Onderwerp:

Bonen Weken

Datum: 29-11-2021 08:31:22
 
Kunt u deze e-mail niet goed lezen? Schakel dan afbeeldingen voor deze e-mail in of bekijk de online versie
 
Jan Boon Communicatie
brengt mensen samen
 
 
Bonen Weken
 
 
 
 

29 november 2021

Bonen Weken is een uitgave van Jan Boon Communicatie en verschijnt eens in de vier weken. Bonen Weken informeert je over de ontwikkelingen in het marketing- en communicatievak in relatie tot ondernemen.

 
 
 
Op de valreep
 
 
 
 
 
Duurzaamheid van groter belang

De helft van de Nederlandse consumenten is na de komst van corona bewuster naar het eigen koopgedrag gaan kijken. Duurzaamheid van producten is voor die groep belangrijker geworden en is van grotere invloed dan voorheen op de aankoopbeslissing. De consument kijkt vooral kritisch naar de duurzaamheid van etenswaar en verpakkingen. Daarbij is hij bereid een beetje meer te betalen voor duurzame producten.

Dit blijkt uit een online onderzoek onder 958 Nederlanders door software-vergelijkingssite Capterra. De uitkomsten tonen onder meer dat bijna de helft van consumenten het belangrijk vindt dat bedrijven actie ondernemen voor het milieu (48%) en dat duurzaamheid deel uitmaakt van de waarden van een bedrijf (42%).

Scepsis over intenties bedrijven

Een groep van 15% vindt duurzaam beleid van bedrijven niet belangrijk en denkt dat initiatieven en acties van bedrijven op dat vlak gericht zijn op marketing- of PR-doeleinden. Die scepsis ten aanzien van het doel van duurzame acties van bedrijven wordt breder gedeeld. Zo denkt 38% van de ondervraagden dat het voornaamste daarbij is om eigen producten te promoten.

Dat percentage is 5% hoger dan de respondenten die geloven in een bedrijf primaire missie om een verandering mogelijk te maken (33%). Verder geeft 18% van de respondenten het verkopen voor een hogere prijs en door 9% het aantrekken van investeringen aan als voornaamste doelen van bedrijven bij het aanmoedigen van duurzaamheid.

 
 
 
Ik mag een boon zijn als het niet zo is
 
 
 
 
 
Data-driven marketing: aanhaken of afhaken?

Jori van de Spijker van DVJ Insights: “De toenemende beschikbaarheid en toepassing van data biedt bedrijven ongekende mogelijkheden, maar veel marketing professionals leiden nog aan koudwatervrees om er écht meerwaarde uit te halen. Dit en meer bleek uit ons jaarlijkse Brand Growth Onderzoek onder meer dan 2.000 marketeers en insights managers. Omdat marketingvraagstukken steeds vaker grens overstijgend zijn, voerden we de vijfde editie van ons onderzoek uit in tien markten verspreid over Europa. Data-driven decision making is niet voor niets het overkoepelende thema dit jaar. Het is een hot topic waar iedereen over praat, al mee werkt of dat in ieder geval van plan is.”

Is data een hype of echt belangrijk voor succes?

Overduidelijk: succesvolle bedrijven omarmen data-driven decison making (72%) veel meer dan niet-succesvolle bedrijven (39%). “In de afgelopen jaren van ons Brand Growth onderzoek namen we elk jaar een andere thema onder de loep waaronder media, Innovatie en de rol van creatie in marketingsucces. Betere inzet van ieder van deze onderwerpen zorgden altijd voor meer succes en groei, maar nog nooit is het verschil tussen winnende en de niet-winnende bedrijven zo groot geweest als met data-driven decision making.”

 
 
 
Verder in deze editie
 
 
 
 
 
  • Loden Leeuw 2021
  • Pro-Time zelfstandig verder
  • Reclamebudgetten onder druk door tekorten retail
  • Jan Boon Communicatie zoekt een online marketeer
  • NDC mediagroep kiest voor Mediahuis Noord
 
 
 
Wat mij verder is opgevallen
 
 
 
 
 
“Ik schiet te kort in de communicatie”

Demissionair premier Mark Rutte: "Op de basisregels en de communicatie daarin ben ik tekort geschoten", geeft hij toe. "Excuses daarvoor zijn op z'n plaats". De demissionair minister president ging vrijdagavond diep door het stof. Hij rekent het zichzelf aan dat de boodschap niet meer aankomt en wil naar manieren gaan zoeken om dit te verbeteren. Rutte twijfelt of een persconferentie hier wel de goede vorm voor is. Driekwart van Nederland heeft geen vertrouwen meer in 'zwabberbeleid' kabinet.

“We leren”

Volgens hem zijn de gemaakte fouten niet ernstig genoeg om zichzelf en zijn 'team' van ministers en experts direct de deur te wijzen. "Niet alles gaat goed, maar we leren van nieuwe inzichten", zegt hij hierover. Dat de cijfers nu weer zo sterk oplopen rekent de premier zichzelf en demissionair coronaminister Hugo de Jonge dan ook niét aan. "Wij kunnen met zijn tweeën niet de hele pandemie sturen. We hebben te maken met zoveel onzekerheden. Dat is gewoon niet te zien. Daar worstelt heel Europa mee."

Kijkcijfers

De corona-persconferentie van demissionair premier Mark Rutte en demissionair minister Hugo de Jonge heeft wederom een miljoenenpubliek getrokken. Verspreid over de zenders NPO1, RTL4 en SBS6 trok de persconferentie zo'n 5,5 miljoen kijkers. Dat is meer dan de vorige persconferentie. En dat is niet zo gek: we gaan wederom een zware 'avond-lockdown' in.

 
 
 
Loden Leeuw 2021

Beveiligingsbedrijf Verisure is dit jaar uitgeroepen tot ‘meest irritante reclame’ tijdens de uitreiking van de Loden Leeuwen. Henny Huisman is de ‘meest irritante BN'er in een reclame’ en Maxime Meiland wint in de nieuwe derde categorie ‘meest irritante influencer die reclame maakt’

Kijkers stemden het meest op de reclame van Verisure 'omdat deze taaltechnisch niet klopt en het ongeëmancipeerd wordt gevonden dat een vrouw haar man op werk belt om een alarmsysteem te regelen'.

Henny Huisman versloeg met Meubelzorg met bijna 50% van de stemmen Frank Lammers voor Jumbo en Wesley Sneijder als Koning Toto.

In de categorie de meest irritante influencer waren tien nominaties. Maxime Meiland kreeg de meeste stemmen met haar promotie voor HelloFresh. De stemmers vinden dat Maxime met haar online posts alleen maar wil cashen en continu haar kind hiervoor inzet. Door de vele promoties voor HelloFresh komt, volgens de kijkers, het merk niet meer betrouwbaar over.

 
 
 
Pro-Time zelfstandig verder

Dat betekent dat afscheid wordt genomen van Mediahuis Noord, voorheen NDC mediagroep. Jeffrey Wobbes, Remco Kikkert en Jody Brouwer nemen per 1 januari Pro-Time over. De drie hebben daarover overeenstemming bereikt met Mediahuis Noord. Kikkert en Brouwer hebben veel ervaring als cameraman/editor/regisseur bij Pro-Time. Ze worden nu zelfstandig ondernemer, omdat de kernactiviteiten van Pro-Time niet meer voldoende aansluiten bij de strategie van Mediahuis Noord.

Jody Brouwer: “Na drie jaar onder de vlag van Mediahuis Noord, waarin we vele mooie producties hebben gemaakt, is het nu tijd om zelfstandig verder te gaan. Pro-Time is ruim 25 jaar een begrip in Noord-Nederland en daarbuiten.” Het audiovisueel productiebedrijf levert onder meer cameraploegen, editors, verslaggevers en regisseurs voor alle mogelijke videocontent.

De grootste opdrachtgevers zijn: RTL Nederland, NOS, NTR Nieuwsuur, RTV Drenthe, Addlight, Rijksuniversiteit Groningen, Economic Board Groningen en Waterbedrijf Groningen.

 
 
 
Reclamebudgetten onder druk

Het is niet handig reclame te maken voor producten die niet in de magazijnen of schappen liggen. Daarom vrezen kenners dat adverteerders komende tijd de hand op de knip houden en budgetten beperkt houden. De Financial Times vroeg zich af welke impact dat op de reclamemarkt zal hebben en vroeg rond. De slotsom is dat in elk geval de makers van speelgoed, autodealers en meubilair niet al te royaal zijn met hun reclamebudgetten. En dan meer specifiek met de middelen voor performancereclame, uitingen die direct tot meer omzet moeten leiden. Merkadvertenties houden hun waarde.

 
 
 
Merkactivisme kan leiden tot vertrouwen

Sommige mensen waarderen het wanneer een merk van hun keuze zich uitspreekt over maatschappelijke kwesties of door gedrag laat zien waar het voor staat. Anderen ergeren zich daar juist aan en kiezen daarom mogelijk voor een ander merk. Onderzoek wijst uit dat het tonen van maatschappelijke betrokkenheid een belangrijke factor kan zijn voor de klantbeleving. Het kan leiden tot zowel vertrouwen als wantrouwen en vergt derhalve grote zorgvuldigheid.

Merken

Merken die hun standpunten over maatschappelijke kwesties goed over de bühne weten te brengen, kunnen daar profijt van trekken. Voor een derde van de Nederlanders speelt de positie die merken innemen in maatschappelijke discussies een rol in het koopproces. Dat blijkt vooral onder jongeren het geval. De mate waarin organisaties zich uitspreken over maatschappelijke kwesties speelt voor 44% van de jonge consumenten een rol in de aankoopoverweging. Deze gegevens blijken uit een onderzoek van PR- en contentmarketingbureau Mediatic onder 1.080 Nederlanders, uitgevoerd door Panelwizard.

 
 
 
Transfers
 
 
 
 
 

Gea Boerma nieuwe concerndirecteur provincie Groningen

Samen met provinciesecretaris Hans Schrikkema en Johan Koopmans (concerndirecteur) vormt zij het nieuwe directieteam. Gea Boerma was kabinetschef van de commissaris van de Koning en geeft op dit moment leiding aan de concernstaf en was hoofd van de afdeling Bestuur, Juridische Zaken & Communicatie. Eerder werkte ze onder andere bij de gemeente Groningen als bestuursadviseur en bij de Rijksuniversiteit Groningen als universitair docent.

Combifunctie voor Pieter Sijpersma bij RTV Noord

Pieter Sijpersma is de tijdelijke opvolger van Gijs Lensink als directeur van RTV Noord. Sijpersma was al waarnemend hoofdredacteur van de regionale omroep. Gijs Lensink gaf aan na tien jaar ruimte te willen maken voor een opvolger, mede door de onrust die is ontstaan na een intern veranderingsproces waarbij werkwijze en bedrijfscultuur centraal staan.

 
 
 
Vacatures
 
 
 
 
 
De vacatures van Jan Boon Communicatie vind je op janboon.com/vacatures
 
 
 
 
 

Jan Boon Communicatie zoekt voor een opdrachtgever een online marketeer (40 uur) om het online succes te vergroten. Weet jij veel van online marketing en is het tijd voor een volgende stap? Volg je de laatste marketingtrends en is het je passie om e-mail marketing, online advertising, SEO/SEA en social media naar een hoger niveau te tillen? Dan is dit je kans! De organisatie heeft op het gebied van verkoop en reparatie van industriële elektronica een zeer sterke internationale positie. Door het inzetten van slimme e-mail marketing (automation), online advertising, SEO/SEA en social media weet je de doelgroep optimaal te bereiken. Je bent naast online marketing ook bekend met e-commerce, HTML en het werken met CMS. Je bedenkt en zet (geautomatiseerde) e-mailcampagnes op, samen met afdeling Sales en Product.

Wil je meer weten, neem dan zo snel mogelijk contact met me op: jan@janboon.com!

Kijk voor meer informatie over deze en andere vacatures op mijn website.

 
 
 
Op Zoek
 
 
 
 
 
Ben jij op zoek

naar de juiste communicatieprofessional die past bij jouw organisatie en de juiste competenties heeft? Laat het Jan Boon Communicatie weten. Meer informatie? Neem contact op met Jan Boon Communicatie via jan@janboon.com.

 
 
 
Delen
 
 
 
 
 

Als jij iets hebt wat je kunt en wilt delen over jouw communicatie, aarzel niet dat met Bonen Weken te doen. Het heeft een bereik van 1500 in marketing en communicatie geïnteresseerde ondernemers!

 
 
 
De marketeer van de toekomst

Hoewel de impact van data-driven decision making groter was dan we voorafgaand aan het Brand Growth Onderzoek hadden gedacht, was Jori van de Spijker van DVJ Insights natuurlijk niet verbaasd dat data een belangrijk ingrediënt is voor succes en dus merkengroei. Niet voor niets is het een veelbesproken onderwerp binnen bedrijven, op congressen en in vakliteratuur. Het lijkt daarmee een open deur. Maar des te meer is Jori van de Spijker zo verbaasd dat nog lang niet alle marketeers deze beweging accepteren en er actief mee aan de slag gaan. “73% van de bedrijven geeft aan dat ze data-driven decision making nog niet volledig hebben omarmd. Nog te vaak wordt het belegd in de afdeling Analytics of de afdeling Insights. Cruciaal voor de succesvolle marketeer van morgen (en eigenlijk vandaag) is dat ze ook zelf in het diepe springen. Dat betekent niet dat we allemaal data analisten moeten worden, maar dat marketinghypotheses en onderbuikgevoel moet worden gevalideerd. Als marketeer moet je zelf naar de data kunnen kijken en de juiste vragen stellen. Het is cruciaal voor marketeers van de toekomst om dat in hun tool kit te hebben.”

 
 
 
Soms denk ik wel eens bij mezelf …..
 
 
 
 
 
Jenever wordt de nieuwe whisky

Martijn Keesmaat CMO van Hooghoudt: “Wij worden met onze jenevers de nieuwe whisky én gin, let op mijn woorden.”

Sjaak Hoogkamer, hoofdredacteur MarketingTribune: “Ga er als marketeer maar aan staan: het favoriete drankje van je opa met een stoffig en saai imago ombouwen naar een moderne en nieuwe ‘smaakmaker’. Martijn Keesmaat heeft zich twee jaar geleden vastgebeten in deze marketinguitdaging en dankzij zijn onverwoestbaar goede humeur, tomeloos enthousiasme en liefde voor het ambacht en sterke dranken gaat hem dat zeer waarschijnlijk gewoon lukken.”

Martijn Keesmaat: “Onze nieuwe producten sluiten naadloos aan bij datgene waarnaar de doelgroep op zoek is, maar je moet het wel op de juiste manier vertellen. Ga je praten over ‘een nieuwe jenever’ dan zul je weinig losmaken. Laat je daarentegen een wereld zien van zon, strand, genietende mensen met een mixje in de hand, dan begint het kwartje al snel te vallen.”

Kern van je marketingstrategie

Martijn Keesmaat: “Hooghoudt - en uiteindelijk de jenevercategorie - verwaarden en weer relevant maken voor een modernere doelgroep. De basis hierbij zijn je producten zelf. Aan de ene kant heb je gin, waarbij het draait om botanicals. Hier zie ik een toenemende behoefte aan meer diepgang in smaak en het verhaal erachter. In jenever worden niet enkel botanicals gebruikt, maar ook altijd koper gestookte moutwijn die de smaak veel rijker maakt. Aan de andere kant heb je whisky, waarbij graan en hout de hoofdrol vervullen. Hier zie je juist een toenemende behoefte aan meer speelse smaken. Jenever heeft ook graan en hout, maar hier kunnen we onze botanicals weer inzetten om aan die vraag te voldoen. Fantastische kansen dus, maar dit verhaal moet wel op de juiste manier aan de juiste mensen verteld worden.”

 
 
 
En dan nog even dit
 
 
 
 
 
Voorbereiden op kerst 2021

De eindejaar inkopen rond de komende feestdagen verlopen dit jaar naar verwachting heel anders dan in 2020. Terwijl we in het afgelopen jaar tijdens de kerstdagen een lockdown beleefden, hopen veel bedrijven nu op een absoluut piekseizoen om de verliezen weer goed te maken. Volgens bijna negen op de tien marketeers worden komende feestdagen beslissend worden voor hun merk. 

Slechts een derde van de marketeers (33%) is volledig voorbereid om te voldoen aan de verwachtingen van het winkelende publiek voor de feestdagen (dat onderzoek vindt je trouwens hier). Een verontrustend laag percentage. Om te profiteren van het belangrijkste vakantieseizoen in jaren, is het voor online retailers van cruciaal belang om boeiende en aantrekkelijke digitale ervaringen te bieden. Ze moeten hun technologische marketingtools aanpassen om acties onder de aandacht te brengen en af te stemmen op de behoeften van de koopjesjagers. 

 
 
 
NDC mediagroep kiest voor Mediahuis Noord

NDC werd eind 2020 overgenomen door de Mediahuis groep. Sindsdien wordt in gezamenlijkheid gewerkt aan een duurzaam gezonde toekomst. De focus ligt op onafhankelijke journalistiek, uitgedragen door sterke, relevante media die een positieve bijdrage leveren aan mens en maatschappij. Mediahuis Noord staat midden in de noordelijke samenleving. Gebruikers, lezers en adverteerders staan centraal. Mediahuis Noord richt zich op digitale groei en transformatie waarbij synergievoordelen met Mediahuis groep volop worden benut.

Journalistiek staat voorop

“Onze nieuwe naam Mediahuis Noord markeert de regionale verbondenheid met Noord-Nederland en de verankering binnen de Mediahuis groep”, zegt CEO Koos Boot. “Bij Mediahuis Noord staat de journalistiek voorop en we willen een klantgerichte, duurzame organisatie zijn. Vanuit die basis bouwen we verder. We zijn in Noord-Nederland een plek voor groei: voor onze lezers, voor onze klanten en voor onze huidige en nieuwe medewerkers.”

 
 
 
Klant wenst betere uitleg en meer advies

Bijna iedereen heeft wel eens vragen die betrekking hebben op de zorgverzekering. Patiëntenfederatie Nederland heeft onderzocht hoe klantgericht zorgverzekeraars daarmee omgaan. De uitkomsten geven inzicht over wat er goed gaat en wat beter kan met het oog op bijvoorbeeld bereikbaarheid, antwoorden op vragen, de informatie over vergoedingen en declaraties en de informatieproducten van de zorgverzekeraars.

Niet ontevreden

Uit het onderzoek onder 9.400 consumenten komt naar voren dat mensen over het algemeen niet ontevreden zijn over de dienstverlening van hun zorgverzekeraar, maar wel uitleg missen over hun polis en wat wel of niet wordt vergoed. Ook vindt een grote meerderheid van 86% het belangrijk dat de zorgverzekeraar advies en uitleg geeft over de keuze van een passende zorgverlener. Daarnaast vindt 69% het een taak van de zorgverzekeraar om tips te geven over gezond leven.

Chat laagst gewaardeerd

Veel verzekerden (59%) zoeken contact met verzekeraars met vragen, vooral over vergoedingen van zorgkosten. Daarbij wordt de voorkeur gegeven aan contact via telefoon en WhatsApp. Maar liefst 84% van de verzekerden belt naar de zorgverzekeraar met vragen tegenover 6% die vragen stellen via WhatsApp, maar de tevredenheid over de antwoorden komt via die kanalen overeen (77% en 76%). E-mail wordt door 31% van de verzekerden als contactmiddel aangegeven en scoort 71% in tevredenheid. Post en chatbot worden net zoveel gekozen als WhatsApp (6%). De tevredenheid over antwoorden op vragen is via post met 60% wel veel hoger dan via de chatbot (51%). Chat scoort in tevredenheid daarmee het laagst van alle contactmogelijkheden.

Het onderzoeksrapport van de Patiëntenfederatie is hier in te zien.

 
 
 
Pijper Media staakt drukactiviteiten

De Groningse drukker en uitgever meldde in een interne e-mail aan het personeel dat door de sterk veranderende marktomstandigheden de kosten voor het zelf drukken van de eigen magazines te hoog worden. Pijper Media zegt dat het uitgeven van de magazines niet in gevaar komt. Het lijkt er alleszins op dat de uitgever meer ziet in digitalisering.

Overname magazines

Juist de magazines waren interessant voor Pijper Media. Daarom nam het bedrijf vanaf 2014 diverse publiekstitels in fases over van Sanoma. Nieuwe Revu, Panorama en Playboy werden in 2014 ingelijfd, Grazia in 2015 en onder meer Marie Claire en Beau Monde in 2016. Ook Elegance behoort tot het portfolio, evenals specialinterest bladen over koken, zeilen en golfen. Andere drukkers nemen nu de druk van die magazines over. Dat gebeurt al op korte termijn. De ondernemingsraad heeft ingestemd met het stoppen van de drukactiviteiten.

Directeur Anton Pijper:

“Het printproduct is voor ons merkportfolio een vaste waarde, alleen in het totale verdienmodel van Pijper Media is het van ondergeschikt belang. Ons drukwerkpakket wordt ondergebracht bij andere drukkerijen.” Voor de vijftien betrokken medewerkers wordt een afvloeiingsregeling getroffen.

 
 
 
Uitspraak
 
 
 
 
 

“Consumenten geloven niet meer blind wat merken schreeuwen. Roepen dat je duurzaam bent en klakkeloos jargon zoals CO2-neutraal overnemen, is niet de weg vooruit.”

 

Pernille Kok-Jensen, werkt bij Fitzroy als director cultural insights

 
 
 
Bonen Weken
 
 
 
 
 

Je ontvangt Bonen Weken omdat je een relatie van Jan Boon bent of ingeschreven staat voor nieuwsbrieven van Jan Boon Communicatie.

Jan Boon Communicatie helpt organisaties, ondernemingen, bedrijven en instellingen de juiste communicatieprofessional te vinden en helpt daarmee de communicatieprofessional een (volgende) stap in hun carrière te maken.

 
 
 
Bonen Weken

wil zo veel zeggen als “stellig op iets rekenen en daarnaar maatregelen nemen” en is bedoeld voor ondernemingen en organisaties in het midden- en kleinbedrijf om het management te attenderen op het belang van communicatie en reputatie van hun onderneming.

Daarnaast geeft Jan Boon Communicatie Bonen in de pot en Bonen Doppen uit. Bonen in de pot informeert communicatieprofessionals over de ontwikkelingen in het communicatievak. Bonen Doppen is een onregelmatig verschijnende column.

Een ander attenderen op Bonen Weken? Aanmelden is heel simpel: klik hier!

 
 
 
Jan Boon
Jan Boon
Matchmaker en coach

De primaire activiteiten van Jan Boon Communicatie richten zich op het samenbrengen en coachen van mensen en organisaties op het gebied van communicatie. Dit betekent het ondersteunen in het ontwikkelen van ambities van zowel professionals als organisaties. Hierbij focus ik me op oplossings- als ontwikkelingsgericht coachen. Soms ben ik gids, maar meestal reisgenoot, samen zoekend naar nieuwe wegen om tot oplossingen te komen. Meer informatie vindt u op www.janboon.com.
 
 
 
 
 
 
Deze nieuwsbrief wordt mede mogelijk gemaakt door:
 
Ga naar iwink.nl
 
 
Deze nieuwsbrief is verzonden met iMailingtool   |   Doorsturen   |   Afmelden