Onderwerp:

Bonen in de pot

Datum: 19-05-2019 08:31:04
 
Kunt u deze e-mail niet goed lezen? Schakel dan afbeeldingen voor deze e-mail in of bekijk de online versie
 
Jan Boon Communicatie
brengt mensen samen
 
 
Bonen in de pot
 
 
 
 

20 mei 2019

Bonen in de pot is een uitgave van Jan Boon Communicatie en informeert je over de ontwikkelingen in het communicatievak.

 
 
 
Laatste Nieuws
 
 
Voorop lopen in de markt

Door de digitalisering verandert ons vak snel. Hoe blijf je als marketing- of communicatiemanager bij én blijf je voorop lopen in de markt? Door de digitalisering en alle ontwikkelingen die daaruit voortkomen verandert er veel. Jouw klanten en relaties willen op andere manieren benaderd worden, businessmodellen of bedrijven veranderen en om je heen verandert de maatschappij ook. Is het niet de techniek die je soms verrast, dan is het wel de ethiek van mensen en het gedrag.

 
 
 
Verder in deze editie
 
 
  • Fake news in zetten
  • PR steeds belangrijker
  • Marketing- en communicatiemanager als aanjager
  • VPRA vermoordt zichzelf
 
 
 
Wat mij is opgevallen
 
 
10% van de communicatieprofessionals durft fake news in te zetten

Organisaties die fake news inzetten moeten bij journalisten op een zwarte lijst komen. Uit onderzoek van Marcommit blijkt dat 10% van de communicatieprofessionals het aandurft om fake news in te zetten als communicatie-instrument. Hoewel 67% aangeeft dit nooit te zullen doen, is er ook nog een behoorlijke groep die hier geen mening over heeft (22%). Het onderzoek, dat is uitgevoerd in samenwerking met Markteffect onder 445 Nederlandse marketing- en communicatieprofessionals, laat verder zien dat 12% zelf al eens slachtoffer is geweest van fake news. 69% geeft aan dat organisaties die fake news inzetten bij journalisten op een zwarte lijst moeten komen te staan.

 
 
 
Integriteit onder druk

70% van de respondenten heeft nooit te maken gehad met fake news en verwacht ook niet dat dit in de toekomst gaat gebeuren. Van de communicatieprofessionals die aangeven fake news in te durven zetten, is de meerderheid (33%) werkzaam in de IT-sector. Het onderwijs (87%), de bouw (73%), transport- en logistieke sector (72%) en de overheid (69%) zijn het voorzichtigst en durven dit niet aan. Tot slot is 47% van mening dat de integriteit van PR-professionals steeds meer onder druk komt te staan door fake news, de meerderheid ziet hier dus (nog) geen probleem in.

 
 
 
‘Communicatie' vindt PR steeds belangrijker

Communicatieprofessionals dichten PR een steeds belangrijkere rol toe in hun communicatiestrategieën, en geloven dat waarde ervan groeit en belangrijker wordt. Toch handelt een groot gedeelte daar niet naar. Slechts 21% zegt een goed doordachte PR-strategie te hebben. 11% doet niets aan PR, terwijl 28% van de communicatieprofessionals een reactief PR-beleid voert en alleen beweegt als er wat op ze afkomt. In de overheids- en onderwijssector is dit nog een tandje ‘erger’, daar geeft de helft van de ondervraagden aan een reactief beleid te hanteren.

 
 
 
Communicatie grootste uitdaging internationaal treinverkeer

Het niet op elkaar aansluiten van technische systemen wordt vaak genoemd als de grootste uitdaging van grensoverschrijdend treinverkeer. Grensoverschrijdend treinverkeer staat weer volop in de belangstelling. Vooral als duurzaam alternatief voor korte vliegbewegingen. De vraag neemt toe, constateert Lex Frunt, voorzitter van de Kenniskring Systeemintegratie van Railforum. “Rond 1900 was internationaal treinreizen ook heel populair, er waren toen meer verbindingen dan nu. Maar het ontbreken van bovenleidingen en beveiligingssystemen maakte het een stuk overzichtelijker. Digitalisering schept mogelijkheden, maar ook complexiteit. De uitdaging voor de komende jaren is om tot één taal en één kader te komen.”

 
 
 
Hoe inzet van massamedia het online effect versterkt van campagnes

Naast conversiegerichte online communicatie doen merken er goed aan om ook massamedia in te zetten om hun merkbekendheid te vergroten. Anders vissen ze steeds in dezelfde vijver en wordt de conversiedoelgroep steeds kleiner. Vooral tv-reclame werkt goed. Merken die op tv komen zijn betrouwbaar, meent de consument. “Merken willen meten wat communicatie doet”, zegt Han Roode, Head of Strategy bij M2Media. “Daar investeren wij al jaren in en hier krijgen wij steeds meer grip op. Het liefst zien we media-inzet direct terug in omzet. Toch is het verstandig om niet altijd alleen te kijken naar de directe performance op het gebied van conversie, maar ook naar de ontwikkeling van onder andere de merkbekendheid.”

 
 
 
Transfers
 
 

Jeannet Kooi

is nu teamleider Communicatie a.i. bij de gemeente Heerenveen. Als eigenaresse van haar bureau Wolkim interim communicatiemanagement werkte ze voor tal van organisaties als de gemeente Delfzijl. Accare, Tjongerschans, ROC de Friese Poort en de Kwadrantgroep.

 
 
 
Agenda
 
 

NVPR Wrap-up Party

De NVPR stopt. Wat? Ja, echt. De afgelopen jaren hebben ze op verschillende momenten contact gehad met leden over de toekomst van de NVPR. Wat willen leden? Wat wil een communicatieprofessional als het gaat om netwerken en kennisuitwisseling? De uitkomst? Heel veel, maar niet persé meer in verenigingsverband. Daarom stopt de NVPR. Maar, niet getreurd, dat gaat gepaard met een fantastische Wrap-up party en wel op donderdag 6 juni van 12.00 – 18.00 in het Karmelklooster in Drachten. Aanmelden kan tot maandag 26 mei.

 
 
 
Vacatures
 
 

Jan Boon Communicatie

is voor een opdrachtgever op zoek naar een ervaren en door de wol geverfde marketeer. Ze willen een grondig marketingonderzoek laten uitvoeren om o.a. het verdienmodel en verkoopkanalen te analyseren en optimaliseren. Veel is nu vanuit good feeling gedaan. Daarin nemen ze dan de communicatie ook mee. Hun markt was in eerste instantie de Nederlandse markt, maar ze willen mondiaal gaan. Ben je geïnteresseerd in deze klus, stuur je CV en motivatie naar jan@janboon.com.

Jan Boon Communicatie

zoekt voor een opdrachtgever, een gemeentelijke overheid, op korte termijn een senior communicatiestrateeg (32 -36 uur). Van jou wordt verwacht dat je een belangrijke bijdrage levert aan de verdere uitwerking van de positionering van deze gemeente in de nieuwe bestuurlijke context na de gemeentelijke herindeling, communicatiekracht levert aan de organisatieontwikkeling, (on)gevraagd communicatieadvies geeft bij complexe politiek-bestuurlijke thema’s en op een actieve wijze bijdraagt aan de verdere kwaliteitsontwikkeling van team Communicatie. Je hebt ruime werkervaring binnen de overheid in een vergelijkbare functie als strateeg. Stuur zo snel mogelijk je CV en motivatie naar jan@janboon.com.

Jan Boon Communicatie

zoekt op korte termijn voor een nieuw onderzoek-/en adviesbureau in Zwolle een talentvolle junior communicatiemedewerker. Je vindt het leuk om te ondersteunen bij onderzoek, communicatieadvies en het organiseren van bijeenkomsten. Iemand die thuis is in één of meer van de maatschappelijke thema’s. Je werkt zelfstandig of in een klein team aan opdrachten. Je maakt content, geeft advies, organiseert bijeenkomsten en voert onderzoeksondersteunende werkzaamheden uit. Stuur je CV en motivatie zo snel mogelijk naar jan@janboon.com.

Interzorg Assen zoekt een ervaren communicatieadviseur die graag werkt aan uitdagende interne en externe communicatie vraagstukken. Je gaat deel uitmaken van een team Communicatie, bestaande uit een senior communicatieadviseur en twee communicatiemedewerkers. Jij geeft gefundeerd, creatief en met inlevingsvermogen vorm aan de communicatie van Interzorg door collega’s te faciliteren op strategisch en operationeel niveau. Je kunt tot 1 juni reageren.

Zorgplein Noord zoekt voor Patyna (verpleging, verzorging en thuiszorg) een communicatiemedewerker. Je geeft uitvoering en je hebt ideeën over communicatie voor zorgcollega’s en cliënten. Je bent in staat om complexe materie om te zetten in aansprekende content voor social media, de website en intranet. Heb je bovendien ervaring met vormgevingsprogramma’s, het organiseren van kleine evenementen en het creëren van bijbehorende pr-momenten. Stuur je CV en motivatiebrief voor 27 mei.

Museum Dr8888 in Drachten zoekt (tijdelijke) communicatie- en marketingmedewerker i.v.m. zwangerschapsverlof .Je bent verantwoordelijk voor de interne en externe communicatie van Museum Dr8888 en helpt mee om de bekendheid van het museum, de tentoonstellingen en de activiteiten te vergroten door diverse communicatie- en marketingactiviteiten uit te zetten. Mail vóór 1 juni  je (korte) motivatie met CV.

 
 
 
Op Zoek
 
 
Ben jij op zoek

naar een nieuwe uitdaging in je communicatiecarrière? Laat het Jan Boon Communicatie weten en hij neemt je op in deze rubriek in Bonen in de pot. De nieuwsbrief heeft een bereik van meer dan 2500 communicatieprofessionals met een leesdichtheid van bijna 50%. Grote kans dat jouw zoektocht door de lezers van Bonen in de pot wordt ingevuld! Meer weten? Neem contact op met Jan Boon Communicatie via jan@janboon.com.

 
 
 
Delen
 
 

Als jij iets hebt wat je kunt en wilt delen met je vakgenoten, aarzel niet dat met Bonen in de pot te doen. Het heeft een bereik van 2500 communicatieprofessionals!

 
 
 
Door de digitalisering en alle ontwikkelingen

die daaruit voortkomen verandert er veel. Jouw klanten en relaties willen op andere manieren benaderd worden, businessmodellen of bedrijven veranderen en om je heen verandert de maatschappij ook.

Je hebt een rol in een professionele marketing- en/of communicatieorganisatie. Natuurlijk ben je dagelijks met je vak en werk bezig. Een aantal zaken is ook vanzelfsprekend. Toch is het wel vaak complex om die voorsprong te behouden in een sterk veranderend speelveld. Een aantal voorbeelden die relevant zijn voor jou om jouw voorsprong te behouden:

 
 
 
Klanten als uitgangspunt

Als gevolg van deze veranderingen zien we dat een marketing-en communicatiestrategie steeds vaker van “buiten naar binnen” ontwikkeld moet worden in plaats van het van “binnen naar buiten” denken. Dat we de klant als uitgangspunt nemen, geeft ook aan dat we vanuit de organisatie in een spanningsveld terechtkomen: Voor klanten maakt het niet uit wie hij of zij als contact heeft, het gaat erom dat de vraag wordt opgelost. Er bestaan voor de klant geen afdelingen.

 
 
 
De marketing- en communicatiemanager als aanjager

In de praktijk zie je een aantal situaties ontstaan. De klant verandert van gedrag, de organisatie past zich aan (of niet) en collega’s moeten anders werken en zich aanpassen aan de veranderingen. En dat gaat niet vanzelf. Je krijgt te maken met uitspraken als: ‘zoals we het al jaren doen is goed. Hoezo is de nieuwe werkwijze beter? We hebben nog geen resultaat gezien en bij de ander gaat het ook niet goed. Dat kost te veel geld.'

Het valt wel mee, de klant verandert niet zo snel. De rol van jou wordt steeds belangrijker. Je moet dan wel zelf de aanjager zijn van de ontwikkelingen.

 
 
 
En dan nog even dit
 
 
Klachten gemeente vooral betrekking op communicatie

Het aantal klachten dat inwoners van de gemeente Roosendaal hebben ingediend bij de gemeente over de manier waarop zij behandeld zijn door medewerkers of bestuurders is toegenomen. In 2016 werden er 26 klachten ingediend, in 2017 waren dat er slechts 16 en afgelopen jaar is dat toegenomen naar 34 klachten. "Wat de oorzaak is van de toename is onduidelijk, maar er kan zeker aansluiting worden gezocht bij de nog steeds toenemende mondigheid van de burger", concludeert de commissie Ombudsman in het jaarverslag van 2018.

 
 
 
Finalisten communicatieman/vrouw 2019

De jury van de award Communicatieman/vrouw 2019 heeft Arnold Drijver van Hema, Annette Reijersen van Buuren van het CPNB en Bart Scholten van de Gemeente Zaanstad gekozen als finalisten. Dit is gebeurd op basis van gesprekken met de zes kandidaten op de shortlist. Volgens juryvoorzitter Noud Bex geven de drie finalisten het hoge niveau van dit jaar weer: “Wij kregen te maken met een gevarieerde groep van zes sterke genomineerden, die elk een topprestatie leveren voor de organisatie waarvoor zij werkzaam zijn en voor het hele communicatievak.”

 
 
 
Soms denk ik wel eens bij mezelf ….
 
 
De VPRA vermoordt zichzelf met dodelijke afscheidsbrief

Jos Govaart vindt het schrijven van het VPRA-bestuur aan zijn leden onverstandig. Het zou meer zijn hand in eigen boezem moeten steken. De branchevereniging van pr-bureaus – VPRA - is tot nader order bevroren. Het ledenaantal van Logeion groeit en dat van de VPRA daalt. En de VEA is inmiddels een vereniging die toegang biedt tot veel meer clubs dan alleen de traditionele reclamebureaus. Wat zegt dit alles over ons vakgebied?

Wouter Glaser, directeur van Glasnost, antwoordde het kortst op een vraag die ik hierover stelde op LinkedIn: ‘Niets’. Ik snap wat hij zegt. We zijn om ongeveer dezelfde reden gestopt met ons lidmaatschap van de VPRA. We ervaren allebei met onze bureaus dat het vakgebied ontzettend in beweging is en allebei zoeken we naar de grenzen van wat wij kunnen en mogen leveren. Ons vakgebied is springlevend en we zijn nog lang niet klaar met bouwen. Er is voldoende te winnen. Ook directeur André Manning van Logeion kwam met een positief beeld. Hun ledenaantal neemt toe, de evenementen zitten voller dan ooit en het blad dat zij uitgeven komt in plaats van vier, zes keer per jaar uit.

 
 
 
Uitspraak
 
 

“Je moet in feite gewoon niet te diep nadenken en dan klopt alles.” (Herman Finkers, cabaretier).

 
 
 
Bonen in de pot
 
 

Je ontvangt Bonen in de pot omdat je een relatie van Jan Boon bent of ingeschreven staat voor nieuwsbrieven van Jan Boon Communicatie.

Jan Boon Communicatie helpt communicatieprofessionals een (volgende) stap in hun carrière te maken en helpt daarmee organisaties, ondernemingen, bedrijven en instellingen de juiste communicatieprofessional te vinden.

Bonen in de pot

wil zo veel zeggen als “hij wil nog wat zeggen maar het is onbelangrijk wat hij te zeggen heeft”, waarmee ik het relatieve van mijn berichten wil aangeven. Lees het vanuit je eigen perspectief.

Naast Bonen in de pot geeft Jan Boon Communicatie Bonen Weken en Bonen Doppen uit. Bonen Weken gaat over de ontwikkelingen in de communicatiewereld in relatie tot ondernemen. Bonen Doppen is een onregelmatig verschijnende column.

Wil jij een ander attent maken op Bonen in de pot? Klik hier!

 

Jan Boon Communicatie ziet het als zijn verantwoordelijkheid om jouw privacy en gegevens te beschermen. De informatie wordt niet met derden gedeeld. Ik ben verplicht om de vertrouwelijkheid van jouw gegevens te respecteren. Alleen met wederzijdse toestemming zal ik deze gegevens met derden delen.

 
 
 
Jan Boon
Jan Boon
Matchmaker en coach

De primaire activiteiten van Jan Boon Communicatie richten zich op het samenbrengen en coachen van mensen en organisaties op het gebied van communicatie. Dit betekent het ondersteunen in het ontwikkelen van ambities van zowel professionals als organisaties. Hierbij focus ik me op oplossings- als ontwikkelingsgericht coachen. Soms ben ik gids, maar meestal reisgenoot, samen zoekend naar nieuwe wegen om tot oplossingen te komen. Meer informatie vindt u op www.janboon.com.
 
 
 
 
 
 
Deze nieuwsbrief wordt mede mogelijk gemaakt door:
 
Ga naar iwink.nl
 
 
Deze nieuwsbrief is verzonden met iMailingtool   |   Doorsturen   |   Afmelden
 
                                                           
Doorsturen

Uw naam:
Uw e-mailadres:
E-mailadres ontvanger: