie.

Met de peilingen van onderzoeks- en adviesbureau Citisens in de ene hand en een overzicht van communicatieboodschappen zoals deze tijdens de persconferenties geuit zijn in de andere, maken ze de balans op.

In het corona-onderzoek is vanaf meting 3 gevraagd naar hoe mensen de corona-communicatie van de Nederlandse overheid waarderen. Het percentage Nederlanders dat deze als (zeer) goed beoordeelde, daalde van 83% op 20 maart (meting 3) naar 62% op 20 mei 2020 (meting 7).

 
 
 
Communicatie in crisistijd: laat vooral gewoon van je horen!

Juist in tijden van crisis is de communicatie met klanten, medewerkers en andere stakeholders van essentieel belang. Een radiostilte impliceert in de ogen van 31% van de consumenten wereldwijd namelijk dat er (financiële) problemen zijn. 35% kiest daarnaast in de nabije toekomst liever voor merken die nú inspireren en hoop geven. Wanneer hun werkgever stil wordt, begint 30% van de Nederlandse werknemers zich zorgen te maken over hun baan. Dit blijkt uit een onderzoek naar communicatie in crisistijd onder 13.000 volwassenen uit 14 landen, dat is uitgevoerd door marktonderzoeksbureau Arlington Research in opdracht van communicatiebureau Berkeley Communications.

 
 
 
Wat gebeurt er allemaal achter de schermen bij coronapersconferenties

Het was weer zover: vanaf 19.00 uur geven premier Rutte en minister De Jonge, met gebarentolk Irma Sluis, een persconferentie over de coronamaatregelen. Het was voorlopig de laatste. Na een paar historische maanden staat er even geen bijeenkomst van de Ministeriële Commissie Crisisbeheersing (MCCb) meer gepland. Het MCCb is de crisisorganisatie van het kabinet, die in maart in alle haast werd opgetuigd. Hoe ging dat er achter de schermen aan toe? Lees meer.

 
 
 
Wat mij verder is opgevallen
 
 
Traditionele media genieten voorkeur boven sociale media voor nieuwsconsumptie

Nederlanders zijn traditionele media (televisie, radio, print en online) meer gaan gebruiken voor het vinden van informatie en consumeren van nieuws, boven sociale media, die meer voor tijdverdrijf worden gebruikt. Dat blijkt uit het zogeheten Mediabelevingsonderzoek 2020.

 
 
 
De opkomst van nieuwssites en apps

heeft daar de afgelopen 25 jaar weinig aan veranderd, aldus het onderzoek. Zelfstandige nieuwssites en nieuwsapps zijn wel voor het eerst in deze meting meegenomen. Ze presteren het best wat betreft actualiteit en moeten alleen dagbladen laten voorgaan waar het vertrouwen betreft. Sociale media voorzien - het mag niet verbazen - in een behoefte voor sociale interactie (contact, delen, weten hoe het met anderen gaat) en empowerment (mening uiten, anderen helpen, beïnvloeden, respect krijgen).

 
 
 
Transfers
 
 

Mark Leenders is gestart als nieuwe teamleider Marketing en Communicatie bij Abiant Uitzendgroep. Mark was tot voor kort brand manager en marketeer bij de Devhouse Spindle, VolPGRID en Voys Telecom.

Lisanne Holwerda verlaat het Instituut voor Communicatie, Media & IT van de Hanzehogeschool Groningen en gaat aan de slag bij de New Energy Coalition. Lisanne werkte eerder voor ICO Centrum voor Kunst & Cultuur en de gemeente Aa en Hunze.

 
 
 
Agenda
 
 

De Noorderpers organiseert haar volgende bijeenkomst op maandag 7 september in Groningen Forum; meer informatie volgt zo spoedig mogelijk.

 
 
 
Vacatures
 
 

De vacatures van Jan Boon Communicatie vind je op janboon.com.

 

Watter in Assen (richt zich op hygiëneverbetering) zoekt een teamleider Marketing & Communicatie. Je bent (eind) verantwoordelijk voor alle marketingactiviteiten, leadgeneratie door on- en offline advertentiecampagnes, de organisatie van evenementen en beursdeelnames, de creatie van content voor website, social media, nieuwsbrieven en media. Het betreft een nieuwe functie. Ze zoeken iemand die hen ondersteunt om de marketingactiviteiten naar een hoger niveau te tillen en om de marketingafdeling te professionaliseren.

Avebe in Veendam zoekt een Public Affairs Manager. Je werkt binnen het team van Public Affairs en Energie aan de belangenbehartiging van Avebe op strategisch niveau; daarbij gaat het om partners bij onder meer de gemeenten, provincie, het Rijk en mogelijk in Europa, maar ook om brancheverenigingen en andere strategische partners. Ook draag je bij aan de ontwikkeling en uitvoering van een lobbystrategie en weet je dit te vertalen in concrete acties. Je richt je daarbij, in nauwe samenwerking met vakinhoudelijke collega's, op agendering van specifieke onderwerpen bij relevante partners, het uitleggen van propositie van Avebe en op het verkennen van kansen en mogelijkheden voor subsidie. Reageer voor 27 juli.

De gemeente Noardeast-Fryslan (standplaats Dokkum) zoekt voor het team Kommunikaasje een communicatiemedewerker. Je houdt je dagelijks bezig met het ondersteunen van het bestuur van gemeente Noardeast-Fryslân en gemeente Dantumadiel en de ambtelijke organisatie. Je geeft uitvoering aan het communicatiebeleid en -plannen, en je voert werkzaamheden uit op het gebied van vormgeving, fotografie, video, contentbeheer, pers-, publieks-, crisis- en interne communicatie.

GGZ Drenthe in Assen is zoek naar een ervaren allround communicatieadviseur (24 uur). Je brengt een hoop kennis en ervaring mee, met aansprekende resultaten. Je bent bedreven in het geven van (strategisch) communicatieadvies en een gedegen gesprekspartner voor directie, management en zorgprofessionals. Je bent in staat om met een helicopterblik de grote lijnen in het vizier te houden en tegelijkertijd ‘hands-on’ de concrete uitvoering van communicatie-acties zelf op te pakken. Je bent creatief en vindingrijk als het gaat om arbeidmarktcommunicatie, in een branche waarin het vinden van nieuwe collega’s hen voor uitdagingen stelt. Reageer vóór 24 augustus.

JC-Electronics Leek zoekt een teammanager Marketing & Communicatie. Je weet de producten van JC-Electronics dusdanig te positioneren dat je een merk creëert waar men qua (refurbished) industriële elektronica binnenkort wereldwijd niet meer omheen kan. Naast deze sterke productoriëntatie weet jij JC-Electronics vanuit een prachtige aanvangssituatie verder te positioneren als een sterke marktgerichte organisatie waarin klant- en productbeleving, innovatie en ijzersterk onderbouwde business cases gemeengoed zijn.

Het communicatiebureau Okkinga in Bolsward zoekt een communicatieadviseur (32-40 uur). Je bent de spil tussen de klanten en Okkinga Communicatie. Je begeleidt en beoordeelt creatieve concepten én presenteert ze vol overtuiging aan de klant. Dit alles doe je natuurlijk vanuit de communicatiestrategie van de klant. Doe je dit helemaal alleen? Nee, niet helemaal. Je werkt nauw samen met de andere communicatieadviseurs, creative director, designers, online specialisten en freelancers. Ze komen graag in contact met je voor 17 juli.

De Nationaal Coördinator Groningen zoekt naar twee interim senior communicatieadviseurs. In de ene senior communicatieadviesfunctie ligt de focus wat meer op hands on werkzaamheden en in de andere senior communicatieadviesfunctie ligt de focus meer op ervaring op interne communicatie en/of op transitie. Iemand die weet hoe nieuwe informatie intern moet worden overgebracht en moet worden ingebed in de organisatie. Het gaat om een interim opdracht voor 32-36 uur per week, vanaf 15 juli tot en met 14 januari. Een optie op verlengen van 2x 6 maanden.

 
 
 
Op Zoek
 
 
Ben jij op zoek

naar een nieuwe uitdaging in je communicatiecarrière? Laat het Jan Boon Communicatie weten en hij neemt je op in deze rubriek in Bonen in de pot. De nieuwsbrief heeft een bereik van meer dan 2250 communicatieprofessionals met een leesdichtheid van bijna 50%. Grote kans dat jouw zoektocht door de lezers van Bonen in de pot wordt ingevuld! Meer weten? Neem contact op met Jan Boon Communicatie via jan@janboon.com

 
 
 
Is jouw organisatie

op zoek naar de juiste communicatieprofessional die past bij jouw organisatie en de juiste competenties heeft? Laat het me weten. Meer informatie? Aarzel niet, en neem contact met me op: jan@janboon.com.

 
 
 
Delen
 
 

Als jij iets hebt wat je kunt en wilt delen met je vakgenoten, aarzel niet dat met Bonen in de pot te doen. Het heeft een bereik van meer dan 2250 communicatieprofessionals!

 
 
 
HBO opleiding ICT in deeltijd bij Instituut voor Communicatie, Media & IT bij Hanzehogeschool

ICT studeren naast je werk? Dat is goed mogelijk aan de Hanzehogeschool Groningen. In september start er aan het Instituut voor Communicatie, Media & IT een flexibele HBO-ICT opleiding, waarvan onderdelen ook modulair te volgen zijn. De doelgroep is mensen met havo, vwo en mbo niveau 4, zo meldt de website van de IT Academy Noord-Nederland.

De opleiding het Instituut voor Communicatie, Media & IT betreft het analyseren, adviseren, ontwerpen en beheren ten aanzien van informatiesystemen. Na afronding van deze vierjarige deeltijdopleiding hebben de deelnemers een brede HBO-ICT opleiding. Het is een HBO-ICT deeltijdopleiding met componenten uit Business IT & Management, Software Engineering en Network & Security Engineering. Alle informatie over de opleiding ICT in deeltijd is te vinden op deze pagina.

 
 
 
Soms denk ik wel eens bij mezelf …..
 
 
Meer waardering voor journalist door moeilijker te benaderen publiek in coronatijd

In de eerste drie maanden na de intelligente lockdown nam de waardering voor de journalistieke berichtgeving toe met meer dan 60%. Dat ervoer een meerderheid van ondervraagde journalisten die meededen aan een enquête van Villamedia en Fontys Hogeschool voor Journalistiek (Tilburg). In totaal reageerden 141 collega's en studenten journalistiek op de digitaal uitgestuurde vragenlijst.

Op de vraag naar de benaderbaarheid en bereidheid van het publiek in coronatijd om mee te werken, gaven de ondervraagden in meerderheid aan dat zij moeilijkheden ervoeren. Om ervoor te zorgen dat het publiek voor de media die zij bedienden toch werd geïnformeerd, zochten verslaggevers hun toevlucht tot digitale hulpmiddelen.

 
 
 
En dan nog even dit
 
 
Belangrijke verschuiving

De traditionele media zoals tv en print worden in de loop van de tijd steeds minder als tijdverdrijf geconsumeerd. Bij social media is dat sinds 2015 juist steeds meer het geval. Een omgekeerde trend is zichtbaar bij de beleving van actualiteit. Het snel op de hoogte raken is steeds meer een taak geworden van de traditionele media en hun online platforms. Hier tegenover staat dat het gebruik van social media voor deze behoefte daalt.

Ingegeven door deze bevindingen concluderen de onderzoekers dat tv en printmedia anno 2020 doelbewuster worden gebruikt en social media juist minder. De traditionele media worden dus steeds gerichter geconsumeerd om informatie te verkrijgen, op de hoogte te blijven, om te ontspannen of ideeën op te doen.

 
 
 
Reclametolerantie

De uitkomsten laten zien dat niet alle reclame negatief wordt beleefd. Lezers kunnen printreclame doorgaans goed verdragen. Buitenreclame onderscheidt zich naast tolerantie door het trekken van aandacht. Buitenreclame wordt verder net als printreclame goed herinnerd. De lezers van dagbladen en HAH-kranten beschouwen de advertenties vaker als nuttig. Reclame in magazines past binnen de context en sluit aan op persoonlijke interesses.

De top drie qua ergernis wordt gevormd door reclame bij streaming, social media en apps. Onderbreking van de mediaconsumptie wordt door de gebruiker dus niet getolereerd. Er zijn vier mediumtypen die duidelijk minder ergernis opwekken: dagbladen, magazines, HAH-kranten en buitenreklame-reclame. De gebruiker kan hier immers zelf bepalen of hij een reclame-uiting bekijkt.

 
 
 
Handreiking communicatieaanpak coronavirus

De handreiking  communicatieaanpak coronavirus is gemaakt door het Nationaal Kernteam Crisiscommunicatie, met hulp van vele collega’s in het land. De handreiking brengt inzichten samen over de aanpak van communicatie door de overheid en semipublieke organisaties. Het document is bedoeld voor alle communicatieprofessionals in Nederland en wordt regelmatig geactualiseerd. Download 'Handreiking communicatieaanpak coronavirus' op deze pagina.

 
 
 
Uitspraak
 
 

“De wereld zal niet veranderen door corona, ze ís al veranderd”. Communicatiespecialist Mireille Ollivieira over de pandemie als kantelpunt: “Mensen willen anders leven en met elkaar omgaan.”

Mireille Ollivieira is als Deep Democracy instructor en facilitator verbonden aan Human Dimensions. Ze is leiderschapstrainer, facilitator en coach. Mireille werkte 15 jaar als strategisch communicatieadviseur en woordvoerder bij de gemeente Amsterdam.

 
 
 
Bonen in de pot
 
 

Je ontvangt Bonen in de pot omdat je een relatie van Jan Boon bent of ingeschreven staat voor nieuwsbrieven van Jan Boon Communicatie.

Jan Boon Communicatie helpt communicatieprofessionals een (volgende) stap in hun carrière te maken en helpt daarmee organisaties, ondernemingen, bedrijven en instellingen de juiste communicatieprofessional te vinden.

 
 
 
Bonen in de pot

wil zo veel zeggen als “hij wil nog wat zeggen maar het is onbelangrijk wat hij te zeggen heeft”, waarmee ik het relatieve van mijn berichten wil aangeven. Lees het vanuit je eigen perspectief.

Naast Bonen in de pot geeft Jan Boon Communicatie Bonen Weken en Bonen Doppen uit. Bonen Weken gaat over de ontwikkelingen in de communicatiewereld in relatie tot ondernemen. Bonen Doppen is een onregelmatig verschijnende column.

Wil jij een ander attent maken op Bonen in de pot? Klik hier!

 
 
 
Jan Boon
Jan Boon
Matchmaker en coach

De primaire activiteiten van Jan Boon Communicatie richten zich op het samenbrengen en coachen van mensen en organisaties op het gebied van communicatie. Dit betekent het ondersteunen in het ontwikkelen van ambities van zowel professionals als organisaties. Hierbij focus ik me op oplossings- als ontwikkelingsgericht coachen. Soms ben ik gids, maar meestal reisgenoot, samen zoekend naar nieuwe wegen om tot oplossingen te komen. Meer informatie vindt u op www.janboon.com.
 
 
 
 
 
 
Deze nieuwsbrief wordt mede mogelijk gemaakt door:
 
Ga naar iwink.nl
 
 
Deze nieuwsbrief is verzonden met iMailingtool   |   Doorsturen   |   Afmelden
 
                                                           
Doorsturen

Uw naam:
Uw e-mailadres:
E-mailadres ontvanger: